Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Takk Moskus, det fungerte bra:)

men, Må prøve og lære meg litt opp med vb.net.

Har installert v.b 2010 express og skal også installere tenscripting.

Har du noen forslag til hvor det kan være greit og begynne.

Vet du om noen fine sider med litt opplæring o.s.v.

Jeg ville først prøvd å lære det mest grunnleggende i .net, her er et fint sted å begynne: http://www.homeandle.../net/vbnet.html

Så ville jeg installert TenScripting og prøvd meg på HomeSeer. Hjelpfilen på nettet (fungerer dessverre best i IE) har mye fint om scripting. :)

Nå har jeg lagd min første kalkulator:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kommet meg gjennom denne tråden, mye bra info her! Jeg har akkurat kjøpt en leilighet, og skal bruke sommeren på å automatisere mest mulig. Det blir uten tvil Homeseer, og RFXcom. Det er imidlertid et par ting jeg lurer på som kanskje guruen Moskus eller andre har innspill på :)

Kjører i dag X10 sammen med en Harmony, men det er alt for treigt å ustabilt, så må kaste det fortest mulig.

1) De virker som de fleste har Nexa utstyr for å dimme lys. Jeg har veldig lyst på 2-veis (bla.a pga WAF), og tenker da spesielt på z-wave. Det er snakk om kanskje 4 taklys, så det blir ikke vanvittig mye mer penger enn Nexa sine. @Moskus: Har du opplevd problemer med din løsning? Skulle du noen gang ønske du hadde 2-veis brytere?

2) Er AL-USB S2 det beste alternativet dersom Z-wave blir kjøpt inn?

3) Er det noen som kun bruker Homeseer til å styre IR-enheter? Er Global Cache IP2IR et godt valg? Jeg bruker i dag Harmony 1100, og er veldig fornøyd med den. Er det mulig å lage "aktiviteter" på samme måte i HS?

4) Kan man få Homeseer til å reagere på IR-signal fra f.eks. en Harmony? Hvilket utstyr og plugin trenger man i så fall?

5) Er den nye RFXtrx433 fra RFXcom å anbefale istedenfor LAN-boksen det var mye snakk om i begynnelsen av denne tråden? Trenger både mottak og sending av signal til f.eks. Nexa-moduler, X10-security og værstasjoner o.l.

Det blir nok mange flere spørsmål når prosjektet starter :)

Lenke til kommentar

Jeg har kommet meg gjennom denne tråden, mye bra info her! Jeg har akkurat kjøpt en leilighet, og skal bruke sommeren på å automatisere mest mulig. Det blir uten tvil Homeseer, og RFXcom. Det er imidlertid et par ting jeg lurer på som kanskje guruen Moskus eller andre har innspill på :)

Kjører i dag X10 sammen med en Harmony, men det er alt for treigt å ustabilt, så må kaste det fortest mulig.

X10 hos meg setter ingen hurtighetsrekorder, men det er iallfall vanvittig stabilt. Helt til jeg kobler til brødristeren! ;) (Så den har fått et eget filter, problem solved).

1) De virker som de fleste har Nexa utstyr for å dimme lys. Jeg har veldig lyst på 2-veis (bla.a pga WAF), og tenker da spesielt på z-wave. Det er snakk om kanskje 4 taklys, så det blir ikke vanvittig mye mer penger enn Nexa sine. @Moskus: Har du opplevd problemer med din løsning? Skulle du noen gang ønske du hadde 2-veis brytere?

Jeg er ingen fagmann og faktisk ganske dum når det gjelder elektriske faguttrykk, så jeg er litt usikker på hva du mener med toveis. Z-wave har toveis kommunikasjon som en fordel over Nexa, men ellers har man stort sett de samme mulighetene.

Tenker du på vendebrytere? Det er bare å la flere brytere kontrollere det samme lyset i HomeSeer, du bruker kun to events på det. Nexa sine brytere er momentbrytere, så det er helt uproblematisk. Både Z-wave og Nexa/RFXCOM har mulighet til å settes opp slik at det fungerer utenom PC-bruk...

2) Er AL-USB S2 det beste alternativet dersom Z-wave blir kjøpt inn?

Ja, så vidt jeg vet så er den det beste alternativet her i Europa. Jeg har kjøpt den og den fungerer meget bra. Fin integrering i HomeSeer. :)

3) Er det noen som kun bruker Homeseer til å styre IR-enheter? Er Global Cache IP2IR et godt valg? Jeg bruker i dag Harmony 1100, og er veldig fornøyd med den. Er det mulig å lage "aktiviteter" på samme måte i HS?

Mange av oss styrer IR fra HomeSeer. Men er du vandt til Harmony vil du oppdage at det meste annet ikke er like elegant. Det er helt mulig å få til det samme med HomeSeer, Girder, whatever som man gjør med Harmony, men det krever en del ekstra innsats.

Når det er sagt så kan det da gjøres en del stiligere og kulere enn Harmony siden HomeSeer, Girder også kan styre utstyr som ikke går over IR... ;)

4) Kan man få Homeseer til å reagere på IR-signal fra f.eks. en Harmony? Hvilket utstyr og plugin trenger man i så fall?

Det er mulig. Men da krever det at du bruker en Global Cache GC-100-6 eller større, og kjøper den tilhørende mottakeren GC-IRL IR Learner. I tillegg tror jeg du må bruke UltraGCIR som plugin (men det er også den beste plugin'en for GC i mine øyne).

5) Er den nye RFXtrx433 fra RFXcom å anbefale istedenfor LAN-boksen det var mye snakk om i begynnelsen av denne tråden? Trenger både mottak og sending av signal til f.eks. Nexa-moduler, X10-security og værstasjoner o.l.

Hvis RFXCOM-boksen uansett skal stå nær PCen din, så ville jeg valgt RFXtrx433. LAN-boksen har jo fordelen at den kan settes hvor som helst, forutsatt at du har LAN-tilkobling der, men prisforskjellen mellom LAN og trx der jo. Og skulle du likevel ha behov for å flytte RFXtrx433'en så fungerer den utmerket med f.eks. Belkin Network USB Hub.

Lenke til kommentar

Tak for svar!

Jeg er ingen fagmann og faktisk ganske dum når det gjelder elektriske faguttrykk, så jeg er litt usikker på hva du mener med toveis. Z-wave har toveis kommunikasjon som en fordel over Nexa, men ellers har man stort sett de samme mulighetene.

Tenker du på vendebrytere? Det er bare å la flere brytere kontrollere det samme lyset i HomeSeer, du bruker kun to events på det. Nexa sine brytere er momentbrytere, så det er helt uproblematisk. Både Z-wave og Nexa/RFXCOM har mulighet til å settes opp slik at det fungerer utenom PC-bruk...

Jeg er ingen fagmann selv, og bruker helt sikkert feil terminologi ;) Det jeg mener er at det hadde vært praktisk at Homeseer vet hvilken tilstand lyset er i, om det er av, på, eller f.eks. 60%. Jeg ønsker dimming, og liker ikke helt "trykk to ganger for å dimme" istedenfor trykk og hold eller hjul.

1. Dersom jeg bruker en slik veggknapp fra Nexa kun for å styre HS, og deretter HS for å styre lysene vil det ikke være noen problem, helt til Windows tar en av sine restarter eller låser seg.
  2. Dersom veggknappen fra Nexa styrer HS og lyset, kan det kanskje bli konfilkter dersom signalene ikke når dit de skal..? F.eks. slik at HS tror lyset er av, og ved å velge "alt lys på" eller noe vil et av lysene starte å dimme istedenfor, siden det allerede var på.

Er det flere alternativer med Nexa? Jeg ser for meg jeg starter med alternativ 1, og deretter går over til 2 om det skulle bli trøbbel.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen fagmann selv, og bruker helt sikkert feil terminologi ;) Det jeg mener er at det hadde vært praktisk at Homeseer vet hvilken tilstand lyset er i, om det er av, på, eller f.eks. 60%. Jeg ønsker dimming, og liker ikke helt "trykk to ganger for å dimme" istedenfor trykk og hold eller hjul.

1. Dersom jeg bruker en slik veggknapp fra Nexa kun for å styre HS, og deretter HS for å styre lysene vil det ikke være noen problem, helt til Windows tar en av sine restarter eller låser seg.
  2. Dersom veggknappen fra Nexa styrer HS og lyset, kan det kanskje bli konfilkter dersom signalene ikke når dit de skal..? F.eks. slik at HS tror lyset er av, og ved å velge "alt lys på" eller noe vil et av lysene starte å dimme istedenfor, siden det allerede var på.

Er det flere alternativer med Nexa? Jeg ser for meg jeg starter med alternativ 1, og deretter går over til 2 om det skulle bli trøbbel.

1. Min virtuelle HS-maskin kjører 24/7. Restarter er faktisk ikke et problem. Installer oppdateringer når det passer deg. ;-)

2. Ja, det kan bli et problem. Hvis man vil ha såpass kontroll på lyset, så har jo Z-wave en fordel. Alternativ er å sette opp et par brytere med forhåndsdefinert dim-nivå. En dobbelknapp kan da brukes som "On", "Off", "Dim 70%" og "Dim 30%" (selvlærende Nexa støtter "predefined dim"), men det må styres via HomeSeer. Jeg skulle gjerne sett dimmehjul med Z-wave men har ikke funnet noen (finnes det?).

Lenke til kommentar

Hei igjen alle sammen. Jeg har nå fått meg mer stasj og leke med og i den forbindelse har jeg selvfølgelig noen spørsmål.

Hvordan kan jeg få noen form for log eller grapher fra temperatur og fuktighets målingene? har en oregon sensor.

Endret av Motzi
Lenke til kommentar
1. Min virtuelle HS-maskin kjører 24/7. Restarter er faktisk ikke et problem. Installer oppdateringer når det passer deg. ;-)

Bruker du XP i den virtuelle maskinen? Og hva kjører den virtuelle maskinen på? Et server OS eller vanlig windows?

