Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri hatt brukt for smart-tv, men å pinge TV-en for å sjekke on/off status var ganske greit.

attachicon.gifUten navn.png

Hvilken TV har du? Panasonic sine har egen integrering i Domoticz, det samme har vel samsung.

Philips kan også kontrolleres med JointSpace APIet.

 

På philips tv-er fra 2011 og til i dag kan du feks bruke http://ip-adresse:1925/1/audio/volume for å få status for volum, det samme kan du for kanallister, kilde osv.

 

http://jointspace.sourceforge.net/projectdata/documentation/jasonApi/1/doc/API.html

Det eneste du ikke kan er å skru på tv-en om den er i standby, men har du en RPi koblet til kan du feks bruke CEC klienten til å styre tv-en (og andre hdmi enheter).

 

Her i huset slås tv-en automatisk på og settes på NRK super på morran (og nyheter på kjøkkenet) :)

Lenke til kommentar

Nå som sommeren har kommet for fult :) ser jeg at temperatur styringen min er alt for enkel.

 

Ønsker jo at dette skal gå hel automatisk. Har i dag kun virtuelle devicer for heating point / stop heating point. Som pr nå står til 20 / 23. Dette fungerer finfint om vinteren. (kunne sikkert lagt inn natt senking også men ikke så viktig)  

 

Men nå som det er sommer blir det ubehagelig varmt hos meg (dårlig isolert) og temperaturen kan kom opp mot 30 grader en god solskinnsdag. Så jeg åpner alt av dører og vinduer og etterhvert som kvelden kommer detter temperaturen nedover og vil dette under heating point slik at ovnene skrur seg på. Dette ønsker jeg selvfølgelig ikke på denne årstiden.

 

Men hvordan kan man automatisere dette? ønsker ikke å manuelt sette "Sommermodus"/"Vintermodus" heller ikke at dette settes pr dato siden dette varierer jo veldig fra år til år og dag til dag. temperaturen ute har jo også store svingninger så selvom det nå er kun 10 grader ute om kvelden ønsker jeg ikke å varme. mens når høsten kommer og det er 10 grader ute ønsker jeg jo å varme.

 

Hvordan løser dere dette? 

Moskus minnes du hadde et script men fant ikke når jeg søkte..

Lenke til kommentar

Nå som sommeren har kommet for fult :) ser jeg at temperatur styringen min er alt for enkel.

 

Ønsker jo at dette skal gå hel automatisk. Har i dag kun virtuelle devicer for heating point / stop heating point. Som pr nå står til 20 / 23. Dette fungerer finfint om vinteren. (kunne sikkert lagt inn natt senking også men ikke så viktig)

 

Men nå som det er sommer blir det ubehagelig varmt hos meg (dårlig isolert) og temperaturen kan kom opp mot 30 grader en god solskinnsdag. Så jeg åpner alt av dører og vinduer og etterhvert som kvelden kommer detter temperaturen nedover og vil dette under heating point slik at ovnene skrur seg på. Dette ønsker jeg selvfølgelig ikke på denne årstiden.

 

Men hvordan kan man automatisere dette? ønsker ikke å manuelt sette "Sommermodus"/"Vintermodus" heller ikke at dette settes pr dato siden dette varierer jo veldig fra år til år og dag til dag. temperaturen ute har jo også store svingninger så selvom det nå er kun 10 grader ute om kvelden ønsker jeg ikke å varme. mens når høsten kommer og det er 10 grader ute ønsker jeg jo å varme.

 

Hvordan løser dere dette?

Moskus minnes du hadde et script men fant ikke når jeg søkte..

Hva med brytere på dører/vindu?

Lenke til kommentar

Du kan jo lage en virtuell enhet for å registere om det er sommer eller ikke.

 

If Temperatur Stue > 28 grader

and

If Temperatur Ute > 22 grader 

then set device Sommer: ON

 

Reset device hver natt, så aktiveres den igjen dagen etter hvis det forsatt er varmt nok til å oppfylle kriteriene.

Du kan jo også evt lage en virtuell enhet som teller hvor mange dager overnevnte har inntruffet, hvis mer enn xx dager så aktiveres den for en lenger periode, uten å sjekke daglig.

