Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må være en av de bedre ideene jeg har hatt igjennom tidene, vi er nå rundt en 30 mann som kommer til å bestille over 100 enheter til halv pris! Gleder meg til å teste de ut :)

Hva kom(mer) prisen på?

Som nevnt over havner de på 50$, så blir det noe moms og evt frakt fra meg. frakten til meg er gratis. 

Lenke til kommentar

Vurderer å skaffe meg en litt bedre værstasjon, ikke bare en som viser inne og ute temp. Jeg ser en fordel med at dette på sikt kan integreres i hjemmeautomasjons anlegg.

Er det noen værstasjoner å anbefale da?

Jeg bruker netatmo med homeseer plugin. Da får jeg temp,fuktighet ute/inne. CO2 og dB inne, Atmosfærisk trykk ute. 

Dette er kun "standard" pakken, så kan en legge til vinn, vannmengde osv. 

Har sett på denne selv, men den ser så stor ut. Hadde sett for meg noen mindre, som en kan gjemme bort om du skjønner.

Jeg begynte med en Oregon Scientific WR-100 værstasjon, men har nå hoppet bukk over hele værstasjonen, og leser heller verdiene rett til HomeSeer. :)

Hehe, ja, det må jo være det optimale, men lenge til jeg er der.. :)

Lenke til kommentar

Har sett på denne selv, men den ser så stor ut. Hadde sett for meg noen mindre, som en kan gjemme bort om du skjønner.

Den ser i det minste ok ut, jeg har den dog bak sofaen da katten av en eller grunn alltid skal bort å kødde med den når han er sulten. Må være noe med aluminiums rammen eller noe, lukter vell spesielt for han. 

Lenke til kommentar

Som nevnt over havner de på 50$, så blir det noe moms og evt frakt fra meg. frakten til meg er gratis.

Er det for seint å bestille, og funker det med NEXA?

Eller "må" jeg oppgradere til z-wave?  :wee: 

Skulle egentlig hatt sånn 10, men tror jeg må begrense meg litt...

Lenke til kommentar

Er det for seint å bestille, og funker det med NEXA?

Eller "må" jeg oppgradere til z-wave?  :wee: 

Skulle egentlig hatt sånn 10, men tror jeg må begrense meg litt...

Ikke for seint nei, har satt frist ut helgen for de som ikke har bekreftet enda :) Så bare å slenge seg med! Er på jakt etter 6 selv :) 

Z-wave ja! 

Lenke til kommentar

Få se nå, må z-wave kontroller, 5 rullgardiner, 5 kontrollere  :hmm:

Og ikke minst en haug z-wave ting, men det er fremtidige utgifter :p

Begynner å bli dyrt, men hvilken z-wave kontroller anbefalles?

Må tenke litt på det...

Jeg bruker uzb1 interface med en raspberry pi 2 som kjører homeseer :) Ganske "billig" løsning med noen begrensninger. Men klarer meg fint så lenge. Har bare en liten leilighet. 

Lenke til kommentar

Blir en vanlig PC jeg kjører det fra, har kjørt fra både PI 2 og ett W10 nettbrett og det er ustabilt som bare det. Må bare få frigjort en pc til å gjøre det :)

Men altså denne lille dingsen, uten antenne?

original.png

Har hus forresten, misstenker dekningen kan bli litt dårlig?

Lenke til kommentar

Blir en vanlig PC jeg kjører det fra, har kjørt fra både PI 2 og ett W10 nettbrett og det er ustabilt som bare det. Må bare få frigjort en pc til å gjøre det :)

Men altså denne lille dingsen, uten antenne?

original.png

Har hus forresten, misstenker dekningen kan bli litt dårlig?

