Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Har et ønske om å ha en "hovedbryter" ,trådløs fra Nexa som ved ett trykk skrur av feks alle lys i 1 etg av huset mitt. Må jeg parre alle mottagere med dnne eller kanjeg kun registrere den i Homeseer og tilordne enheter til denne? SLiter med å få dette til av en eller annen grunn

Her er det mange veier til Rom. Jeg gjør det enkleste, bruker et script for å skru av alle lys.

Ønsker også ha en bevegelsessensor somskrur på lys ved bevegelse i spsielle tider på døgnet. Plugin eller skript som anbefales? Prøvde BLRadar men får ikke den til å tenne lys. Registrer bevegleser men videre lystenning gjør den ikke. Noen med tips?

Igjen: Hva med et script? Der kan man bruke Conditions. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å kikke litt på EiB/KNX, og tror jeg skal teste det når jeg bygger ut kjelleren, jeg skal skissere litt hva jeg har sett på, fordeler, ulemper og priser. Kanskje det kan være interessant for noen.

Først litt om fordeler og ulemper:

Ulemper:

- Lite utvalg av trådløse moduler

- Mange moduler er beregnet til å sitte i sikringsbokser (dette kan være både en fordel og en ulempe)

- Prisen er relativt høy. (ikke nødvendigvis skandaløst kontra produkter med samme kvalitet, men det finnes ingen "lavkvalitet"-produkter.)

- Krever en viss oppstartskostnad.

Fordeler:

- Mange leverandører, og mange kule produkter, feks tøffe brytere: http://www.berker.co...-ts-sensor-rtr/

- Svært mange forskjellige typer sensorer og kontrollere, kan kontrollere det meste.

- Overganger til mange andre systemer, DALI, enocean 1-wire osv.

- Svært fleksibelt.

- Mulig å gjøre det ganske uavhengig av PC om det er ett ønske

De to siste fordelen er noe man dog kanskje for det meste kan oppnå ved å bruke en PC.

Har skissert opp kostnader (med moms), for ett potensielt oppsett:

2-kanals busstrøm (man må ha en enhet som gir strøm til busskabelen) : 2000

Switch-aktuator, 8-kanals (i praksis 8 av og på brytere som står i sikringsskapet, som man kan styre, til kontroll av feks panelovner, varmekabler osv) 2800 (350 per kanal), http://www.eibmarkt....ID=EN_NS6502606

4-kanals 5-570 Watts dimmer. 2900 (700 per kanal), http://www.eibmarkt....ID=EN_KNX580020

Lys og bevgelsesmåler, 800, måler lys og bevgelse for takmontering. http://www.eibmarkt....ID=EN_KNX580020

For da feks 12 separat styrte dimmekanaler, 8 brytere, busstrøm og 4 lys og bevegelsesmålere. koster det da ca 17000.

På nexa vil dette koste omlag 3200 for dimmere (kun glødelampe, ikke universaldimmere) 1400 for brytere pluss omtrent 800 for bevgelsdetektorer, selv om de ikke er helt sammenliknbare. Mao ca 5500. Man må nok mao regne med minst det dobbelte av en NEXA-installasjon. Jeg innbiller meg prisene er mere sammenliknbare med ting som feks Z-wave.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Har et ønske om å ha en "hovedbryter" ,trådløs fra Nexa som ved ett trykk skrur av feks alle lys i 1 etg av huset mitt. Må jeg parre alle mottagere med dnne eller kanjeg kun registrere den i Homeseer og tilordne enheter til denne? SLiter med å få dette til av en eller annen grunn

Her er det mange veier til Rom. Jeg gjør det enkleste, bruker et script for å skru av alle lys.

Ønsker også ha en bevegelsessensor somskrur på lys ved bevegelse i spsielle tider på døgnet. Plugin eller skript som anbefales? Prøvde BLRadar men får ikke den til å tenne lys. Registrer bevegleser men videre lystenning gjør den ikke. Noen med tips?

