Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Det fungerte med Win7, forøvrig.

Jeg fikk først samme feil, men så kjørte jeg slett mappe, lag ny, gi Full Control til alle, fjern Read Only, og restart Homeseer. Så funka det.

Dette får meg til å tro at bøggen jeg erfarer på XP maskina er relatert til temp-mappa og rettighetene der. Kan titte litt mer på det siden.

Jøss! Det hadde jeg ikke trodd! Bra! :)

Jeg tror at noe av grunnen til at XP "alltid fungerer" er at det er så lite "rettighetstull og rot". Det er bare tut og kjør... Jeg har ikke satt noen rettigheter på mine XP-installasjoner men det fungerer likevel.

Kanskje jeg bare får skrive om temp-område-delen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VR som er så kult?

Vel vel, events er kult nok det. Tror jeg må titte litt på script etterhvert. Skal gi deg tilbakemelding etterhvert som jeg får brukt pluginen din, men det virker svært lovende. Driver å titter på libspotify doken, men blir ikke helt klok på det. Går det f.eks an å shufle en playlist før/under avspilling?

Ellers er det visst salg i dag, og jeg slo til og oppgraderte fra Basic til Pro for $250.

Aktuelle koder for andre interesserte er CD11-200

Save $200 on HSPRO Software (full or upgrade version!)HSPRO is our most popular home automation software and includes all HomeSeer brand plug-ins, our HSTouch interface design system, HSSentry™ and advanced Z-Wave features. Access your home with iPhone®, iPad®, iPod Touch, and now Android!

Note: full version is $399.95; upgrade from HS2 is $249.95! coupon CD11-200

Lenke til kommentar
Driver å titter på libspotify doken, men blir ikke helt klok på det. Går det f.eks an å shufle en playlist før/under avspilling?

Så vidt jeg har forstått er det opp til host-applikasjonen, og er (blant mye annet) ikke en del av libspotify (det var iallfall slik).

Jeg har brukt mesteparten av tiden på å banne over libspotify som ikke fungerer slik den skulle, og har ikke brukt noe særlig tid på å bygge inn shuffle, repeat, søk, etc.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med RGB ledstrip og styring fra RFXCOM eller lignende automasjons system?

Jeg har ingen erfaring, men har kikket på noen bare "for show". Jeg har en RGB ledlyspære i kjøkkenvinduet som jeg styrer av/på med en plugin-modul, og kan detaljkontrollere via IR.

Det største problemet er å finne noe med styring som lar seg styre fra en PC, f.eks. enten via RS-232, over TCP/IP eller IR.

Lenke til kommentar

Takk, tenker på å kjøpe denne, litt usikker på hva jeg trenger.

Må jeg kjøpe denne i tillegg?

Hvilke er det du har Moskus?

Nei, jeg tror ikke de.t Blasteren trenger du kun til GC-100-serien. Jeg har en GC-100, der fulgte det med tre sensorer, men ingen Blaster. I tillegg har jeg en WF2IR, der fulgte det med en blaster. Men blasteren for iTach-serien kan ikke brukes på GC-100-serien.

http://www.globalcache.com/products/itach/ip2ir-pspecs/

Lenke til kommentar

Du har denne? og denne?

Jeg trenger vel bare en av dem, regner med du har dem på forskjellige steder i huset.

Riktig. Skulle jeg bare kjøpt én hadde det blitt IP2IR. Kabel er å foretrekke, mest stabilt. ;)

Fordelen med iTach-serien over GC-100-serien er at de inkluderer en IR-leser. Med GC-100 må du kjøpe det i tillegg (men jeg har jo WF2IR så jeg slapp).

Hvordan er dette i forhold til KNX, EIB eller HDL?

Det blir som å sammenligne en (riktignok ny og velutstyrt) Passat mot nyeste Mercedes S-klasse. Begge deler gjør det de skal, får deg trygt frem, har mange tøffe gadgets, etc, men S-klassen er vel den mest pålitelige og fancy. Men så koster det fort en del ganger mer.

EiB/KNX koster jo fort 100.000 kr før du egentlig har begynt. Med RFXCOM og Nexa (og tilsvarende) kommer du vanvittig langt med 10.000 kr. Til og med dyrere (og smartere) standarder som Z-wave kommer du langt med 20-30.000 kr.

I tillegg tror jeg fremdeles at forbuker-programmer som HomeSeer, Girder, etc er mer tilpasset forbruker-teknologi. Det er lettere for meg å integrere eksisterende dibbedutter rundt om i heimen med HomeSeer enn det ville være med "de dyre standardene" (og jeg slipper å ansette en egen programmerer for å gjøre det).

Hadde jeg hatt noen hundre tusener jeg ikke visste hva jeg skulle bruke på, ville EiB/KNX stått på den lista.

Men det er ikke et problem jeg har... ;)

Lenke til kommentar

Takk, da er iTach IP2IR bestilt hos Dustin. den var på lager mens wf2ir ikke var det samtidig som den er billigere. Ser ut til at det er med 3 emittere og 1 blaster også. :)

Gleder meg til den kommer, regner med at HomeSeer, med HSTouch, android, SqueezeBox plugin blir bestilt i dag. :) Eller bør jeg gå for PRO med en gang? Er squeezebox plugin med der?

