Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg endelig fått min Amazon Echo.

Direkte integrasjon med Homeseer er bare tull, men det virker som om jobber hardt med det. Derimot fungerer integrasjon med Homeseer via IFTTT utmerket.

Jeg styrer lys og musikk uten problemer når jeg snakker engelsk. Funker finfint, og det er knappest noen feilhøringer.

«Alexa, trigger kitchen lights on»

«Alexa, trigger volume up»

«Alexa, trigger Going to bed»

«Alexa, trigger BBC Radio 3 in the Kitchen»

«Alexa, open the pod bay doors»

Artig, men leser at denne er "cloud based" , vil det da si at i teorien kan alt eg sier bli tatt opp og misbrukt?

Lenke til kommentar

Direkte integrasjon med Homeseer er bare tull, men det virker som om jobber hardt med det. Derimot fungerer integrasjon med Homeseer via IFTTT utmerket.

Jeg styrer lys og musikk uten problemer når jeg snakker engelsk. Funker finfint, og det er knappest noen feilhøringer.

Artig, men leser at denne er "cloud based" , vil det da si at i teorien kan alt eg sier bli tatt opp og misbrukt?

Alt du sier kan og vil bli brukt i mot deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt du sier kan og vil bli brukt i mot deg.
Hehe, ja der ser du.

Men lytter denne hele tiden eller?

Edit: fant ut av det.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Den lytter hele tiden (hvis du ikke skrur det av) etter nøkkelordet som fra fabrikk er "Alexa".

Ja, du kan skru den helt av. Men standard er at den begynne å ta opp dersom den detekerer nøkkelordet "Alexa" (som vel er ordet amazon fant ut gav minst falske påslag). Man ser at den tar opp ved at ringen på toppen lyser blått.

Den står på kjøkkenet, og virker fint selv om jeg spiller musikk. Jeg kan også fint snakke til dingsen fra stuen (vegg-i-vegg) med musikk og soverommet (gjennom to åpne dører) med lav musikk. Det er et delay på et par sekunder før IFTTT trigger Homeseer-eventer. I motsetning til ting som er direkte integrert i Alexa, må man si en frase helt nøyaktig. Her har jeg bare kjørt en stram linje med nøyaktig samme format på alt. Hvis ikke klarer man ikke huske alt.

Alexa, trigger [ROOM] lights [on/off/dim/increase]

Vi får etterhvert se hvordan det går med direkte integrasjon av HomeSeer, men jeg er veldig fornøyd allerede.

Lenke til kommentar

Alexa-supporten for HS3 ble revidert i går, kanskje noe mer som lar seg gjøre?

Om jeg forstår dem riktig, var det en "major upgrade" 12. februar. Jeg satte opp alt etter dette. Fortsatt litt umodent, jeg sliter men tror de jobber med saken.

Foreløpig er jeg godt fornøyd med Alexa-->IFTTT-->Homeseer, men fortsetter å følge med på (samt teste) Homeseer som egen skill.

Lenke til kommentar

Men starter du da appen på mobilen når du skal snakke, eller har du noe greier som alltid står på?

Amazon Echo er jo liksom en pakke som alltid er på med mikrofoner spesialtilpasset for å høre stemmer fra hele rommet (også med bakgrunnsstøy). Det er jo ikke perfekt, men standardfrasene med triggers for å styre homeseer har knappest blitt feiltolket.

Lenke til kommentar

Multisensor - følsomhet?

Ble litt "trigget" over Moskus hjem uten brytere. :)

Hvor følsom er multisensoren?

1. Toalettet i gangen, er vel 1 m2 - hvor henger jeg sensoren for at den skal oppdage meg midt om natten og skru på lyset? Ellers forsøker jeg å treffe i mørket. Helst over dørkarmen.

2. Vaskerommet er vel 1,5 x 4 meter. Her er det også ideelt å henge den rett ovenfor døren.

Har gavekort fra Clas Ohlson som plager meg.

Lenke til kommentar

Ble litt "trigget" over Moskus hjem uten brytere. :)

Badam-tish!

Hvor følsom er multisensoren?

Erm.. følsom "nok". Du kan stille det. Mine står på maks, ingen grunn til å ha noe mindre.

1. Toalettet i gangen, er vel 1 m2 - hvor henger jeg sensoren for at den skal oppdage meg midt om natten og skru på lyset? Ellers forsøker jeg å treffe i mørket. Helst over dørkarmen.

2. Vaskerommet er vel 1,5 x 4 meter. Her er det også ideelt å henge den rett ovenfor døren.

Det beste er dessverre å prøve seg frem.

Ideelt sett skal du gå på tverrs over PIR-strålen. Når du kommer mot (eller fra) PIRen er de ikke like følsomme.

Ellers forsøker jeg å treffe i mørket. Helst over dørkarmen.

http://illumibowl.com/

Lenke til kommentar

@Moskus.

Tålmodigheten tilsier ikke testing.  :hmm:

Hvis noen har erfaring fra tilsvarende situasjoner er det flott om tips kommer. Hvis jeg må ha elektriker blir det for omfattende å teste plasseringen.

+

Kjøpte selvsagt den lysdingsen, ungene til søster likte den.

Lenke til kommentar

Hvis noen har erfaring fra tilsvarende situasjoner er det flott om tips kommer. Hvis jeg må ha elektriker blir det for omfattende å teste plasseringen.

Hvis målet er å fremdeles ha høy WAF, så må du nok belage deg på å teste litt uansett.

Men du trenger ikke elektriker til det. Multisensoren er enten 5V (usb) eller batteri. No electrician needed.

Lenke til kommentar

Hvis målet er å fremdeles ha høy WAF, så må du nok belage deg på å teste litt uansett.

Men du trenger ikke elektriker til det. Multisensoren er enten 5V (usb) eller batteri. No electrician needed.

fungerer dem som repeater om man bruker USB?

Lenke til kommentar

Vi ble ikke fornøyde før det både var en bevegelsesdetektor og en dørsensor. Nå er badet ganske så mye større enn 1m2, og ganske langt med døren på kortsiden. Sensoren måtte dermed plasseres slik at man går rett mot den. Fordelen med dørsensor i tillegg er at lyset trigges umiddelbart. Jeg valgte dørsensoren fra Sensative fordi den er praktisk talt usynlig (men håper bare batteriet varer like lenge som de lover).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...