Igjen: Hva med et script? Der kan man bruke Conditions. :)

Ok, da får jeg sette meg ned og lære meg å lage script. Hadde mistanke om at det var veien å gå men var/er? ikke helt moden for å lære meg dette men med drittsommer osv får jeg nok bedre tid til å holde på inne i huset :-)

Lenke til kommentar

Og nå har pc bestemt seg for å få problemer. Asus mini itx (vifteløst hovedkort med ssd disk) rebooter av seg selv og går inn i Bios oppsett da det ikke finner ssd disken lenger. Skrur jeg saken av/på selv booter win7 og maskinen fungerer en kort stund før det samme skjer igjen. Synes cpu temp var høy, nesten 80 grader så mistenker at kortet av en eller anne grunn går for varmt. Traumatisk å skru på lys selv osv..

Lenke til kommentar

Fins det noen sensorer som registrerer tilstedeværelse i et rom? Den sensoren skal kunne sende til Tellstick-kompatible brytere fra Nexa. og ha bred synsvinkel.

Også kjekt om man kan stille inn grad av tilstedeværelse. F.eks at den slår av lyset når jeg ligger under dyna, og slår på når dyna tas av.

Securitas-alarmer fungerer slik vet jeg, de kan stilles inn til å ikke reagere på katter og små hunder.

Forslag?

Lenke til kommentar

Da er det vel bare en ting å kjøre. Sett på en vifte og sjekk om du får samme temperatur, og om den rebooter.

Satt ved pcen nå mens den keæsjet og så en feilmelding før bluescreen kom og deretter reboot. Meldingen var "ie explorer application error" så har nå vært innom IE og satt alt til standard etter tips på nett. Får se hvordan den fungerer nå. etter 30 min så er den ok men stoler ikke helt på dett...

Lenke til kommentar

Først må jeg bare si for en fantastisk tråd! Og vanvittig bra av deg mr. Moskus som virker som en utømmelig kunnskapskilde.

Jeg har som sikkert de fleste andre her lekt med tanke på automtisering i lengre tid, og nå som vi har flyttet inn i en tomannsbolig har sjansen endelig bydd seg. :)

Jeg begynte å lese gjennom alle trådene, men kom bare til side nr 12 før jeg skjønte det var over 80 sider!! :D Jeg må innrømme jeg har skummet en del sider på slutten, og har et par ting jeg håper noen kan hjelpe med.

1. Hva er forskjellen på usb transceiver og lan transceiver for RFXcom? Sånn bortsett. Er det noen grunn til å kjøre lan versjonen fremfor usb? Jeg ser de selger usb modellen på http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_113_47&products_id=2955

2. Hva er forskjell på Nexa LWMR-210 og Nexa ECMR-250? Er det slik at at den ene (LWMR-210) erstatter all innmat der bryteren står mens den andre kommer i tillegg?

3. Har den noen hensikt å beholde de gamle bryterne? Dvs, installere NEXA mottak i tillegg og ikke istendenfor.

Lenke til kommentar

Noen som vet om RFXCOM og Homeseer støtter Proove sine trådløse enheter? De er litt billigere enn det Nexa er, og de ser jo helt like ut spesifikasjonsmessig.

Kan jo svare på denne med at jeg tydeligvis er en idiot. Proove ligger jo i listen over støttede enheter ^^ Får testet det til uken regner jeg med, så da kan jeg komme tilbake og fortelle om det :)

Noen som vet om forhandler av OWL produktene i Norge? Kjipt når det koster 29 pund (+26 i frakt) for det smeller i tollen, totalsummen blir jo nærmere 800 fra owl sine sider :(

Lenke til kommentar

Først må jeg bare si for en fantastisk tråd! Og vanvittig bra av deg mr. Moskus som virker som en utømmelig kunnskapskilde.

Jeg har som sikkert de fleste andre her lekt med tanke på automtisering i lengre tid, og nå som vi har flyttet inn i en tomannsbolig har sjansen endelig bydd seg. :)

Jeg begynte å lese gjennom alle trådene, men kom bare til side nr 12 før jeg skjønte det var over 80 sider!! :D Jeg må innrømme jeg har skummet en del sider på slutten, og har et par ting jeg håper noen kan hjelpe med.

