Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Har 2 Pebble liggende i en skuff her. Klarer ikke å gå med klokke. Hvordan trigger du Pebble til å vekke deg via Homeseer?

Tving deg selv til å bruke den en ukes tid, så er det noe helt annet etterpå.

Gikk selv uten klokke i nærmere ti år før jeg fikk Pebble, nå går jeg omtrent heller med den enn med mobilen.

Har prøvd. Derfor jeg eier 2 stk Pebble klokker. Kommer nok aldri til å gå med klokke til vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moskus hadde et oppsett i HS2 som funket bra for meg, men det virker ikke i HS3 såvidt jeg har skjønt.

Kunne stille alarmtidspunkt fra HSTouch og aktivere/deaktivere alarmen

Vi har fått fikset en bug i HS3 som gjør at nå er det mulig å scripte. Vent på et nytt og oppdatert script snart. :)

Da legger jeg videre research på hyllen inntil videre :D

Lenke til kommentar

Vekkeklokke har jeg også tenkt på men ikke funnet noen løsning jeg synes er god nok - så har begynt å tenke på en plugin

Det er mulig å scripte nå. :)

... men for all del; kjekt med plugin. :)

Nja det var første tanken min også, men etter å sett litt på dokumentasjonen og testet så føler jeg at det ikke er tilstrekkelig for dynamikken jeg ønsker å ha.

Alt er på tegneboka enda, men håper jeg kan begynneå produsert noe kode snart :)

Lenke til kommentar

Vekkeklokke har jeg også tenkt på men ikke funnet noen løsning jeg synes er god nok - så har begynt å tenke på en plugin

Det er mulig å scripte nå. :)

... men for all del; kjekt med plugin. :)

Nja det var første tanken min også, men etter å sett litt på dokumentasjonen og testet så føler jeg at det ikke er tilstrekkelig for dynamikken jeg ønsker å ha.

Alt er på tegneboka enda, men håper jeg kan begynneå produsert noe kode snart :)

Nei, man har vesentlig flere muligheter tilgjengelig med plugins. Begynner man å bruke flere devicer, gjerne root og childs, så er det enda mer tungvindt. CAPI er også enklere med plugins (og i noen tilfeller helt umulig med scripts uten å måtte lage en haug med eventer i tillegg).

Å kunne skru av og på en vekkerklokke og endre tidspunktet på den med å trykke på knapper på en device er fullt mulig. Nå skal jeg bare oppgradere scriptet mitt fra HS2, så er jeg i gang.

Mer funksjonalitet er alltid kult, hva tenker du på?

Problemet med plugins for "småting" er at Zee-folkene har begrenset med "plass" til dem.

Lenke til kommentar

Noen som kjenner til hva sannsynligheten er for å få en "pakkepris" fra Tronika/Kjell hvis man mailer dem, hvor store pakker må man opp i? Eller hvor ofte de kjører tilbud på produktene som postes i denne tråden?

Ville bare kommentere meg selv her ettersom jeg sendte henvendelse til Tronika, Kjell, NetOnNet og Dustin Home. Total pakkepris varierte fra rundt 12 000 til 25 000 (Tronika hadde jo fler av produktene jeg ville ha). Tronika svarte 07:30 påfølgende dag med 10% rabatt og fri frakt. NetOnNet brukte en ukes tid på å fortelle at de ikke gir rabatt. Fortsatt ikke hørt noe fra hverken Kjell eller Dustin.

Lenke til kommentar

Nei, man har vesentlig flere muligheter tilgjengelig med plugins. Begynner man å bruke flere devicer, gjerne root og childs, så er det enda mer tungvindt. CAPI er også enklere med plugins (og i noen tilfeller helt umulig med scripts uten å måtte lage en haug med eventer i tillegg).

Å kunne skru av og på en vekkerklokke og endre tidspunktet på den med å trykke på knapper på en device er fullt mulig. Nå skal jeg bare oppgradere scriptet mitt fra HS2, så er jeg i gang.

Mer funksjonalitet er alltid kult, hva tenker du på?

Problemet med plugins for "småting" er at Zee-folkene har begrenset med "plass" til dem.

Som du sier kan man enkelt endre tidspunkt aktivere deaktivere EN alarm. Men det å legge til/ fjerne alarmer er ikke rett fra. Eller å definere om alarmen kun skal gjelde spesifikke dager i uken 

Når det kommer til plass så tar jo ikke en liten plugin SÅ stor plass.  

Lenke til kommentar

Som du sier kan man enkelt endre tidspunkt aktivere deaktivere EN alarm. Men det å legge til/ fjerne alarmer er ikke rett fra. Eller å definere om alarmen kun skal gjelde spesifikke dager i uken

Du vil altså egentlig lage en eventmotor i tillegg til Event-motoren som allerede er der?

Jeg kan se behovet til en viss grad; du vil gjøre det lett for fruen å endre alarmer etc, uten å måtte rote for mye på Event-siden. Sant?

I utgangspunktet virker det jo som om alt du vil allerede eksisterer, men jeg er alltid tilhenger hvis noe blir enklere. :)

Zee2 kan kun ha 5 plugins kjørende uavhengig av hvor store de er.
Lenke til kommentar

Du vil altså egentlig lage en eventmotor i tillegg til Event-motoren som allerede er der?

Jeg kan se behovet til en viss grad; du vil gjøre det lett for fruen å endre alarmer etc, uten å måtte rote for mye på Event-siden. Sant?

I utgangspunktet virker det jo som om alt du vil allerede eksisterer, men jeg er alltid tilhenger hvis noe blir enklere. :)

Joa det finnes med Events - men er ingen enkel måte å lage GUI til dette, enten via web eller HSTouch. Som sagt er det på tegneblokka enda, har tenkt litt på et eget API for å lettere kunne håndtere events via GUI. Men om du(eller andre) har noen enklere/smartere løsninger er det bare å rope ut :)

Zee2 kan kun ha 5 plugins kjørende uavhengig av hvor store de er.

Det var jeg ikke klar over. Merkelig begrensning - gjør jo egentlig Zee2 ubrukelig :p

Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over. Merkelig begrensning - gjør jo egentlig Zee2 ubrukelig :p

Hehe! Jeg har lett 3 ganger mer enn det kjørende, og det er hvis jeg begrenser meg. :D

Men for mange jeg kjenner, som f.eks. ikke har eller vil ha en egen server kjørende (kan du forstå det!), er Zee2 en utmerket løsning. Derfor scripter jeg mer nå enn jeg kunne tenkt meg.

Det er jo bare mye lettere håndtere devicer i en plugin enn i et script. Og så kan jeg bruke Linq i plugins! Oh lykke!!! :)

Lenke til kommentar

Moskus: Hvordan har det gått med solfilmen din? Fått satt det opp?

Du mener SonteFilm? Nei, den står på en rull i kjelleren enda.

Sykdom i romjulen gjorde at det ble mindre energi til slikt... :(

Hva ligger SonteFilm på i pris? Har to vinduer jeg gjerne skulle hatt det på.

Lenke til kommentar

Var den jeg tenkte på ja :) Ikke alltid ting går som man planlegger. 

Har 3 ekstra bevegelsesdetektorer jeg skal sette opp nå. Max 6 på DSC alarmpanelet mitt :(

I hvilke rom har dere mest glede av bevegelsesdetektorer? Har i gangen, stua og kontoret fra før. Vurdere badet ihvertfall, hvis jeg får kabel inn dit på en ikke alt for vanskelig måte. Men der hadde det kanskje vært perfekt med en multisensor med temp og fuktighet også?

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Hva ligger SonteFilm på i pris? Har to vinduer jeg gjerne skulle hatt det på.

... du kan si at priseksemplene ikke er så veldig oppløftende: http://www.sontefilm.no/priseksempel/

Var den jeg tenkte på ja :) Ikke alltid ting går som man planlegger. 

Har 3 ekstra bevegelsesdetektorer jeg skal sette opp nå. Max 6 på DSC alarmpanelet mitt :(

I hvilke rom har dere mest glede av bevegelsesdetektorer? Har i gangen, stua og kontoret fra før. Vurdere badet ihvertfall, hvis jeg får kabel inn dit på en ikke alt for vanskelig måte. Men der hadde det kanskje vært perfekt med en multisensor med temp og fuktighet også?

Ikke alltid ting går som man planlegger, og spesielt ikke med unger i huset... ;)

Jeg har bevegelsessensorer i alle rom utenom soverom. Vurderer der også, men vet ikke helt enda hva jeg skal bruke de til, i så fall.

Lenke til kommentar

HSTouch via myhomeseer?

Noen med erfaring på dette? 95% av bruken skjer via wifi hjemme, men det hadde vært gøy med muligheten utenfra.

Gjøre huset klart før jeg åpner døren.

For 1+ år siden fungerte det dårlig...

Bruker dette. Fungerer bra for mitt bruk. Litt tull noen ganger med oppkoblingen når du bytter mellom lokal og myhomeseer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...