Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

noen som vet om en bryter som fungerer både som en vegg-bryter og samtidig er en Z-Wave kontroll av lyset?

Tenker slik at jeg kan bruke både veggbryteren og Z-Wave for å slå av/på lyset.

Bruk mikromoduler istedenfor. :)

Fibaro og Qubino har. Jeg bruker Fibaro, for det er den eneste som kan brukes i en såkalt "2-wire" konfigurasjon.

 

Kunne du forkalrt hva du mener med "2-wire" konfigurasjon.? samt gi meg et eksempel på mikromoduler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du forkalrt hva du mener med "2-wire" konfigurasjon.? samt gi meg et eksempel på mikromoduler

Mikromoduler med dimming: Fibaro FGD-212 eller Qubino ZMNHDD1

 

"2-wire"-konfigurasjon er kun vanlig i eldre hus. Hvis du åpner en veggboks og ser, så vil du sannsynligvis se at det går to kabler mot lyskilden (taklampen). Jeg har bare én. Dimmeren må dermed stå i serie med lasten, og det kandu ikke med Qubino. Men dette forstår elektrikeren din, som du må ha for å få montert dem. :)

Lenke til kommentar

Med andre ord er det mer "safe" å kjøpe fibo-en? i og med at den fungerer "uansett"? Huset mitt er forøvrig fra1980

 

PS: Denne monteres vel bak bryter, hvordan løser man at selve veggbryteren "overstyrer" Z-Wave om den skrus av fra vegg? noe smart inkludert her?

 

 

 

Jeg ser forøvrig at dette er "dimmere". kanskje like greit? da kan jeg kanskje dimme og skru av/på

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy
 

EnOcean har ferdige moduler også. Hendig at du slipper å bytte batteri. Men ingen har skrevet en HS-plugin enda (dvs, det finnes én plugin, men den har vel kun støtte for en modul). Jeg har lurt på det, men ikke helt kommet i gang...

 

 

Er allerede "noe" støttet i Domoticz, derfor jeg lurte på å muligens skaffe meg det.

Trådløse, batteriløse temperatursensorer, LUX-målere og ringeklokker hadde vært helt kung :-)

Lenke til kommentar

 

 

Ting har begynt å fungere hos meg nå med Raspberry Pi som maskin, OpenHAB som software, 90% Philips Hue lyspærer, en Fibaro Dimmer og en Fibaro bevegelsessensor. Det meste styres automatisk og basert på regler i OpenHAB basert på borte, hjemme og nattmodus samt bevegelsessensoren. Fibaro røykdetektoren sliter eg veldig med, men eg skal forske videre på det i helgen og har troen på den :)

 

Men eg sliter med en ting og eg lurer på om det kan skyldes svak maskinvare. Hver gang eg har startet opp OpenHAB så tar det fort 5 minutter før lysstyring basert på regler fungerer som det skal. Eg kan som regel styre enkeltlys eller grupper etter noen få minutt, mens automatisk på/av basert på modus eller bevegelse har ofte en forsinkelse på 5 minutt - eller mer. Og ofte må eg trigge regelen minst en gang før systemet virker normalt.

 

Noen som har vært borti noe tilsvarende med OpenHAB? Det er ikke aktuelt med egen fysisk dedikert pc til jobben, men vurderer å bytte til for eks Beagleboard for å få kraftigere CPU og mer minne. :)

Jeg brukte OpenHAB en del før, mulighetene med det er helt fenomenale.

 

Problemet er at forumet deres er på google groups, ergo de kunne like gjerne droppet å ha det.

Og support'en du får er enten på diverse andre personers blogger, eller begravd i en uoversiktlig "haug" i "forumet" deres.

Hvis ikke det er på tysk/nederlandsk da, eller det kommer i neste versjon av OpenHAB.

 

Når det gjelder ytelsesproblemer... Det kjører på java, ikke restart det så ofte :wee:

Såvidt jeg vet så har de fått "vanlig" forum nå.

Lenke til kommentar

 

Bruk mikromoduler istedenfor. :)

Fibaro og Qubino har. Jeg bruker Fibaro, for det er den eneste som kan brukes i en såkalt "2-wire" konfigurasjon.

 

 

Har du testet denne for 2-wire?

 

Nei. Aeon Labs mangler lokal kontroll, så de er for det meste uaktuelle her. Jeg liker at veggbryterne fungerer, og det er livsviktig for WAF.

 

De kan vel brukes i takbokser, etc, men jeg har ingen steder hvor det er aktuelt (enda).

 

 

On/off - for innbygging - internett?

 

Tidenes "forklaring" med tante på 70 har blitt imponert av opplegget her.

 

Hun vil skru av/på lyset på terrassen, bryteren er jo i veggen.

 

Vet D-Link har noe med plug-in moduler.

 

Noen ideer? Blir ikke aktuelt med øvrige funksjoner for henne.

Kjøp en Zee2. Så kan du utvide NÅR det blir aktuelt. For det gjør det sannsynligvis, spesielt hvis du "selger" det litt. ;)

 

Evt. en Raspberry Pi 1/2 med Domoticz.

 

 

 

For en som sitter og lurer på å lage en HomeSeer plugin for EnOcean... hvilket interface vil du anbefale? USB300 eller USB310? Hva er forskjellgen?

Det er vel bare de fysiske (antenna) forskj. mellom disse.

 

Ah, OK.

Lenke til kommentar

Korte spørsmål om Aeotec Z-Stick Gen5. Registrerte ynskje om eigen tråd for dette, men skal ikkje starte noko ny diskusjon...

 

Eg oppgraderte til denne for ei tid tilbake grunna Z-Wave+. Har lese postene om association her, men har ikkje lyst til å skifte til UZB1 om det ikkje er nødvendig. Aeotec sin stikk fungerer fint, men skal snart ha elektriker på besøk for å koble opp nye punkt og i den anledning er eg avhengig av association (Elko bryter mot Qubino mikromoduler). 

 

Er det slik at det er umulig å få association til å fungere med Aeotec Z-Stick Gen5?

I så fall er UZB1 vegen å gå?

Ser at Homeseer har ein SmartStick+ der det er mulig å ta backup, men kanskje dette også er mulig med UZB1?

Lenke til kommentar

Korte spørsmål om Aeotec Z-Stick Gen5. Registrerte ynskje om eigen tråd for dette, men skal ikkje starte noko ny diskusjon...

 

Eg oppgraderte til denne for ei tid tilbake grunna Z-Wave+. Har lese postene om association her, men har ikkje lyst til å skifte til UZB1 om det ikkje er nødvendig. Aeotec sin stikk fungerer fint, men skal snart ha elektriker på besøk for å koble opp nye punkt og i den anledning er eg avhengig av association (Elko bryter mot Qubino mikromoduler). 

 

Er det slik at det er umulig å få association til å fungere med Aeotec Z-Stick Gen5?

I så fall er UZB1 vegen å gå?

Ser at Homeseer har ein SmartStick+ der det er mulig å ta backup, men kanskje dette også er mulig med UZB1?

 

Jeg slet med å få til assosiasjon med flere moduler med Z-stick Gen5, men det virket på enkelte. Jeg har ganske mange relativt gamle fibaromoduler, så en av disse var deltaker i alle trøblete assosiasjoner. Du får bare prøve å se hva som skjer. Det burde fungere.

 

Backup kan du ta med det meste. Problemet er restore. Du kan ikke restore til Z-stick. Jeg klarte ikke å bruke min UZB1 som jeg hadde restored en backup fra Z-stick. Jeg måtte begynne fra scratch med UZB1. Jeg håper jeg kan ta backup av min UZB1 og så kjøre restore, men det har jeg ikke testet. I teorien skal det gå.

 

Assosiasjon Elko bryter mot Qubino? Hva mener du? Har Elko produkter med z-wave? Eller skal du ha en qubino mikromodul bak en Elko "frontplate" og assosiere qubino'en til noe  annet?

Lenke til kommentar

 

 

Bruk mikromoduler istedenfor. :)

Fibaro og Qubino har. Jeg bruker Fibaro, for det er den eneste som kan brukes i en såkalt "2-wire" konfigurasjon.

 

 

Har du testet denne for 2-wire?

 

Nei. Aeon Labs mangler lokal kontroll, så de er for det meste uaktuelle her. Jeg liker at veggbryterne fungerer, og det er livsviktig for WAF.

 

De kan vel brukes i takbokser, etc, men jeg har ingen steder hvor det er aktuelt (enda).

 

 

I følge Tronika så har denne lokal kontroll. Er heller ikke Aeon Labs men Everspring. Noen andre som har testet den? Liker at det kommer alternativer til 2-wire, ikke så glad i Fibaro.

Lenke til kommentar

 

Har du testet denne for 2-wire?

Nei. Aeon Labs mangler lokal kontroll, så de er for det meste uaktuelle her. Jeg liker at veggbryterne fungerer, og det er livsviktig for WAF.

 

De kan vel brukes i takbokser, etc, men jeg har ingen steder hvor det er aktuelt (enda).

 

AD146 dimmere kommer fra Everspring, ikke Aeon Labs.

Og ja, Aeon Labs mikromoduler (dimmer, bryter) kan brukes helt fint med (ELKO?) mekaniske brytere...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

 

Korte spørsmål om Aeotec Z-Stick Gen5. Registrerte ynskje om eigen tråd for dette, men skal ikkje starte noko ny diskusjon...

 

Eg oppgraderte til denne for ei tid tilbake grunna Z-Wave+. Har lese postene om association her, men har ikkje lyst til å skifte til UZB1 om det ikkje er nødvendig. Aeotec sin stikk fungerer fint, men skal snart ha elektriker på besøk for å koble opp nye punkt og i den anledning er eg avhengig av association (Elko bryter mot Qubino mikromoduler). 

 

Er det slik at det er umulig å få association til å fungere med Aeotec Z-Stick Gen5?

I så fall er UZB1 vegen å gå?

Ser at Homeseer har ein SmartStick+ der det er mulig å ta backup, men kanskje dette også er mulig med UZB1?

 

Jeg slet med å få til assosiasjon med flere moduler med Z-stick Gen5, men det virket på enkelte. Jeg har ganske mange relativt gamle fibaromoduler, så en av disse var deltaker i alle trøblete assosiasjoner. Du får bare prøve å se hva som skjer. Det burde fungere.

 

Backup kan du ta med det meste. Problemet er restore. Du kan ikke restore til Z-stick. Jeg klarte ikke å bruke min UZB1 som jeg hadde restored en backup fra Z-stick. Jeg måtte begynne fra scratch med UZB1. Jeg håper jeg kan ta backup av min UZB1 og så kjøre restore, men det har jeg ikke testet. I teorien skal det gå.

 

Assosiasjon Elko bryter mot Qubino? Hva mener du? Har Elko produkter med z-wave? Eller skal du ha en qubino mikromodul bak en Elko "frontplate" og assosiere qubino'en til noe  annet?

 

Hei og takk for svar.

Ja, det er restore som er utfordringa. Ser at SmartStick+ har mulighet for backup og restore, men mulig dette også går med UZB1. Om Aeotec sin stick (som eg allereie har) fungerer med association bruker eg sjølvsagt den.

 

"Assosiasjon Elko bryter mot Qubino?"

Blei litt kjapt skrive i posten, men meiner at eg har Qubino dimmere som ligg i elko veggbokser bak elkobrytere ja (innkjøp hausten 2015. I dette tilfelle er det snakk om Qubino i assosiasjon mot Qubino. Det er også kjøpt inn ein god del Fibaro dimmer 2 som skal settes opp i nye rom, men stick må fungere mot begge mikromodulene.

 

Då er det altså håp, er vel berre å teste ut :)

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

I følge Tronika så har denne lokal kontroll. Er heller ikke Aeon Labs men Everspring. Noen andre som har testet den? Liker at det kommer alternativer til 2-wire, ikke så glad i Fibaro.

... men den mangler et sted å koble en ekstern bryter til... ?

 EDIT: Nei, se der ja, er det tilkobling.

 

Men denne er relativt ny. Jeg har ikke testet den.

Etter å ha brukt noen Everspring bevegelsessensorer er jeg ikke bare fan av Everspring lenger, men det finnes andre produkter som sikkert er gode.

 

 

Årets julelys:

 

 

Kan du hjelpe oss med å kåre Rogalands fineste julehus?

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Kan-du-hjelpe-oss-med-a-kare-Rogalands-fineste-julehus-3829616.html

 

Hahaha! :D

 

Er det "fint"? ;)

 

 

 

Hvordan oppgraderer jeg firmware på UZB1?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&p=22926375

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om HomeSeer er laget bare for amerikanere.

 

Jeg trenger å hente ut tider for Sunrise/Sunset, men klarer ikke endre tidformatet til 24-timers klokke.

 

Jeg kan ikke se at det er en device eller global variabel med dette, men jeg bare kjører curl -s localhost |grep 'Sunrise\|Sunset'

 

Selvfølgelig kommer det da ut som AM/PM. Jeg kan endre til 24-timers format for loggen, men det hjelper ikke for Sunrise/Sunset.

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...