Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Det gjør det nok med litt enkel scripting, flere spesial-scripts finnes fra før. Men en generell XML/txt/hvasomhelst-tolker tror jeg ikke finnes.

 

Hva slags script er det? Fra hva hentes data fra?

 

 

Php filene henter bare ut siste/nyeste verdi i en mysql database. Databasen oppdateres hvert minutt med nåværende strømforbruk og temperaturer fra 1wire nettet, fra min hjemmelagde datalogger.

 

Har klart å få inn data via et superenkelt .vbs script. Er fortsatt helt ny på homeseer så jeg vet ikke om jeg gjør det riktig ved at jeg lagrer disse verdiene til hver sine virtual devices?

 

Med rfxcom pluginen så hadde du grafer osv fra strømforbruket, kan jeg benytte meg av det selv om jeg ikke bruker en rfx-basert strømmåler? Kan grafene tegnes ut fra min virtual device?

 

 

Scriptet for å hente ut data fra http:

 

 

sub main()

 

Dim strSite

Dim strFile

Dim strBody

Dim Parameters

 

strSite = "www.gmx.no"

strFile = "/strom/hs_temp.php"

strBody = hs.GetUrl(strSite,strFile,false,80)

strBody = Replace (strBody, chr(9), "")

strBody = Replace (strBody, chr(10),"")

strBody = Replace (strBody, chr(13), "")

 

'Skriver til log, og endrer verdien til T1 devicen.

hs.writelog "DATALOG", strBody

hs.SetDeviceString "T1", strBody

 

' Oppdaterer grafen med jon00`s script.

Parameters="1," & strBody * 100

hs.runex "jon00vdGraphing.vben","Main",Parameters

 

 

end sub

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Scriptet ser i utgangspunktet riktig ut, men jeg vet ikke hva din php-fil spytter ut, så det er vanskelig å si hvordan du skal scripte det. Kanskje du kan poste rådata fra php-filen?

 

 

Men jeg skal komme med et lite tips: Sats på script med .NET istedenfor gammeldags VBscript, så lærer du noe nyttig samtidig. En annen fordel er at du kan benytte tenScripting (gratis) til debugging direkte med Visual Basic Express (gratis), så får du full IntelliSense samtidig, som gjør det mye enklere å finne funksjoner og unngå skrivefeil. :)

 

Dessverre er grafene en del av RFXCharts-pakken, og kan kun benyttes for devicer fra RFXCOM-plugin'en... :(

Lenke til kommentar

php filen spytter bare ut tallet. Dette fungerer fint, og jeg får grafer fra jon00vdgraph scriptet.

eksempel på en slik php fil: http://gmx.no/strom/hs_temp.php - som gir nåværende innetemp i bod.

 

Kjipt det med grafene, greit at man må ha rfx pluginen, men skulle gjerne kunne brukt min egen strømlogger.

jon00 grafene er veldig minimalistiske. se bilde.

 

Har hvertfall kjøpt HS lisens nå, men avventer svar fra rfxcom ang dette med receiver og transmitter i samme boks. På den receivern du nevnt står det at den kun selges til kunder som har kjøpt receiver fra før.?

post-49307-1270209530,6854_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nei, det gjaldt receivern, fikk nå mail fra Bert @ RFXCOM ang det.

Han satt opp denne listen:

 

83003N 2port LAN receiver 203

89031 rfxmitter 20

89001 antenna 18

70095 rfxmeter and pulse 87

70093 optical sensor 10

 

Totalt 338euro. + evt frakt og mva.

Måtte være en 2port LAN boks da de er de eneste som har plass til transmitteren.

Bert anbefalte rfxmeter med pulse fremfor rfxpwr eller OWL pga nøyaktigheten.

 

Jeg vil gjerne bruke OWl fordi min pulsdiode egentlig er i bruk fra før.

Moskus, merker du noe til unøyaktighet med OWL, eller du har kanskje ikke rukket å kjøre noen tester på det? f.eks lese av på den analoge telleren med 24timers mellomrom og se faktisk forbruk opp imot hva Owl har målt.

Lenke til kommentar

Nei, det gjaldt receivern, fikk nå mail fra Bert @ RFXCOM ang det.

Han satt opp denne listen:

 

83003N 2port LAN receiver 203

89031 rfxmitter 20

89001 antenna 18

70095 rfxmeter and pulse 87

70093 optical sensor 10

 

Totalt 338euro. + evt frakt og mva.

Måtte være en 2port LAN boks da de er de eneste som har plass til transmitteren.

