Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du et billig ip kamera som du kan anbefale?

F.eks. dette med kabel:

http://www.dealextreme.com/p/300kp-network-surveillance-ip-wired-camera-w-10-led-night-vision-pan-tilt-motors-microphone-72099

Eller med WiFi (dette har jeg, og det fungerer fint):

http://www.dealextreme.com/p/standalone-ip-wireless-wifi-lan-camera-with-night-vision-and-pan-tilt-motors-26358

Er det bare meg eller er det vanskeligere å få tak i dimmere som http://www.clasohlso...px?id=165058670 den, men at de skal dimme sparepærer på 2*10W ca?

Klart det vil bli litt dyrere fordi det må være mer følsomt, men hadde forventet å finne noe fra Nexa da :)

Nei, det er nok ikke bare deg. Sparepærer er ikke bare enkelt å dimme...

Nexa har en halogen-dimmer om det hjelper deg, men jeg tviler.

Lenke til kommentar

Så det finnes ikke? Det finnes jo vanlige dimmere som er gode nok. De koster riktignok rundt 1000,- Men jeg syns det er verdt det når man først skal installere noe permanent her hjemme :)

Joda, men for vanlige dimmere finnes det nok et større marked... Du finner muligens dimmere hvis du bytter en dyrere protokoll, se her for f.eks Z-wave. Nexa er jo laget for å gi automasjonsmuligheter til en rimelig penge, den dyreste dimmeren koster jo 2-300 kr.

Lenke til kommentar

Moskus, denne er så spesifikk at jeg nesten burde tatt den i PM, men jeg tror ikke du har PM aktivert. Jeg skal styre noe småtteri (et par temperatursensorer og 5-6 brytere). Dette er til ei hytte, dermed er det grenser for hvor avansert det kan få blitt. Jeg har tenkt på Telldus TellStick Duo eller Net, men jeg har sett i denne tråden at du ikke er veldig glad i dem. Jeg har en pc som alltid står på i hyttesesongen, så jeg er ikke avhengig av noe som kan jobbe for seg selv. Ville de nevnte Telldus-greiene være greie nok, eller bør jeg heller satse på USB-utgaven av RFXCOM, altså RFXtrx433? Det blir litt overkill for meg å bruke opp mot 2500 kroner på den vanlige nettverksboksen til RFXCOM, men USB-utgaven koster jo ikke mer enn omtrent en høvding med frakt fra Tronika.

Men vet du noe om hvordan programvaren til den USB-greia er? Telldus har jo ganske enkle programmer å bruke, blant annet med Android-klienter. Jeg har Girder til noen enkle greier, men er ikke så avansert med det. Og jeg tror ikke jeg orker å sette meg inn i et avansert program som HomeSeer nå, det blir også litt overkill for et så enkelt bruksområde.

Så hva syns du, objektivt sett? Ikke tenk på at jeg noen gang vil få lyst til å utvide dette mer, for det skal jeg ikke. Det er grenser for hvor mye man gjør på ei hytte... Dette blir mer som et alternativ til "ring hytta varm", med temperaturvisning.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for RFXtrx433, uten tvil. Hvis jeg kunne. Den har best support, best rekkevidde (i mine øyne), best stabilitet og det jobbes som pokker med å lage programmer og plugins som kan styre den. Foreløpig skal disse fungere, bl.a. Girder (hvis du allerede har det, men det kan ikke motta signaler). Jeg har selv ikke prøvd den mot noe annet enn HomeSeer, men jeg hadde prøvd med f.eks. HouseAgent eller EventGhost.

(PM skal være på for meg...)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Takk for svar! Dette utarter seg vel til noe mer generelt uansett etter hvert, tror jeg... Jeg vil gjerne ha tilgang til å se hvor mange grader det er inne og ute også. Jeg har sett at Girder støtter XPL, og det er vel tosidig, ikke sant? Men problemet er at XPL er "under development" for RFXtrx433. Vet du hvor raske de pleier å være til å "develope" sånne ting?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Dette utarter seg vel til noe mer generelt uansett etter hvert, tror jeg... Jeg vil gjerne ha tilgang til å se hvor mange grader det er inne og ute også. Jeg har sett at Girder støtter XPL, og det er vel tosidig, ikke sant? Men problemet er at XPL er "under development" for RFXtrx433. Vet du hvor raske de pleier å være til å "develope" sånne ting?

