Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Blir spennende å se hvordan det blir! :)

Ta bilder... ;)

Mitt? Jeg er "ferdig" for et år siden :p

Men jeg trenger noen som kan hjelpe meg å få kontroll på ETS programmeringen. Jeg har sett schnider sine kurs, men det blir fort rotete hvis man skal følge deres oppsett.

Noen som har et ferdig programmert anlegg, som kan sende meg prosjektet? Evt knipse noen bilder gruppevisningen slik at jeg kan se hvordan oppsettet er.

I tillegg så leiter jeg etter noen deler. Så hvis noen har peiling, og kan hjelpe meg med å finne delene jeg er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags oppsett gikk du for?

AtW

Utstyraliste i min 100kvm leilighet.

1 stykk Bevegelsessensor

2 stykk Switch actuator (rele)

3 stykk Dimmer actuator

3 stykk Push sensor (4 knapper pluss temp display og temp føler.)

4 stk Push sensor (2 knapper)

2 stykk Push sensor (6 knapper)

1 stk Push sensor (10 knapper pluss temp display og temp føler)

1 stk Presence sensor

Så har jeg litt utstyr som skal bestilles snart. Bla en til Presence sensor, en time switch og noen piller.

Nå kjører jeg helt basic oppsett mad bare av og på, dimming av lys og litt små scenarioer. Men når jeg får time switch så skal det bli litt mer kos. Men nattlys i gang og bad, og utelys på tid osv.

Et annet prosjekt for dere som har KNX bør følge med på er LifeDomus. Program for styring av KNX installasjonen. Ser veldig bra ut så langt.

Hva bruker du actuatorene til?

AtW

Lenke til kommentar

Styre lys som ikke trenger dimmes. Typiske lys som små pyntelys under kjøkkenbenk, i seksjoner, og lys i boder og ute.

Bryter på stikkontakt ute.

Timer på kaffetrakter, brødrister og vannkoker.

Av og på med varmekabler og varmeovner.

Diverse egentlig :p

Lenke til kommentar

Hva slags oppsett gikk du for?

AtW

Utstyraliste i min 100kvm leilighet.

1 stykk Bevegelsessensor

2 stykk Switch actuator (rele)

3 stykk Dimmer actuator

3 stykk Push sensor (4 knapper pluss temp display og temp føler.)

4 stk Push sensor (2 knapper)

2 stykk Push sensor (6 knapper)

1 stk Push sensor (10 knapper pluss temp display og temp føler)

1 stk Presence sensor

Så har jeg litt utstyr som skal bestilles snart. Bla en til Presence sensor, en time switch og noen piller.

Nå kjører jeg helt basic oppsett mad bare av og på, dimming av lys og litt små scenarioer. Men når jeg får time switch så skal det bli litt mer kos. Men nattlys i gang og bad, og utelys på tid osv.

Et annet prosjekt for dere som har KNX bør følge med på er LifeDomus. Program for styring av KNX installasjonen. Ser veldig bra ut så langt.

Hva bruker du actuatorene til?

AtW

Sånn, offtopic. Snakker ikke vi to sammen på byggebolig også? I "Den store KNX tråden"? jeg er ved kallenavn sirtommen :)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Har med stor nysgjerrighet lest en del i denne posten i det siste... Sitter og drømmer litt om å innstalere et system i leiligheten min som kan styre i hovedsak lys, men også mulighet for varmestyring (har trådløse termostater nå) og noen lamellgardiner som trekkes for og til.

Har et x10 system med 2 dimmere fra før, så håper å få det inn i systemet. I tillegg til noen tårdløse dimmere jeg har kjøpt på Skeidar tidligere. Kan se ut som dette kvalitetsproduktet (http://www.made-in-china.com/showroom/silviachina/product-detailWMvJSnmTVQcD/China-Remote-Control-Sockets-RCS-K01-RCT-01-.html).

Har sett anbefalingene fra Moskus på RFXCOM og styring fra HomeSeer, og lurer på å gå for det. Noen spørsmål da, kan det systemet lære seg koder så jeg får styrt dimmere jeg allerede har? Mulig jeg kan få tak i flere x-10 dimmere til en nabo som har byttet sitt system.

Noen som har anbefalinger til å styre lamellgardiner? En motorsak som trekker gardinene frem og tilbake, og en bonus som gjør at jeg kan vri dem.

Og for å prøve å oppsummere anbefalingene til Moskus er dette en god "grunnpakke" til å komme igang?

Transciver fra RFXCOM (http://www.rfxcom.com/receivers.htm#Addreceiver) €210=ca1640NOK Trenger jeg noe mer her for å kunne sende og motta signaler? Har en pc som står på stort sett hele tiden som kan ha styringsprogrammet på.

HomeSeer PRO (http://store.homeseer.com/store/HomeSeer-HSPRO-Home-Automation-Software-Download-P415.aspx) $600=ca3300NOK.

Trenger vel Pro for større utviklingsmuligheter og kunne styre fra iPhone/iPad...?

Håper på svar og kunne komme med nye ideer etterhvert! :cool:

Lenke til kommentar

Må si at RFXCOM sin støtte for Anslut er velkommen. Jeg har nå fått stukket innom en Jula-butikk og fått 9 plug-in devicer for under 500 kr. Glimrende. :)

Er dette noe nytt som har kommet i det siste?

AtW

Tror den har vært en stund, jeg har bare ikke vært i nærheten av en Jula-forhandler tidligere... ;)

Hei folkens!

Har med stor nysgjerrighet lest en del i denne posten i det siste... Sitter og drømmer litt om å innstalere et system i leiligheten min som kan styre i hovedsak lys, men også mulighet for varmestyring (har trådløse termostater nå) og noen lamellgardiner som trekkes for og til.

Har et x10 system med 2 dimmere fra før, så håper å få det inn i systemet. I tillegg til noen tårdløse dimmere jeg har kjøpt på Skeidar tidligere. Kan se ut som dette kvalitetsproduktet (http://www.made-in-c...01-RCT-01-.html).

Har sett anbefalingene fra Moskus på RFXCOM og styring fra HomeSeer, og lurer på å gå for det. Noen spørsmål da, kan det systemet lære seg koder så jeg får styrt dimmere jeg allerede har? Mulig jeg kan få tak i flere x-10 dimmere til en nabo som har byttet sitt system.

Noen som har anbefalinger til å styre lamellgardiner? En motorsak som trekker gardinene frem og tilbake, og en bonus som gjør at jeg kan vri dem.

Og for å prøve å oppsummere anbefalingene til Moskus er dette en god "grunnpakke" til å komme igang?

Transciver fra RFXCOM (http://www.rfxcom.co...htm#Addreceiver) €210=ca1640NOK Trenger jeg noe mer her for å kunne sende og motta signaler? Har en pc som står på stort sett hele tiden som kan ha styringsprogrammet på.

HomeSeer PRO (http://store.homesee...nload-P415.aspx) $600=ca3300NOK.

Trenger vel Pro for større utviklingsmuligheter og kunne styre fra iPhone/iPad...?

Håper på svar og kunne komme med nye ideer etterhvert! :cool:

Slik jeg leser det har du ikke noe umiddelbart behov for en RFXCOM transceiver. RFXCOM transceiver fungerer kun for trådløse systemer (bla. X10 Security (ikke det samme som vanlig X10), Nexa Waveman, HomeEasy, bla bla bla) og kan ikke sende signaler gjennom kabelnettet som X10 bruker. Du trenger en PC-interface, som f.eks. CM15, som ikke er mye dyrere i en startpakke.

Ikke misforstå, den nye RFXLAN-boksen (11201) er et utmerket supplement til et hvert hjemmeautomasjonsprosjekt for å sende og motta trådløse signaler. man får mange, mange fler muligheter! Men du MÅ ikke ha den nå så vidt jeg ser.

HomeSeer Pro er utmerket hvis du likevel vil ha plugins som HStouch (fungerer utmerket på iPad), iTunes, Windows Media Player, og så videre. Men du kan klare deg uten. HomeSeer + HStouch er jo likevel ikke så langt unna i pris, men det koster jo bittelitt. Kanskje en litt drøy investering om du ikke har tenkt å bygge ut, men en fin investering om du kunne tenke deg å gjøre litt mer enn bare å skru av og på lyset. :)

Lenke til kommentar

Hei Moskus,

Jeg forsøker å få Spotify pluginen din til å funke, men uten hell :(

08.08.2011 14:16:32 - SpotSeer Error - Error detected, message: 08.08.2011 14:16:32 - ERROR in LogIn: libspotify error: API_INITIALIZATION_FAILED

Kjører virtuell XP, og ser ikke ut til å klare å fjerne den lysegrå haken i Read Only i properties fanen for spotify-temp mappa.

Tips?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Moskus,

Jeg forsøker å få Spotify pluginen din til å funke, men uten hell :(

08.08.2011 14:16:32 - SpotSeer Error - Error detected, message: 08.08.2011 14:16:32 - ERROR in LogIn: libspotify error: API_INITIALIZATION_FAILED

Kjører virtuell XP, og ser ikke ut til å klare å fjerne den lysegrå haken i Read Only i properties fanen for spotify-temp mappa.

Tips?

Med XP bør det ikke være noen rettighetsproblemer. Men det kan være du må godkjenne ("unblock") libspotify.dll i Homeseer-mappa.

Hacking Home Automation Systems Through Your Power Lines

http://www.wired.com...home-automation

Hahahaha!!! laugh.gif

OK, litt seriøst tankearbeid: Hvis tyver faktisk har de tekniske mulighetene, må de være så nære så lenge at de uansett for lengst har lært seg når familien er hjemme eller ikke.

Apropo Anslut som ble nevnt - jeg regner med de veggbryterne kan læres opp til flere kontakter? Finner lite infoom anslut-produkter. Vil ha en veggbryter til å kontrollere fire vegguttaksbrytere.

Burde absolutt ikke være et problem, det er bare å lære mottakerne å svare på samme bryter (akkurat som med Nexa og tilsvarende).. :)

Lenke til kommentar

Med XP bør det ikke være noen rettighetsproblemer. Men det kan være du må godkjenne ("unblock") libspotify.dll i Homeseer-mappa.

Ah, åssen gjør man det, da?

Velg fil, høyreklikk -> Properties. Finn knappen "Unblock" nederst til høyre, hvis den finnes vel å merke...

Lenke til kommentar

Velg fil, høyreklikk -> Properties. Finn knappen "Unblock" nederst til høyre, hvis den finnes vel å merke...

Det gjør den altså ikke. V0.1 fungerer, men er noe enkel. v0.5 gir altså nevnte feilmelding ved "open connection" eller hva det nå het.

Lenke til kommentar

Prøv en restart... ;)

Det har jeg selvfølgelig gjort :)

Og jeg har forsøkt å følge anvisninge i tråden på homeseer forumet du ga til en person med samme problem som meg. (slettet mappen, opprettet en ny, osv)

Finnes det noe debug-info jeg kan grave frem noe sted?

Lenke til kommentar

Finnes det noe debug-info jeg kan grave frem noe sted?

Nei, dessverre. Det du ser der er alt vi får å jobbe med. :(

Spotify sin API er ikke superbra som du merker. Det finnes alternativer som gjør at det blir nærmest umulig å bruke SpotSeer (dvs libspotify.dll), men foreløpig trodde jeg det kun gjaldt server OS (og da nærmere bestemt Windows 2003). Og jeg trodde seriøst ikke at Windows XP var et problem, der har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt selv.

Hva skjer om du trykker en av Reset-knappene under SpotSeer -> Options?

Har du skrive-tilgang til c:\spotify-temp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...