Bert anbefalte rfxmeter med pulse fremfor rfxpwr eller OWL pga nøyaktigheten.

 

Jeg vil gjerne bruke OWl fordi min pulsdiode egentlig er i bruk fra før.

Moskus, merker du noe til unøyaktighet med OWL, eller du har kanskje ikke rukket å kjøre noen tester på det? f.eks lese av på den analoge telleren med 24timers mellomrom og se faktisk forbruk opp imot hva Owl har målt.

Jeg vet ikke hva du har spurt ham om, så om det ser fornuftig ut eller ikke må du nesten avgjøre selv. Det ser jo ikke ut som den konfigurasjonen jeg trodde du spurte meg om... ;)

 

Men Bert vet hva han snakker om, det er jeg ikke i tvil om. Den LAN-boksen i "ditt" oppsett ser iallfall ut til å kun takle en mottaker og en sender. Min boks har plass til en ekstra mottaker (som jeg foreløpig ikke bruker, jeg har en ekstern boks til 311 MHz mottakeren etter anbefaling fra Bert).

 

 

Som nevnt her i tråden ville jeg egentlig brukt RFXmeter selv, men det lot seg ikke gjøre. OWL CM119 ble løsningen, og den er grei nok. Jeg ha gjort flere avlesningsprøver og på mitt anlegg er avviket på ca. 0,5-0,7% og det kan jeg leve med. Om det er det på ditt vet jeg jo ingenting om.

 

 

 

 

Hmm, jeg blir mer og mer forvirret her, på 7300 står det jo "LAN interface for:

1 or 2 Receivers

AND

1 Transmitter"

Og det er da vitterlig tre antennetilkoblinger på bildet..

For 73000 stemmer det helt utmerket. Men det ser ikke ut til å være nøyaktig den samme boksen som brukes til 83003N.

 

Dette er grunnen til at jeg anbefaler å spørre Bert direkte. Han har oversikt over det han selger, betydelig bedre enn det jeg eller andre har... ;)

Lenke til kommentar
Det ser jo ikke ut som den konfigurasjonen jeg trodde du spurte meg om..

Ikke?

 

Jeg spurte han om akkurat det samme :)

Nevnte de delene du listet opp, eneste endringen var 2port lan receiver, i stedet for lan interface med receiver løst. Den løse receiveren var bare en oppdatering for kunder som allerede hadde handlet en slik,

 

Dette er det han skriver:

The 40071 receiver cannot be ordered by you and is only for update purposes! Read this note on the web site:

Important: Ordering of this receiver is only possible when you previously have ordered a 433.92MHz X10 receiver!

 

 

This is what you have to order:

433.92MHz receiver http://www.rfxcom.com/receivers.htm#80002 and select the 2 port LAN 83003N

Add the RFXmitter http://www.rfxcom.com/transmitters.htm#89031

Antenna http://www.rfxcom.com/receivers.htm#89001

 

The receiver is installed with antenna. The RFXmitter will be installed with wire antenna due to R&TTE regulations.

You can drill the hole in the backpanel to 13mm and solder the BNC to the RFXMitter.

You can ask Ronald ([email protected]) if he has a possibility to install the transmitter antenna for you but I don't if he has the option to do this.

 

Best regards, Bert

 

Jeg kan leve med 1% avik på owl, prismessig så blir det ca 20euro billigere med en cm119mottaker og owl. i stedet for rfxmeter m/rfxpulse. Men når man legger til frakt og mva så går det nok opp i opp.

Da vil jeg fortsatt kunne bruke pulsedioden til mitt eget oppsett, hvertfall intill videre. Må se om homeseer er stabilt nok også. Til nå har jeg måtte restarte servicen 3-4ganger i løpet av dagen. Og nå kjører websiden plutselig på port 81..

Lenke til kommentar

Jeg stoler på Bert. :)

Hvis han sier at det er dette han anbefaler for deg, så ville jeg kjøpt det. Men i lista er det iallfall en RFXmeter som vi ikke hadde snakket om, etc. Det var mer den jeg tenkte på.

 

Personlig hadde jeg valgt RFXmeter med pulse over Owl, det er litt som skal klaffe med Owl for at det skal være nøyaktig, spenningen bør være så stabil som over hodet mulig, f.eks. Alt dette tar RFXmeter høyde for direkte om jeg ikke tar feil. I tillegg har du jo et system fra før, så kanskje er vi også i en "If it works, don't fix it" situasjon"... ;)

 

 

Hvis du vil gjøre HomeSeer stabilt så unngå service om du kan, bare søk på HS-forumet og du vil finne uendelig med bekreftelser på det. Så vidt jeg har forstått det er det flere forhold for dette, som f.eks. at interaksjon med forskjellig hardware trives best som applikasjon, enkelte DLLer eller 3.parts plugins (spesielt med tanke på musikkbiblioteker i WMP, etc) liker ikke alltid å bli kjørt i service-mode, bl.a. fordi den ikke kjøres som en bestemt bruker (selv om det er "Administrator") men bare av "systemet".