1. Hva er forskjellen på usb transceiver og lan transceiver for RFXcom? Sånn bortsett. Er det noen grunn til å kjøre lan versjonen fremfor usb? Jeg ser de selger usb modellen på http://www.smarthus....roducts_id=2955

2. Hva er forskjell på Nexa LWMR-210 og Nexa ECMR-250? Er det slik at at den ene (LWMR-210) erstatter all innmat der bryteren står mens den andre kommer i tillegg?

3. Har den noen hensikt å beholde de gamle bryterne? Dvs, installere NEXA mottak i tillegg og ikke istendenfor.

1. LAN gjør det enklere å flytte rundt på boksen hvis du har dekningsproblemer. Men nå har det ikke kommet noen LAN-boks (enda) av den nye modellen, kun den gamle finnes.

2. LWMR-210 kan overstyres med en pulsbryter, det er det ledningene er til, du kobler dem til bryteren istedenfor at strømmen går gjennom.

3. Ja. Da kan du overstyre lyset om det skulle være noe som gjør at du ikke får det på, f.eks. at PCen ikke fungerer. Men du trenger ikke gjøre det, du kan også parre den med en Nexa trådløs bryter.

Noen som vet om RFXCOM og Homeseer støtter Proove sine trådløse enheter? De er litt billigere enn det Nexa er, og de ser jo helt like ut spesifikasjonsmessig.

Kan jo svare på denne med at jeg tydeligvis er en idiot. Proove ligger jo i listen over støttede enheter ^^ Får testet det til uken regner jeg med, så da kan jeg komme tilbake og fortelle om det :)

Hehehehe! Det er øynene man først blir blind på!

Lenke til kommentar

Hmmm! Noen elektrikere her?

I mitt nye hus er det elektriske faktisk ganske OK, men det er trukket på "den gamle måten". Hvis jeg har forstått min svigerfar rett er det koblet som vist her:

post-13975-0-99406900-1343932611_thumb.png

Det er ikke nødvendigvis ikke så enkelt å få til å fungere med nyere dingser, som de Z-wave enhetene jeg skal ha. De har koblingsskjema som vist her:

post-13975-0-75361800-1343932702_thumb.png

Hva må jeg gjøre? Jeg regner med at jeg må trekke en leder eller to?

Lenke til kommentar

Hmmm! Noen elektrikere her?

I mitt nye hus er det elektriske faktisk ganske OK, men det er trukket på "den gamle måten". Hvis jeg har forstått min svigerfar rett er det koblet som vist her:

post-13975-0-99406900-1343932611_thumb.png

Det er ikke nødvendigvis ikke så enkelt å få til å fungere med nyere dingser, som de Z-wave enhetene jeg skal ha. De har koblingsskjema som vist her:

post-13975-0-75361800-1343932702_thumb.png

Hva må jeg gjøre? Jeg regner med at jeg må trekke en leder eller to?

Hei. Ikke elektriker, bare amatør.

Tegninga di stemmer bra :)

Bruk figur 1 og erstatt bryter (en-polet) med ny dimmer. Mellom N og O må du lage en kobling/ strap. De samme punktene som ledning gikk inn på gammel bryter før kobler du nå til Sx og S1. Ofte er det flere koblinger på bryter så noter ned hvilke som brukes (en pil og en bokstav, ikke B).

Burde ikke være noe mer hokus pokus enn det :)

Lenke til kommentar

Bruk figur 1 og erstatt bryter (en-polet) med ny dimmer. Mellom N og O må du lage en kobling/ strap. De samme punktene som ledning gikk inn på gammel bryter før kobler du nå til Sx og S1. Ofte er det flere koblinger på bryter så noter ned hvilke som brukes (en pil og en bokstav, ikke B).

Ja, det er slik jeg også leser det. Men så til det store problemet. Enkelte steder er det doble brytere som styrer hvert sitt lys. Da må jeg har en dobbel modul, og den finnes ikke som dimmer. Og så vidt jeg ser, kan den ikke installeres som 2-wire.... Så hva nå? :(

post-13975-0-13784300-1343991705_thumb.png

Lenke til kommentar

1. LAN gjør det enklere å flytte rundt på boksen hvis du har dekningsproblemer. Men nå har det ikke kommet noen LAN-boks (enda) av den nye modellen, kun den gamle finnes.

