Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iRidium Mobile har jeg god erfaring med sammen med Z-Way (finnes en egen plugin). Er også lett å integrere med HomeSeer via TCP serveren og JSON.

 

De jobber forresten med en fullverdig hjemmeautomasjon løsning i versjon 3.0 som inkluderer en server for å programmere eventer osv.

 

Jeg lukter en guide på "duvethvor" i nærmeste fremtid ?

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

 

Seriøst?! Ingen Windows Phone klient? Hvem er vel da interessert i det? ;)

iRidium Mobile har en Windows klient som fungerer utmerket. Så da tror jeg ikke veien er lang for at de snart porter en versjon til Windows Phone.

 

Nja... det skjer vel kun hvis de lager en UWP-app, noe som ikke virker veldig på trappene akkurat nå.

 

Men hvis de kommer med en UWP-app, så er jeg der med en gang! :)

Lenke til kommentar

Litt generelt spørsmål men, jeg har en raspberry pi som jeg ønsker å bruke som en server til litt hjemmeautomasjon. Men hva skal jeg velge, Tellstick eller RfxTrx? Jeg har noen sånne 433 Nexa strømpadder og så lurer jeg på å lage meg noen temperatur sensorer som skal være koblet til. Jeg ønsker også å prøve å få til slik at jeg kan slå av og på samt lese temperatur over Internett på sikt via raspberry pi.

Lenke til kommentar

Litt generelt spørsmål men, jeg har en raspberry pi som jeg ønsker å bruke som en server til litt hjemmeautomasjon. Men hva skal jeg velge, Tellstick eller RfxTrx? Jeg har noen sånne 433 Nexa strømpadder og så lurer jeg på å lage meg noen temperatur sensorer som skal være koblet til. Jeg ønsker også å prøve å få til slik at jeg kan slå av og på samt lese temperatur over Internett på sikt via raspberry pi.

Ening med Evelen! Rfxtrx, bruker en pi2 med Domotiga samme men Rfxtrx, rfxlan og en razberry, har end el strøm adapter og temp/dør sensorer på 433. men må si at om du blir hekt a burde du satse på zwave da det er mye mer stabilt og du får to veis kommunikaasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Svaret er alltid RfxTrx.
Telldus'en er litt billigere, men med en gang du skal gjøre noe litt ekstra viser det seg gang på gang at RfxTrx er bedre.

Lenke til kommentar

Jeg bruker RFLink Gateway for 433mhz enheter, forskjellen der kontra RfxTrx er vel prisen (jeg betalte 115 kroner for Arduino Mega og 310 kroner for RFLink Gateway komponenter), og RfxTrx har vært på markedet lenger så de har nok mer støttede enheter. Minusen med RfxTrx er vel kanskje det at en må ha forskjellige firmwares for å få sensorer til å kommunisere. Dette gjelder vel bare om en er uheldig, holder en seg til samme merke f.eks slipper en vel det? 

 

http://www.nodo-shop.nl/en/21-rflink-gateway

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at denne eventen utløses gjentatte ganger gjennom dagen? Jeg sjekker loggen, og det er ingen spor av at bevegelsessensoren har blitt trigget, ei heller har eventene som skulle utløses ved bevegelse blitt utløst, men allikevel ser jeg at denne eventen utløses igjen og igjen (med en del rare følger -- skriptet forutsetter jo at lyset er på, og ender faktisk med å slå på badelyset i stedet for å holde det avslått...).

 

post-184837-0-21603700-1457629554_thumb.png

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Jeg kjører "HS3 Standard Edition 3.0.0.239 (Linux)". Det er en betaversjon (fordi det kreves for Amazon Echo-integrasjon). Jeg er imidlertid ganske sikker på at dette var et problem også før jeg oppgraderte. (De rare symptomene var også til stede før oppgraderingen, eneste forklaringen er at denne eventen er utløst, og de er borte nå som jeg har modifisert skriptet som utløses til å ta høyde for at det kan utløses selv om lyset er av).

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at denne eventen utløses gjentatte ganger gjennom dagen? Jeg sjekker loggen, og det er ingen spor av at bevegelsessensoren har blitt trigget, ei heller har eventene som skulle utløses ved bevegelse blitt utløst, men allikevel ser jeg at denne eventen utløses igjen og igjen (med en del rare følger -- skriptet forutsetter jo at lyset er på, og ender faktisk med å slå på badelyset i stedet for å holde det avslått...).

 

attachicon.gifScreen Shot 2016-03-10 at 18.00.16.png

 

Er det mulig å få ta en titt på selve scriptet du kjører?

 

Hvis du har On/Off/Dim status på lyset du skal slå av i HS3 så vil det beste være å legge til en "AND IF Lyskilden has a value that is not equal to Off"

 

Da vil denne eventen kjøre kun hvis lyset er på og det ikke har vært noen bevegelse i rommet de siste 15 minuttene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...