 

Svaret fra support når noe (uansett hva det er) ikke fungerer som service er å kjøre HS som applikasjon... ermm.gif

 

 

 

Etter mye banning med WMP-plugin'en ga jeg opp og kjørte HS som applikasjon jeg også. Mer stabilt og plutselig fant HS hele musikksamplingen min. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

For at det skal kjøre som app så må bruker være innlogget. Dette kjører på en headless server der jeg stort sett ikke er innlogget. (kan seff la ts sesjonen stå innlogget, men service er jo "best-practice" der det er mulig.

 

Rfxmeter var for å få med strømforbruket i rfxcharts. Pulse er det beste da den leser det samme som kwh måleren til el-verket rapporterer. Men da mister jeg muligheten til å bruke min egne datalogger. Med mindre jeg kan sette pulsesensorene i vinkel mot dioden.. vel vel.

 

Leker litt med pluginen din nå da, var jo faktisk ganske så praktisk å feede div info til twitter. Ser for meg at det kan bli ganske nyttig etterhvert som man får en del enheter inn i HS.

 

Har et spørsmål til til deg som jeg ikke klarer å google meg frem til, blir historiske verdier til en device lagret noe sted? F.eks nå så har jeg noen virtuelle devicer som jeg oppdaterer hvert 10. min med et script. Verdiene er temperaturer. Kan jeg gå tilbake å se f.eks hva temp var for 3 dager siden? Eller må man ha en plugin som lagrer dette til database?

Lenke til kommentar

For at det skal kjøre som app så må bruker være innlogget. Dette kjører på en headless server der jeg stort sett ikke er innlogget. (kan seff la ts sesjonen stå innlogget, men service er jo "best-practice" der det er mulig.

Jeg vet at det er "best practice" og det blir nevnt ofte i diskusjonen om app vs. service. Men nå er det dessverre slik at HS trives best som app. Som alternativ har noen nevnt at det er jo bare å virtualisere HS, og det burde jo være mulig, men man kan få problemer med hardware igjen...

 

 

Rfxmeter var for å få med strømforbruket i rfxcharts. Pulse er det beste da den leser det samme som kwh måleren til el-verket rapporterer. Men da mister jeg muligheten til å bruke min egne datalogger. Med mindre jeg kan sette pulsesensorene i vinkel mot dioden.. vel vel.

Hvis man allerede har mye data i et egen database, så forstår jeg jo at det er vanskelig å bytte. Men den avgjørelsen trengs jo ikke tas akkurat NÅ heller, men kanskje før man investerer for mye penger...

 

 

Leker litt med pluginen din nå da, var jo faktisk ganske så praktisk å feede div info til twitter. Ser for meg at det kan bli ganske nyttig etterhvert som man får en del enheter inn i HS.

Bruker den selv til å få info direkte til telefonen min, uten at jeg selv må oppdatere en nettside eller noe slikt. Ganske hendig. :)

(Men skal kikke litt på problemet ditt.)

 

Har et spørsmål til til deg som jeg ikke klarer å google meg frem til, blir historiske verdier til en device lagret noe sted? F.eks nå så har jeg noen virtuelle devicer som jeg oppdaterer hvert 10. min med et script. Verdiene er temperaturer. Kan jeg gå tilbake å se f.eks hva temp var for 3 dager siden? Eller må man ha en plugin som lagrer dette til database?

Ja, det du trenger er f.eks. UltraLog, eller å lage et enkelt script som bare skriver til en text/xml-fil hvis det kun er få devicer det er snakk om.

 

 

Lenke til kommentar

Ultralog logget vist bare selve eventloggen. Jeg vil jo i utgangspunktet kunne ha så mye historisk data som mulig mtp grafing og for å se trender. Planlegger en større oppussing/etterisolering, og da er det gøy å se om temperatur svingninger og strømforbruket før og etter. Men dette kan man vel gjøre i Rfxcom pluginen.

Lenke til kommentar

Ikke i plugin'en alene men sammen med RFXcharts skal dette være mulig, default logges data hver time, men det skal være mulig å gjøre det til "on device value change". Jeg kan imidlertid ikke fortelle deg nøyaktig hvordan det settes opp, men finner du det ut må du gjerne dele informasjon med deg!

