Moskus Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 Forstår jeg det riktig om Homeseer med HSTouch plug-in koster flere hundre dollar? Syns det hørtes ut som en meget stiv pris. Du forstår det riktig. Det er ikke billig, nei. Det finnes noen gratis-alternativer til Linux neb ingen til Windows enda som støtter RFXCOM. Og SÅ dyrt er det ikke. Du må jo ha hardware også, det blir nok dyrest uansett hvilken protokoll du velger. Hjemmeautonasjon trenger ikke være dyrt, det finnes betydelig dyrere alternativer, men en direkte billig hobby er det ikke... Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Syns det er voldsomt ettersom jeg også må ha design-utgaven og android plug-in. Prisen blir jo 450 dollar kun for software. (2600 NOK). Kan jo nesten se ut som om det lønner seg med HSPro til 600. For min lille 65kvm leilighet får jeg styrt det meste av lys, aircondition, takvifte og panelovn for 1000-1500,- Satt forøvrig å lekte meg med hvordan designet for en hjemmeskjerm kunne ses ut, og endte opp med vedlagt bilde. Tenkt at dette skal være på tablet i gangen så er greit med værvarsel, klokke og agenda. Utover det er det meste "skjult". Hvorvidt jeg klarer å få det til å se ut sånn er jo en annen sak Slideren og knappene på venstre siden blir taklysene. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Syns det er voldsomt ettersom jeg også må ha design-utgaven og android plug-in. Prisen blir jo 450 dollar kun for software. (2600 NOK). Kan jo nesten se ut som om det lønner seg med HSPro til 600. For min lille 65kvm leilighet får jeg styrt det meste av lys, aircondition, takvifte og panelovn for 1000-1500,- Da er det jo bare å se om du finner noen billigere alternativer. Det er en liste på rfxcom.com over hvilke programmer som støtter utstyr fra dem. Grunnen til at jeg bruker HomeSeer var at jeg fikk anbefalt det fra smarthus.info da jeg kjøpte min "startpakke" med X10-utstyr for noen år siden nå. Siden jeg ikke hadde klart å finne noen andre programmer som kunne konkurrere med funksjonalitet bestemte jeg meg for å kjøpe det. Jeg syntes også det var en ganske stiv pris for mine to av/på-brytere og én dimmer... Men så har jeg bygget systemet stort ut siden den gang... Hvis det KAN automatiseres, så SKAL det automatiseres! Satt forøvrig å lekte meg med hvordan designet for en hjemmeskjerm kunne ses ut, og endte opp med vedlagt bilde. Tenkt at dette skal være på tablet i gangen så er greit med værvarsel, klokke og agenda. Utover det er det meste "skjult". Hvorvidt jeg klarer å få det til å se ut sånn er jo en annen sak Slideren og knappene på venstre siden blir taklysene. Det ser renere og penere ut enn vår hjemmeskjerm. Jeg startet med å kaste på funksjonalitet på hovedskjermen, og det har nå blitt så innarbeidet i den daglige rutinen at det kan ikke fjernes igjen. Kona liker å ha vær og vind synlig, samt hurtig tilgang til værmeldingen. Jeg her mest opptatt av ressursbruk på CPU og strøm, samt status på vinduer og dører (og temperaturer). I tillegg må jo de mest brukte rommene ha egen knapp, sammen med musikk-systemer rundt omkring. Da blir det fort litt rot. Jeg skal se om jeg kan få lagt ut et screenshot. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Jeg har vurdert å skaffe meg den USB-sticken fra RFXCOM, noen som har prøvd den? Også surfet jeg litt rundt, og fant røykvarslere som opererer på 433.92 MHz. A new idea emerged... Hva om det finnes røykvarslere som søttes av RFXCOM, slik at jeg f.eks. kunne få SMS dersom det brenner hjemme! Noen som vet? F.eks. fra Nexa? Den nye USB-sticken fra RFXCOM fungerer glimrende. Jeg bruker en aeon usb-stick for z-wave, kan jeg også bruke en USB-sticken fra RFXCOM også? eller vil homeseer takle 2 interfacer dårlig? Har nexa noen 2 polet veggbrytere? Endret 28. mars 2012 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Jeg bruker en aeon usb-stick for z-wave, kan jeg også bruke en USB-sticken fra RFXCOM også? eller vil homeseer takle 2 