Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Men, hva kan jeg bruke som komuniksajon mellom homeseer og komponentene? Tenker da på mottagere og sendere.

Z-wave utstyr her. Z-wave interfaces her. :)

Hvis jeg har homeseer på en server/pc med denne som sender ut informasjon til enhetene. Hvis serveren/pc går ned, vil da systemet slutte og fungere?

Hva kan jeg gjøre for og forhindre dette?

Et spørsmål til..den Aeon Labs Z-Stick`en som jeg referete til, den sender vel bare signaler ut(enveis). Hva om jeg trenger signaler tilbake igjen(toveis), hva gør jeg da?

Hvordan er det og bruke denne rfxcom (LAN 433.92MHz receiver + transmitter.) hva mer trenger jeg da for og få det til og fungere mot homeseer. Hvis jeg bruker dette, da må jeg bruke nexa, wavemann komponenter istedenfor....hvordan er disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har homeseer på en server/pc med denne som sender ut informasjon til enhetene. Hvis serveren/pc går ned, vil da systemet slutte og fungere?

Et spørsmål til..den Aeon Labs Z-Stick`en som jeg referete til, den sender vel bare signaler ut(enveis). Hva om jeg trenger signaler tilbake igjen(toveis), hva gør jeg da?

Det vet jeg faktisk ikke. Det er mulig at Z-wave klarer seg uten master-enheten. Men jeg har ikke prøvd det selv, så jeg vet ikke.

Hvordan er det og bruke denne rfxcom (LAN 433.92MHz receiver + transmitter.) hva mer trenger jeg da for og få det til og fungere mot homeseer. Hvis jeg bruker dette, da må jeg bruke nexa, wavemann komponenter istedenfor....hvordan er disse?

Ja, med RFXCOM kan du ikke bruke Z-wave (det vil si du kan jo selvfølgelig bruke begge protokollene, men RFXCOM støtter ikke Z-wave, og Z-wave støtter ikke Nexa/Waveman/etc).

Nexa/Waveman/Anslut/etc er vesentlig billigere enn Z-wave (ca 20-25% av prisen), men støtter ikke toveis kommunikasjon. Det er ulempen. Z-wave lager også et node-nettverk (enhetene kan videresende data) mens RFXCOM/etc må ha direkte signal fra en dings til en annen.

Lenke til kommentar

Det vet jeg faktisk ikke. Det er mulig at Z-wave klarer seg uten master-enheten. Men jeg har ikke prøvd det selv, så jeg vet ikke.

Ja, med RFXCOM kan du ikke bruke Z-wave (det vil si du kan jo selvfølgelig bruke begge protokollene, men RFXCOM støtter ikke Z-wave, og Z-wave støtter ikke Nexa/Waveman/etc).

Nexa/Waveman/Anslut/etc er vesentlig billigere enn Z-wave (ca 20-25% av prisen), men støtter ikke toveis kommunikasjon. Det er ulempen. Z-wave lager også et node-nettverk (enhetene kan videresende data) mens RFXCOM/etc må ha direkte signal fra en dings til en annen.

Siden du bruker rfxcom, hvilke brytere bruker du til 2 veis da?

Lenke til kommentar

Jeg funderer stadig på toveis-kommunikasjon, men det ser ut til å være lite erfaring derute, eller?

En av grunnene til 2-veis:

1) Er det strøm fram til punktet?

2) Lyser lampen?

3) Er lampen dimmet ned?

Hvis ja på 1, og nei på 2 og 3, da er antagelig pæren "død", og en alarm kan da varsle hvilket punkt som feiler.

(For andre enheter/annet utstyr vil det sikkert være krav til annen tilbakerapp.)

.....

Kan bli mange følere.

Må bruke mye tid på å planlegge og tenke igjennom dette.

Lenke til kommentar

HSTouch & Fonter

Heisan, håper noen har erfaring og kan hjelpe meg.

Kjører safe og tester med Arial, men uansett hva jeg gjør så blir det ikke tatt hensyn til varianter utover normal. Bold eller Black vises på akkurat samme måten.

Har ikke lest manualen!!! og ander derfor ikke om hvilke fonter som kan benyttes og bli like på iphone/ipad.

Noen som vet?

+

Tar gjerne imot tips om www-adresser hvor det finnes gode eksempler på "layout" for lysstyring. Alle tips er med og hjelper slik at kona blir happy. :love:

Takk.

Lenke til kommentar

bruker du også nexa sine innebygde kontakter og plugin kontakter?

Jeg bruker Nexa sine plugin-kontakter, men mine innebygde moduler er X10 fordi jeg oppdaget RFXCOM/Nexa noe etter jeg hadde hatt elektriker på plass (og ikke var det like aktuelt den gangen). X10 sender signalene via strømnettet, noe som gjør det en del tregere enn RFXCOM/Nexa.

Imidlertid har jeg satt opp andre sine systemer som bruker Nexa sine innebyggingsmoduler, og de fungerer akkurat likt som plugin-kontaktene. :))

Jeg funderer stadig på toveis-kommunikasjon, men det ser ut til å være lite erfaring derute, eller?

En av grunnene til 2-veis:

1) Er det strøm fram til punktet?

2) Lyser lampen?

3) Er lampen dimmet ned?