 

RFXcharts versjon 2 har vært på trappene i snart et år, og den skal ha mye større muligheter for logging av data... Jeg har sluttet å vente for det trekker ut, men vi kan ikke klage når noen gjør slikt gratis. ;)

Lenke til kommentar

Prisen er for drøy for homeseer, og jeg finner ikke crack :(

Oi, så synd på deg det er....

Men jeg ser jo poenget. HomeSeer er ikke direkte billig, det skal de ha. Som nevnt koster det å være kar.

 

Har man imidlertid først begynt med hjemmeautomasjon er 1200 kr som HomeSeer koster ikke så veldig mye, men det er litt avhengig av hvor langt man vil drive det.

 

 

 

 

Hvordan er det å bruke rfxcom-senderen+nexa-utstyr med xPL istedet for homeseer?

Det skal være fullt mulig å bruke RFXCOM med xPL. :)

http://www.xplmonkey.com/rf.html

 

Når du har brukt det litt, kan du installere demoen for HS og RFXCOM-plugin'en og sammenligne... ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe som helst problem med å betale for god programvare - men homeseer er jo objektivt sett ikke det. Det er kronglete å bruke, unødvendig komplisert, og teknisk sett relativt gammeldags - bla. er det uholdbart at det ikke er stabilt når det kjøres som tjeneste. Web-interfacen ser ut som om den er designet av apekatter fra forrige århundre, med ikkeeksisterende kunnskaper om brukervennlighet og konsistens.

Lenke til kommentar

Da er en del tempsensorer fra Oregon Scientific på vei i posten. En komplett pakke med alt jeg trenger fra RFX er på vei. Og i går var jeg på Jula og plukket med meg 3x dimmere kontakter, 3x av/på kontakter, 2x vippebrytere til veggmontering.

 

Budjsettet på 5.000 hold vel sånn akkurat, men jeg har fortsatt igjen en del utelys jeg vil ha strømstyring på :)

 

Moskus, har du no erfaring med mottakere til innbygging i eksisterende lampepunkt, eller bryter? Har noen taklamper jeg skulle styrt også, og disse er fastmontert, dvs jeg får ikke brukt stikkkontaktene til Nexa.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe som helst problem med å betale for god programvare - men homeseer er jo objektivt sett ikke det. Det er kronglete å bruke, unødvendig komplisert, og teknisk sett relativt gammeldags - bla. er det uholdbart at det ikke er stabilt når det kjøres som tjeneste. Web-interfacen ser ut som om den er designet av apekatter fra forrige århundre, med ikkeeksisterende kunnskaper om brukervennlighet og konsistens.

Meninger er per definisjon subjektive. ;)

 

Jeg er uenig, og vil hevde at HomeSeer er det beste alternativet om du vil kjøre hjemmeautomasjon på Windows (og jeg har prøvd en del programvare før jeg kom frem til den konklusjonen). Linux har sine alternativer, men jeg har ikke prøvd noen av dem (og har heller ikke tenkt å gjøre det). Å kun ha et webgrensesnitt er en genistrek, og hvem pokker er det som bryr seg hvordan det ser ut? Det skal fungere og være stabilt, det er det viktigste, det kjører på en server og du ser det sjeldent. Og vil du se det, så invester i HStouch eller noen av de andre (også billigere) utvidelsene. :)

 

 

Jeg skal gi deg poeng for mangel på funksjon ved kjøring som tjeneste, men det sliter andre programmer også med... ;)

 

 

Da er en del tempsensorer fra Oregon Scientific på vei i posten. En komplett pakke med alt jeg trenger fra RFX er på vei. Og i går var jeg på Jula og plukket med meg 3x dimmere kontakter, 3x av/på kontakter, 2x vippebrytere til veggmontering.

Budjsettet på 5.000 hold vel sånn akkurat, men jeg har fortsatt igjen en del utelys jeg vil ha strømstyring på :)

 

Moskus, har du no erfaring med mottakere til innbygging i eksisterende lampepunkt, eller bryter? Har noen taklamper jeg skulle styrt også, og disse er fastmontert, dvs jeg får ikke brukt stikkkontaktene til Nexa.

Du trenger denne, denne eller denne. Sistnevnte har en fordel med at du kan overstyre lys på/av med en veggbryter, men vær obs på at på/av-bryteren ikke sender ut et signal slik at programvaren du bruker ikke vet om lampen er på eller av om du bruker den. De to første må fjernstyres fra trådløse brytere og/eller RFXCOM. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...