Min pi 2 har vært urovekkende stabil, men nå har jeg bare kjørt den i en 2 måneders tid eller noe. Bank i bordet :p Stemmer det er den, Z-wave og rekkevidde er egentlig ikke ett veldig stort problem om en har en del noder fordelt utover huset da de kommuniserer via hverandre. Men jeg har som sagt bare en liten leilighet så jeg har ingen praktisk erfaring. Dette svarer nok @moskus mye bedre på :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Min Pi 2 var urovekkende ustabil den tiden jeg kjørte den, mer ustabilt enn Acer W10 nettbrettet det kjører på nå, neste skritt for min del er å sette opp en egen pc dedikert til formålet. Tenker å viritualisere det, jeg må bare få tømt mitt gamle mediecenter og reinstallere :)

Stemmer, de kommuniserer med hverandre de ja :)

Lenke til kommentar

Min Pi 2 var urovekkende ustabil den tiden jeg kjørte den, mer ustabilt enn Acer W10 nettbrettet det kjører på nå, neste skritt for min del er å sette opp en egen pc dedikert til formålet. Tenker å viritualisere det, jeg må bare få tømt mitt gamle mediecenter og reinstallere :)

Jeg (og Moskus?) kjører HS3 virtuelt på ESXi.

Jeg kjører en virtuell Ubuntu og Moskus kjører vel på Windows. Har kjørt siden i sommer på ESXi 5.5 med passthrough av både UZB1 og RFXtrx433E, har fungert bra. MEN, så oppgraderte jeg til ESXi 6.5 i mellomjula og etter det har Z-wave/UZB1 vært svært ustabil/nesten ikke-fungerende!

Så, i dag løste jeg det med å sette opp en gammel RPi (512 MB RAM-versjonen) med Minibian og "ser2net". Plugget i UZB1 og konfigurerte Homeseer til å kommunisere med den via nettverk - det ser ut til å fungere helt utmerket. :) 

Moskus kjører noen Belkin "USB over nettverk"-bokser for sin controller, da han også hadde opplevd ustabilitet med passthrough på ESXi. 

Se mer her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/952-uzb1-over-nettverk/ 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres for komplisert ut for min del, jeg er mer fan av enklere løsninger :)

Å ha det virituellt var egentlig mest for å enklere kunne ta backup og flytte den senere ved behov.

Men jeg burde kanskje droppe virituallisering i stedet?

KISS - Keep It Simple, Stupid :)

Lenke til kommentar

Men dette kan skape problemer med USB passthrough, så da er det vel bedre å sette opp en dedikert pc uten virituallisering?

Dette blir 3. forsøket på å få en stabil løsning, vil ikke ha noen komponenter som kan gjøre at det blir ett 4. og 5. forsøk.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du er komfortabel med å gjøre manuelt, jeg bruker wemos med tempsensor loddet til, den kan du programmere med Arduino kode. Wemos mini koster $3-4 og tempsensor får du for under $1, dvs under $5 pr sensor. Kjørt fjellstøtt i flere mnd nå, logger temperatur til domoticz via Wi-Fi hvert 5. minutt

Lenke til kommentar

Men dette kan skape problemer med USB passthrough, så da er det vel bedre å sette opp en dedikert pc uten virituallisering?

Dette blir 3. forsøket på å få en stabil løsning, vil ikke ha noen komponenter som kan gjøre at det blir ett 4. og 5. forsøk.

Jeg kan bare svare for eget oppsett. Domoticz på "dedikert" maskin med Ubuntu 14.04 er stabilt. Uzb1 og rflink interface.

Med "dedikert" mener jeg at den selvfølgelig kjører masse annet også, filserver, dlna server, videoovervåkning etc

Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du er komfortabel med å gjøre manuelt, jeg bruker wemos med tempsensor loddet til, den kan du programmere med Arduino kode. Wemos mini koster $3-4 og tempsensor får du for under $1, dvs under $5 pr sensor. Kjørt fjellstøtt i flere mnd nå, logger temperatur til domoticz via Wi-Fi hvert 5. minutt

Wemos? Interessant. Er det egentlig bare en ESP8266 / NodeMCU? Må du kjøpe dem via Aliexpress?

Hva slags batteri bruker du for å drive denne?

Oppskrift omtrent som dette, eller? http://www.esp8266learning.com/wemos-mini-ds18b20-temperature-sensor-example.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...