Burde ikke bli noe problem da jeg tenkte å bruker en liten ASRock som server. Vet du om usb'n på smarthus er nyeste versjon? Ser ut til å stemme med RFXCOM sitt artikkel nr.

2. LWMR-210 kan overstyres med en pulsbryter, det er det ledningene er til, du kobler dem til bryteren istedenfor at strømmen går gjennom.

3. Ja. Da kan du overstyre lyset om det skulle være noe som gjør at du ikke får det på, f.eks. at PCen ikke fungerer. Men du trenger ikke gjøre det, du kan også parre den med en Nexa trådløs bryter.

Cool, da er det nok ECMR-250 jeg går for. Jeg trenger ikke de gamle bryterne. Vil heller ha trådløs bryter som du beskriver

Jeg har denne der hvor jeg ønsker å bytte ut med NEXA. De to øverste går til hver sin taklamper, mens den store går til utelys. Hvis jeg ønsker å kunne kontrollere alle tre individuelt så trenger jeg vel tre av ECMR-250. Men hvordan er dette med plass? Noen som vet dimensjonen på ECMR-250? Finner ingenting på komplett eller nexa sin sider.

Jeg må ha en elektrikker til å strekke nye kabler til lampepunkt + sukkerbit, så hvis den ikke er super stor så er det kanskje enklere å legge en mottaker der? Altså ved lampepunktet?

Lenke til kommentar

Burde ikke bli noe problem da jeg tenkte å bruker en liten ASRock som server. Vet du om usb'n på smarthus er nyeste versjon? Ser ut til å stemme med RFXCOM sitt artikkel nr.

Smarthus har siste versjon, ja. :)

Cool, da er det nok ECMR-250 jeg går for. Jeg trenger ikke de gamle bryterne. Vil heller ha trådløs bryter som du beskriver

WAF kan av og til kreve å manuelt kunne skru av lyset manuelt, men hvis dette ikke er et problem for deg, så bare kjør på. :)

Jeg har denne der hvor jeg ønsker å bytte ut med NEXA. De to øverste går til hver sin taklamper, mens den store går til utelys. Hvis jeg ønsker å kunne kontrollere alle tre individuelt så trenger jeg vel tre av ECMR-250. Men hvordan er dette med plass? Noen som vet dimensjonen på ECMR-250? Finner ingenting på komplett eller nexa sin sider.

Jeg må ha en elektrikker til å strekke nye kabler til lampepunkt + sukkerbit, så hvis den ikke er super stor så er det kanskje enklere å legge en mottaker der? Altså ved lampepunktet?

De er "store nok", jeg tror ikke du får plass til 3 stk i den boksen. Mulig du må ha en utenpåliggende boks.

Lenke til kommentar

Ja, det er slik jeg også leser det. Men så til det store problemet. Enkelte steder er det doble brytere som styrer hvert sitt lys. Da må jeg har en dobbel modul, og den finnes ikke som dimmer. Og så vidt jeg ser, kan den ikke installeres som 2-wire.... Så hva nå? :(

post-13975-0-13784300-1343991705_thumb.png

Her er jeg ikke sikker på om jeg hang med :)

Har du en dobbel bryter (2 stk en pola) som styrer hver sin lampe som skal ha dimming? Da må du vel ha 2 av de dimmer-modulene hvis lampene skal styres uavhengig av hverandre?

Du var flink til å tegne det første skjema så bare å fyre opp "paint" igjen :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen elektrikker i Oslo området å anbefale? Som har erfaring med NEXA gjerne.

Finnes det en oppsummering her i tråden (fant ikke når jeg søkte) om kule ting man kan benytte med RFXcom? Som f.eks, den strømmåleren jeg ser noen har linket til etc.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen elektrikker i Oslo området å anbefale? Som har erfaring med NEXA gjerne.

Finnes det en oppsummering her i tråden (fant ikke når jeg søkte) om kule ting man kan benytte med RFXcom? Som f.eks, den strømmåleren jeg ser noen har linket til etc.

Om du bare trenger de til å koble opp, ikke planlegge anlegget for deg, så trenger du ingen med erfaring med Nexa, det er mer eller mindre selvforklarende, og i praksis likt som annet utstyr.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...