Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg driver å undersøker litt lett muligheten for en EiB/KNX-installasjon, ihvertfall, delvis. Jeg ønsker å sjekke mulighetene for å styre ting som persienner, lerrett, dørlåser ventilasjon, gulvvarme, varmeovner, og termostater. Men jeg er ikke så god på terminologien innen elektrisk utstyr. Jeg innbiller meg at det jeg trenger er noe som heter en aktuator. (jeg trodde en aktuator gjorde elektrisk energi om til en mekanisk bevegelse, men det virker som det brukes om ting som sender elektriske styresignaler generelt i elektriske anlegg?) Noen eksempler er under:

 

 

http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/EN/Product/N000200?PID=EN_N000200

http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/EN/Product/N000300?PID=EN_N000300

 

Men det virker som det finnes forskjellige typer, hva er forskjellen på de? Er det aktuatorer jeg trenger for slike oppgaver? Er dette standarisert på noen som helst slags måte? Disse aktuatorene virker jo veldig generelle, og ikke produktspesifike? Innspill?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg driver å undersøker litt lett muligheten for en EiB/KNX-installasjon, ihvertfall, delvis. Jeg ønsker å sjekke mulighetene for å styre ting som persienner, lerrett, dørlåser ventilasjon, gulvvarme, varmeovner, og termostater. Men jeg er ikke så god på terminologien innen elektrisk utstyr. Jeg innbiller meg at det jeg trenger er noe som heter en aktuator. (jeg trodde en aktuator gjorde elektrisk energi om til en mekanisk bevegelse, men det virker som det brukes om ting som sender elektriske styresignaler generelt i elektriske anlegg?) Noen eksempler er under:

 

 

http://www.eibmarkt....ct/View/N000300

http://www.eibmarkt....ct/View/N000200

 

Men det virker som det finnes forskjellige typer, hva er forskjellen på de? Er det aktuatorer jeg trenger for slike oppgaver? Er dette standarisert på noen som helst slags måte? Disse aktuatorene virker jo veldig generelle, og ikke produktspesifike? Innspill?

Det er egentlig ikke meg du skal ha svar fra, for jeg har ikke peiling på terminologien jeg heller. (Linkene dine gir meg heller ingen relevante produkter)

 

Men jeg vet at det er snakk om å bruke "actuators" for å lukke/åpne for vannet da noen brukte en Netduino for å lage et vanningsanlegg. Og det eneste du egentlig trenger er et eller annet styringssignal på X volt (her var det snakk om 12 V). Det er med andre ord noe som burde la seg gjøre med en EiB/KNX-installasjon, og alle andre protokoller egentlig...

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Actuator

Det er ikke ofte jeg ønsker jeg gikk på Elektro-linja istedenfor Bygg, men det hender... ;)

 

 

 

Og det er en ting å ha koblet opp aktuatorer mot et system. Da kan man åpne kraner for typisk vannbåren varme (i radiatorer eller gulv) og dørlåser (hvis du tørr). For større ting som persienner og vinduer(?) må du vel faktisk ha en motor (som pr def egentlig er en aktuator?), da du trenger litt mer kraft. I tillegg må du etter å ha koblet alt opp og fått det til å se pent ut, lære systemet hvordan hver og enkelt skal oppføre seg. Jeg ser for meg at dette fort kan bli en del arbeid...

 

Jeg holder selv på med å prøve å lage et superenkelt system for persiennene mine på kjøkkenet. Jeg bruker en Netduino Plus (styres via Ethernet), et Motor Shield og et utvalg av forskjellige servoer og motorer. Å koble det opp på stuebordet er forholdsvis enkelt . Å koble det til persiennene og få systemet til å kjøre "akkurat passe" er langt fra like enkelt... hmm.gif

Lenke til kommentar

Takk for innspill, har fikset lenkene, så de skal være bra nå. Så det du sier er at for noe man skal slå på og av, så fungerer an ektuator bra, og det er mer eller mindre standarisert. Men vil man gjøre noe mer så er det ikke nødvendigvis tingen? Og man vet kanskje ikek tilstanden til produktet heller? Persienner og sånn kan det jo være behov for å kjøre bare halve veien ned feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for innspill, har fikset lenkene, så de skal være bra nå. Så det du sier er at for noe man skal slå på og av, så fungerer an ektuator bra, og det er mer eller mindre standarisert. Men vil man gjøre noe mer så er det ikke nødvendigvis tingen? Og man vet kanskje ikek tilstanden til produktet heller? Persienner og sånn kan det jo være behov for å kjøre bare halve veien ned feks.

 

AtW

 

Det er flere måter man kan løse dette på.

Du kan sette opp en motor som får beskjed om når den skal stoppe eller starte via div. givere eller følere du setter opp. Dette kan være induktive givere som registrerer at persienne er på et gitt punkt. Du må ha en enhet som styrer signal strømmen slik at motor og følere/givere "jobber sammen". En slik styringenhet kan være så mangt. Det kan være en pls(programbare logiske systemer), I/0 systemer, selvlagde styringkort, software alla homeseer.

