Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Har det sett Googles nye system da? En ny standard for trådløsekontrollenheter Android@Home, skal visstnok støttes av alle android-enheter.

 

http://www.anandtech.com/show/4327/google-io-2011-keynote-updates-for-phone-tablet-tv-and-accessories

 

Se nederste avsnitt.

 

 

Videre, driver å leker med å få touchscreens rundt i huset for kontroll, noen som har noe erfaring med dette? mange touchscreens virker litt lowtech, får man noen som går over feks Cat6? Kanskje det greieste er å bare bruke en tablet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, når Google setter inn Tyngden (med stor T) så er det verdt å følge med! Kan bli spennende dette. Et slikt stort Open Source prosjekt med Google i ryggen kan gi flere leverandører av utstyr og lettere integrering mellom nytt og eksisterende utstyr og programvare. Jeg ser ingenting negativt med dette, vi som forbrukere vinner. :)

 

 

Mange touchscreens ER altfor lowtech sammenlignet med iPad og Android-pad'ene som finnes. Jeg har en gammel 21" touchscreen på kjøkkenet som jeg fikk kjøpt brukt, dette er "hovedsentralen" i heimen. Har jeg et par vanlige skjermer rundt i huset jeg styrer med mus, og ikke for å glemme Android-tab'en og mobilen. Men de to siste brukes sjeldnere.

 

Jeg kikker litt på en EEEtop som burde gjøre jobben bra.

Lenke til kommentar

Hmm, ja problemet med EEEtop for meg er at jeg synes 15 tommer virker litt stort å ha integrert i veggen, tenker at 10 tommer en mer passende størrelse. Det ideelle hadde kanskje som nevnt vært ti-tommers touchscreens som kjørte over cat6 (evt hdmi om man må, men støtter hdmi å overføre "touchinformasjonen"?). Som alle er knyttet til samme enhet, og har felles skjermbilde. Men jeg har ennå ikke funnet noen produkter som likner særlig på dette. Tablets har jo ofte ulempen at de har trådløst nett, skal jeg første mase med å integrere noe slikt vil jeg gjerne har trådbasert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm, ja problemet med EEEtop for meg er at jeg synes 15 tommer virker litt stort å ha integrert i veggen, tenker at 10 tommer en mer passende størrelse. Det ideelle hadde kanskje som nevnt vært ti-tommers touchscreens som kjørte over cat6 (evt hdmi om man må, men støtter hdmi å overføre "touchinformasjonen"?). Som alle er knyttet til samme enhet, og har felles skjermbilde. Men jeg har ennå ikke funnet noen produkter som likner særlig på dette. Tablets har jo ofte ulempen at de har trådløst nett, skal jeg første mase med å integrere noe slikt vil jeg gjerne har trådbasert.

Finner du noen, så gi beskjed... ;)

 

 

Visste ikke engang at det fantes skjermer som "kjører" over CAT6...

Lenke til kommentar

Hmm, ja problemet med EEEtop for meg er at jeg synes 15 tommer virker litt stort å ha integrert i veggen, tenker at 10 tommer en mer passende størrelse. Det ideelle hadde kanskje som nevnt vært ti-tommers touchscreens som kjørte over cat6 (evt hdmi om man må, men støtter hdmi å overføre "touchinformasjonen"?). Som alle er knyttet til samme enhet, og har felles skjermbilde. Men jeg har ennå ikke funnet noen produkter som likner særlig på dette. Tablets har jo ofte ulempen at de har trådløst nett, skal jeg første mase med å integrere noe slikt vil jeg gjerne har trådbasert.

Finner du noen, så gi beskjed... ;)

 

 

Visste ikke engang at det fantes skjermer som "kjører" over CAT6...

