Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Det er i praksis en esp8266 hvor alle pins er tilgjengelige, og hvor usb interface for strøm (5v->3.3v) og programmering er ferdig laget (slik at man ikke trenger arduino dev-board for å flashe den). De jeg har bruker jeg bare med gamle mobilladere som strømforsyning, men i teorien kan en slik leve evig på en batteribank med solcelle (fåes relativt billig på ebay/dx.com etc).

Jeg har handlet både fra ali og ebay, på ebay fikk jeg en kopi, men den fungerer helt identisk med genuin fra ali. I tillegg til å være dyrere brukte aliexpress også 70 dager på å levere....

Oppskrift du viser til vil nok fungere ja, det er ds18 jeg hovedsaklig bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det en alt-i-en-boks/server som man kan koble til sensorer, hovedsakelig dør og bevegelse men også noen egne komponenter som gir ut et NO/NC signal avhengig av status(så her må man han en koblingsboks med inngang og trådløs sender mot "alt-i-en-boks/server").

Status på alt dette ønskes å kunne leses av på en smart telefon ved at man feks får opp disse alarmene i en app. Fint om man også kan sette navn og sted på sensorene slik at man vet hvor alarmen gikk.

Jeg er på jakt etter en enkel løsning som kan takle dette. Det er "større" bygg med ca 15 rom, så om det er dårlig rekkevidde så må man kunne sett opp "gateways/repeatere" for å forlenge signalet.

Lenke til kommentar

Finnes det en alt-i-en-boks/server som man kan koble til sensorer, hovedsakelig dør og bevegelse men også noen egne komponenter som gir ut et NO/NC signal avhengig av status(så her må man han en koblingsboks med inngang og trådløs sender mot "alt-i-en-boks/server").

Status på alt dette ønskes å kunne leses av på en smart telefon ved at man feks får opp disse alarmene i en app. Fint om man også kan sette navn og sted på sensorene slik at man vet hvor alarmen gikk.

Jeg er på jakt etter en enkel løsning som kan takle dette. Det er "større" bygg med ca 15 rom, så om det er dårlig rekkevidde så må man kunne sett opp "gateways/repeatere" for å forlenge signalet.

Siden det er snakk om rekkevidde er vell z-wave ett godt valg, da de kommuniserer via nodene slik at man flytter rekkevidden utover i nodene. Høres ikke ut som du skal inn med så alt for mye utstyr så en hometroller(homeseer på raspberry pi) bør holde fint. 

Lenke til kommentar

Noen som bruker Amazon for/Echo sammen med homeseer og kan forklare litt hvordan dette fungerer sammen

Fungerer det bra eller er det noe som bare lager hodebry:) er det mulig og få den på Norsk?

Ja jeg bruker mot homeseer, fungerer helt greit. Det er ikke alltid echo forstår hva du prøver å si. Det eneste "problemet" er at man ved å bruke plugin må si "Alexa, tell homeseer to" og så kommando. Det er litt tungvindt men går greit for min del. For at alexa skal ha mer suksess i å kjøre eventer ser jeg på hva hun oppfatter at jeg sier når hun ikke får det til og legger dette til som en OR betingelse til eventen. 

Lenke til kommentar

Hav med Google Home, er det et alternativ som er bedre?

GH må via IFTTT for å kommunisere med homeseer enn så lenge. Men det skal komme etterhvert. Har dog ingen erfaring med google home. 

You can access HomeSeer using your voice and the Google Home device through IFTTT!

Note that direct access to Google Home is coming soon!

Lenke til kommentar

Hva koster homeseer til Rpi2?

Og trenger man bare en sånn z-wave usb dongle? (ser jo svært liten uten, hvordan er rekkevidden?) Så er det bare å handle zwave kompatible komponenter?

Så kan man programmere systemet sitt via et webgrensesnitt på RPi og så enkelt styre det fra en smarttelefonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...