Hvis ja på 1, og nei på 2 og 3, da er antagelig pæren "død", og en alarm kan da varsle hvilket punkt som feiler.

(For andre enheter/annet utstyr vil det sikkert være krav til annen tilbakerapp.)

.....

Kan bli mange følere.

Må bruke mye tid på å planlegge og tenke igjennom dette.

Jeg tror du har misforstått konseptet med "to-veis kommunikasjon" når vi snakker om hjemmeautomasjon. To-veis kommunikasjon innebærer at modulene "kvitterer" med at de har mottatt beskjeden fra senderen (om det nå er en bryter eller et PC-interface). På den måten kan f.eks. PCen holde styr på hvilke moduler som er på/av/dimmet, selv om du ikke bruker PCen til å styre modulene.

I tillegg kan du "polle" moduler, altså spørre dem "hva er statusen din?", men modulen vil ikke fortelle deg om lampen din faktisk lyser eller ikke. Det antar man at den gjør hvis lampen er på.

Kjører safe og tester med Arial, men uansett hva jeg gjør så blir det ikke tatt hensyn til varianter utover normal. Bold eller Black vises på akkurat samme måten.

Jeg bruker HStouch en del, men har ikke sett noen problemer med det... men er ikke Bold og Black nesten samme fonten uansett? Ser du forskjell på Bold og Italic?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Har et spørmål til:)

Hvis man setter opp en touchskjerm som viser en oversikt over f.eks lysene dine i huset, med hstouch. La oss si at du har et ikon for en lampe i stua. Når du trykker på denne lampa/ikonet så begynner iconet og lyse for og indikere at lampa er på. Når du trykker på iconet/lampen igjen, slukker lyset i iconet for og idikere at lampen er av.

Får og få til dette, må man da bruke 2-veis kontakter fra f.eks z-wave? eller kan du få til dette med nexa sine kontakter?

Lenke til kommentar

Du kan få det til med Nexa. Poenget er at HomeSeer "husker" hvilken tilstand lyset ble satt til sist, og det er denne statusen som viser i hstouch.

Med toveis-kommunikasjon så vet HomeSeer at kommandoen ble mottatt og utført, av bryteren.

Uten toveis-kommunikasjon så vet ikke HomeSeer at kommandoen ble mottatt eller utført, men antar det.

Lenke til kommentar

Akkurat! Så lenge man styrer "alt" via HomeSeer (på en eller annen måte, det er flere muligheter her), så vil HomeSeer alltid vite hva som er på eller av.

To-veis kommunikasjon er veldig praktisk (jeg har et par gamle X10-moduler som støtter det), men det erlangt fra å være kritisk. :)

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt Homeseer og RFXCom i ca 2 måneder synes jeg systemet er bra selv om det er en viss brukerterskel men kommer men over den er det mye bra her. Jeg kjører på en egen dedikert mini pc med ssd og vifteløs prosessor og vifteløs strømforsyning så ingen bevegelige deler som støyer/slites og det er svært stabilt.

Lenke til kommentar

......Jeg tror du har misforstått konseptet med "to-veis kommunikasjon" når vi snakker om hjemmeautomasjon. To-veis kommunikasjon innebærer at modulene "kvitterer" med at de har mottatt beskjeden fra senderen (om det nå er en bryter eller et PC-interface). På den måten kan f.eks. PCen holde styr på hvilke moduler som er på/av/dimmet, selv om du ikke bruker PCen til å styre modulene.

I tillegg kan du "polle" moduler, altså spørre dem "hva er statusen din?", men modulen vil ikke fortelle deg om lampen din faktisk lyser eller ikke. Det antar man at den gjør hvis lampen er på.

Det er akkurat det som er problemet med det som betegnes to-veis...

Eneheten rapportere tilbake at signalet er motatt.

Det er vel og bra, men man har ingen garanti for at "lampen lyser", og derved er det mulig å komme "ut av sekvens".

jeg tenker å "dra dette litt lengre" ved å implementere følere for å registrere at operasjonen virkelig ER utført.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er problemet med det som betegnes to-veis...

Eneheten rapportere tilbake at signalet er motatt.

Det er vel og bra, men man har ingen garanti for at "lampen lyser", og derved er det mulig å komme "ut av sekvens".

jeg tenker å "dra dette litt lengre" ved å implementere følere for å registrere at operasjonen virkelig ER utført.

Jeg ser problemet, men det er i hovedsak kun et teoretisk problem. Hvor ofte er det kritisk at en lampe ikke lyser?

Og hvis det er krisik, hvordan har man tenkt å løse problemet?`

Men det finnes Z-wave moduler som også rapporterer strømforbruk. Da vil man jo kunne finne ut om det man har skrudd på faktisk kjører. :)

Tittet rundt litt å funnet Vera 3

Dette virker som et godt utgangspunkt for å starte opp litt hjemmeautomasjon.

Hvorfor ikke heller en billig PC, HomeSeer og en Z-troller? Kanskje litt dyrere men vesentlig mer fleksibelt. :)

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på disse bryterene

Tenker da på disse bryterne:

http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_128&products_id=2623

og

http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_128&products_id=2895

Er disse 2-veis? Mener da om den gir beskjed tilbake til f.eks homeseer at det er på eller av.

Kan disse byttes ut med eksisterende veggbrytere?

Finnes disse i 2-pol også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...