Moskus Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Slenger meg på her da jeg er interessert i dette ifm oppussing av gangen, skal ha inn spotter og skyvedørsgarderobe. Har selvsagt noen spørsmål: Er det noe av det du bruker Moskus som kan styres med en Harmony fjernkontroll? Jeg har ikke bruk for (sier jeg nå) fleksibiliteten som er i HomeSeer, jeg er mer opptatt av hvordan frontend ser ut, og HStouch er ikke akkurat imponerende. Er det noen andre systemer som har noen frekke apps til enten iPad eller Android Tablet? Hadde vært stilig med en innfelt tablet i enden på garderoben (mot ytterdøren), som ga tilgang til lysstyring og skrudde på lyset i gangen automatisk ved åpning av døren. Det er jo teknologi som finnes, men det koster jo også litt ser jeg Noen (gamle) harmony-fjernkontroller kunne sende X10-signaler, og det skal visstnok finnes en konverter, men jeg har ikke brukt en selv. Men en god programpakke for Nexa eller annen nyere teknologi med en Harmony-kontroll tror jeg ikke finnes. Når det er sagt, er det bare å velge en teknologi, det være Nexa, X10, Z-wave eller whatever, så finnes det jo spesifikke fjernkontroller til protokollen. Det finnes også dedikerte app'er både for Android, iOS og WP7 for iallflall Nexa/RFXCOM og Z-wave, som fungerer helt fint uten HomeSeer. HStouch kan bli vanvittig stilig, det finnes en del skjermer som er direkte sexy! Problemet er at man må lage dem selv... jeg er ingen grafisk designer, men er iallfall i stand til å få til noe som ser "OK" ut samtidig som det er brukervennlig. Og det er jo uansett det viktigste... Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Du har ikke samtidig en link der jeg kan se noen sånne hstouch skjermer da? EDIT: jeg fant http://board.homeseer.com/showthread.php?t=131697 så får sett nok bilder der. Hjelper når man ikke er så lat Endret 22. mars 2012 av Mixy Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Du har ikke samtidig en link der jeg kan se noen sånne hstouch skjermer da? EDIT: jeg fant http://board.homesee...ad.php?t=131697 så får sett nok bilder der. Hjelper når man ikke er så lat I mine øyne har HStouch det samme problemet som Photoshop. Det er et fantastisk program som gir mange muligheter, men man må ha peiling på programmet og mye grafisk kreativitet for å få fullt utbytte av det... Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Du som er forkjemper for fleksibilitet, kan vel nesten ikke være kritisk til akkurat mange muligheter Bare så jeg har det klart for meg her: - HomeSeer installeres som frontend og delvis backend for hele systemet. - Man kan programmere/installere mer eller mindre hva man vil av hjemmeautomasjon i HomeSeer, det fungerer med systemer som Nexa og sånt? - Frontend av HomeSeer fungerer på Android/iOS/WP7, og kan brukes sømløst på tvers av devices (jeg kan styre andre etasje, mens samboer styrer første med sin telefon) Server er ikke noe problem. Takker for hjelpen så langt, gleder meg til å få dette satt opp selv om det må bli i/etter ferien EDIT: Og det jeg trenger for å sende signalet fra serveren er en RFXCOM USB-transiever, sant? Er det god rekkevidde på denne? Endret 22. mars 2012 av Mixy Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Du som er forkjemper for fleksibilitet, kan vel nesten ikke være kritisk til akkurat mange muligheter Hehe, sant nok! Men jeg skulle ønske det kom med en litt mindre bratt læringskurve, evt. med litt flere eksempler som kunne egne seg til klipp-og-lim... Men de produktene HStouch konkurrerer mot er verre i mine øyne. Bare så jeg har det klart for meg her: - HomeSeer installeres som frontend og delvis backend for hele systemet. - Man kan programmere/installere mer eller mindre hva man vil av hjemmeautomasjon i HomeSeer, det fungerer med systemer som Nexa og sånt? - Frontend av HomeSeer fungerer på Android/iOS/WP7, og kan brukes sømløst på tvers av devices (jeg kan styre andre etasje, mens samboer styrer første med sin telefon) Server er ikke noe problem. HomeSeer installeres ihovedsak som backend, men kan brukes som frontend også (om enn ikke en direkte pen en). HStouch er kun frontend, og har klienter for Android, iOS, Mac, Windows, Linux, etc. HomeSeer håndterer kommunikasjon mellom software og hardware, jeg bruker f.eks. X10, Nexa/RFXCOM og Z-wave uten at jeg må holde rede på hva som er hva. EDIT: Og det jeg trenger for å sende signalet fra serveren er en RFXCOM USB-transiever, sant? Er det god rekkevidde på denne? Ja, hvis du skal koble den direkte til serveren er USB-versjonen et meget godt alternativ. Kjøper du LAN-boksen får du igjen mer frihet, f.eks. med tanke på plassering og muligheten til å hoppe bukk over HomeSeer og bruke en iOS eller Android app (jeg har prøvd det og liker det ikke, men det betyr ikke at du ikke gjør det). Mottakeren i USB-boksen har muligens bittelitt dårligere rekkevidde ettersom antennen er mindre, men senderen er lik. Og skulle det bli et problem finnes det flere antenne-løsninger på eBay som øker rekkevidden en del (men som nødvendigvis ikke er "helt lovlig" med tanke på RF-signaler). Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Takker igjen for svar, begynner å få ålreit oversikt (i ordets rette forstand, kun oversikt ). Hvordan er det med fjernstyring av andre ting som persienner? Har lenge tenkt å hacke de persiennene som er her fra før og gjøre de fjernstyrte. Det må man jo da få på samme systemet såklart Tror du RFXCOM støtter å sende signaler til f.eks: http://www.carymart.com/index.php?main_page=product_info&cPath=280_165&products_id=588&zenid=9n671gbjcbl7kutpp7qmd8jvc4 på 433Mhz så er det jo i alle fall håp Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Hei, Håper du kan hjelpe meg litt i gang med itach, ultragcir og hstouch. Nå har jeg lagt inn flere taster med ilearn programmet og lagret dette på en tekstfil. Jeg har også installert ultragcir i hspro. Hva gjør jeg nå: Hvor skal jeg legge textfilen slik at ultragcir kan jobbe med den? Nå har jeg lagd en textfil for hver fjernkontroll, eller burde jeg legge alle inn i en textfil? Hvordan gjør jeg det med hstouch for og få en knapp til og sende ut et signal til f.eks dekoderen. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Hei, Håper du kan hjelpe meg litt i gang med itach, ultragcir og hstouch. Nå har jeg lagt inn flere taster med ilearn programmet og lagret dette på en tekstfil. Jeg har også installert ultragcir i hspro. Hva gjør jeg nå: Hvor skal jeg legge textfilen slik at ultragcir kan jobbe med den? Nå har jeg lagd en textfil for hver fjernkontroll, eller burde jeg legge alle inn i en textfil? Hvordan gjør jeg det med hstouch for og få en knapp til og sende ut et signal til f.eks dekoderen. ser ut som jeg har fått det til nå Men, må jeg kun bruke en text fil til ir signalene? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. mars 2012 Hvordan er det med fjernstyring av andre ting som persienner? Har lenge tenkt å hacke de persiennene som er her fra før og gjøre de fjernstyrte. Det må man jo da få på samme systemet såklart Tror du RFXCOM støtter å sende signaler til f.eks: http://www.carymart....7kutpp7qmd8jvc4 på 433Mhz så er det jo i alle fall håp Dessverre er det slik at 433 MHz er en vanlig frekvens å sende signaler på fordi denne er "åpen". Selv om det sendes signaler på 433 MHz betyr det ikke at RFXCOM kan sende eller motta signalene, selve protokollen må også være kjent. Send en mail til dem og spør. ser ut som jeg har fått det til nå Men, må jeg kun bruke en text fil til ir signalene? Først lager jeg en tekstfil pr fjernkontroll. Så klipper jeg og limer jeg litt inn i nye tekstfiler for å sammenfatte IR-kodene jeg vil at én sender skal kunne bruke. I HStouch er det bare å velge "Control a HomeSeer device" som Action on release, og ta det derfra... Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 24. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2012 Sende en mail til RFXCOM eller carymart mener du? Litt usikker på hvem som sitter inne med den infoen Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. mars 2012 Sende en mail til RFXCOM eller carymart mener du? Litt usikker på hvem som sitter inne med den infoen Jeg ville begynt med RFXCOM... de vet stort sett hva de (eller du) skal spørre produsenten om. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. mars 2012 Det er salg på plugins hos HomeSeer: Save 25% on All HomeSeer Plug-ins! includes HSTouch and all other HomeSeer brand plug-ins If it's a plug-in and it's made by HomeSeer, it's on sale now for 25% off! Includes these: HSTouch Server, iTunes, Windows Media Player, Global Cache, Russound, NuVo, Windows Media Center, Webcam, Square Connect, UPB, LiteJet, DSC, HSTouch IOS, HSTouch Android and more! Note: Plug-in Source Code Licenses are also 25% off! HomeSeer Plug-ins SAVE 25% Coupon Code SCSH-25P Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 24. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2012 Lurer litt på hvordan jeg kan løse dette. Holder på fremdeles og leker litt med globalcache++. I hstouch har jeg tv iconer som jeg kan trykke på for og få opp den kanalen jeg vil. Det fungerer bra når kanalene ligger på 0-9, men hva gjør jeg for de kanalene som har nr 11 og oppover? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. mars 2012 Hva med et enkelt script? Lagre som f.eks. Kanal13.vb og legg den i scripts katalogen: Sub Main(ByVal parm As Object) Dim hspi As Object = hs.plugin("UltraGCIR") hspi.SendIrCommand("[2", "Knapp 1") Threading.Thread.Sleep(200) hspi.SendIrCommand("[2", "Knapp 3") End Sub ... hvor du må bytte "[2" med koden til device'n din og "Knapp 1" og "Knapp 3" med hva du har kalt de numeriske tallene dine. Det finnes muligens bedre og smartere måter å gjøre dette på, men det skal fungere. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2012 Dette var ikke bare bare nei. Har vært i kontakt med både RFXCOM og Carymart, men ingen kjente til den andres produkter. RFXCOM mener jeg heller bør kjøpe en (dobbelt så dyr) modell av denne typen: https://www.klikaanklikuit.nl/shop/fileuploader/download/download/?d=1&file=custom%2Fupload%2FFile-1319461703.pdf Men jeg klarer ikke helt forstå hvordan den skal kunne brukes til å kjøre motoren både opp og ned. Slik den viser en 24V motor der, har den 3 kontakter, men de jeg har sett har bare 2. Og så lenge man da har -24v på den ene kontakten til enhver tid vil man ikke kunne kjøre i 2 retninger. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 26. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Jeg har vurdert å skaffe meg den USB-sticken fra RFXCOM, noen som har prøvd den? Også surfet jeg litt rundt, og fant røykvarslere som opererer på 433.92 MHz. A new idea emerged... Hva om det finnes røykvarslere som søttes av RFXCOM, slik at jeg f.eks. kunne få SMS dersom det brenner hjemme! Noen som vet? F.eks. fra Nexa? Endret 26. mars 2012 av xibriz Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 26. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Dette var ikke bare bare nei. Har vært i kontakt med både RFXCOM og Carymart, men ingen kjente til den andres produkter. RFXCOM mener jeg heller bør kjøpe en (dobbelt så dyr) modell av denne typen: https://www.klikaank...-1319461703.pdf Men jeg klarer ikke helt forstå hvordan den skal kunne brukes til å kjøre motoren både opp og ned. Slik den viser en 24V motor der, har den 3 kontakter, men de jeg har sett har bare 2. Og så lenge man da har -24v på den ene kontakten til enhver tid vil man ikke kunne kjøre i 2 retninger. Du kan løse problemet med et rele med to vekslende kontakter og en diode eller du kan prøve å finne en styring som passer til motoren din. Har lagt med en svært amatørmessig tegneing, men håper du forståelig. 24V går inn på COM som på tegninga fra produsenten. Edit: Det er også mulig å bruke to releer med en vekslende kontakt hver og ingen diode, men da vil koblingsskjemaet se anderledes ut. Endret 26. mars 2012 av Kamerat Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mars 2012 Jeg har vurdert å skaffe meg den USB-sticken fra RFXCOM, noen som har prøvd den? Også surfet jeg litt rundt, og fant røykvarslere som opererer på 433.92 MHz. A new idea emerged... Hva om det finnes røykvarslere som søttes av RFXCOM, slik at jeg f.eks. kunne få SMS dersom det brenner hjemme! Noen som vet? F.eks. fra Nexa? Den nye USB-sticken fra RFXCOM fungerer glimrende. KD-101 varslerne fungerer fint (de er Nexa de i den øverste linken, mener jeg). Jeg får SMS og epost om det brenner hjemme. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2012 KD-101 varslerne fungerer fint (de er Nexa de i den øverste linken, mener jeg). Jeg får SMS og epost om det brenner hjemme. Ja jeg la merke til at designet var likt på begge jeg linket til. Verry nice... det er jo ett oppset man KAN forsvare hjemme Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2012 Du kan løse problemet med et rele med to vekslende kontakter og en diode eller du kan prøve å finne en styring som passer til motoren din. Har lagt med en svært amatørmessig tegneing, men håper du forståelig. 24V går inn på COM som på tegninga fra produsenten. Edit: Det er også mulig å bruke to releer med en vekslende kontakt hver og ingen diode, men da vil koblingsskjemaet se anderledes ut. Skal ikke si jeg egentlig helt skjønte den tegninga. Uansett, ettersom dette blir hengende øverst i vinduskarmen skal det også se mest mulig komplett ut, og den bryteren fra Carymart er midt i blinken, skulle bare hatt den til å funke med RFXCOM Forstår jeg det riktig om Homeseer med HSTouch plug-in koster flere hundre dollar? Syns det hørtes ut som en meget stiv pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå