Moskus Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mars 2012 Alle lampene er på . startet automatisk av Homeseer,men det ser ikke slik ut på programvinduet. Hvis du skrur dem av og på selv (på nettsiden)? (Dette er RFXCOM, sant? Har du oppdatert plugins i det siste?) Lenke til kommentar
Dertiam Skrevet 1. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Alle lampene er på . startet automatisk av Homeseer,men det ser ikke slik ut på programvinduet. Hvis du skrur dem av og på selv (på nettsiden)? (Dette er RFXCOM, sant? Har du oppdatert plugins i det siste?) De går av og på men symbolene endrer seg ikke. Er rfxcom .Alt er oppdatert men mistenker at det kom ifbm avinstalleingen av global cache modulen. Endret 1. mars 2012 av Dertiam Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mars 2012 De går av og på men symbolene endrer seg ikke. Er rfxcom .Alt er oppdatert men mistenker at det kom ifbm avinstalleingen av global cache modulen. Jeg tror uansett jeg hadde kontaktet Bert, han vet hva han skal lete etter... Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 5. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2012 Hva gjør dere når dere vil ha musikk i flere rom. Blir temmelig dyrt om man skal sette opp et audio utstyr (forsterker, høytalere ++ ) i flere rom. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2012 Kjøp Sonos eller Squeezebox. Begge deler fåes med spiller og høytaler i samme enhet, mens Squeezebox kan også kjøpes uten høytaler. Disse fungerer ikke sammen, så du må velge enten den ene eller andre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2012 Hva gjør dere når dere vil ha musikk i flere rom. Blir temmelig dyrt om man skal sette opp et audio utstyr (forsterker, høytalere ++ ) i flere rom. Du slipper jo ikke unna høyttalere i hvert rom uansett? Med aktive høyttalere så slipper man jo forsterker til alt dog. For min del tipper jeg det blir høyttalere der det trengs en 5/6*2 Forsterker og ett lydkort med 10 utganger og mulitzone i J. River Media Center, med surroundforsterkere og oppsett i tillegg i de rommene der det "trengs" (dvs kontor og 2 stuer) AtW Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Hva gjør dere når dere vil ha musikk i flere rom. Blir temmelig dyrt om man skal sette opp et audio utstyr (forsterker, høytalere ++ ) i flere rom. Du slipper jo ikke unna høyttalere i hvert rom uansett? Med aktive høyttalere så slipper man jo forsterker til alt dog. For min del tipper jeg det blir høyttalere der det trengs en 5/6*2 Forsterker og ett lydkort med 10 utganger og mulitzone i J. River Media Center, med surroundforsterkere og oppsett i tillegg i de rommene der det "trengs" (dvs kontor og 2 stuer) AtW Hvis man skal trekke høytalerkabler gjennom hele huset fra pc, vil ikke dette sette en stor demper på lyden? Har du en link til det lydkortet du nevner og evt forsterkeren? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Hva gjør dere når dere vil ha musikk i flere rom. Blir temmelig dyrt om man skal sette opp et audio utstyr (forsterker, høytalere ++ ) i flere rom. Du slipper jo ikke unna høyttalere i hvert rom uansett? Med aktive høyttalere så slipper man jo forsterker til alt dog. For min del tipper jeg det blir høyttalere der det trengs en 5/6*2 Forsterker og ett lydkort med 10 utganger og mulitzone i J. River Media Center, med surroundforsterkere og oppsett i tillegg i de rommene der det "trengs" (dvs kontor og 2 stuer) AtW Hvis man skal trekke høytalerkabler gjennom hele huset fra pc, vil ikke dette sette en stor demper på lyden? Har du en link til det lydkortet du nevner og evt forsterkeren? Demper, som kvalitetstap eller lavere volum? Nei, ikke