interfacer dårlig? Det er helt uproblematisk. Jeg har også Aeon USB-stick 2 sammen med et RFXCOM lan-box og USB-versjonen, samt en CM11 over COM-to-Ethernet for X10. Alt fungerer helt fint sammen, det er jo forskjellige plugins som takler de forskjellige tilkoblingene. De forskjellige enhetene får forskjellige COM-porter, så lenge du holder tunga bent i munnen (og i dette tilfellet er det jo enkelt) så går det fint. Har nexa noen 2 polet veggbrytere? www.nexa.se Endret 28. mars 2012 av Moskus Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Ser dårlig ut ja:( D.v.s at nexa ikke kan tilby lysstyring til badet eller utelys... Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Ser dårlig ut ja:( D.v.s at nexa ikke kan tilby lysstyring til badet eller utelys... Ser dårlig ut ja:( D.v.s at nexa ikke kan tilby lysstyring til badet eller utelys... Forsåvidt ikke så rart; Strømnettet i Norge (og Albania) er stort sett et IT-nett, dvs, 220-250 volt mellom lederene og ca halve spenningen mellom en av lederene og jord. Resten av Europa (da untatt Norge og Albania) benytter seg av 400Volt TN-nett. Mellom en av strøm-lederene og nøytral/jord er det ca 220volt. Det er ikke spenning mellom nøytral og jord. I noen typer TN-nett er jord og nøytral koblet sammen. Derfor, i et TN-nett behøves ikke dobbel avbryter, da den ene lederen (ofte blå kabel) er nøytral/null-leder og uten spenning. Da er det tilstrekkelig å bryte den ene strømførende kablen. Les mer om dette på Wikipedia, her og her Markedet i Norge og Albania er antagelig noe lite for at noen produserer slikt utstyr, men kanskje finnes noe i andre verdensdeler?. Endret 28. mars 2012 av arneolav Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Ser dårlig ut ja:( D.v.s at nexa ikke kan tilby lysstyring til badet eller utelys... Ser dårlig ut ja:( D.v.s at nexa ikke kan tilby lysstyring til badet eller utelys... Forsåvidt ikke så rart; Strømnettet i Norge (og Albania) er stort sett et IT-nett, dvs, 220-250 volt mellom lederene og ca halve spenningen mellom en av lederene og jord. Resten av Europa (da untatt Norge og Albania) benytter seg av 400Volt TN-nett. Mellom en av strøm-lederene og nøytral/jord er det ca 220volt. Det er ikke spenning mellom nøytral og jord. I noen typer TN-nett er jord og nøytral koblet sammen. Derfor, i et TN-nett behøves ikke dobbel avbryter, da den ene lederen (ofte blå kabel) er nøytral/null-leder og uten spenning. Da er det tilstrekkelig å bryte den ene strømførende kablen. Les mer om dette på Wikipedia, her og her Markedet i Norge og Albania er antagelig noe lite for at noen produserer slikt utstyr, men kanskje finnes noe i andre verdensdeler?. Ja, jeg er klar over dette. Det er flere aktører som lager 2 polet bryter slik som denne(link), så da kan det jo tenkes at det er flere. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Ja, jeg er klar over dette. Det er flere aktører som lager 2 polet bryter slik som denne(link), så da kan det jo tenkes at det er flere. Jeg ser for meg to alternativer. 1. At annen produsent, f.eks. Anslut eller Waveman eller tilsvarende har en 2-pol bryter. Sjekk litt rundt, og finner du ingenting kan support hos RFXCOM muligens vite om noen.. 2. Du kan uten problemer kombinere forskjellige protokoller i HomeSeer. Den Z-wave enheten din kan du fint bruke sammen med Aeon USB stick 2 i HomeSeer (men som du ser er Z-wave enheter en del dyrere enn Nexa av uforståelige grunner). Jeg har nettopp gått over til Z-wave, men bruker det kun til "kritiske" enheter som ovnen i stua (som strengt tatt er et at de få stedene hvor to-veis kommunikasjon er skikkelig nyttig). Resten av huset er fremdeles X10 og Nexa. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Ja, jeg er klar over dette. Det er flere aktører som lager 2 polet bryter slik som denne(link), så da kan det jo tenkes at det er flere. Jeg ser for meg to alternativer. 