Man kan også sette opp en servomotor som teller opp impulser. F.eks 200 impulser er 10cm. Som du sikkert forstår krever dette også en styringenhet.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Takk for innspill, har fikset lenkene, så de skal være bra nå. Så det du sier er at for noe man skal slå på og av, så fungerer an ektuator bra, og det er mer eller mindre standarisert. Men vil man gjøre noe mer så er det ikke nødvendigvis tingen? Og man vet kanskje ikek tilstanden til produktet heller? Persienner og sånn kan det jo være behov for å kjøre bare halve veien ned feks.

Det kan være slik. Poenget er at du må sette opp all logikk selv.

 

 

Det hadde vært enklere å kjøpe ferdige produkter, selv om de antakeligvis ikke finnes for alt du vil gjøre, som f.eks. åpne/lukke vinduer. For persienner/markiser/etc, dørlåser, lerretter, etc finnes det vel løsninger som enten kan styres via et relé eller RS-232.

Lenke til kommentar

Noen som har en formening om hvilken av disse kontrollerene/interface jeg bør kjøpe?

Skal bruke z-wave produkter.

 

PC Interface - viaSENS

eller

PC Interface - AL-USB S2

 

Eller har dere noen bedre forslag?

Enten Aeton sin USB eller Z-troller (hvis du klarer å finne Europa-versjonen).

 

Er det bare meg, men jeg synnes at z-wave ikke har slått så veldig gått ann i europa og hvertfall ikke i Norge.

Kanskje det er dumt og bygge ut et z-wave nett hvis det er på vei ut.....noen som har noen formeninger om dette.

Mulig det er smartere og bygge ut slik som du har gjort Moskus.

Lenke til kommentar

Er det bare meg, men jeg synnes at z-wave ikke har slått så veldig gått ann i europa og hvertfall ikke i Norge.

Kanskje det er dumt og bygge ut et z-wave nett hvis det er på vei ut.....noen som har noen formeninger om dette.

Mulig det er smartere og bygge ut slik som du har gjort Moskus.

Det er vel stort sett tilgjengelig i Europa, men protokollen er på langt nær så mye brukt som den er i Statene. Z.-wave er forholdsvis billig i Statene, sammenlignet med Europa.

 

Jeg venter fremdeles på at Zigbee skal slå an til hjemmeautosjon, men det ser dårligere og dårligere ut. Og det er en av hovedgrunnene til å bruke RFXCOM/nexa; det er såpass "billig" at man kan ta seg råd med å bytte det ut hvis man vil (iallfall på sikt).

Lenke til kommentar

Er det bare meg, men jeg synnes at z-wave ikke har slått så veldig gått ann i europa og hvertfall ikke i Norge.

Kanskje det er dumt og bygge ut et z-wave nett hvis det er på vei ut.....noen som har noen formeninger om dette.

Mulig det er smartere og bygge ut slik som du har gjort Moskus.

Det er vel stort sett tilgjengelig i Europa, men protokollen er på langt nær så mye brukt som den er i Statene. Z.-wave er forholdsvis billig i Statene, sammenlignet med Europa.

 

Jeg venter fremdeles på at Zigbee skal slå an til hjemmeautosjon, men det ser dårligere og dårligere ut. Og det er en av hovedgrunnene til å bruke RFXCOM/nexa; det er såpass "billig" at man kan ta seg råd med å bytte det ut hvis man vil (iallfall på sikt).

Vel vel, nå har jeg bestilt diverse z-wave utstyr fra smarthus.

Dette blir sikkert artig uannsett utstyr:)

 

Bare jeg får hstouch til og virke nå da:(

Lenke til kommentar

Jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver og åpne hstouch designer.

---------------------------

HSTouchDesigner

---------------------------

Unable to connect to the HomeSeer Server. Check your connection defaults from the Tools menu. You will only have limited functionality in the designer while disconnected from the server. Error connecting: No connection could be made because the target machine actively refused it 192.168.0.104:10200

---------------------------

OK

---------------------------

Alt er på samme pc...

Lenke til kommentar

Finnes kodene til å kommunisere med Nexa ute på markedet? Har en 433MHz transmitter liggende, og vurderer mulighetene for å sende noen signal til Nexa-utstyr som f.eks. denne: http://elby.no/Traadloes-styring/Nexa-Traadloes/Nexa-Traadloes-433MHz-LWMR-210-Self-Learn-Innfelt-bryter-dimmer-mottaker

 

Noen som har peiling på hvordan den kommuniserer? (Eller rettere sagt, hvilke signal/kode den blir påvirket av)

 

Ser at det er nevnt tidligere i tråden at en kan sende utstyr til RFXCOM for å få de til å integrere det med deres utstyr, så da kan det vel ikke vere umulig å finne ut av?

Endret av nord119
Lenke til kommentar

Jeg får denne feilmeldingen når jeg prøver og åpne hstouch designer.

---------------------------

HSTouchDesigner

---------------------------

Unable to connect to the HomeSeer Server. Check your connection defaults from the Tools menu. You will only have limited functionality in the designer while disconnected from the server. Error connecting: No connection could be made because the target machine actively refused it 192.168.0.104:10200

---------------------------

OK

---------------------------

Alt er på samme pc...

 

Har løst det nå:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...