aleksab Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Om du bare trenger de til å koble opp, ikke planlegge anlegget for deg, så trenger du ingen med erfaring med Nexa, det er mer eller mindre selvforklarende, og i praksis likt som annet utstyr. Supert, da er det bare å finne en elektrikker i nærheten da. En annen ting, er det noen som har prøvd å bytte ut de gamle varmekabel bryterne (1-2-3 trinn) med trådløst styring? Kan man rett og slett bruke en hvilken som helst dimmer fra Nexa? Vet ikke hvorfor de eldre bare har 1-2-3 og ikke er trinnløs - kanskje de bare hadde liten fantasi den gangen? Siste ting (for i dag hvert fall). Det står på denne fra Nexa at den har av/på og dimmer. Men når jeg ser på bildet så skjønner jeg ikke hvordan man kan dimme siden det bare er to knapper? Ser ikke ut som det typiske dimme hjulet jeg er vant til. Noen som har ide? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 En dimmer kan neppe drive varmekabler, hva er kapasiteten til nexa-dimmerene? 300 watt? AtW Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Siste ting (for i dag hvert fall). Det står på denne fra Nexa at den har av/på og dimmer. Men når jeg ser på bildet så skjønner jeg ikke hvordan man kan dimme siden det bare er to knapper? Ser ikke ut som det typiske dimme hjulet jeg er vant til. Noen som har ide? Vil tippe man dimmer ved å holde knappene inne Ganske vanlig det. Noen som vet om Adax har mulighet for trådløs styring av varmeovnene sine? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Det er sikkert mulig å mekke til styring av gulvvarme indirekte. Et relé som skrur varmen av/på basert på hva tmperaturen er (lest trådløst, selvsagt) er jo en muliget. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Var det svar til meg, eller til aleksab? Jeg tenkte også på samme til ovnene, men det er litt tungtvint ettersom det er uttak til strøm rett bak ovnene det er snakk om, så er ikke bare bare å montere ferdigløsninger (som Nexa). Jeg hadde håpet det fantes termostater som var trådløse eller tilsvarende. Adax sine ovner har såvidt jeg har skjønt utskiftbare termostater. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Det er sikkert mulig å mekke til styring av gulvvarme indirekte. Et relé som skrur varmen av/på basert på hva tmperaturen er (lest trådløst, selvsagt) er jo en muliget. Ja, det er vel stort sett sånn ovner blir styrt, og forsåvidt også varmekabler i gulv som er temperaturstyrt og ikke effektstyrt. AtW Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Ja, det er vel stort sett sånn ovner blir styrt, og forsåvidt også varmekabler i gulv som er temperaturstyrt og ikke effektstyrt. AtW Ja, ihvertfall det jeg har sett av panelovner man får kjøpt med ulike termostatløsninger. Selv synes jeg jo det hadde væt mer praktisk med en effektstyring inkludert, slik at den ikke skrudde seg på og av hele tiden, men jobbet ca. så mye som nødvendig oknstant. Kan hende det ikke har så stor praktisk verdi siden det ikke er ubtredt - jeg har ikke sett noen produkter som gjør dette i praksis, men nå er det noen år siden sist jeg lette. @Mkixy: var til Alastor. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Her er jeg ikke sikker på om jeg hang med Har du en dobbel bryter (2 stk en pola) som styrer hver sin lampe som skal ha dimming? Da må du vel ha 2 av de dimmer-modulene hvis lampene skal styres uavhengig av hverandre? I bokser med doble brytere, var idéen å bruke en av/på-modul, ikke dimmer. Problemet er at av/på-modulene ikke kan stå i serie, så det må kobles annerledes. Skal fyre opp paint når jeg får tid.. Det blir nok uansett utenpåliggende veggboks for de aktuelle enhetene, og å bruke to dimmere istedenfor. Det blir nok enklere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Noen som har vært borti Enocean i praksis? Det er jo ett proprietært system, men det er relativt interessant da det ikke krever batterier og er trådløst. AtW Lenke til kommentar
aleksab Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Ser ut som det mest fornuftige jeg finner er denne som har både termostat og regulator. Det hadde jo vært kult å hatt en tilsvarende som i det minste var lesbar trådløst, bare for å kunne sjekke status/log Lenke til kommentar
aleksab Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hvordan har dere som har NEXA løst det med ECMR-250, LWMR-210 etc når det gjelder opplæring og installasjon? Hvis jeg har lest riktig så må man trykke på en knapp på disse for å starte læring. Det betyr at man må ha enkel tilgjengelig til enhetene etter at elektrikker er ferdig. Noen som har noe elegante løsninge/bokser der der ute som forenkler dette? Jeg har ikke sans for bokser som ligger utenpå veggen, så hadde håpt på noe lurt som kan dyttes inn i veggen... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 Hvis jeg har lest riktig så må man trykke på en knapp på disse for å starte læring. Det betyr at man må ha enkel tilgjengelig til enhetene etter at elektrikker er ferdig. Vipp av dekselet og trykk på knappen. Lenke til kommentar