Nesten alt nexa utstyret er på plass, mangler bare noen lamper på soveromet osv. (vekkeklokke script :) )

Noen som vet om det er noen butikker i Norge som har Nexa sine magnetkontakter for dører og vinduer samt grenuttak til å bruke som standby killer?

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet litt lengre her,

først og fremt har jeg funnet ut at jeg ikke kan bruke impulsbrytere med nexa til å dimme opp og ned uten mye fikling med å skru av og på i en bestemt rekkefølge, (jeg skulle gjerne hatt noe som Waveman, hvor du holder den inne for å fade opp/ned og når du slipper stopper den å dimme)

Har noen forslag til hvordan jeg kan oppnå dette, helst gjerne innenfor priser som NEXA leverer, z-wave kan fort bli veldig dyrt.

Jeg ønsker å knytte alt opp mot programmer som homeseer, hvor jeg da hele tiden kan hente ut informasjon om lysets status samt kunne skru av/på og dimme.

Jeg vil gjerne også ha manuelle brytere som også helst kan dimme på en intuitiv måte, men disse må være koblet til strøm, ikke på noe batteri.

Jeg må ha noe lignende opplegget som på NEXA LWMR-230, hvor bryteren er koblet på NEXAen.

Noen som har noen flotte forslag på hvordan jeg kan oppnå dette?

altså:

Mulighet til å skru av/på (helst også dimme) ved hjelp av fysisk bryter som ikke bruker batteri som evt. kommuniserer med homeseer for å vite status

helst moduler til fast installasjon, men i noen situasjoner må jeg bruke eksterne.

Lenke til kommentar

Takk, da er iTach IP2IR bestilt hos Dustin. den var på lager mens wf2ir ikke var det samtidig som den er billigere. Ser ut til at det er med 3 emittere og 1 blaster også. :)

Gleder meg til den kommer, regner med at HomeSeer, med HSTouch, android, SqueezeBox plugin blir bestilt i dag. :) Eller bør jeg gå for PRO med en gang? Er squeezebox plugin med der?

Nesten alt nexa utstyret er på plass, mangler bare noen lamper på soveromet osv. (vekkeklokke script :) )

Noen som vet om det er noen butikker i Norge som har Nexa sine magnetkontakter for dører og vinduer samt grenuttak til å bruke som standby killer?

Nexa (og HomeEasy) sin "security line" som magnetkontakter og bevegelsesensorer er ikke gode til bruk med et hjemmeautomasjonsystem. Grunnen er visstnok at de støyer og sender vanvittig mange flere pakker enn det som er nødvendig. Men du kan bruke X10 Security, som f.eks. DS90 magnetkontakter eller MS13E bevegelsesensor (blir solgt hos smarthus.info blant annet).

Men når det er sagt er det litt avhengig av bruken. Kanskje fungerer det for deg. Jeg måtte fjerne mine Nexa sensorer montert på steder med mye bevegelse.

Squeezebox-plugin'en følger ikke med Pro, men én versjon av Global Cache plugin gjør. Jeg bruker imidlertid den andre, UltraGCIR.

Før du bruker noen hundrelapper (det blir jo noen til sammen), så ville jeg jo iallfall prøvd demo-versjonene. All programvare av HomeSeer, HStouch og plugin'er har 30 dagers gratis prøvetid. :)

Noen som har noen flotte forslag på hvordan jeg kan oppnå dette?

altså:

Mulighet til å skru av/på (helst også dimme) ved hjelp av fysisk bryter som ikke bruker batteri som evt. kommuniserer med homeseer for å vite status

helst moduler til fast installasjon, men i noen situasjoner må jeg bruke eksterne.

Intet RFXCOM-utstyr støtter toveis-kommunikasjon, så det er bare å glemme. Bryterne med impulstilkobling sender ikke noe signal, og HomeSeer vet følgelig aldri om du har trykket på bryteren.

Hvis det ikke skal bruke batteri må det jo være via ledninger. Eneste jeg kan tenke meg da er å trekke små ledninger til alle brytere, montere impulsfjær, koble ledningen til en gammel joystick (som jeg har gjort i enkelte tilfeller), bruke joystick-plugin'en for HomeSeer og scripte logikken bak.

Ikke bare gjort i en håndvending, men ikke umulig heller.

Alternativet er å bruke Nexa sine batteri-brytere. Du kan parre direkte mot mottakeren, eller la HomeSeer stå for alt (som jeg gjør). En kombinasjon er også mulig (og anbefalt av Bert, mannen bak RFXCOM).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Moskus: Eg har forstått det slik at du har trykksensormatter i senga di for å registrere tilstedeværelse. Eg holder på med et vekkerklokkeprosjekt(frittstående mikrokontroller med WLAN) og har planer om tilsvarende. Prosjektet har eg jobbet med i årevis(finner aldri tid til å gjøre det ferdig :) ) og har til nå kun brukt en bryter som erstatning for trykkmatten(trykk for å registrere tilstede, trykk igjen for borte).

For ei tid tilbake kjøpte eg ei trykkmatte fra Clas Ohlson for å koble til. Sist uke fikk eg litt tid og koblet denne til, og det fungerte ypperlig. Ei stund. Problemet mitt er at det virker som om matten slutter å fungere etter at den har ligget under overmadrassen i noen dager. Har du merket noe tilsvarende? Har du matta over eller under overmadrassen? Eg vet at du bruker noen andre matter, så eg lurer på om det kan være Clas si matte som er dårlig egnet eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...