sålenge du har en grei dimensjon på kablene. Man har produkter som feks denne: http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.html AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Hva gjør dere når dere vil ha musikk i flere rom. Blir temmelig dyrt om man skal sette opp et audio utstyr (forsterker, høytalere ++ ) i flere rom. Du slipper jo ikke unna høyttalere i hvert rom uansett? Med aktive høyttalere så slipper man jo forsterker til alt dog. For min del tipper jeg det blir høyttalere der det trengs en 5/6*2 Forsterker og ett lydkort med 10 utganger og mulitzone i J. River Media Center, med surroundforsterkere og oppsett i tillegg i de rommene der det "trengs" (dvs kontor og 2 stuer) AtW Hvis man skal trekke høytalerkabler gjennom hele huset fra pc, vil ikke dette sette en stor demper på lyden? Har du en link til det lydkortet du nevner og evt forsterkeren? Demper, som kvalitetstap eller lavere volum? Nei, ikke sålenge du har en grei dimensjon på kablene. Man har produkter som feks denne: http://www.m-audio.c...elta1010LT.html AtW Delta 1010LT begynner å bli et ganske gammelt kort. Fordelen med det er at det er billig, men det finnes mer praktiske løsninger som antakeligvis vil bli støttet i lengre fremtid også. Jeg har et relativt sinnrikt system, som jeg fortsetter å bygge ut: For tiden har jeg en Squeezebox Duet som hovedekilde. Digital optisk utgang er fra denne koblet inn i forsterkeren i stua, det er her jeg hovedsakelig lytter til musikk (utenom hjemmestudio/"man cave" i kjelleren). Den analoge utgangen er koblet til (med lang ledning) til Line In på serveren i kjelleren. På Line Out fra serveren har jeg strukket flere ledninger til hvert rom (som soverom i 2. etasje, "man cave" i kjeller og kjøkken i 1. etasje). Ja, det blir absolutt et kvalitetstap med denne løsningen. Men det er ikke poenget. Poenget var å få samkjørt musikken i alle rom. Og til det formålet fungerer det. Jeg hadde et multi I/O lydkort til musikk, men det var mer problemer med det, og man må likevel strekke ledninger i hytt og pine. Skulle jeg gjort alt på nytt, hadde jeg gitt blaffen i dette opplegget og kjørt på med Squeezebox i "alle" rom. Er kontrollerbart fra HomeSeer, enkelt å sette opp og kan gjøres trådløst. Squeezebox Duet (som dessverre ser ut til å gå ut av sortimentet, synd for den er GENIAL) er på tilbud i ny og ne til 1000-1500 kr og Squeezebox Radio har i praksis en prislapp under 900 kr. Altså egentlig ikke særlig dyrt, spesielt ikke sammenlignet med Sonos. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Eg har Squeezebox'er i alle rom, uten HomeSeer, og dette fungerer ypperlig. Både til å kunne ha musikk i hvert enkelt rom og til å kjøre samme musikk i flere rom. Eg har nå en blanding av Squeezebox v3 Classic(ikke i salg lenger) og Squeezebox Radio. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Hva gjør dere når dere vil ha musikk i flere rom. Blir temmelig dyrt om man skal sette opp et audio utstyr (forsterker, høytalere ++ ) i flere rom. Du slipper jo ikke unna høyttalere i hvert rom uansett? Med aktive høyttalere så slipper man jo forsterker til alt dog. For min del tipper jeg det blir høyttalere der det trengs en 5/6*2 Forsterker og ett lydkort med 10 utganger og mulitzone i J. River Media Center, med surroundforsterkere og oppsett i tillegg i de rommene der det "trengs" (dvs kontor og 2 stuer) AtW Hvis man skal trekke høytalerkabler gjennom hele huset fra pc, vil ikke dette sette en stor demper på lyden? Har du en link til det lydkortet du nevner og evt forsterkeren? Demper, som kvalitetstap eller lavere volum? Nei, ikke sålenge du har en grei dimensjon på kablene. Man har