Har litt flere spørsmål med å bruke HS til å styre hifi komponenter. Dersom jeg kjøper GC-100-12, da vil jeg kunne plugge GC-IRL inn direkte i RS232 porten, og gjøre den synlig i stuen, og så programmere HS til å utføre kommandoer fra vilkårlige IR-signaler fra f.eks. en Harmony? Det er av og til mer praktisk å ha knapper enn alltid bruke en touch-skjerm til å f.eks. styre volumet på receiveren.

Kan man programmere HS til å styre andre ting via RS232? Det er en ledig port i kontrolleren jeg linket til, kan jeg da plugge inn f.eks. et Grandview lerret via RS232 og bruke HS til å styre lerretet? Det hadde vært veldig praktisk da dette er innebygd i en spot-boks.

Da er siste utfordring å styre projectoren på andre siden av rommet, å strekke en IR-emitter tvers over rommet er litt ugunstig. Har jeg forstått det riktig at jeg kan koble GC-BL2 Infrared Blaster direkte i kontrolleren, gjøre blasteren synlig for projectoren, og så er det problemet løst?

Lenke til kommentar

Bruker du XP i den virtuelle maskinen? Og hva kjører den virtuelle maskinen på? Et server OS eller vanlig windows?

Kjører XP på den virtuelle maskinen, ja. De virtuelle maskinene kjører på en "gammel" laptop, Windows 7 og WMware Server 2.0 (ESXi ville ikke la seg installere på den maksinen). Har kun 4 GB RAM, men den gjør jobben. Enn så lenge...

Har litt flere spørsmål med å bruke HS til å styre hifi komponenter. Dersom jeg kjøper GC-100-12, da vil jeg kunne plugge GC-IRL inn direkte i RS232 porten, og gjøre den synlig i stuen, og så programmere HS til å utføre kommandoer fra vilkårlige IR-signaler fra f.eks. en Harmony? Det er av og til mer praktisk å ha knapper enn alltid bruke en touch-skjerm til å f.eks. styre volumet på receiveren.

Det er kort fortalt slik det vil kunne fungere, ja.

Kan man programmere HS til å styre andre ting via RS232? Det er en ledig port i kontrolleren jeg linket til, kan jeg da plugge inn f.eks. et Grandview lerret via RS232 og bruke HS til å styre lerretet? Det hadde vært veldig praktisk da dette er innebygd i en spot-boks.

HomeSeer har flere funksjoner som lar deg kontrollere utstyr via RS232, men du må selv bruke dem (altså programmere litt). Alternativt kan du se om det allerede finnes et eksisterende script eller plugin for lerretet ditt. Søk, og du vil (forhåpentligvis) finne. :)

Da er siste utfordring å styre projectoren på andre siden av rommet, å strekke en IR-emitter tvers over rommet er litt ugunstig. Har jeg forstått det riktig at jeg kan koble GC-BL2 Infrared Blaster direkte i kontrolleren, gjøre blasteren synlig for projectoren, og så er det problemet løst?

Det stemmer. :)

Avhengig av plassering vil du muligens også klare å styre ALT utstyret fra den porten.

Lenke til kommentar

Blir spennende det her! :)

Pass deg! Det høres ut som du er i ferd med å bli bitt av basillen... ;)

Har forresten ikke sett z-wave med dimmehjul, bare ønsketenkning fra min side ;)

OK, jeg lurte på om du hadde sett noe som jeg ikke har. Skulle gjerne hatt et digitalt dimmehjul, men ingen vil selge meg et...

Lenke til kommentar

Pass deg! Det høres ut som du er i ferd med å bli bitt av basillen... ;)

Er bitt for lenge siden! Men først nå jeg har mulighet til å gjøre ting i egen leilighet :) Ser at det kommer til å koste litt, men trøster meg med at det blir mye billigere enn andre løsninger :)

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg få noen form for log eller grapher fra temperatur og fuktighets målingene? har en oregon sensor.

RFXCOM? Se etter RFXCharts. :)

Taakker og bukker :)

har montert noen nexa dimmer og di virker bra, men grunnet waf og andre hansyn ønsker jeg og noen brytere. Jeg har da kjøpt noen nexa brytere og det virker rett og slett ikke som de har like lang rekkevide til rfxcom boxen som rfxcom boxen har til dimmeren. stemmer dette, eventuelt noen forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket noen forskjell, egentlig. Har ikke problemer med dekning. Hva om du flytter dem litt rundt? Vrir dem litt?

Jeg har et hus og serveren står i kjelleren. jeg kjøpte usb rfxcom saken, så er jo avhengi av og ha den og i kjelleren. frykter at det er det som er problemet. jeg så at nexa hadde noen signal forsterkere er det noe jeg burde teste?

Lenke til kommentar

Jeg har et hus og serveren står i kjelleren. jeg kjøpte usb rfxcom saken, så er jo avhengi av og ha den og i kjelleren. frykter at det er det som er problemet. jeg så at nexa hadde noen signal forsterkere er det noe jeg burde teste?

Det er en del jeg hadde forsøkt før jeg hadde prøvd signalforsterkere (da det kan gi mer støy), bl.a. å flytte RFXtrx'en. Enten ved å bruke en USB-forlenger (inntil 5 meter er uproblematisk) eller ved en nettverks USB-enhet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...