Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Hjelp!!

Har begynt og installere z-wave komponenter og bruker en aeon s2 usb stick til interface. Alt skal bli styrt via homeseer.

Satt og lekte meg litt i går og fikk diverse ting til og fungere. Problemet dukket opp da jeg skulle på jobb i morges. Når jeg kom til bilen som står i garasjen siden av huset, var batteriet utladet.

Har en misstanke at sentrallåsen har slått seg av og på i hele natt. Siden jeg har coming home lys, vil lysene slå seg av og på ettersom dørene blir stengt og lukket. Dette har ført til at batteriet er utladet. Dessuten trur jeg at garasjeporten har levd sitt egent liv også.

 

Hvis dette er tilfellet, er det noe jeg kan gjøre for og forhindre dette skjer igjen.

 

Har ikke peiling på hvilken frenkvens fjernkontrollen til bilen bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datamaskinen i bilen skal ikke reagere på andre fjernkontroller enn de med korrekt "nøkkel", identifikasjon og som er godkjent i systemet. Tilfeldige signaler fra Z-Wave skal ikke kunne påvirke låsen.

 

Men om det så er tilfellet så har du funnet en måte å åpne bilen din på når du har mistet nøkkelen :)

 

Eg ville sett over tid om det samme skjer igjen.

Lenke til kommentar

Ja, det høres utrolig ut at du skal bilen er Z-wave kompatibel! I så fall må du jo ha lagt den til Mesh'et ditt på et vis (eller at det er en inteferens et sted i systemet).

 

Ta med en laptop ut i garasjen og skru av og på litt lys, og se hva som skjer.

(Den mest logiske forklaringen er vel muligens at et parklys eller tilsvarende har stått på.)

Lenke til kommentar

Ja, det høres utrolig ut at du skal bilen er Z-wave kompatibel! I så fall må du jo ha lagt den til Mesh'et ditt på et vis (eller at det er en inteferens et sted i systemet).

 

Ta med en laptop ut i garasjen og skru av og på litt lys, og se hva som skjer.

(Den mest logiske forklaringen er vel muligens at et parklys eller tilsvarende har stått på.)

 

pff, har funnet ut at z-wave frekvensen ikke ser synderen:) så da er det bare og vente på resten av utstyret skal komme:)

Lenke til kommentar

Hei,

Er det noen som har denne sensoren? temp.sensor

 

Jeg klarer ikke og få kontakt med hs med denne saken.

Jeg gjør følgende:

Tar ut aeon usb sticken fra pc og trykker på knappen på usb-sticken. Så trykker jeg 3 ganger på knappen til sensoren(knappen med C og F på) Da begynner det og blinke noen raske blink på usb-sticken, da skal de være "parret"

Så tar jeg og setter sticken tilbake i pc og præver og adde device på hs, men den finner ingen nye z-wave komponenter..

Har allerede installert flere kontakter og det har godt greit.

Sensoren ligger nå kun 1-2m fra pc`en som kjører hs, så det skal ikke stå på rekkevidden.

Håper noen kan hjelpe meg på vei:)

Lenke til kommentar

Hei,

Er det noen som har denne sensoren? temp.sensor

 

Jeg klarer ikke og få kontakt med hs med denne saken.

Jeg gjør følgende:

Tar ut aeon usb sticken fra pc og trykker på knappen på usb-sticken. Så trykker jeg 3 ganger på knappen til sensoren(knappen med C og F på) Da begynner det og blinke noen raske blink på usb-sticken, da skal de være "parret"

Så tar jeg og setter sticken tilbake i pc og præver og adde device på hs, men den finner ingen nye z-wave komponenter..

Har allerede installert flere kontakter og det har godt greit.

Sensoren ligger nå kun 1-2m fra pc`en som kjører hs, så det skal ikke stå på rekkevidden.

Håper noen kan hjelpe meg på vei:)

Jeg tror dessverre du er ganske alene her på forumet (iallfall i denne tråden) som bruker Z-wave. Men HomeSeer-forumet er stappfullt av hjelpsomme sjeler (deriblant meg)., og mange av dem bruker Z-wave. :)

Lenke til kommentar

ok, får prøve litt der.

Men vet du hvordan jeg fjernert disse (merket med en rød sirkel)

De lager masse feilmeldinger for meg, så jeg vil gjerne ha de fjernet. Legger de heller inn på nytt igjen når den tid kommer.

Plugins kan du disable ved å gå til Setup -> Interfaces, og trykke på Enable/Disable og Save nederst. Restart required.

"Wheater" og "Weather Admin" tror jeg ligger i config.ini-filen, men jeg husker ikke helt.

Lenke til kommentar

En ting som jeg er fryktelig tungvint med hstouch er følgende.

Nå har jeg lagd et prosjekt til min htc telefon. Får og få dette ut til telefonen må jeg "deploy" prosjektet. Problemet er når jeg logger meg ut av hstouch appen på telefonen og vil tilbake igjen senere, da må åpne mappen på telefonen igjem og gå in til pc som kjører homeseer og laste over filen igjen via deploy..Er det bare jeg som synnes dette er meget tungvint eller er det andre måter og gjøre dette på?

Så var det et spørsmål til.

Hva gjør jeg hvis jeg setter opp noen tablet rundt om kring i huset.

Lenke til kommentar

Noen som vet når homeseer 3 slippes? evt screenshots, beta og lignende.

Nothing. Nada. Zip. Ingenting.

 

"En gang i nær fremtid", men de har ikke engang startet Closed Beta...

 

 

 

En ting som jeg er fryktelig tungvint med hstouch er følgende.

Nå har jeg lagd et prosjekt til min htc telefon. Får og få dette ut til telefonen må jeg "deploy" prosjektet. Problemet er når jeg logger meg ut av hstouch appen på telefonen og vil tilbake igjen senere, da må åpne mappen på telefonen igjem og gå in til pc som kjører homeseer og laste over filen igjen via deploy..Er det bare jeg som synnes dette er meget tungvint eller er det andre måter og gjøre dette på?

Så var det et spørsmål til.

Hva gjør jeg hvis jeg setter opp noen tablet rundt om kring i huset.

Du kan spesifisere oppstarts-filen i Innstillingene. Mye lettere. ;)

Lenke til kommentar

Noen som vet når homeseer 3 slippes? evt screenshots, beta og lignende.

Nothing. Nada. Zip. Ingenting.

 

"En gang i nær fremtid", men de har ikke engang startet Closed Beta...

 

 

 

En ting som jeg er fryktelig tungvint med hstouch er følgende.

Nå har jeg lagd et prosjekt til min htc telefon. Får og få dette ut til telefonen må jeg "deploy" prosjektet. Problemet er når jeg logger meg ut av hstouch appen på telefonen og vil tilbake igjen senere, da må åpne mappen på telefonen igjem og gå in til pc som kjører homeseer og laste over filen igjen via deploy..Er det bare jeg som synnes dette er meget tungvint eller er det andre måter og gjøre dette på?

Så var det et spørsmål til.

Hva gjør jeg hvis jeg setter opp noen tablet rundt om kring i huset.

Du kan spesifisere oppstarts-filen i Innstillingene. Mye lettere. ;)

 

Kan du utdype det litt mer, er du snill:)

Lenke til kommentar

Kan du utdype det litt mer, er du snill:)

Gjerne, men jeg bruker ikke Android-telefonen lenger (og brettet ligger hjemme). Det skal imidlertid være et sted i Innstillingene (trykk på Innstilling-knappen på telefonen etter du har startet HStouch) hvor du skal kunne velge hvilken XML-fil som startes som default. Let og du skal finne... ;)

Lenke til kommentar

Hvis man vil la noen lamper/lampe skal settes på i kun noen minuter eller timer. Går det ann og legge dette inn med en events eller må man lage 2 events for dette?

Slik jeg har det nå, har jeg en events for og slå på lampene på et klokkeslett og en events for og slå de av. Litt tungvindt og lage 2 events på dette.

Lenke til kommentar

Hvis man vil la noen lamper/lampe skal settes på i kun noen minuter eller timer. Går det ann og legge dette inn med en events eller må man lage 2 events for dette?

Slik jeg har det nå, har jeg en events for og slå på lampene på et klokkeslett og en events for og slå de av. Litt tungvindt og lage 2 events på dette.

 

Lag et event, men legg til to Device Commands. Samme lampe for begge Device Commands, men den første er ON og den andre oer OFF. Den siste Device Command'en justerer du også "Delay" på i X antall timer, minutter og sekunder. :)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Moskus.

Det er en annen ting jeg lurer litt på også.

Er det noen måter og gjøre dette lettere på?

 

Hvis jeg f.eks skal hente fram en temperatur fra en eller annen temperaturmåler. For og hente fram verdien på dette henter jeg fram en textbox under others. Der henter jeg fram "status trackingnorm og henter frem den device`n jeg skal hente verdier fra. Tar også og huker av for "use Value".

Når dette er gjørt for jeg opp gradene i textboksen.

Men, for og få opp "C" etter gradene må jeg lage en ny textbox og hvis jeg skal ha text forran verdien må jeg også lage en textbox der også.

Er det noen enklere måte og gøre dette på?

Ble litt rotete spørsmål, men håper dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks skal hente fram en temperatur fra en eller annen temperaturmåler. For og hente fram verdien på dette henter jeg fram en textbox under others. Der henter jeg fram "status trackingnorm og henter frem den device`n jeg skal hente verdier fra. Tar også og huker av for "use Value".

Når dette er gjørt for jeg opp gradene i textboksen.

Men, for og få opp "C" etter gradene må jeg lage en ny textbox og hvis jeg skal ha text forran verdien må jeg også lage en textbox der også.

Er det noen enklere måte og gøre dette på?

Ble litt rotete spørsmål, men håper dere forstår hva jeg mener.

Er det en grunn til at du bruker "use value"? Er det ikke selve teksten du skal hente?

 

Alternativet er å bruke litt scripting, det står noe om det her:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=132134

 

Hvis devicen din med temperaturen er "A1" vil det da kunne se slik ut for Text Value i textboksen:

[$SCRIPT=&hs.DeviceValue("A1")/10] C

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...