 

Eller bryter på de vinduer/dører du oftest lufter med, hvis den har vært åpen iløpet av dagen, ikke aktiver oppvarming. (som nevnt i posten over)

Lenke til kommentar

Så jeg åpner alt av dører og vinduer og etterhvert som kvelden kommer detter temperaturen nedover og vil dette under heating point slik at ovnene skrur seg på. Dette ønsker jeg selvfølgelig ikke på denne årstiden.

 

Moskus minnes du hadde et script men fant ikke når jeg søkte..

Det JEG hadde gjort (og har gjort) er å skru av automatikken når dører og vinduer er åpne mer enn 5 minutter. :)

 

 

Jeg har ikke publisert det nye (veldig gode!) scriptet mitt enda. ;)

Lenke til kommentar

 

Etter litt problem med dårlig internett-tilkobling hjemme, og borettslag som har solgt sjela si til lokal ISP vurderer jeg å supplere hjemmeanlegg med en standard manuell og kjedelig DAB-radio.

 

Men etter litt søking rundt finner jeg at Pinell sin Supersound II faktisk kan styres fra OpenHAB via en Frontier Silicon Radio Binding.

Det er vel noe jeg burde klare å få til via bash/domoticz også tenker nå jeg!

 

Har noen noe erfaring med Pinell Supersound II+, som er den nyeste modellen?

Den eldre modellen er fra 2010, mens den nye er fra 2015 og billigere, så vil heller bruke pengene der.

New is always better?

 

Eventuelt om noen av dere som har Supersound II+ kan teste følgende for meg:

You can easily check if your IP radio is supported:

Figure out the IP of your radio (e.g. by looking it up in your router)
Figure out the PIN that is configured for the radio (somewhere hidden in the radio's on-screen menu) or try the default pin 1234
Go to your web browser and enter: http://<IP>/fsapi/CREATE_SESSION?pin=<PIN>
If the response is similar to FS_OK 6836164442, your radio is most likely compatible with this binding

Fant du ut noe her Alfred?

Lenke til kommentar

Nå er jeg dritt lei av Telldus Live's manglende integrasjon i ting. Spesielt nå som jeg så Google Home.

 

Jeg tenker dermed å erstatte Tellstick og Nexa med Wemo og Hue. 

 

Utfordringen er at jeg har en romkamerat/leieboer, som selvsagt også skal få lov til å styre lys og strøm. Jeg vil gjerne styre alt gjennom IFTTT og manuelt gjennom Android-apper og Harmony.

Kan man dele(gere) tilgang til Hue, Wemo slik at jeg og romkamerat kan styre ting fra våre mobiler?

Lenke til kommentar

Nå er jeg dritt lei av Telldus Live's manglende integrasjon i ting.

 

 

giphy.gif

 

 

 

Google Home er kanskje ikke så relevant i mitt spørsmål. Kan jeg dele noen lyspærer fra Hue-kontoen min med Hue-kontoen til romkameraten? Samme spørsmål om Wemo.

 

Eller tenker jeg feil her?

Jeg vet ikke om en konto kan dele lyspærer med en annen konto, men med et styringsprogram (som HomeSeer eller Domoticz) kan du dele ut tilgang til den det passer deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

 

Etter litt problem med dårlig internett-tilkobling hjemme, og borettslag som har solgt sjela si til lokal ISP vurderer jeg å supplere hjemmeanlegg med en standard manuell og kjedelig DAB-radio.

 

Men etter litt søking rundt finner jeg at Pinell sin Supersound II faktisk kan styres fra OpenHAB via en Frontier Silicon Radio Binding.

Det er vel noe jeg burde klare å få til via bash/domoticz også tenker nå jeg!

 

Har noen noe erfaring med Pinell Supersound II+, som er den nyeste modellen?

Den eldre modellen er fra 2010, mens den nye er fra 2015 og billigere, så vil heller bruke pengene der.

New is always better?

 

Eventuelt om noen av dere som har Supersound II+ kan teste følgende for meg:

You can easily check if your IP radio is supported:

Figure out the IP of your radio (e.g. by looking it up in your router)
Figure out the PIN that is configured for the radio (somewhere hidden in the radio's on-screen menu) or try the default pin 1234
Go to your web browser and enter: http://<IP>/fsapi/CREATE_SESSION?pin=<PIN>
If the response is similar to FS_OK 6836164442, your radio is most likely compatible with this binding

Fant du ut noe her Alfred?

 

Nja...

Jeg fant ut at den nyeste radioen, den som er produsert i 2015, også støtter denne bindingen - så radioen er kjøpt.