1. At annen produsent, f.eks. Anslut eller Waveman eller tilsvarende har en 2-pol bryter. Sjekk litt rundt, og finner du ingenting kan support hos RFXCOM muligens vite om noen.. 2. Du kan uten problemer kombinere forskjellige protokoller i HomeSeer. Den Z-wave enheten din kan du fint bruke sammen med Aeon USB stick 2 i HomeSeer (men som du ser er Z-wave enheter en del dyrere enn Nexa av uforståelige grunner). Jeg har nettopp gått over til Z-wave, men bruker det kun til "kritiske" enheter som ovnen i stua (som strengt tatt er et at de få stedene hvor to-veis kommunikasjon er skikkelig nyttig). Resten av huset er fremdeles X10 og Nexa. Jeg har kun z-wave moduler nå og bruker den nevnte modulen på utelysa. Det blir vel til at jeg bruker det på badet også. Det som er litt dumt med denne modulen er at jeg må ha en veggsender også, jeg vil helst slippe og ha batterikrevende moduler. Kjøpe noen fibaro microbrytere og disse er jeg veldig fornøyd med. Disse kan man koble bak eksisterende veggbrytere og da har man også muligheten for og styre lysene manulet. Siden jeg vuderer og kjøpe meg en RFXcom usb stick, kunne jeg prøvd noen moduler til denne også(f.eks en 2 polet) siden prisen er en del lavere. Har vel en 20-25 z-wave moduler nå og disse fungerer veldig bra. Lenke til kommentar
Dertiam Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Har endelig funnet ut det er GlobalCache programmet som har rotet til homeseer programmet mitt da det har brukt ulovelig housecode. Løsningen er å reinstallere alt noe jeg ikke har lyst til da alt må sette opp alt på nytt. Har noen prøvd å installere homeseer på nytt uten å avinstallere den "defekte" utgaven? Dvs installere oppå den gamle . Endret 29. mars 2012 av Dertiam Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Har endelig funnet ut det er GlobalCache programmet som har rotet til homeseer programmet mitt da det har brukt ulovelig housecode. Løsningen er å reinstallere alt noe jeg ikke har lyst til da alt må sette opp alt på nytt. Har noen prøvd å installere homeseer på nytt uten å avinstallere den "defekte" utgaven? Dvs installere oppå den gamle . Hørtes dramatisk ut å måtte reinstallere alt. Og hva er "ulovilg housecode" for noe? Hva om du avinstallerer plugin'en istedenfor? Hvis du installerer HomeSeer oppå en eksisterende installasjon vil du antakeligvis ende opp med de samme problemene da det aller meste er lagret i databasen, og nyere installerte plugins. En installasjon oppå en annen fjerner ikke allerede installerte plugins. Hvilken plugin er det snakk om her? HomeSeer sin eller UltraGCIR? Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Jeg har et prosjekt i hst som består av mange sider og har lyst til og ta en annen "screen" fra et annet prosjekt og implentere dette i det første, er det mulig og evt. hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg har et prosjekt i hst som består av mange sider og har lyst til og ta en annen "screen" fra et annet prosjekt og implentere dette i det første, er det mulig og evt. hvordan gjør jeg det? Det er egentlig ikke veldig enkelt. Men det lar seg gjøre hvis du redigerer selve XML-filen i f.eks. Notepad. Søk etter skjermnavnet, så finner du den tilhørende XML-tag'en. Kopier ALT til tag'en avsluttes, og lim det inn i det nye prosjektet. Men for alt i verden: Ta backup! Lenke til kommentar
Dertiam Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Sitat fra fra Bert "I see that the RFXCOM I/O control panel device is removed from the database as well as all 8 receiver devices and 2 transceiver devices. And I see a Global Cache device with HS code [20 This is not allowed because the house [ should be reserved for RFXCOM!!!!!!! As soon as the RFXCOM plug-in is started it will request HS for a house code. No other plug-in is allowed to use that house code!!! Please remove Global Cache totally and restart the system. Ask the provider of Global Cache how it was possible that he was using an illegal house code!!!! Jeg har fjernet Global Cache men jeg får fortsatt problemer