Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er ny i dette, men har brukt en droy uke pa og lese meg opp og bla lest hele denne traden.Har lert mye, men er nok enda mer igjen. Jeg har skaffet meg en rfxcom usb sak og lagt inn homseer demo og lekt meg litt. Jeg sitter na og leker meg med squeezebox plugin, spottefy og hstouch designer og har da noen sporsmal.

Jeg har lagt opp Music Selector, men jeg far ikke opp noe musikk eller spottefy, hva gjor jeg galt?

hvordan kan jeg bytte mellom de forskjelige squeezeboxene jeg har og eventuelt spille av synkront?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. hadde begge inne, men brukte ikke beta plugginen til squeezebox saa fort jeg la inn den endret ting seg. da fikk jeg opp baade radio stasjonen og applikasjonene derblant spottefy.

Men jeg klarte ikke og liste musikk mappene mine er det noen maate og faa til det?

I tilleg har jeg flere squeezeboxer hvordan kan jeg skifte mellom de og synke de naar det trengs?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. hadde begge inne, men brukte ikke beta plugginen til squeezebox saa fort jeg la inn den endret ting seg. da fikk jeg opp baade radio stasjonen og applikasjonene derblant spottefy.

Men jeg klarte ikke og liste musikk mappene mine er det noen maate og faa til det?

I tilleg har jeg flere squeezeboxer hvordan kan jeg skifte mellom de og synke de naar det trengs?

får du opp:

lms_favorites

lms_myapps

lms_radios

Du skal åpne mappen Iml_myapps og der skal spotify ligge, det ligger en del andre ting der også.

prøv f.eks og åpne "Top 100 track" eller "whats new". Hvis de ikke åpner seg, gå da "back" en gang og inn i mappen igjen.

Når det gjelder flere Squeezeboxer har jeg ikke noen svar på, har kun en Squeezebox selv.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg ta ut "Value" eller "status" fra en device og legge informasjonen på en txt-fil?

Og, evt. hvordan ta "value"fra en txt-fil og legge inn i en virutial device...

Skrive til fil:

Sub Main(parm as object)
   My.Computer.FileSystem.WriteAllText("C:\enellerannenfil.txt", Now & Controlchars.Tab & hs.DeviceValue("$2") & ControlChars.CrLf, True)
End Sub

Lese fra fil er litt anderledes, men egentlig ikke så veldig. Istedenfor WriteAllText kan du bruke ReadAllText og lagre det i en variabel. Og så bruker du hs.SetDeviceValue (hvis det er et heltall) eller hs.SetDeviceString for å lagre det på en virtuell device. Pseudokode under (og helt u-testet, men mener det skal virke):

Sub Main(parm as object)
   Dim en_variabel as String = My.Computer.FileSystem.ReadAllText("C:\enellerannenfil.txt")
   hs.SetDeviceString("A1", en_variabel)
End Sub

Squeezebox lister ikke opp musikk-mapper, men sorterer på Artist, Genre, Album, og så videre. :)

Lenke til kommentar

Har anskaffet noen wifi ip kameraer. Er programmene som følger med homeseer ok eller er det noen som andre som anbefales. Kameraene har motorstyring om det har noen betydning

Jeg bruker WebcamXP/7, og synes det er bra. Jeg har valgt å ikke bruke HomeSeers egne plugins, jeg ser ikke helt poenget, det er enklere med WebcamXP. :)

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg ta ut "Value" eller "status" fra en device og legge informasjonen på en txt-fil?

Og, evt. hvordan ta "value"fra en txt-fil og legge inn i en virutial device...

Skrive til fil:

Sub Main(parm as object)
My.Computer.FileSystem.WriteAllText("C:\enellerannenfil.txt", Now & Controlchars.Tab & hs.DeviceValue("$2") & ControlChars.CrLf, True)
End Sub

Lese fra fil er litt anderledes, men egentlig ikke så veldig. Istedenfor WriteAllText kan du bruke ReadAllText og lagre det i en variabel. Og så bruker du hs.SetDeviceValue (hvis det er et heltall) eller hs.SetDeviceString for å lagre det på en virtuell device. Pseudokode under (og helt u-testet, men mener det skal virke):

Sub Main(parm as object)
Dim en_variabel as String = My.Computer.FileSystem.ReadAllText("C:\enellerannenfil.txt")
hs.SetDeviceString("A1", en_variabel)
End Sub

Squeezebox lister ikke opp musikk-mapper, men sorterer på Artist, Genre, Album, og så videre. :)

ok. jeg kan nemlig browse mappene fra logitech media server. må finne ut hvorfor den ikke har klart og sortere musikken inn i artist etc.

du har vel ikke forslag til hvordan man kan fikse syncronisering av flere enheter og lignende?

leste ditt tidligere forslag om og legge inn en text box i hstouch og legge in ip til lms:9000. dette virker fint på windows, men ikek på andriod devicene. noen forslag?

Lenke til kommentar

du har vel ikke forslag til hvordan man kan fikse syncronisering av flere enheter og lignende?

leste ditt tidligere forslag om og legge inn en text box i hstouch og legge in ip til lms:9000. dette virker fint på windows, men ikek på andriod devicene. noen forslag?

