Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du egentlig er ute etter å logge "device value" når den endrer seg. Det finnes flere varianter her, skulle jeg mene.

Se f.eks. Jon00 virtual device grapher (gratis): http://board.homesee...ad.php?t=133149

mscTemperature skal ha større muligheter, men er mer avansert å sette opp: http://board.homesee...splay.php?f=687, og spesielt denne: http://board.homesee...ad.php?t=101162

Synnes dette gir litt for lite informasjon samt grafikken ikke ser så bra ut.

Har du noe utstyr som leser av strømmen din? evt hva?

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig, og hvis jeg husker riktig, står det fint beskrevet i hjelp-filen hvordan du får det til... ;)

Kort fortalt er det du skal se etter er "StatusTrackingNormal". Huk også av for "Use the same device for normal/pressed".

Så kan du velge to forskjellige bilder for "ImageNormal" og "ImagePressed".

Jeg bruker det for mine "gadgeter" på PCer rundt i huset. :)

1151743.jpeg

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ja, det er mulig, og hvis jeg husker riktig, står det fint beskrevet i hjelp-filen hvordan du får det til... ;)

Kort fortalt er det du skal se etter er "StatusTrackingNormal". Huk også av for "Use the same device for normal/pressed".

Så kan du velge to forskjellige bilder for "ImageNormal" og "ImagePressed".

Jeg bruker det for mine "gadgeter" på PCer rundt i huset. :)

Og lage en knapp som bytter f.eks farge når den blir trykket på eller at den får forskjellig utseende når den er på, av eller dim er heller ikke noe problem. Problemet er at jeg vil ha 2 trinn på bryteren. f.eks : når den er på skal den slå på squeezeboxen"on" sette forsterkeren på on og utgang "video1" på forsterkeren. Når knappen er av skal den slå av squeezeboxen"off" og slå av forsterkeren.

Hvis jeg bruker en knapp på alt sammen blir det fort litt krøll hvis den ene er av og den andre er på..hvis du skjønner:)

PS!

av en eller annen grunn går det ikke og legge til et annet image(bilde) på status for on/off/power på squeezeboxsen. Tenker da på under statusimages i hs.

Lenke til kommentar

Dessuten så støtter det meste av Hifi utstyr i dag det som kalles discrete ir codes. Noe som betyr at enheten kan ta i mot en bestemt kode for en spesifik inngang, eller kun på eller av. I stede for å veksle mellom av/på og innganger. Squeezeboxen kan dette.

På den måten kan HomeSeer sende ut kommandoene Squeezebox På, Forsterker på, Forsterker Inngang 1. Og selv om forsterkeren da allerede er på så slår den seg ikke av :)

Lenke til kommentar

Du kan lage en virtuell device i HomeSeer, og lage events som trigger om denne skrus av eller på.

uff, nå begynte det og høres veldig vanskelig ut...

Det er fryktelig enkelt. Gå til Status -> Add device. Gi den et passende navn, lokasjon og enhetskode ("lettercode" / "unitcode"). Sett Device Type til "Virtual".

Så lager du to Eventer med Trigger av Device Status "Set On" og "Set Off". Legg til Actions som behøves for å styre anlegget ditt. (Tips: Det kan være behov for å legge til en action som heter "Wait" hvis forsterkeren bruker litt tid fra den får PÅ-signalet til den lar seg styre). :)

Lenke til kommentar

Ser dårlig ut ja:(

D.v.s at nexa ikke kan tilby lysstyring til badet eller utelys...

Ser dårlig ut ja:(

D.v.s at nexa ikke kan tilby lysstyring til badet eller utelys...

Forsåvidt ikke så rart;

Strømnettet i Norge (og Albania) er stort sett et IT-nett, dvs, 220-250 volt mellom lederene og ca halve spenningen mellom en av lederene og jord.

Resten av Europa (da untatt Norge og Albania) benytter seg av 400Volt TN-nett.

Mellom en av strøm-lederene og nøytral/jord er det ca 220volt.

Det er ikke spenning mellom nøytral og jord.

I noen typer TN-nett er jord og nøytral koblet sammen.

Derfor, i et TN-nett behøves ikke dobbel avbryter, da den ene lederen (ofte blå kabel) er nøytral/null-leder og uten spenning. Da er det tilstrekkelig å bryte den ene strømførende kablen.

Les mer om dette på Wikipedia, her og her

Markedet i Norge og Albania er antagelig noe lite for at noen produserer slikt utstyr, men kanskje finnes noe i andre verdensdeler?.

Hvis man allerede har installert en to-polet bryter på bad eller utelys (vanlig standard fra Elko eller lignende) så burde det ikke være noe i veien for å montere en en-polet bryter (mottaker) fra nexa på en av lederne mellom 2-polet bryter og lampe.

Så netttopp ett nyoppusset bad hvor elektriker hadde montert en to-polet hovedstrømsbryter og så 3 stk en-pola brytere for vifte og div lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...