Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Maser litt mer jeg :) Var innom http://wiki.nethome.nu/doku.php/nexasystem, der følgende ble påstått: "The Nexa system has a big limitation in the way dimmers are controlled which makes computer controlled dimming of Nexa devices practically impossible. Dimming of a Nexa Device is done by holding down the button of the remote control for a while - this starts the dim mode where the dim level constantly rises and falls. When the wanted dim level is reached, you press the button again to freeze the current level. This means you actually have to see the lamp while dimming and it needs very low latency on the control (to stop at the right moment). This makes it difficult to use in computer controlled remote control applications. The on/off function however is good, in the sense that it has separate on and off commands (not just toggle), this is very good for computer control. See system comparison page for comparison with other remote control systems. "

jeg forstår det som det ikek er tileffelt med utstyret du har brukt ihvertfall, men vet du om det er forskejll fra utstyr til utstyr, eller om de bare prater piss? Hva slags nexa-utstyr konkret er det du har erfaring med?

EDIT: og får du brumming/summing i dimmerene når du bruker de? Dt er ganske irriterende, så vil helst unngå det.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvilket utstyr de har prøvd, men det er ikke slik det fungerer med det utstyret jeg har iallfall. Nexa støtter til og med "direct dimming", det som skjer "under panseret" er da at du spesifiserer et dim-nivå i heltall mellom 0 og 32 (der 0 er av, og 32 er på). Dimmerne vet med andre ord hva "dim til nivå 17" betyr og dimmer direkte uten noe makkverk. Den store fordelen med det er at du kan dimme fra det ene til det andre nivået direkte uten å måtte gå innom et "kjent nivå" (f.eks. 100%) for hver gang (som man må hvis man bruker X10 uten ekstra-støtte).

For meg ser det ikke ut som om de helt har kontroll på protokollen for Nexa...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det er avhengig av hvilken teknologi du bruker.

Z-wave og selvlærende Nexa (som denne) har ikke det problemet (Z-wave er kryptert og Nexa har så mange koder (67 milliioner) at du i praksis ikke klarer å finne den igjen). Systemer over strømnettet, som Insteon og X10, har heller ikke det problemet da signalet stopper i sikringsskapet.

Men Nexa med hjul (som denne) og X10 over Radio kan styres via radio og det er ingen mulighet for å sjekke om det er du eller naboen som sender signalet.

I praksis er ikke dette et problem så lenge du ikke åpner alle enheter i styringsprogrammet ditt for "X10 RF" kommunikasjon, og spesielt ikke dem som er "kritiske". I HomeSeer ville jeg f.eks. ikke ha koblet til en Z-wave eller HomeEasy døråpner (f.eks disse eller denne), gitt den koden "A1" i HomSeer og samtidig åpnet for full RF kommunikasjon på "house code" A.

Hva er det verste som kan skje? At naboen skrur av lyset i gangen? ;)

Lenke til kommentar

Jeg overtok nylig et hus som hadde et eldgammelt alarmsystem installert. Systemet er kablet og har bevegelsesensorer, røykvarslere og fuktmåler.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å basere meg på z-wave når jeg automatiserer huset, men ser at det kan være mye penger å spare dersom jeg kan gjenbruke disse komponentene.

Noen som har tips til hvordan det kan gjøres? Eneste kravet er at jeg kan få koblet disse sensorene til en pc, samme hvilken teknologi.

Lenke til kommentar

Stilig! :)

Dessverre er det ikke alltid like enkelt å få gamle og nyere systemer til å snakke sammen. Hvordan fungerer bevegelsesensorene og røykvarslerne? Kan du bruke et voltmeter og finne ut hva som skjer når de trigges?

Å få signalene inn på en PC krever jo også sitt. Her er det sikkert flere løsninger som du kan bruke. Jeg har som nevnt en 433.92 MHz mottaker fra RFXCOM, men for å kunne bruke billige mottakere fra USA har jeg også en 311 MHz mottaker. Jeg kjøpte en haug med DS10 enheter fra x10.com (som forøvrig har verdens verste design), de har salg rett som det er. I Europa kan man bruke DS90 (jeg har et par av dem også, de solgte dem på Clas Ohlson)

DS10/90 er "open/close" relayer. De sender et signal når kretsen åpnes eller lukkes. Siden DS10'ene er så billige, er det mange som bruker dem og de brukes til omtrent hva som helst, som f.eks. sjekke om postkassen er åpnet, om kjøleskapsdøren er igjen. Jeg bruker dem bl.a til å få HomeSeer til å reagere når noen trykker på ringeklokka eller sjekke at jeg husket å låse ytterdøra.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Jeg får først begynne med å finne ut hvilken ledning som går til hvilken detektor. God ide å hive på et voltmeter for å se hva som skjer når de trigges - kanskje det kan kombineres med et MaxiBee kretskort for å sende signaler til PC? I såfall er det jo bare å bytte ut innmaten i alarmpanelboksen (det er bare en stor metallboks der alle kort lett kan fjernes) og strekke opp en lang usb-kabel :)

Endret av geirgp
Lenke til kommentar

MaxiBee (og de andre) kan dessverre kun sende signaler, ikke ta i mot.