Du skal kunne scripte det. Men det krever litt innsats, se i manualen til Squeezebox-plugin'en http://din_home_seer...zeBoxPlugin.pdf

EDIT: Kikket litt på det, og så veldig avansert er det ikke. Scriptet skal kunne kjøres direkte fra HStouch hvis du vil:

For å synkronisere: &hs.plugin("SqueezeBox").SendActionByName("Spillernavn", "Synchronize Player")

Avslutte synkronisering: &hs.plugin("SqueezeBox").SendActionByName("Spillernavn", "Unsynchronize Player")

... og du må selvfølgelig bytte ut Spillernavn med navnet på squeezeboksen.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Du skal kunne scripte det. Men det krever litt innsats, se i manualen til Squeezebox-plugin'en http://din_home_seer...zeBoxPlugin.pdf

EDIT: Kikket litt på det, og så veldig avansert er det ikke. Scriptet skal kunne kjøres direkte fra HStouch hvis du vil:

For å synkronisere: &hs.plugin("SqueezeBox").SendActionByName("Spillernavn", "Synchronize Player")

Avslutte synkronisering: &hs.plugin("SqueezeBox").SendActionByName("Spillernavn", "Unsynchronize Player")

... og du må selvfølgelig bytte ut Spillernavn med navnet på squeezeboksen.

Takker og bukker. får kikke på det i kveld.

Lenke til kommentar

Fikk denne feilmeldingen når jeg prøvde og kjøre scriptet :

16.04.2012 19:25:50 - Error - Running script, script run or compile error in file: testvalue.txt1006:Expected ')' in line 1 More info: Expected ')'

prøvde og legge til dette, men det hjalp ikke (merket med rødt)

My.Computer.FileSystem.WriteAllText("C:\enellerannenfil.txt"), Now & Controlchars.Tab & hs.DeviceValue("$2") & ControlChars.CrLf, (True)

Skal jeg lagre filen som txt eller .vb?

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Fikk denne feilmeldingen når jeg prøvde og kjøre scriptet :

16.04.2012 19:25:50 - Error - Running script, script run or compile error in file: testvalue.txt1006:Expected ')' in line 1 More info: Expected ')'

prøvde og legge til dette, men det hjalp ikke (merket med rødt)

My.Computer.FileSystem.WriteAllText("C:\enellerannenfil.txt"), Now & Controlchars.Tab & hs.DeviceValue("$2") & ControlChars.CrLf, (True)

Skal jeg lagre filen som txt eller .vb?

slik:

Sub Main(parm as object)

My.Computer.FileSystem.WriteAllText("c:\Users\server\Documents\log\value.txt"), Now & Controlchars.Tab & hs.DeviceValue("q22") & ControlChars.CrLf, (True)

End Sub

Lenke til kommentar

Fikk det til:)

men, hvis jeg også vil ha status, hva gjør jeg da?

Fikk dette til også, gjorde slik:

Sub Main(parm as object)

My.Computer.FileSystem.WriteAllText("c:\Users\server\Documents\log\value.txt", Now & Controlchars.Tab & hs.DeviceValue("q22") & Controlchars.Tab & hs.DeviceStatus("q22") & ControlChars.CrLf, True)

End Sub

Men, når jeg kjører scriptet nå legger den til en ny linje i textfilen for vær gang jeg kjører scriptet. Hvis jeg bare vil ha den siste der, hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar

Sub Main(parm as object)

My.Computer.FileSystem.WriteAllText("c:\Users\server\Documents\log\value.txt", Now & Controlchars.Tab & hs.DeviceValue("q22") & Controlchars.Tab & hs.DeviceStatus("q22") & ControlChars.CrLf, True)

End Sub

Men, når jeg kjører scriptet nå legger den til en ny linje i textfilen for vær gang jeg kjører scriptet. Hvis jeg bare vil ha den siste der, hva gjør jeg da?

Endre siste "True" til "False". :)

Lenke til kommentar

Sub Main(parm as object)

End Sub

Endre siste "True" til "False". :)

Takk:)

Textfilen jeg har laget kommer opp slik :

16.04.2012 21:26:25 2153,17 17

Fikk også til readAllText slik at den henten info fra textfil(den over) Når jeg gjorde slik som nevnt så det slik ut:

value.png

Hvis jeg kun vil ha dette tilbake fra filen "2153,71"...hva gjør jeg da?

Blir mange spørsmål, men prøver og komme litt inn i da:)

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Hvis jeg kun vil ha dette tilbake fra filen "2153,71"...hva gjør jeg da?

Blir mange spørsmål, men prøver og komme litt inn i da:)

Du kan begynne med å lese litt om vb.net og behandling av tekst... ;)

http://msdn.microsof...a903372(v=vs.71).aspx

Strengen er separert med tab, og du kan bruke det til å sortere tilbake igjen. (Kort om variabler: Dim noe as String gir noe som en enkel variabel. Dim noe() as String gir en rekke eller array av typen Streng).

Så du kan gjøre noe á la slikt:

Sub Main(parm as object)
Dim alt as String = My.Computer.FileSystem.ReadAllText("C:\enellerannenfil.txt")
Dim separert() as String = alt.Split(ControlChars.Tab)
hs.SetDeviceString("A1", separert(1))
End Sub

(I tillegg hadde jeg fjernet det siste "& ControlChars.CrLf" fra scriptet som bruker WriteAllText, det har du ikke bruk for ved kun en linje, det er nemlig linjeskiftet).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Takk Moskus, det fungerte bra:)

men, Må prøve og lære meg litt opp med vb.net.

Har installert v.b 2010 express og skal også installere tenscripting.

Har du noen forslag til hvor det kan være greit og begynne.

Vet du om noen fine sider med litt opplæring o.s.v.

Jeg ville først prøvd å lære det mest grunnleggende i .net, her er et fint sted å begynne: http://www.homeandlearn.co.uk/net/vbnet.html

Så ville jeg installert TenScripting og prøvd meg på HomeSeer. Hjelpfilen på nettet (fungerer dessverre best i IE) har mye fint om scripting. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...