produkter som feks denne: http://www.m-audio.c...elta1010LT.html AtW Delta 1010LT begynner å bli et ganske gammelt kort. Fordelen med det er at det er billig, men det finnes mer praktiske løsninger som antakeligvis vil bli støttet i lengre fremtid også. Jeg har et relativt sinnrikt system, som jeg fortsetter å bygge ut: For tiden har jeg en Squeezebox Duet som hovedekilde. Digital optisk utgang er fra denne koblet inn i forsterkeren i stua, det er her jeg hovedsakelig lytter til musikk (utenom hjemmestudio/"man cave" i kjelleren). Den analoge utgangen er koblet til (med lang ledning) til Line In på serveren i kjelleren. På Line Out fra serveren har jeg strukket flere ledninger til hvert rom (som soverom i 2. etasje, "man cave" i kjeller og kjøkken i 1. etasje). Ja, det blir absolutt et kvalitetstap med denne løsningen. Men det er ikke poenget. Poenget var å få samkjørt musikken i alle rom. Og til det formålet fungerer det. Jeg hadde et multi I/O lydkort til musikk, men det var mer problemer med det, og man må likevel strekke ledninger i hytt og pine. Skulle jeg gjort alt på nytt, hadde jeg gitt blaffen i dette opplegget og kjørt på med Squeezebox i "alle" rom. Er kontrollerbart fra HomeSeer, enkelt å sette opp og kan gjøres trådløst. Squeezebox Duet (som dessverre ser ut til å gå ut av sortimentet, synd for den er GENIAL) er på tilbud i ny og ne til 1000-1500 kr og Squeezebox Radio har i praksis en prislapp under 900 kr. Altså egentlig ikke særlig dyrt, spesielt ikke sammenlignet med Sonos. Gammelt er det vel, men er det noe problem? Det har 10 analoge utganger i god kvalitet, det ideele hadde jo vært om man fikk høyttlare med innbygd DAC til en grei pris som bare tok imot musikkdata fra nettverket. Noe man desverre ikke gjør. Å ha en squeezeboks overalt er en ulempe i mine øyne, og det er krøkkete å få kombinert skikkelig med en god mediaplayer. Ingen av løsningene er særlig optimale per i dag desverre. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 (endret) Gammelt er det vel, men er det noe problem? Det har 10 analoge utganger i god kvalitet, det ideele hadde jo vært om man fikk høyttlare med innbygd DAC til en grei pris som bare tok imot musikkdata fra nettverket. Noe man desverre ikke gjør. Neida, det er jo ikke noe problem. Men jeg tror det er en grense for hvor lenge kortet får nye drivere og støtte fremover (jeg har og har hatt M-Audio produkter før . Noen kan jeg ikke bruke lenger...). Å ha en squeezeboks overalt er en ulempe i mine øyne, og det er krøkkete å få kombinert skikkelig med en god mediaplayer. Ingen av løsningene er særlig optimale per i dag desverre. "Ulempe"? Ordet du leter etter er "genialt". For det første er jo Squeezebox'en en god media spiller i seg selv, og du kan selv velge om det aktuelle rommet skal spille egen musikk eller spille det de andre spiller. I tillegg sparer det på kabeldraging, og kjøper du nyere versjoner kan du operer dem helt uten PC (f.eks. Spotify via mysqueezebox.com). Hva er egentlig ulempene? Endret 6. mars 2012 av Moskus Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Gammelt er det vel, men er det noe problem? Det har 10 analoge utganger i god kvalitet, det ideele hadde jo vært om man fikk høyttlare med innbygd DAC til en grei pris som bare tok imot musikkdata fra nettverket. Noe man desverre ikke gjør. Neida, det er jo ikke noe problem. Men jeg tror det er en grense for hvor lenge kortet får nye drivere og støtte fremover (jeg har og har hatt M-Audio produkter før ). Å ha en squeezeboks overalt er en ulempe i mine øyne, og det er krøkkete å få kombinert skikkelig med en god mediaplayer. Ingen av løsningene er særlig optimale per i dag desverre. "Ulempe"? Ordet du leter etter er "genialt". For det første er jo Squeezebox'en en god media spiller i seg selv, og du kan selv velge om det aktuelle rommet skal spille egen musikk eller spille det de andre spiller. Hva er egentlig ulempene? Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det ikke genialt å ha masse ekstra bokser stående rundt, det er definitivt en ulempe. SBe er en ok mediaspiller, men ikke god nok. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det ikke genialt å ha masse ekstra bokser stående rundt, det er definitivt en ulempe. SBe er en ok mediaspiller, men ikke god nok. Jeg ser det du skriver, men tolker det helt motsatt. Det å ha "masse ekstra bokser stående rundt" er praktisk og gir fleksibilitet. Jeg savner ingenting fra SB sin media spiller, så jeg lurer på hva dine krav er? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det ikke genialt å ha masse ekstra bokser stående rundt, det er definitivt en ulempe. SBe er en ok mediaspiller, men ikke god nok. Jeg ser det du skriver, men tolker det helt motsatt. Det å ha "masse ekstra bokser stående rundt" er praktisk og gir fleksibilitet. Jeg savner ingenting fra SB sin media spiller, så jeg lurer på hva dine krav er? Fleksibilitet på hvilken måte? Hvordan er fleksibilteten større enn om feks man hadde en aktiv høyttaler med innebygd dac som tok imot signaler over nett? Og selv om man antar at fleksibiliteten øker, så er det jo uansett en ulempe å ha stående masse enheter rundt omkring, om du kunen oppnådd det samme uten å ha en fast type enheter stående rundt, så hadde du vel gjort det? Det er ganske mye, stor fleksibilitet mtp forskjellige biblioteker og sortering, gode muligheter til å se film, gode kontrollmuligheter, fleksibel og enkel sonehåndtering, gode muligheter på DSP-fronten osv. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Fleksibilitet på hvilken måte? Hvordan er fleksibilteten større enn om feks man hadde en aktiv høyttaler med innebygd dac som tok imot signaler over nett? Og selv om man antar at fleksibiliteten øker, så er det jo uansett en ulempe å ha stående masse enheter rundt omkring, om du kunen oppnådd det samme uten å ha en fast type enheter stående rundt, så hadde du vel gjort det? Det du beskriver (altså "en aktiv høyttaler med innebygd dac som tok imot signaler over nett") er nesten det Squeezebox er. Eller Sonos. Men siden nøyaktig det du beskriver ikke finnes, så er Squeezebox et utmerket alternativ. Man må uansett ha masse enheter stående rundt omkring, det er jo poenget (hvordan skal man ellers få spilt av musikken?) DACen på squeezebox er faktisk ganske god, så da kan du bare kjøpe en aktiv høyttaler, og sette en Duet oppå. Da får man selv velge høyttalere, det tar ikke mer plass, systemet har en god media spiller, er tilkoblet nettet, kan styres fra en nettside, og kan samkjøres i soner ved behov. Altså fleksibiliet! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Fleksibilitet på hvilken måte? Hvordan er fleksibilteten større enn om feks man hadde en aktiv høyttaler med innebygd dac som tok imot signaler over nett? Og selv om man antar at fleksibiliteten øker, så er det jo uansett en ulempe å ha stående masse enheter rundt omkring, om du kunen oppnådd det samme uten å ha en fast type enheter stående rundt, så hadde du vel gjort det? Det du beskriver (altså "en aktiv høyttaler med innebygd dac som tok imot signaler over nett") er nesten det Squeezebox er. Eller Sonos. Men siden nøyaktig det du beskriver ikke finnes, så er Squeezebox et utmerket alternativ. Man må uansett ha masse enheter stående rundt omkring, det er jo poenget (hvordan skal man ellers få spilt av musikken?) DACen