Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Hmmmm! Har ETS api'er? (Helst .NET ettersom HomeSeer er .NET)? Det hadde vært praktisk! :)

 

 

EDIT: Oi, dæven døtte! Og jeg trodde HomeSeer var blandt de dyre programmene for hjemmeautomasjon. Men $150 er jo ingenting sammenlignet med €900! Og så kommer tilleggene:

 

In addition to the prices below the following fees have to be paid per invoice:
  • Service fee = 15 €
    Via Registration you gain free access to first level of "product handling or licensing support" by KNX Association for all the licenses on the invoice. You may submit your questions concerning ETS in German, English, Dutch and French via the KNX Web Support.

  • VAT = 21%
    If you do not have a valid European VAT number, 21% VAT must be charged according to the Belgian VAT law.
  • Outside Europe express sending: dongles sent outside Europe have to be shipped express. Therefore an additional fee of 35 Euro will be charged.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes garantert løsninger som lar deg styre lys via EIB/KNX uten en PC. Og mye av den samme funksjonaliteten vil være tilgjengelig.

 

Det er bare det at det er så uendelig mye enklere å lage brukervennlige systemer når man bruker en PC, integrering mot andre systemer blir da også enklere, dessuten får man kontroll over hjemmet selv om man ikke er hjemme. Ulempen er jo at PCen må stå på døgnet rundt.

 

 

 

Jeg ville sendt en epost til Micro Matic og spurt dem hva jeg trengte. Og hva dette kostet. ;)

Lenke til kommentar

Det finnes garantert løsninger som lar deg styre lys via EIB/KNX uten en PC. Og mye av den samme funksjonaliteten vil være tilgjengelig.

 

Det er bare det at det er så uendelig mye enklere å lage brukervennlige systemer når man bruker en PC, integrering mot andre systemer blir da også enklere, dessuten får man kontroll over hjemmet selv om man ikke er hjemme. Ulempen er jo at PCen må stå på døgnet rundt.

 

 

 

Jeg ville sendt en epost til Micro Matic og spurt dem hva jeg trengte. Og hva dette kostet. ;)

 

Hei!

 

Jaja, de har jo noe de kaller "home server". Uansett så sitter jeg på nok hardware til å lage server/pc som kan brukes til å styre systemet :) Jeg får ringe til de å høre. Tenkte bare hvis noen her har systemet så kunne de kanskje fortelle litt om det :) Alt ser så lekkert ut på nettsidene deres ;)

Lenke til kommentar

Det er forholdsvis lite om hjemmeautomasjon her på forumet. Det er bl.a. derfor jeg startet denne tråden, samt å informere om at å begynne litt forsiktig med hjemmeautomasjon nødvendigvis ikke trenger å koste skjorta! La oss innrømme det: Dette er et forum der nerde-andelen er høy. ;)

 

Jeg har kikket etter hjemmeautomasjon forholdsvis lenge, men prislappen har alltid skremt meg...

Lenke til kommentar

Hmmmm! Har ETS api'er? (Helst .NET ettersom HomeSeer er .NET)? Det hadde vært praktisk! :)

 

 

EDIT: Oi, dæven døtte! Og jeg trodde HomeSeer var blandt de dyre programmene for hjemmeautomasjon. Men $150 er jo ingenting sammenlignet med €900! Og så kommer tilleggene:

 

In addition to the prices below the following fees have to be paid per invoice:
  • Service fee = 15 €
    Via Registration you gain free access to first level of "product handling or licensing support" by KNX Association for all the licenses on the invoice. You may submit your questions concerning ETS in German, English, Dutch and French via the KNX Web Support.

  • VAT = 21%
    If you do not have a valid European VAT number, 21% VAT must be charged according to the Belgian VAT law.
  • Outside Europe express sending: dongles sent outside Europe have to be shipped express. Therefore an additional fee of 35 Euro will be charged.

 

Ja, det er svindyrt, har bare kikket på softwaren litt på jobb, det er ekstremt dyrt som privat person, det er noen SDK elelr noe man kan få kjøpt, så den burde jo støttees av annen software, men også det er svindyrt, snakk om mange tusen euro.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, ikke enda. Jeg oppdaget Nexa "for sent". Men det der var jo forholdsvis gode tilbud. :)

 

Globy har nesten like billige brytere (og de er et must, om du bruker HomeSeer eller ikke), men mottakerne var det god pris på.

 

 

 

Og de hadde jo en herlig påminnelse:

Vi er etter Forskrift om opplysningsplikt ved salg og markedsføring av elektrisk materiell til forbruker §5 pliktig til å informere våre forbrukere at salg og markedsføring av elektrisk materiell beregnet på å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg kan kun installeres av en registrert installasjonsvirksomhet.
Lenke til kommentar

Ja, det er den "profesjonelle" versjonen. Så vidt jeg har forstått er større begrensninger på hvilket utstyr som kan bruke 868 MHz-båndet, og dermed skal det i teorien bli mindre forstyrrelser.

 

 

Skal du ha RFXCOM sender/mottaker, så må du spesifisere at du skal ha 868 MHz utstyr. ;)

Jeg hadde skrevet dem en mail, Bert er god til å forklare hva du egentlig trenger.

 

Men hvis jeg har forstått Bert riktig, så er RFXCOM-utstyret (selv på 433.92 MHz) ganske robust mot forstyrrelser om det brukes en Handshake kabel mellom sender og mottaker.

 

 

 

EDIT: Jeg vet faktisk ikke om RFXCOM støtter Nexa-protokollen for 868 MHz. Det må du nesten spørre dem om...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Fikk følgende kommentar om Nexa på 434 Mhz på et annent forum "At lyset plutselig slås av, det skjer selv om det er self learn, dårlig rekkevidde

på sender, generelt billigere konstruksjon, større feilprosent osv..", har ud opplevd noe av dette i ditt oppsett?

Nei, det kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i.

 

Jeg har da bare satt opp tre systemer med Nexa-protokollen. Hjemme og hos en kamerat. Jeg bor i rekkehus, har naboer med trådløst utstyr samt at jeg har en del trådløse dingser selv. Jeg merket det på Waveman-enhetene når naboen fikk ny trådløs telefon og brukte denne, men Nexa-enhetene reagerte fremdeles. Og jeg har ikke installert Handshake-kabelen engang (noe jeg absolutt burde manne meg opp til å gjøre).

 

Kameraten min sitt leilighet i blokk (enda flere naboer) fungerer også uten problemer (og jeg hadde nok fått høre det om det ikke fungerte, det var selvfølgelig jeg som overtalte ham til å prøve Nexa). Også det systemet er uten handshake-kabel (enn så lenge).

 

 

 

 

Jeg tror du kan finne negative utsagn om ethvert system, uansett hvilket det er. Det er bare å bruke Google. Z-wave, Zigbee, X10, Insteon, etc, etc etc, har alle enkelte brukere som har problemer. Jeg vil til og med tippe at du finner det for EiB/KNX.

 

Det vil alltid være noen som ikke får det til å fungere, om ikke annet så fordi de bruker det feil. Jeg sier ikke at han du siterte over bruker det feil, men generelt sett så tenker jeg at har det kun én knapp, vil det alltid være noen som ikke forstår bruken. ;)

 

 

 

EDIT: Ang. RFXCOM og Nexa på 868 MHz er det best å spørre dem. Det kan være det er støttet, men nettsiden ikke er oppdatert. Hvis det ikke er støttet, kan det være at det er meget enkelt å legge inn. Bert er kjapp på slikt. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...