med RFXCharts som tryner og at jeg mangler status på lys osv. RFXCOM IO panel er ok nå etter avinstallering. Alt går som det skal til rette tider osv men det er ikke slik det skal være når jeg styrer via ipad el. Endret 30. mars 2012 av Dertiam Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Da forstår jeg, det har skjedd en bug i GC-plugin'en. Prøv UltraGCIR (ellers har også HomeSeer sin fått en oppdatering, og dette burde du egentlig ta opp med dem). RFXCharts kan tryne av mange årsaker, det som skjer oftest er at rikitg bane til databasen ikker er satt i .ini-filen. Sjekk RFX_Charts.ini i /Config mappen. Bruker du HStouch på iPad? Custom design eller default? Lenke til kommentar
Dertiam Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Da forstår jeg, det har skjedd en bug i GC-plugin'en. Prøv UltraGCIR (ellers har også HomeSeer sin fått en oppdatering, og dette burde du egentlig ta opp med dem). RFXCharts kan tryne av mange årsaker, det som skjer oftest er at rikitg bane til databasen ikker er satt i .ini-filen. Sjekk RFX_Charts.ini i /Config mappen. Bruker du HStouch på iPad? Custom design eller default? Bruker UltraGCIR sin nå. Riktig bane til databasen er ok men det blir noe datacrash når jeg går inn i config på chart men må vel bite i det sure eplet og starte fra scratch igjen. Bruker default design hstouch på iPad . Har fungert utmerket helt til bugen i pluginen satte igang. Endret 30. mars 2012 av Dertiam Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Bruker UltraGCIR sin nå. Riktig bane til databasen er ok men det blir noe datacrash når jeg går inn i config på chart men må vel bite i det sure eplet og starte fra scratch igjen. Du har altså ikke prøvd å redigere ini-filen med Notepad? Nøyaktig hva er det som ikke fungerer med HStouch på iPaden? EDIT: Har du satt opp mye? Det kan høres ut som om en eller annen HomeSeer database har klart å bli korrupt, så om du fikser det nå kan det være det skjer igjen... Da kan det være like greit å starte på ny. Det jeg hadde gjort var å ta en kopi av hele "HomeSeer HS2" mappa, avinstallert programmet, slettet "HomeSeer HS2" mappen, og installert HomeSeer på nytt. Da har du en backup, og en helt ny og ren installasjon. Endret 31. mars 2012 av Moskus Lenke til kommentar
Dertiam Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Bruker UltraGCIR sin nå. Riktig bane til databasen er ok men det blir noe datacrash når jeg går inn i config på chart men må vel bite i det sure eplet og starte fra scratch igjen. Du har altså ikke prøvd å redigere ini-filen med Notepad? Nøyaktig hva er det som ikke fungerer med HStouch på iPaden? EDIT: Har du satt opp mye? Det kan høres ut som om en eller annen HomeSeer database har klart å bli korrupt, så om du fikser det nå kan det være det skjer igjen... Da kan det være like greit å starte på ny. Det jeg hadde gjort var å ta en kopi av hele "HomeSeer HS2" mappa, avinstallert programmet, slettet "HomeSeer HS2" mappen, og installert HomeSeer på nytt. Da har du en backup, og en helt ny og ren installasjon. Siden det er periodiske feil (noen avdem) så kommer jeg nok til å sleta alt og starte helt på nytt med en backup kopi. Fpr vente til en dag med dårlig vær hvor jeg ikke har noe annet å drive med :-) Liker programmet svært godt egentlig og angrer ikke et sekund på at jeg anskaffet det Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Liker programmet svært godt egentlig og angrer ikke et sekund på at jeg anskaffet det Bra du tenker det slik. Det er et program (og en hobby) som har en forholdsvis bratt lærekurve, men så har det enorme muligheter også. Direkte lekkert er ikke grensesnittet, der trenger det litt hjelp, men det er funksjonsrikt. Litt synd med slike problemer, jeg bruker fremdeles den samme databasen som da jeg startet med å bruke programmet for ca. 5 år siden. Den har dog imidlertid blitt flyttet fra maskin til maskin (og er nå virtuell). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå