Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Sonos har god lyd, helt grei app/fjernkontroll osv - men prisen er helt latterlig.

Personlig bruker jeg Raspberry Pi, Music Angel og USB-wifi.

Installerer squeezelite på alle sammen, og kobler sammen med Logitech Media Server, aka Squeezebox.
Små, kompakte, helt grei lyd (blir bedre med en USB DAC) - og forholdsvis billige.

Pi'ene kan også utvides til å inkludere en temperaturmåler på ymse steder dersom det er aktuelt. :)

Endret av Slettet-A7VIlhBsZy
Lenke til kommentar

Disse "Squeezebox"-pakkene synes jeg var nogenlunde store for så lite.

Er det ikke enklere(kanskje bedre?) og bare bruke en valgfri høytaler, sammen med ChromeCast Audio?

ChromeCast Audio gjør jo mer eller mindre alle type høytalere om til WiFi-høytalere som kan styres via tlf\nettbrett eller PC.

Da kan man også velge fra serversiden hvilke rom den skal snakke ut i, så lage en automatikk rundt det.

p54sPtb.png

Ellers, så skal "multiroom"-støtten være upåklagelig.

Uansett. takk for tipsene. må gjøre litt research på hver av dem så se hva som passer meg best :)

Hvilke løsninger har dere som bruker mikrofon til tale mot HomeSeer? Strekker dere lang mic-ledning til HomeSeer serveren, eller er det en enklere løsning? :p

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Hvilket Chromecast-kompatible system er dette?

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/mediaspiller/CHROMECASTAUD/chromecast-audio denne, eller er det noe annet du mener?

Edit: For min del så skal jeg bruke den på homeseer, men så vidt meg bekjent kan ikke HomeSeer snakke direkte til denne som den kan gjøre med Sonos osv? Det gjør ingenting da jeg skal bruke et annet program som tar seg av tale, som går via windows-lyden (som sendes til Chromecast).

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Hvilke løsninger har dere som bruker mikrofon til tale mot HomeSeer? Strekker dere lang mic-ledning til HomeSeer serveren, eller er det en enklere løsning? :p

Bruker en Kinect til xbox 360 på kontoret. De kan også være på en remote pc hvis man har flere.

Hm ok. Går ut ifra Kinect har en betydelig bedre mikrofon en vanlige enkle noen man får fra feks biltema? :p Oppfatter lydene på lengre avstand ol.

Kan dog bli problematisk om jeg skal koble dette opp mot Android (Google Now). må studere litt :)

Lenke til kommentar

Jepp, mikrofonen er kjempebra. Også handlet det for min del om at jeg hadde en liggende i en pose i garasjen :) Den ser også hvor mange folk det er i synsfeltet dens, har planer om å bruke den til å detektere om det sitter noen i kontorstolen, og dermed styre lys utfra det.

Du kan få Google Now til windows såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Hvordan løser dere det med multirom-lyd(tenker squeezebox) ift. å velge enheter?
Har 3 RPi med Squeezelite plassert rundt i leiligheten, deriblant en på badet som blir mest brukt(tenkes trigget av bev. sensor). Og en hver på stue og kjøkken.

Tenkte å styre de via HSTouch med en knapp for hver enhet, som synker den med de allerede aktive spillerne om det er mulig.

Noen som har tips til hvordan det kan løses med events, evt. script? 

Leter også etter en god måte å kunne velge sanger fra Spotify. Har lagd et tekstfelt som viser Squeezeboks-serveren, men den er litt knotete og lite touch-vennlig(WAF). Er det noen andre gode alternativer?  :)

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...