 

Vet ikke om det finnes det heller, ihvertfall ikke uten å gå via en eller annen type overgang/switch. Alltid litt irriterende når produkter som kunne vært lagd ikke finnes :(. Man kan jo kanskje håpe på noe som bruker optisk thunderbolt i fremtiden, men hvem aner om noe sånn dukker opp. Jeg gleder meg ihvertfall til 10gbit får litt konsumentvennlige priser, så kan man kjøre skjermsignaler over nett ukomprimert.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde nå denne mannen ikke brukt X-comfort, ville han nok hatt større mulighet til å integrere de andre dingsene han har i huset... ;)

 

 

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10086204

 

 

Men likevel er spennende ting på gang:

Sveen er seniorutvikler i Sensio, et norsk firma som utvikler styringssystemer. Nå har de fått i oppdrag fra fiberselskapet Altibox å utvikle en komplett fjernkontroll for hjemmet.

 

I prinsippet kan man fjernstyre huset med en hvilken som helst bredbåndslinje, men Altibox er i dag det selskapet som har kommet lengst på veien mot å gjøre dette til et gryteklart produkt for nordmenn flest.

 

Hvis man kan f.eks. bruke Altibox-boksen til å styre lyset (den står jo alltid på uansett), så kan jo flere få øynene opp for automasjon og på sikt vil det jo forhåpentligvis bli billigere.

Lenke til kommentar

http://www.smart-hdl.no ca ca halve prisen av KNX. Ca 2k per licene er betaler for får smart-hdl busen over til PC/Tablet.

 

 

 

touchscreens på veggen nesten ikke vits lengre, Det produseter så mange typer Tablets nå.

 

Halve prisen for hva? Selve lisensen? Det er jo litt av kostnaden selvfølgelig, men prisen på dimmere o.l. er like viktig, hvordan er smart-HDL mtp standard, utbredelse osv?

 

AtW

Lenke til kommentar

Gå inn på siden ser jo prisen selv, Men ca 600kr per channel på dimmer. Side prisen så står på siden er til kunde.

 

 

Programet for programere er jo gratis og du kan gjøre det selv, eller leie folk. Bare Eletriker må koble 230v delene.

 

 

sb-dlp-meu-w_0.jpg

Her har ein smarte bryterne, den har mange sider så du kan styre fra lys til musikk fra dette pannelet. Du kan også bruke vanlige Elko brytere.

 

Du får overgang mot KNX , RS232 og IR.

 

 

 

Sensio er jo 15k NOK + 99kr månden.

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Gå inn på siden ser jo prisen selv, Men ca 600kr per channel på dimmer. Side prisen så står på siden er til kunde.

 

 

Programet for programere er jo gratis og du kan gjøre det selv, eller leie folk. Bare Eletriker må koble 230v delene.

 

 

sb-dlp-meu-w_0.jpg

Her har ein smarte bryterne, den har mange sider så du kan styre fra lys til musikk fra dette pannelet. Du kan også bruke vanlige Elko brytere.

 

Du får overgang mot KNX , RS232 og IR.

 

 

 

Sensio er jo 15k NOK + 99kr månden.

 

Jeg kan ikke så mye om Smart-HDL, men er det noe argument uteon billigere software? Ser u tsom hardwaren er omtrent på samme nivå, det er mindre utvalg(?) og det er ikke en standard(?), hva er fordelene for en kunde?

 

AtW

Lenke til kommentar

DMX-støtte er ganske kult (men enhver "hjerne" som kan styre RS-232 burde være istand til å få til det), men ellers ser det ut som en noe dyr, relativt proprietær løsning.

 

Jeg savner den virkelig STORE protokollen. Z-wave er greit, men ikke problemfritt i Europa. X-comfort er mer utbredt men begrensende, KNX priser seg fulstendig ut om du 1) ikke har en halv million ekstra du ikke vet hva du skal bruke på eller 2) er elektriker selv og kan kjenner en importør. Det er trist men for meg virker som om 433 MHz-teknologien fremdeles er det enkleste for folk flest.

 

Jeg håper faktisk at Google sin Android@Home klarer å gjøre noe med det, men det er nok ikke gjort i en håndvending...

Lenke til kommentar

Jeg går med planer om å oppgradere det utstyret i dag, mye pga lav WAF. I dag bruker jeg Tellstick og diverse plug-in moduler, og noen waveman brytere. Hovedproblemet er at det ikke går ann å hente status på plugin modulene jeg har - noe som gjør at web gui går ut av sync vis man bruker remote eller en an waveman sine brytere.

 

Så er på jakt etter moduler jeg kan bygge inn i veggen som jeg kan hente status på. Vet at ikke tellstick støtter 2 veis kommunikasjon og regner derfor jeg trenger ny RF sender/mottaker. Noen som gidder forklare meg hvilken moduler jeg trenger og hvor jeg kjøper disse, Og hvilken RF sender/mottaker jeg trenger?

Lenke til kommentar

Det har vel vært tatt opp noen hundre ganger allerede i tråden, men det beste alternativet for å oppgradere et Tellstick-anlegg er RFXCOM.

 

Og nå nærmere bestemt RFXLAN. Det er en genial sak som kobles til nettverket og har både sender og mottaker på 433 MHz og støtter dermed det meste av typiske Nexa og Waveman enheter ut av esken, samt trådløse brytere og strømsensor (som Owl CM119) og temperatursensorer (typisk fra Oregon Scientific).

 

Jeg oppgraderte til denne selv og er imponert! Denne nye boksen er kjappere og har bedre rekkevidde enn den gamle RFXCOM LAN-boksen (og er uten tvil noen hundre ganger bedre enn Tellstick). Jeg bruker den sammen med HomeSeer, men den fungerer fint sammen med andre programmer. Det finnes til og med programmer som kjører direkte (ikke bare som front-end) på iPhone eller Android-telefonen din om du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Hmm nå fikk jeg plutselig lyst til å bytte ut min rfx transeiver/rfxmitter.

 

Dette blir desverre brukt for sjelden til at det kan forsvares..

 

Har blitt til at vi bruker nexa på-vegg bryterene direkte mot nexa mottakerene.. Homeseer serveren har ikke alltid vært pålitelig...

 

Nå har jeg nettopp bestilt brann/innbruddsalarm fra visonic som er kompatibel med rfxcom, og da blir jo fort dette aktuelt igjen.

Lenke til kommentar

Har blitt til at vi bruker nexa på-vegg bryterene direkte mot nexa mottakerene.. Homeseer serveren har ikke alltid vært pålitelig...

Så bortkastet... ;)

Finn en billig maskin som kun gjør én ting: HomeSeer, eller virtualiser (slik jeg gjør).

 

 

 

Nå har jeg nettopp bestilt brann/innbruddsalarm fra visonic som er kompatibel med rfxcom, og da blir jo fort dette aktuelt igjen.

Tilknyttet alarmsentral? I så fall hvilken leverandør?

 

 

 

 

(EDIT: Bare lurer. Hvilket RFXCOM-utstyr er det du har fra før?)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det har vel vært tatt opp noen hundre ganger allerede i tråden, men det beste alternativet for å oppgradere et Tellstick-anlegg er RFXCOM.

 

Og nå nærmere bestemt RFXLAN. Det er en genial sak som kobles til nettverket og har både sender og mottaker på 433 MHz og støtter dermed det meste av typiske Nexa og Waveman enheter ut av esken, samt trådløse brytere og strømsensor (som Owl CM119) og temperatursensorer (typisk fra Oregon Scientific).

 

Jeg oppgraderte til denne selv og er imponert! Denne nye boksen er kjappere og har bedre rekkevidde enn den gamle RFXCOM LAN-boksen (og er uten tvil noen hundre ganger bedre enn Tellstick). Jeg bruker den sammen med HomeSeer, men den fungerer fint sammen med andre programmer. Det finnes til og med programmer som kjører direkte (ikke bare som front-end) på iPhone eller Android-telefonen din om du skulle ønske det.

 

Joa har fått med meg at RFXCOM er en bedre RF sender/mottaker, men hvilken enheter har støtte for å si hvilken tilstand de befinner seg i (av/på/%)?

Lenke til kommentar

Joa har fått med meg at RFXCOM er en bedre RF sender/mottaker, men hvilken enheter har støtte for å si hvilken tilstand de befinner seg i (av/på/%)?

Tja... det blir mer begrenset. Enkelte proprietære X-Comfort enheter kan, og Z-wave har den muligheten (åpnere). Ellers har vi alltids KNX (hvis du har noen hundre tusen du ikke vet hva du skal bruke til) og andre proprietære løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...