på squeezebox er faktisk ganske god, så da kan du bare kjøpe en aktiv høyttaler, og sette en Duet oppå. Da får man selv velge høyttalere, det tar ikke mer plass, systemet har en god media spiller, er tilkoblet nettet, kan styres fra en nettside, og kan samkjøres i soner ved behov. Altså fleksibiliet! SB er et ok alternativ, det har sine ulemper (som nevnt, en ekstra boks man må ha stående rundt, kontra en innbygd høyttaler man har i veggen, jeg registrer at du ikek er enig, men jeg synes det er en vesetnlig forskjell), og man er mer låst på playerfronten eller må bruke DLNA. Det er ok fleksibilitet, men ikke optimal. Å ha en sentral server med soner gir en annen type fleksibilitet, men dine fordeler og ulemper. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 SB er et ok alternativ, det har sine ulemper (som nevnt, en ekstra boks man må ha stående rundt, kontra en innbygd høyttaler man har i veggen, jeg registrer at du ikek er enig, men jeg synes det er en vesetnlig forskjell), og man er mer låst på playerfronten eller må bruke DLNA. Det er ok fleksibilitet, men ikke optimal. Å ha en sentral server med soner gir en annen type fleksibilitet, men dine fordeler og ulemper. Ja, de fleste produkter har fordeler og ulemper, man må bare finne noe som passer seg. Jeg er enig med deg, en god, aktiv høyttaler med mulighet for å streame fra nettet er en god idé. Men den viktigste forskjellen mellom mitt forslag og ditt er at mitt faktisk lar seg kjøpe nå.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 SB er et ok alternativ, det har sine ulemper (som nevnt, en ekstra boks man må ha stående rundt, kontra en innbygd høyttaler man har i veggen, jeg registrer at du ikek er enig, men jeg synes det er en vesetnlig forskjell), og man er mer låst på playerfronten eller må bruke DLNA. Det er ok fleksibilitet, men ikke optimal. Å ha en sentral server med soner gir en annen type fleksibilitet, men dine fordeler og ulemper. Ja, de fleste produkter har fordeler og ulemper, man må bare finne noe som passer seg. Jeg er enig med deg, en god, aktiv høyttaler med mulighet for å streame fra nettet er en god idé. Men den viktigste forskjellen mellom mitt forslag og ditt er at mitt faktisk lar seg kjøpe nå.... Jo, men så er det ikke en god aktiv høyttaler jeg egentlig forslår, det var bare ett eksempel for å belyse ulempene. Det jeg foreslår er en sentral forsterker og server med sonekontroll, som man styrer som man vil fra andre steder, da har man mindre utstyr stående rundt synlig, og bedre felksibilitet med tanke på avspiller. (men andre ulemper, feks at man må trekke høyttalerkabel) AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2012 Jo, men så er det ikke en god aktiv høyttaler jeg egentlig forslår, det var bare ett eksempel for å belyse ulempene. Det jeg foreslår er en sentral forsterker og server med sonekontroll, som man styrer som man vil fra andre steder, da har man mindre utstyr stående rundt synlig, og bedre felksibilitet med tanke på avspiller. (men andre ulemper, feks at man må trekke høyttalerkabel) Det var omtrent dette jeg var ute etter i utgangspunktet. Men det strandet da jeg konkluderte med at den sentrale forsterkeren måtte ha minimum 4 par høyttalertilkoblinger, og helst separate volumkontroller, og helst fjernstyrbare volumkontroller. I tillegg setter det høye krav til mediaspilleren som må takle et multi i/o-lydkort og helst kunne spille av separat musikk for de separate utgangene (soner). Da var det enklere å kjøpe noe som er laget til akkurat det formålet. Jeg har kun hatt Squeezebox et par måneder nå, men burde ha kjøpt det for leeeenge siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå