Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Jo, men så er det ikke en god aktiv høyttaler jeg egentlig forslår, det var bare ett eksempel for å belyse ulempene. Det jeg foreslår er en sentral forsterker og server med sonekontroll, som man styrer som man vil fra andre steder, da har man mindre utstyr stående rundt synlig, og bedre felksibilitet med tanke på avspiller. (men andre ulemper, feks at man må trekke høyttalerkabel)

Det var omtrent dette jeg var ute etter i utgangspunktet.

Men det strandet da jeg konkluderte med at den sentrale forsterkeren måtte ha minimum 4 par høyttalertilkoblinger, og helst separate volumkontroller, og helst fjernstyrbare volumkontroller. I tillegg setter det høye krav til mediaspilleren som må takle et multi i/o-lydkort og helst kunne spille av separat musikk for de separate utgangene (soner).

Da var det enklere å kjøpe noe som er laget til akkurat det formålet. Jeg har kun hatt Squeezebox et par måneder nå, men burde ha kjøpt det for leeeenge siden. :)

Det mest krøkkete er egentlig det med å kontrollere lyden på forsteerkeren om du ikke vil gjøre det fra PCen. Det finnes endel modeller med separate volumkontrollere, og mediaspilleren støtter det allerede :)

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer plugin`en for sb i homeseer?

Hva er egentlig spørsmålet? Den fungerer. ;)

Du kan trykke play, pause, next, previous, shufle®, etc, etc etc. I HStouch kan du bla gjennom arkivet ditt eller Spotify om du ønsker. :)

post-13975-0-01608500-1331063947_thumb.png

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Lest litt om Global Cache nå og det virker som dette er en bedre løsning for meg. Men, jeg ser at det er kun tre utganger til ir-sensorer og jeg som har tv, forsterker, Playstation, altibox-dekoder og en dvd spiller jeg skulle a styrt. Jeg trenger da egentlig 5 utganger på

Global Cache boksen, hvordan kan jeg løse dette? Må jeg ha 2 Global Cache?

Hvis du kjøper en iTach-enhet så mener jeg det skal følge med en IR Blaster, da vil en kanal dekke alt. Hvis du kjøper f.eks. GC-100-serien (som jeg har), kan du kjøpe en IR Blaster utenom.

Min Global Cache montert i stua. En Blaster dekker anlegget her, og kanal 2 og 3 dekker henholdsvis kjøkken og soverom (via IR extendere). Sender den signaler til enhetene eller tar den imot signaler fra fjernkontrollerene? Hvis poenget er og gi signaler til enhetene, hvor skal man plassere denne for og dekke alle enhetene i stereohylla. Hver enhet står i egen hylle.

....kan jo ikke sette den midt på gulvet heller:) vær enhet står i egen hylle.

Har fått global cachen ITACH WF2IR nå. det fulgte med tre sensorer og en annen sak med en hvit diode på. tenker kanskje at dette er ir blasteren. Da lurer jeg litt på hvordan denne blasteren funger?

Håper noen kan gi meg et kort svar på dette,

Hva heter plugin`en for global cache i homeseer igjen?

En ting til. må jeg installere et program til global cachen eller kan jeg gjøre alt jeg trenger i plugin`en til hs?

PS!

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en IR emitters splitter og ir emitters i Norge? Slik at jeg kan koble flere ir emitter`e til en inngang.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Har fått global cachen ITACH WF2IR nå. det fulgte med tre sensorer og en annen sak med en hvit diode på. tenker kanskje at dette er ir blasteren. Da lurer jeg litt på hvordan denne blasteren funger?

En ting til. må jeg installere et program til global cachen eller kan jeg gjøre alt jeg trenger i plugin`en til hs?

PS!

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en IR emitters splitter og ir emitters i Norge? Slik at jeg kan koble flere ir emitter`e til en inngang.

1. Ja, den med dioen er Blasteren. Du må bruke utgang 3 om jeg husker riktig.

2a. HomeSeer Tech har laget en plugin for Global Cache, men den anbefaler jeg ikke med mindre du har HS Pro (da er den gratis). Jeg kjøpte UltraGCIR og er veldig fornøyd. Den er også $10 billigere enn HST sin egen.

2b. Du må bruke programmene fra Global Cache for å sette den opp og lære kommandoer. Etter det kan plugin'en ta over.

3.eBay... evt. Clas Ohlson eller Jula.

Lenke til kommentar

PS!

1. Ja, den med dioen er Blasteren. Du må bruke utgang 3 om jeg husker riktig.

2a. HomeSeer Tech har laget en plugin for Global Cache, men den anbefaler jeg ikke med mindre du har HS Pro (da er den gratis). Jeg kjøpte UltraGCIR og er veldig fornøyd. Den er også $10 billigere enn HST sin egen.

2b. Du må bruke programmene fra Global Cache for å sette den opp og lære kommandoer. Etter det kan plugin'en ta over.

3.eBay... evt. Clas Ohlson eller Jula.

Hei,

Takk for svar.

Jeg har hs pro, men hvis du anbefaler ultragcir og mener den er bedre går jeg for den.

Ser at de selger ix extendere på clas og ikke noen ir ermitters...hva er egentlig forskjellen på de?

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar.

Jeg har hs pro, men hvis du anbefaler ultragcir og mener den er bedre går jeg for den.

Ser at de selger ix extendere på clas og ikke noen ir ermitters...hva er egentlig forskjellen på de?

En "emitter" er selve senderen. Tilsvarende de tre du fikk med.

En "extender" er en forlenger. Kommer med en sender og mottaker, og typisk minst en eller flere emittere til mottakeren.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar.

En "emitter" er selve senderen. Tilsvarende de tre du fikk med.

En "extender" er en forlenger. Kommer med en sender og mottaker, og typisk minst en eller flere emittere til mottakeren.

oh, i see.

Men, hvordan får jeg den lille rakkeren på net?

Sitter og prøver litt nå, men forstår ikke helt hvordan jeg skal få den på net og jeg synnes det er litt dårlig informasjon på globalcache.com.

Har lastet ned ihelp, men hva må jeg gjøre med routeren og evt. andre ting. Hvordan skal jeg få legge inn en wpa nøkkel på boksen?

Leste på globalchache at den ikke fungerte med wpa, synnes det høres litt rart ut. Kan jo ike åpne helle nettverket får og koble den til heller....

noen tips hadde vært fint?

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

oh, i see.

Sitter og prøver litt nå, men forstår ikke helt hvordan jeg skal få den på net og jeg synnes det er litt dårlig informasjon på globalcache.com.

Har lastet ned ihelp, men hva må jeg gjøre med routeren og evt. andre ting. Hvordan skal jeg få legge inn en wpa nøkkel på boksen?

Leste på globalchache at den ikke fungerte med wpa, synnes det høres litt rart ut. Kan jo ike åpne helle nettverket får og koble den til heller....

Jeg husker ikke riktig lenger. Men jeg tror jeg bare brukte iHelp til å finne den. Jeg har på WPA2, så det burde strengt tatt ikke være problemet...

Lenke til kommentar

oh, i see.

Jeg husker ikke riktig lenger. Men jeg tror jeg bare brukte iHelp til å finne den. Jeg har på WPA2, så det burde strengt tatt ikke være problemet...

hmm, det er ikke tilfellet her. Får ikke listet opp noe i det heletatt.

Lenke til kommentar

oh, i see.

hmm, det er ikke tilfellet her. Får ikke listet opp noe i det heletatt.

Prøv å skru av krypteringen på det trådløse nettverket midlertidig, da. Og sjekk om iHelp ikke er blokkert av brannmur.

Lenke til kommentar

Når jeg fant ut at du måtte koble den opp via en pc med wifi gikk alt så mye enklere:)

Aha! Ja, det er alltid noe.

Nå har den siste "poll-bare" X10-enheten min gått, så nå blir det et par Z-wave dingser på meg også. Jaja... så får jeg lært det og.

Men for de som har Squeezebox Duett (og ikke har oppdaget de enda) så kan jeg røpe at til og med fjernkontrollen kan brukes til å spille av musikk. Med plugin'en til HomeSeer dukker den til og med opp der. Det var litt stilig, plutselig har jeg en (to) bærbar mediespiller som streamer rundt i hele huset. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva bruker du til media spiller i hstouch.

Finnes det en plugin som gjør at jeg kan streame musikk fra min server, samt styre min SB og spotify? evt. radio, men den kan vel også styres fra spotify.

Lurer også på hva jeg kan bruke for og styre min TV med dekoder(altiboks), samt en forsterker....

Har også en itach som jeg kunne tenke meg og styre disse enhetene fra.

Lenke til kommentar

Finnes det en plugin som gjør at jeg kan streame musikk fra min server, samt styre min SB og spotify? evt. radio, men den kan vel også styres fra spotify.

Jeg bruker Squeezebox med plugin. Brukte tidligere WMP plugin'en.

Med plugin'en kan man gjøre det man kan direkte på Squeezebox'en med eller uten fjernkontroll.

Lurer også på hva jeg kan bruke for og styre min TV med dekoder(altiboks), samt en forsterker....

Hvis du har en iTach så har du vel ikke et problem. Bare lær kodene, og sett opp en plugin, f.eks. UltraGCIR.

Hvis forsterkeren kan styres via nettverket, så anbefales det. Min Denon styrer jeg via DenonAVR plugin'en. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Squeezebox med plugin. Brukte tidligere WMP plugin'en.

Med plugin'en kan man gjøre det man kan direkte på Squeezebox'en med eller uten fjernkontroll.

Hvis du har en iTach så har du vel ikke et problem. Bare lær kodene, og sett opp en plugin, f.eks. UltraGCIR.

Hvis forsterkeren kan styres via nettverket, så anbefales det. Min Denon styrer jeg via DenonAVR plugin'en. :)

Takk,

Vet du om noen layouter for hstouch som passer fint til mediavspilling. Hadde vært veldig fint og sluppet og lage dette helt selv, det tar fryktelig lang tid og det passer dårlig med 3 små unger i huset :)

Lenke til kommentar

Vet du om noen layouter for hstouch som passer fint til mediavspilling. Hadde vært veldig fint og sluppet og lage dette helt selv, det tar fryktelig lang tid og det passer dårlig med 3 små unger i huset :)

Jeg kopierte min fra en eksempel-fil som kom sammen med HStouch designeren.

... eller brukte jeg drag n' drop på en "MusicAPI"? Begge deler burde la seg gjøre.

Barn er travelt, ja. Jeg begynner å oppdage det... ;)

Jeg har bare én datter på nå ett år og ei uke (men hun må ha litt ekstra oppfølging), og jeg er i pappaperm nå. Det er travelt med stor T, men utrolig kjekt! :)

Lenke til kommentar

Slenger meg på her da jeg er interessert i dette ifm oppussing av gangen, skal ha inn spotter og skyvedørsgarderobe. Har selvsagt noen spørsmål:

Er det noe av det du bruker Moskus som kan styres med en Harmony fjernkontroll?

Jeg har ikke bruk for (sier jeg nå) fleksibiliteten som er i HomeSeer, jeg er mer opptatt av hvordan frontend ser ut, og HStouch er ikke akkurat imponerende. Er det noen andre systemer som har noen frekke apps til enten iPad eller Android Tablet?

Hadde vært stilig med en innfelt tablet i enden på garderoben (mot ytterdøren), som ga tilgang til lysstyring og skrudde på lyset i gangen automatisk ved åpning av døren. Det er jo teknologi som finnes, men det koster jo også litt ser jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...