Bert er en rask mann. Hvis det er han som implementerer xPL-støtten så kan det gå kjapt. Hvis ikke, så er det "anyone's guess".

Tok en kjapp titt på HouseAgent, ser lovende ut, men jeg har ikke testet det skikkelig. Det har et Web-interface, noe jeg liker for slike programmer.

Lenke til kommentar

Webinterface er greit, ja. Jeg kan kanskje lege info fra den inn i en ramme i Girder-styringssiden, så får jeg samlet alt på en side. Men fins det noen programmer som kan ta imot for eksempel TCPIP-events fra Girder og formidle dem til RFXtrx433?

Ikke uten at du må programmere det selv tror jeg på et eller annet vis...

Lenke til kommentar

Det burde være mulig med Girders HTTPD-opplegg (LUA i nettsider), håper jeg. Uansett har jeg sendt en mail til supportadressen på rfxcom for å høre om de kan si noe om når xPL vil være klart. Så får vi se. Det er jo ikke kuldegrader igjen med det første, så jeg har ikke hysterisk dårlig tid. Jeg er bare litt sånn "nå fant jeg på det, så da må jeg gjøre det i denne uka"-typen! ;)

Lenke til kommentar

Mens vi venter på RFXtrx433,...

For å teste litt anskaffet jeg en Anslut on/off mottager/sender, men oppdager at de anbefaler en avstand på minst en meter mellom mottagerene.

Gjelder dette 433 Mhz mottagere/sendere generellt, eller?.... og er det observert noe problem?

Noen som vet?

Planen er å fjern-styre (er ofte bortreist i lengre tid) et antall (5-6) enheter, (og dubletter av disse) i et ganske lite rom, slik at det egentlig ville være enklere med et Phidget relekort, men når alt skal dubleres blir det litt større kostnad, og med tanke på senere utvidelser vil det være enklere å kunne handle lokalt.

Lenke til kommentar

Hjemme bruker jeg Phidget og en bunke med releer av ulike typer, blant annet de som switcher 220V med 12V styrestrøm. Det fungerer helt ypperlig. Men jeg orker ikke å legge opp kabler til alt på hytta, så jeg er helt enig i at nå som det er kommet så mye på markedet som er trådløst, er det en bedre løsning. Jeg bruker 433 mHz på en haug RF-fjernkontroller i huset, iblant brukes to samtidig til ulike ting, og jeg har aldri vært ute for at det har krasjet med noe som helst. Jeg syns det med at tingene skal stå så og så langt fra hverandre høres ut som det er omtrent i klasse med "det er farlig å bruke mobiltelefonen på sykehus"...

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Tenkte igrunn på det samme, noen man skriver "for sikkerhets skyld... man kan jo ikke være 100% sikker".

(Men når det gjelder sykehus, så var vel grunnen like mye at de skulle selge inn telefoner og rådyre tellerskritt til pasientene, telefoner som dengang ble montert inne på rommene, , og alt nytt er jo i prinsippet farlig...).

Jeg tenker å montere 2x6stk 433mHz mottagere/sendere i ei kasse på ca 80 cm.

I samme kasse tenker jeg å montere relestyring/skifte til/fra UPS (m220v inverter) og 220v Nett, via skifterele m/3 skiftekontakter og 12v spole. (Noen releer jeg har liggende.

Falt for Phidget i første omgang da jeg lett kan programmere de selv i Delphi, men nå ser det ut til at det etterhvert også skal la seg gjøre også med RFXtrx433. (Han med http://www.digitalhomeserver.net er iferd med å få til noe.)

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Ja, jeg kjenner til det med overprisene. Det var et eget firma som leverte til sykehusene, mener jeg å huske. Slu svin som utnytter syke folk! Jeg ga blaffen da jeg var innlagt for blindtarmen for 6-7 år siden. Merkelig nok prøvde ingen å ta fra meg mobilen, det kan ha noe med 100 kilo og Harley-skjegg å gjøre... ;)

Høres ut som litt av et opplegg. Jeg ville bare prøvd og sett hvordan det gikk. Sannsynligheten taler for at det går bra.

Lenke til kommentar

Det blir nok "feil & prøv", ja.

Blir lett endel saker når "alt" skal fjernstyres dubleres,

Det er pga litt dårlig erfaring, saker og ting "streiker", og/eller må re-settes etter noen uker eller måneder.

Dumt å alltid måtte be andre gå å trykke på ditt og prøve datt...

Lenke til kommentar

Lager du noe av scripta selv moskus?

Programmerer du i vb.net og hva evt. bruker du for og programmere i vb.net.

Programmerer scripts og plugins selv, ja.

For å lage scripts selv anbefaler jeg å kikke nærmere på tenScripting som gjør at du kan scripte i Visual Studio og får da IntelliSense (som forenklerer programmeringen veldig).

Imponerede service. Jeg fikk svar på 20 minutter, og det kommer xPL til den. Jeg tror det blir den jeg henger meg på, med den servicen kan det ikke bli så helt galt. :)

Det er derfor jeg liker RFXCOM. De (dvs. Bert og Erik) er vanvittig kjappe med å gi gode svar. :)

Mens vi venter på RFXtrx433,...

For å teste litt anskaffet jeg en Anslut on/off mottager/sender, men oppdager at de anbefaler en avstand på minst en meter mellom mottagerene.

Gjelder dette 433 Mhz mottagere/sendere generellt, eller?.... og er det observert noe problem?

Noen som vet?

Planen er å fjern-styre (er ofte bortreist i lengre tid) et antall (5-6) enheter, (og dubletter av disse) i et ganske lite rom, slik at det egentlig ville være enklere med et Phidget relekort, men når alt skal dubleres blir det litt større kostnad, og med tanke på senere utvidelser vil det være enklere å kunne handle lokalt.

Anslut kan få problemer om avstanden er mindre enn 1 meter, men selv har jeg tre stykker på 40 cm.De fungerer fint. Jeg har i det hele tatt flere enheter tett samlet uten problemer. Når det er sagt fikk jeg en Nexa dimmer (på soverommet) som gjorde seg litt vrang da den måtte være i nærheten av to Nexa av/på-moduler. Flyttet litt på dem og problemet forsvant.

Jeg ser at den samme avstanden også anbefales for Z-wave. Ser ut til at det gjelder RF generelt.

Hjemme bruker jeg Phidget og en bunke med releer av ulike typer, blant annet de som switcher 220V med 12V styrestrøm. Det fungerer helt ypperlig. Men jeg orker ikke å legge opp kabler til alt på hytta, så jeg er helt enig i at nå som det er kommet så mye på markedet som er trådløst, er det en bedre løsning. Jeg bruker 433 mHz på en haug RF-fjernkontroller i huset, iblant brukes to samtidig til ulike ting, og jeg har aldri vært ute for at det har krasjet med noe som helst. Jeg syns det med at tingene skal stå så og så langt fra hverandre høres ut som det er omtrent i klasse med "det er farlig å bruke mobiltelefonen på sykehus"...

HomeSeer har en egen Phidget-plugin, om du skulle være interessert. ;)

Selv har jeg laget en plugin for PhidgetRFID...

Lenke til kommentar

Takker, det gjør at jeg må gåi "tenkeboksen" igjen...... kanskje Phidget likevel er løsningen,

Dette blir i et ganske lite rom, ca 8kvm og det vil være svært upraktisk å plassere 6x2 enheter på forskjellige steder i rommet.

Med Phidget blir det bare én eller to USB kabel + power.

Hmmm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...