Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! trenger litt starthjelp her.

Er elektriker og har fått en jobb der jeg skal installere et helt hus med Z-wave. Gleder meg veldig mye.

Har aldri vært borti noe sånt så jeg fikk med meg litt utstyr hjem fra kunden så jeg kan leke litt i helgen.

Først lurer jeg på hvor jeg finner en god og enkel startguide.

Har lastet ned Homeseer 3 og startet det opp i webbrowser.

Har puttet i USB donglen men er litt usikker på hvor jeg går videre.

Har Litt forskjellig utstyr til rådighet, blant annet en ZME-UZB1 USB dongle.

Legger ved bilde av utstyret.

post-53389-0-37112900-1449261139_thumb.jpg

Endret av rioi
Lenke til kommentar

Dette er en domitech LED-pære. Jeg byttet til UZB1 fordi det ikke var mulig å assosiere noe som helst fra Aeon Labs Z-stick Gen5 i HomeSeer. Men jeg har akkurat samme problemet med UZB1. Foreløpig har jeg bare testet én device med UZB1, men jeg fikk feilmeldingen på alle devicene jeg hadde på Aeons controller. Jeg begynner å lure på om HomeSeer i det hele tatt fungerer på linux.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å høste litt erfaringer rundt temperaturmåler og værstasjon fra dere. Er det noen som har erfaring med det her inne? I starten ser jeg for meg en temperaturmåler som måler f.eks. temperaturen en gang i timen eller 4-5 ganger om dagen og deretter legger dette inn i en historisk graf slik at man får en automatisk værdagbok, samt også at det kan vises på en skjerm oppdatert til enhver tid.

Jeg ser for meg at nexa eller lignende er nok for slikt bruk i første omgang. Man trenger vel kun enveis-kommunikasjon på slikt? Er det noen som har tips til hva jeg trenger for å starte opp? Jeg tenkte å begynne med en innvendig temperaturmåler og en utvendig temperaturmåler. Jeg trenger vel også noe som kan ta imot disse signalene. Nå tenkte jeg egentlig å skrive "billigst mulig", men skjønner at det kan være litt dumt så dersom noen har alternativer i forskjellige prisklasser hadde det vært supert.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å høste litt erfaringer rundt temperaturmåler og værstasjon fra dere. Er det noen som har erfaring med det her inne? I starten ser jeg for meg en temperaturmåler som måler f.eks. temperaturen en gang i timen eller 4-5 ganger om dagen og deretter legger dette inn i en historisk graf slik at man får en automatisk værdagbok, samt også at det kan vises på en skjerm oppdatert til enhver tid.

Jeg ser for meg at nexa eller lignende er nok for slikt bruk i første omgang. Man trenger vel kun enveis-kommunikasjon på slikt? Er det noen som har tips til hva jeg trenger for å starte opp? Jeg tenkte å begynne med en innvendig temperaturmåler og en utvendig temperaturmåler. Jeg trenger vel også noe som kan ta imot disse signalene. Nå tenkte jeg egentlig å skrive "billigst mulig", men skjønner at det kan være litt dumt så dersom noen har alternativer i forskjellige prisklasser hadde det vært supert.

Her har du veldig mye å velge mellom. Neatmo er skkert bra. Det er vel alternativet dersom du vil ha et mest mulig plug&play-alternativ. Alternativt oregon scientific-sensorer med rfxcom og Domoticz (eller HomeSeer).

Lenke til kommentar

Eg kjenner ikke til evnt ulemper med Netamo da eg ikke har en selv, men grunnen til at eg foreslo denne er at om du skal ha temperatursensor ute, temperatursensor inne og en trådløs mottaker(Tellstick, RFXcom, etc) så kommer man fort opp i samme prisen. Her får man da en selvstendig løsning som man lett kan integrere mot hjemmestyringsprogramvare :)

Lenke til kommentar

Domoticz har ihvertfall grafene innebygget og klart som standard

post-74970-0-60380600-1449332854_thumb.png

Til innetemp bruker jeg btw Walsall Transformers WT1285 Temp/Luftfukt måler - http://www.ebay.com/itm/261788376051

Ellers: Kom over denne:

http://www.ebay.com/itm/Aeon-Labs-DSC26103-ZWUS-Z-Wave-Micro-Energy-Switch-Second-Edition-/121736712684?hash=item1c5812d1ec:g:f~kAAOxyTjNSf~ks

"Aeon Labs DSC26103-ZWUS Z-Wave Micro Energy Switch (Second Edition )"

Er dette noe jeg kan legge inn på innsiden av vanlige brytere for å styre f.eks lamper?

noe jeg burde tenke på her?

Og hvordan skal det kobles? (nei, skal ikke gjøre det selv)

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Har denne værstasjonen hjemme og på hytta: http://www.clasohlson.com/no/Oregon-WMR86-v%C3%A6rstasjon/Pr364569000#moreinfo

Begge fungerer helt greitt. Oppdatering omtrent hvert minutt for alle givere:

Innendørs har jeg diverse, bla denne: http://www.clasohlson.com/no/Oregon-THGR810-temperaturgiver/36-4631

(Oregon fungerer bra!)

Og denne: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797 (ligg unna denne, ikke så god)

Og denne: http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/hjemmeelektronikk/termometre-og-varstasjoner/innetermometre/termometer-943090/  (denne er svært bra!) Jula selger denne Viking giver som tilbehør til Art.nr: 943090 Finnes ikke i butikk-lager, må bestilles. Angi at kun giver ønskes

Benytter ikke det display som følger med værstasjonene.

Alle målinger mottas av TelldusNet: http://www.clasohlson.com/no/TellStick-Net,-gateway-for-smarthus/36-4860

Siste måling vises på sensor-webside.

Telldus lagrer sensormålinger og det finnes en enkel graf.

Lagrede målinger slettes etterhvert etter en spesiell logikk.

Husker ikke helt logikken, men for ett år gamle målinger finnes kun en pr. dag.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Netatmo virker jo veldig grei. Der trenger jeg bare en skjerm med en webside for å vise alt, men hvis jeg skal utvide smarthuset videre virker det som at Netatmo vil virke på siden av resten av huset. Oregon scientific virket veldig interessant. Vil den også virke med UZB1?

Lenke til kommentar

Hei! trenger litt starthjelp her.

Er elektriker og har fått en jobb der jeg skal installere et helt hus med Z-wave. Gleder meg veldig mye.

Har aldri vært borti noe sånt så jeg fikk med meg litt utstyr hjem fra kunden så jeg kan leke litt i helgen.

Først lurer jeg på hvor jeg finner en god og enkel startguide.

Har lastet ned Homeseer 3 og startet det opp i webbrowser.

Har puttet i USB donglen men er litt usikker på hvor jeg går videre.

Har Litt forskjellig utstyr til rådighet, blant annet en ZME-UZB1 USB dongle.

Legger ved bilde av utstyret.

Det enkleste er å koble opp noen moduler, og aktivere UZB1-donglen: Plug-Ins -> Z-wave -> Node Controller. Og så Add controller.

Her er en hendig Quick Start guide: http://www.homeseer.com/guides/HomeSeer-QuickStart-Guide.pdf

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Ting har begynt å fungere hos meg nå med Raspberry Pi som maskin, OpenHAB som software, 90% Philips Hue lyspærer, en Fibaro Dimmer og en Fibaro bevegelsessensor. Det meste styres automatisk og basert på regler i OpenHAB basert på borte, hjemme og nattmodus samt bevegelsessensoren. Fibaro røykdetektoren sliter eg veldig med, men eg skal forske videre på det i helgen og har troen på den :)

Men eg sliter med en ting og eg lurer på om det kan skyldes svak maskinvare. Hver gang eg har startet opp OpenHAB så tar det fort 5 minutter før lysstyring basert på regler fungerer som det skal. Eg kan som regel styre enkeltlys eller grupper etter noen få minutt, mens automatisk på/av basert på modus eller bevegelse har ofte en forsinkelse på 5 minutt - eller mer. Og ofte må eg trigge regelen minst en gang før systemet virker normalt.

Noen som har vært borti noe tilsvarende med OpenHAB? Det er ikke aktuelt med egen fysisk dedikert pc til jobben, men vurderer å bytte til for eks Beagleboard for å få kraftigere CPU og mer minne. :)

Jeg brukte OpenHAB en del før, mulighetene med det er helt fenomenale.

Problemet er at forumet deres er på google groups, ergo de kunne like gjerne droppet å ha det.

Og support'en du får er enten på diverse andre personers blogger, eller begravd i en uoversiktlig "haug" i "forumet" deres.

Hvis ikke det er på tysk/nederlandsk da, eller det kommer i neste versjon av OpenHAB.

Når det gjelder ytelsesproblemer... Det kjører på java, ikke restart det så ofte :wee:

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt på scratch med HomeSeer, nå med UZB1 i stedet for Z-stick II Gen5. Fortsatt får jeg ikke satt en eneste assosiasjon på fornuftig vis.

Som med Z-stick.

1. Jeg velger 'Association'.

post-184837-0-32347100-1449412579_thumb.png

2. Jeg velger target device.

Her får jeg da feilmelding "Bad devices selected..." Jeg kan velge Group, men ikke Endpoint. Videre kan jeg allikevel velge "Add association", men...

post-184837-0-89853900-1449412604_thumb.png

3. Sannsynligvis fordi jeg ikke kan velge Endpoint, settes assosiasjonen til noe meningsløst som en notifikasjon.

post-184837-0-63504900-1449412686_thumb.png

Nå tester jeg med et minimalt system, kun to devices/noder i tillegg til kontrolleren. Akkurat samme greia som med Z-stick'en. Det er ingen feilmedlinger i loggen, ei heller i loggen med driftsmeldinger som lagres på maskinen.

Jeg hadde satt stor pris på hjelp. Z-wave uten assosiasjoner blir meninsgløst.

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt på scratch med HomeSeer, nå med UZB1 i stedet for Z-stick II Gen5. Fortsatt får jeg ikke satt en eneste assosiasjon på fornuftig vis.

Som med Z-stick.

1. Jeg velger 'Association'.

attachicon.gifScreen Shot 2015-12-06 at 15.34.22.png

2. Jeg velger target device.

Her får jeg da feilmelding "Bad devices selected..." Jeg kan velge Group, men ikke Endpoint. Videre kan jeg allikevel velge "Add association", men...

attachicon.gifScreen Shot 2015-12-06 at 15.34.37.png

3. Sannsynligvis fordi jeg ikke kan velge Endpoint, settes assosiasjonen til noe meningsløst som en notifikasjon.

attachicon.gifScreen Shot 2015-12-06 at 15.35.03.png

Nå tester jeg med et minimalt system, kun to devices/noder i tillegg til kontrolleren. Akkurat samme greia som med Z-stick'en. Det er ingen feilmedlinger i loggen, ei heller i loggen med driftsmeldinger som lagres på maskinen.

Jeg hadde satt stor pris på hjelp. Z-wave uten assosiasjoner blir meninsgløst.

Z-wave uten assosiasjoner blir meningsløst ja.

Men HVILKE to noder er det du prøver å assosiere sammen?

Hva nøyaktig er det du prøver å få til?

Det er ikke alle noder det er mulig å assosiere med, ialllfall ikke som gir mening.

Er det noen som har erfaring med slike i HomeSeer?

http://www.amazon.com/Aeon-Labs-Aeotec-Edition-DSB28-ZWUS/dp/B00FKJBUX2

Vil den der fungere i Norge?  (Måler strømforbruk som man kan plassere i sikkringskapet(?)).

Evt hvor andre steder jeg kan kjøpe slikt.

Du kan uansett ikke kjøpe dem på Amazon, for US bruker et annet frekvensbånd enn vi gjør her i Europa.

Men det finnes, se på tronika.no :)

Lenke til kommentar

Z-wave uten assosiasjoner blir meningsløst ja.

Men HVILKE to noder er det du prøver å assosiere sammen?

Hva nøyaktig er det du prøver å få til?

Det er ikke alle noder det er mulig å assosiere med, ialllfall ikke som gir mening.

Akkurat dette er bare to Fibaro wall plugs. Jeg forsøker å assosiere den ene (source) til den andre (target). Dvs. dersom jeg slår på den ene ved å trykke fysisk på dingsen, skal den andre også slås på.

Men dette gjelder jo da ikke bare disse devicene, det gjelder alt jeg har hatt inkludert og forsøkt å assosiere. Jeg får feilmeldingen "Bad devices selected..." og kan ikke velge Endpoint (for alt annet en HomeSeer som target device). Jeg kan allikevel sette assosiasjon, men da til et tilfeldig endpoint. Den eneste devicen dette i praksis har fungert på, er den ene devicen jeg har (en Popp plug-in dimmer) som bare har ett endpoint (og tilfeldig endpoint dermed nødvendigvis må bli switch'en).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...