Men jeg har ikke hatt noe tid til å se på å få dette automatisert enda.

Lenke til kommentar

Nå er jeg dritt lei av Telldus Live's manglende integrasjon i ting. Spesielt nå som jeg så Google Home.

 

Jeg tenker dermed å erstatte Tellstick og Nexa med Wemo og Hue. 

 

Utfordringen er at jeg har en romkamerat/leieboer, som selvsagt også skal få lov til å styre lys og strøm. Jeg vil gjerne styre alt gjennom IFTTT og manuelt gjennom Android-apper og Harmony.

Kan man dele(gere) tilgang til Hue, Wemo slik at jeg og romkamerat kan styre ting fra våre mobiler?

Hvorfor i allverden bruker du telldus live??

 

I tillegg til zwave har jeg fortsatt en del nexa utstyr stående som styres med en tellstick. Det er full støtte i både openhab og domoticz (sikkert andre også) for tellstick og jeg kan ikke huske sist det var problemer med 433mhz utstyret her i huset. Jeg bor i leilighet så det er ikke store avstander men signalene går gjennom murvegger og lettvegger.

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg er at det bare skal funke, og jeg vil ikke måtte drifte egen server for hjemmeautomasjon. Fint med muligheten hvis jeg vil leke litt, men det skal ikke være en nødvendighet for at ting skal funke. Hadde min Tellstick Net kunne utført regler lokalt og Telldus Live vært integrert i IFTTT, hadde jeg vært ganske fornøyd.

 

Jeg kjøpte i dag en Wemo switch. Fungerte som forventet med IFTTT, men hjelpe meg så grusom appen er. For å kunne sette opp switchen måtte jeg fyre opp min gamle Nexus 4 med lollipop, Nexus 5X med Android N beta var helt håpløst. Regner med at dette blir fikset.

Lenke til kommentar

I leiligheten har jeg en ventilasjonsvifte med avsug på kjøkken og bad. Den går alltid, på ganske lav hastighet, men hastigheten kan økes ved behov.Tanken er å la en luftfuktighetsmåler øke hastigheten automatisk ved for eksempel dusjing. Fuktighetsmåler har jeg. Da trenger jeg en Z-Wave enhet som kan velge mellom to spenninger til viften, innringet i rødt på tegningen, men jeg klarer ikke å finne en slik "bryter". Noen har noen tips?

Presentation1-2.jpg?dl=0

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg er at det bare skal funke, og jeg vil ikke måtte drifte egen server for hjemmeautomasjon. Fint med muligheten hvis jeg vil leke litt, men det skal ikke være en nødvendighet for at ting skal funke.

The solution. "HomeSeer i en liten eske".

 

 

I leiligheten har jeg en ventilasjonsvifte med avsug på kjøkken og bad. Den går alltid, på ganske lav hastighet, men hastigheten kan økes ved behov.Tanken er å la en luftfuktighetsmåler øke hastigheten automatisk ved for eksempel dusjing. Fuktighetsmåler har jeg. Da trenger jeg en Z-Wave enhet som kan velge mellom to spenninger til viften, innringet i rødt på tegningen, men jeg klarer ikke å finne en slik "bryter". Noen har noen tips?

Presentation1-2.jpg?dl=0

Jeg har ikke kontroll på alle Z-wave-dingser som er tilgjengelig, men en slik tror jeg ikke jeg har sett.

 

Det kan imidlertid benyttes et "vanlig" relé til det, og du kan styre det med en Z-wave modul eller Arduino.

Lenke til kommentar

 

Det viktigste for meg er at det bare skal funke, og jeg vil ikke måtte drifte egen server for hjemmeautomasjon. Fint med muligheten hvis jeg vil leke litt, men det skal ikke være en nødvendighet for at ting skal funke.

The solution. "HomeSeer i en liten eske".

 

Jeg har allerede en kontroller/sentral, nemlig routeren min :wee:

 

Wemo-switchen fungerer så langt akkurat slik jeg ønsker :)

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at det ikke finnes stikkontakter som har innebygget Z-wave? Tenker da på at man kunne byttet stikkontakt istedenfor å tvinge inn en mikromodul i veggboksen bak innfelt stikkontakt.

Ja, stort sett fordi verden ikke har blitt enige om en standard for stikkontakter, eller hvordan innmaten i veggboksen bak stikkontaktene ser ut (hvis den i det hele tatt finnes).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...