Det er derfor jeg brukte en joystick fra Clas Ohlson sammen med Direct Input Connector for å tolke innkommende signaler. Men husk bare at joystick'ene ikke tåler noe særlig med spenning, og trives best med enkel åpen/lukket kretser (de er enda mer følsomme enn DS10/90 hvis jeg har forstått det riktig).

Lenke til kommentar

En dag i hjemmeautomasjonens verden:

Vi pleier å våkne forholdsvis våkne til at det er lyst i soverommet. Klokka ringer typisk fem på syv. I dag var vi trøtte og søvndrukne til en forandring. Og det var mørkt!

Hvorfor?

Lyset hadde ikke blitt dimmet sakte opp slik det skal gjøre!

Så hva gjør man? Jo, man bruker 10-15 minutter i en ellers allerede travel hverdagsmorgen på å sjekke om:

1. Programvaren (HomeSeer) gjorde det den skulle.

2. RFXCOM sender og mottaker var operative.

(Nattbordslampene (kun på/av) våre virket fint så de to første punktene ble bekreftet)

3. Vekke-scriptet mitt kjørte. Her var første feil, det var stilt til feil tidspunkt fordi jeg hadde glemt å stille det tilbake etter en endring i går. Men lyset vil uansett ikke !

4. Er det blitt et dekningsproblem akkurat bak senga hvor dimmeren er koblet til? Nei, og der er jo nattbordslampene også koblet til og de fungerer fint.

5. Har ID-koden i dimmeren på mystisk vis blitt slettet? Vi parer en gang til for sikkerhetsskyld.

6. Er dimmeren ødelagt? En test i en annen stikkontakt avkrefter det.

Sukk... Hva i all verden kan det da være?! Kona har en formening:

7. Er lyspæren gåen?

... ja. blush.gif

Lenke til kommentar

Sjekket opp det med Nexa og dimming, infoen om at det ikke lar seg dimme er forsåvidt korrekt, men utdatert, det gjaldt de gamele nexa-variantene. Har bestillt nå, virker som det er triac-dimmere, så det blir interessant å se om de bråker, lar meg irritere litt av summing fra dimmere. Jeg er ikke noen elektromann, men hadde det ikke vært bedre å lage dimmere basert på PWM?

AtW

Lenke til kommentar

Har bestillt nå, virker som det er triac-dimmere, så det blir interessant å se om de bråker, lar meg irritere litt av summing fra dimmere.

Jeg har som nevnt en Nexa-dimmer på soverommet. Den er stille (og du vet at jeg vet hva jeg snakker om ;)).

@Moskus: Haha, noen ganger kan man gjøre det littfor vanskelig for seg selv. :p

Følte meg ikke særlig glup i øyeblikket, nei. Og jeg tror jeg kommer til å bli mobbet i heimen i kveld. tongue.gif

Lenke til kommentar

Hadde en liknende opplevlse en gang jeg slet med å sette op hjemmeservern til å printe. Skjønte ikke hva i all verden som gikk galt, siden jeg hadde gjort det samme tidligere. Hadde slettes ikke glemt å koble printeren i usb-skjøteledningen som stod i serveren, neida... Heldigvis fikk ikke dama det med seg. :wee: Sjekket at ledningen stod i også, men printeren stod jo ikke i skjøteledningen lenger, siden dama hadde koblet den rett til laptopen dagen før.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre når rfxcom-senderen ikke fungerer opp mot homeseer før jeg fysisk plugger den ut og inn en gang etter hver reboot?

Nexa-dimmerne er ikke 100% lydløse, men det er ikke langt unna. Det virker som om de gir forskjellig lyd avhengig av belastning, men med 3x50W halogen-spotter er støynivået til å leve med for min del.

Moskus: gjør som meg; bruk en lampe med flere uavhengige lyskilder.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre når rfxcom-senderen ikke fungerer opp mot homeseer før jeg fysisk plugger den ut og inn en gang etter hver reboot?

Har du lastet ned den siste driveren for virtuelle COM-porter?

http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Kanskje en idé å oppgradere driveren til hovedkortet?

Kobler du til via en USB-hub? (Ikke at jeg har problemer med det...)

Nexa-dimmerne er ikke 100% lydløse, men det er ikke langt unna. Det virker som om de gir forskjellig lyd avhengig av belastning, men med 3x50W halogen-spotter er støynivået til å leve med for min del.

Dimmeren på soverommet blitt litt skjermet av senga, det kan bety noe. Og jeg bruker bare 25 eller 40 W pærer i den lampen.

Moskus: gjør som meg; bruk en lampe med flere uavhengige lyskilder.

Jeg vet ikke om jeg helt forstod hva du mente...

Lenke til kommentar

W7 fant rett driver av seg selv. W7 har også greie usb-drivere, så å tulle med tredjepartsdrivere for hovedkortet er fåfengt.

At W7 finner rett driver er greit, men det er ikke sikkert det er den siste versjonen.

Har du en lampe med flere uavhengige lyskilder så blir det lys selv om en enkelt pære går.

Sånn å forstå, ja. Men da blir det lysere også. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...