aleksab Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hehe, hva slags deksel? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Foran der Nexa mottakeren har blitt installert. Altså bak lysbryteren din. Får min RFXCOM transiever imorgen, tror jeg har feilberegnet litt. Ser jo at software koster 640$ dersom man ønsker HomeSeer pro, og jeg ser vel at "vanlig" homeseer kun kommer til å bli en større utgift pga alle plugins som "er greie å ha", deriblant styring fra telefon. Tror jeg skal teste Home Autom8 i første omgang og se om ikke det er nok. Foreløpig er det ikke mye jeg skal styre Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Har bestemt meg for å teste EiB/Knx i kjelleren, så får vi se hvor mye pengesløseri det ender i til slutt. Tenkte å teste ut dette produktet i samme slengen: http://www.loxone.com/Pages/en/ Den ser litt vittig ut, men er kanskje noe begrensent, iogmed at det i praksis er en properitær server. Prisen er ca 4000. Så man betaler 2000-2500 mer enn kun en LAN-overgang til EIB/Knx. Det støtter også 1-wire, enocean og litt diverse (dog i ikke gratis). Foreløpig kjøper jeg 12-dimmekanaler, 8 switchekanaler, og 3 bevegelsesdetektorer med lysmåling. Etterhvert blir det vel litt mer sløsende ting som motorstyring av gardiner og CO2/fuktmåler. FÅr se om jeg finner på noe interessant med ringeklokke, dørlåser og stemmestyring etterhvert også. AtW Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Om du bare trenger de til å koble opp, ikke planlegge anlegget for deg, så trenger du ingen med erfaring med Nexa, det er mer eller mindre selvforklarende, og i praksis likt som annet utstyr. Supert, da er det bare å finne en elektrikker i nærheten da. En annen ting, er det noen som har prøvd å bytte ut de gamle varmekabel bryterne (1-2-3 trinn) med trådløst styring? Kan man rett og slett bruke en hvilken som helst dimmer fra Nexa? Vet ikke hvorfor de eldre bare har 1-2-3 og ikke er trinnløs - kanskje de bare hadde liten fantasi den gangen? Siste ting (for i dag hvert fall). Det står på denne fra Nexa at den har av/på og dimmer. Men når jeg ser på bildet så skjønner jeg ikke hvordan man kan dimme siden det bare er to knapper? Ser ikke ut som det typiske dimme hjulet jeg er vant til. Noen som har ide? venter selv på at z-wave skal komme med en modul som passer for dette. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Fikk idag min Owl Micro+ i posten. Helt genialt produkt, jeg har ingenting å klage på. Leser av fint, lett å montere og lett i bruk. Har naturligvis ikke fått vurdert nøyaktighet ennå, men var akkurat det jeg lette etter! Slik jeg forstår det så støttes denne foreløpig ikke av RFXCOM, men det arbeides med. Ikke noe hastverk for min del RFXCOM-USB transiever fra Smarthus i Bergen: - 170 kr porto - Sendt 03.08. - Mottas 08.08-09.08 Owl Micro+ sendt fra Irland: - 52kr porto - Sendt 03.08 - Mottatt 07.08 Hva postvesenet i Norge tar seg så godt betalt for er fortsatt et mysterium Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Har bestemt meg for å teste EiB/Knx i kjelleren, så får vi se hvor mye pengesløseri det ender i til slutt. Tenkte å teste ut dette produktet i samme slengen: http://www.loxone.com/Pages/en/ Spennende! Her blir det installert Z-wave om ikke så mange dagene (håper jeg, elektriker må ha tid). Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Kjøpte meg litt utstyr på Clas idag, blant annet LWMR230, den innebyggete mottakeren for on/off. Skulle installere den her nå, men får det ikke til å fungere. Så fort jeg sette i strøm, så begyner vifta å gå. Den lager ulyd fordi den får ikke nok spenning. Ser ikke ut som om den klarer å bryte kontakten i det hele tatt. Om jeg kobler til bryteren igjen for å skru den på, så går viften raskere, med mindre ulyd. Koblet alt ned igjen nå, ble varmt ganske raskt også.. Noen tips? EDIT: Har nå skjønt at denne typen innbyggede mottakere fra Nexa (LWMR-210 og 230) ikke har relé, men en transistorløsning. Derfor vil det altså alltid gå videre strøm. Da fungerer altså ikke den løsningen som jeg hadde håpet med takviften. Endret 8. august 2012 av Mixy Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg driver å sysler litt med noen ideer her, noen som har prøvd noe liknende: 1: Skuffesystem med mange skuffer der man motoriserer de, kobler til en touchscreen til skapet, og når man skal ha ett produkt, så velger man det, og riktig skuff spretter opp. Det gjøres med RFID på tingene, og RFID-leser i alle skuffene. Dette er mulig å få til (ihvertfall om man ikke får lesing fra feil leser), men det er kanskje for dyrt? Noen som har dillet med RFID? Hovedproblemet er kostnaden på leserene, noen som vet om man får tak i noe billig der? Det er jo tydeligvis flere RFID-standarder også. 2. Dørlås med med kode, biometri, eller radiosender. Noen som har testet dette, eller sett noen OK løsning? De to siste har jo også ett sikkerhetsproblem (ihvertfall fingeravtrykk) AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå