Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Rart det ikke er mer standard. Det gjør det jo veldig mye enklere for amatøren som vil styre ting fra ulike brytere/enheter uten å måtte ha en server med automasjonsprogramvare kjørende hele tiden.

Det finnes jo hardware-controllere, både for X-Comfort, Z-wave, X10, etc. Og Nexa kan jo brukes helt uten "hjerne".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.kjell.com/?item=50199

 

Jeg har pr. dags dato kun Nexa mottaker og sendere, denne vil vel gjøre jobben på lik linje

med RFXCOM/LAN?

 

Kan tenke meg antenna er litt spinkel, men den ser det ut som er utskiftbar.

Muligens. Etter den del forsøk, ble jeg selv utrolig lite imponert over ytelsen til Tellstick at jeg kommer til å holde meg LANGT unna Tellstick/Telldus i fremtiden.

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har lest litt i tråden og tror jeg ønsker å bryte meg på dette som et lite prosjekt. I leiligheten jeg leier er det flere panelovner jeg kunne tenkt meg å styre litt mere fornuftig, istedet for bare den innebygde termostaten.

 

Hva slags løsning ville dere anbefale i starten?

 

Tenker en tellstick, med 3 moduler som starter panelovnene når jeg ønsker. Kan jeg enkelt intergrere en temperatur-modul også i dette systemet?

 

Er det clas olsson som er en grei forhandler av alt av utstyr som støttes av tellstick eller burde jeg se andre steder?

 

Håper dere kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Merk: den originale tellstick'en er kun sender, så da trenger du en annen mottaker for temperatur-modulen ihvertfall. Eller en tellstick duo, som er både sender og mottaker.

 

... se under...

Har lest litt i tråden og tror jeg ønsker å bryte meg på dette som et lite prosjekt. I leiligheten jeg leier er det flere panelovner jeg kunne tenkt meg å styre litt mere fornuftig, istedet for bare den innebygde termostaten.

Hva slags løsning ville dere anbefale i starten?

 

Tenker en tellstick, med 3 moduler som starter panelovnene når jeg ønsker. Kan jeg enkelt intergrere en temperatur-modul også i dette systemet?

 

Er det clas olsson som er en grei forhandler av alt av utstyr som støttes av tellstick eller burde jeg se andre steder?

Det er et veldig basic setup, og så lenge det er kort avstand fra Tellstick'en til Nexa/Waveman-modulen vil det nok fungere.

 

 

Men jeg tror ikke (og klarer ikke finne bevis for at) TellStick Duo støtter Oregon Scientific eller andre slike temperatursensorer. Da snakker vi snart om RFXCOM igjen, som koster mer men er mye bedre. Se RFXLAN tranceiver med 433 MHz mottaker og sender (vil totalt koste rundt 2400 kr inkludert frakt og moms, noe som faktisk er relativt rimelig). I tillegg trenger du programvare, som finnes i betal- og gratis-versjoner, se her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg må droppe tanken på temperatursensor i første omgang da, jeg kan vel også bruke termostatene i panelovnene i første omgang. Det er en sokkelleilighet på ca 60 kvm jeg ønsker å styre, det burde vel ikke bli for stort til at Tellstick'en kan dekke den?

 

Selger clas olson tellstick duo også?

 

Langt ifra umulig at jeg oppgraderer etterhvert om jeg ser om dette er noe for meg, men i første omgang tror jeg utsetter kjøpet av en RFXLAN sender/mottaker.

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg må droppe tanken på temperatursensor i første omgang da, jeg kan vel også bruke termostatene i panelovnene i første omgang. Det er en sokkelleilighet på ca 60 kvm jeg ønsker å styre, det burde vel ikke bli for stort til at Tellstick'en kan dekke den?

Det tørr jeg ikke tippe på. Det kan være det går fint, men ikke bli overrasket om det ikke gjør...

 

Jeg har en kamerat som har en leilighet på 54 kvm og Tellstick'en dekket ikke hele den.

 

 

Lenke til kommentar

TellSticken min dekker utmerket min leilighet i betong på 2 etasjer og 100 kvm.

Høres utrolig ut men bra for deg! :)

(50 kvm pr etasje?)

 

Jeg har prøvd (den originale) Tellstick'en tre-fire forskjellige steder og rekkevidden har raskt begrenset seg til ca. 5 meter.

Lenke til kommentar

Ja det er 50 kvm pr etasje.

 

Nå har jeg tellsticken på midten av den ene veggen i øverste etasje, og senderen lengst unna er på motsatt vegg i nederste etasje.

 

Men hvis det hadde vært dårlig rekkevidde kunne jeg jo bare plassert tellsticken (med usb-forlenger) midt i øverste etasje. Det ville da aldri vært mer enn 5m til noen av hjørnene i leiligheten.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Noen her inne som sier at KNX priser seg fullstendig ut som har sett på www.eibmarkt.com ?

Siden er på engelsk (etter et trykk), og kan vise norskepriser og sender til Norge.

 

Jeg synest ikke KNX er dyrt der inne. Selv så kjøpte jeg GIRA, som kanskje er den dyreste produsenten.

Men du finner billigere leverandører der inne, med forskjellig kvalitet selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Noen her inne som sier at KNX priser seg fullstendig ut som har sett på www.eibmarkt.com ?

Siden er på engelsk (etter et trykk), og kan vise norskepriser og sender til Norge.

 

Jeg synest ikke KNX er dyrt der inne. Selv så kjøpte jeg GIRA, som kanskje er den dyreste produsenten.

Men du finner billigere leverandører der inne, med forskjellig kvalitet selvfølgelig.

 

KNX har en relativt dyr oppstartspris, du trenger ETS og du trenger en LAN-knx-overgang, men utover det er jeg litt enig, dimmere og mye annet til det elektriske anlegget er en produktgruppe jeg opppfatter som overpriset, men relativt til konkurrenten er ikke en KNX-dimmer så vanvittig dyr, det er ikke NEXA-pris, men det er ikke noe dyrere enn z-wave heller.

 

Hva slags oppsett gikk du for?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Noen her inne som sier at KNX priser seg fullstendig ut som har sett på www.eibmarkt.com ?

Oooh, veldig spennende! Takk for tipset! :)

 

 

(Nå trenger jeg bare elektriker-fagbrev så begynner det å bli billig nok. ;)

Og et HomeSeer-interface :D)

 

KNX støtter jo trådløst også, men er litt usikker på produkttilgangen der, i prinsippet er det jo akkurat like mye/lite elektrikerjobb å installere som andre varianter. Men skal man bruke bus-kabel, så er jeg enig i at det er noe som egner seg best når man allikevel skal legge nytt elektrisk anlegg. Noe jeg tilfeldigvis skal i kjelleren, så jeg snuser litt på et KNX-oppsett, skal prøve å holde tråden oppdatert etterhvert. De primære fordelene sånn jeg ser det, utifra et prakstisk perspektiv, er at det er lettere å sette det opp slik at det fungerer nesten som før uten en PC, om det skulle være noe trøbbel med den, og at de har mye flere typer utstyr som kan styre mange forskjellige ting. Sistnevnte kan dog oppnås med andre systemer, men da blir det ofte litt "godt og blandet" er inntrykket mitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva slags oppsett gikk du for?

 

AtW

 

Utstyraliste i min 100kvm leilighet.

1 stykk Bevegelsessensor

2 stykk Switch actuator (rele)

3 stykk Dimmer actuator

3 stykk Push sensor (4 knapper pluss temp display og temp føler.)

4 stk Push sensor (2 knapper)

2 stykk Push sensor (6 knapper)

1 stk Push sensor (10 knapper pluss temp display og temp føler)

1 stk Presence sensor

 

Så har jeg litt utstyr som skal bestilles snart. Bla en til Presence sensor, en time switch og noen piller.

 

Nå kjører jeg helt basic oppsett mad bare av og på, dimming av lys og litt små scenarioer. Men når jeg får time switch så skal det bli litt mer kos. Men nattlys i gang og bad, og utelys på tid osv.

 

Et annet prosjekt for dere som har KNX bør følge med på er LifeDomus. Program for styring av KNX installasjonen. Ser veldig bra ut så langt.

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...