Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Best practice - Fjernkontroller i Homeseer!

 

Hei igjen, håper på innspill.

 

Kona har "forlangt" enklere betjening og har anskaffet 4 av disse:

 

14603.png

 

2 i stua og 2 i kjeller, akkurat samme funksjoner for hver etasje.

 

Bruker 5 knapper på begge.

 

Er redd jeg gjør dette tungvint, og håper noen vil forklare meg en lettere måte som jeg idiotisk nok har oversett!

 

- Lager 5 input device pr. fjernkontroll, 1 pr. bryter og 20 totalt.

- Lager 2 events pr. bryter, On/Off - fungerer både for av/på og dimmere. Dette blir 40 events!

 

Det er spesielt den siste jeg lurer på, men har ikke funnet noen måte og si at "if bryter 1 remote 1 or 2 then"...

 

Forslag - før jeg copy og paster til konas store glede?

(Er ikke helt med for tiden, min datter kom til verden forrige søndag og er fremdeles ikke helt frisk).

 

Jeg kan spare deg for halvparten av eventene med dette lille scriptet:

Sub Main(ByVal parms As String)
   Dim input() As String = parms.ToString.Split("|")
   Dim control As String = input(0).ToString
   Dim dev As String = input(1).ToString

   Dim controldim As Integer = hs.DeviceValue(control)
   Dim controlstat As status = hs.DeviceStatus(control)

   hs.ExecX10NoLog(dev, controlstat.ToString.Replace("_", ""), controldim)
End Sub

Private Enum status As Integer
   On_ = 2
   Off_ = 3
   Dim_ = 4
End Enum

 

 

Eventene trigges "Device Value Change" og "Set to any value". Script parametre må være slik:

("Main","(1|A1")

... hvor "(1" er fjernkontroll-koden og "A1" er device-koden.

Lenke til kommentar

IR sender, har noen erfaring med det opp mot Homeseer?

 

At den kan skru av tv, tuner, surround og dvd når "god natt" scriptet kjøres og huset settes i nattmodus.

 

Ønsker og fjerne Logitech. Har en pc i tv benken men har også sett wifi enheter.

 

Så noe info på forumet til Homeseer men prøver her først.

Lenke til kommentar

IR sender, har noen erfaring med det opp mot Homeseer?

You rang? :p

 

Jeg har brukt både en USB-UIRT og nå bruker jeg Global Caché GC-100-6 og WF2IR. Fordelene med USB-UIRT enheten er at den er relativt billig, kan ta i mot IR-signaler og er enkel å sette opp. Fordelene Global Caché-enhetene er at de kjører over IP (genialt for oss som virtualiserer), har en bedre plugin hvis du vil (se UltraGCIR) og gir mer frihet, men er dyrere (jeg fikk heldigvis kjøpt brukt).

Lenke til kommentar

Godt du følger med, trodde jeg hadde lest første posten din godt nok og dermed fanget opp det meste...

 

Enig med det med IP, skal sjekke ut disse, var vel de jeg så med mest aktivitet om på Homeseer forumet også.

 

Hvor kjøper du Global Cache? Så de hadde 2 norske forhandlere, men fant relativt lite på ebay.com.

 

Jaja, det får jeg ta til helgen.

Lenke til kommentar

Moskus, er det noen forskjell i funksjon på de to enhetene du har?

 

Kan du sjekke om det er støtte for 2 enheter jeg har?

 

Yamaha YSP-4000, surroundprosjektor

Motorola VIP-1960, Altibox PVR dekoder

 

Hadde blitt utrolig glad for og kunne skrudd på tv, sette input til hdmi 2, skru på lyden og tv som kilde og sette dekoderen på NRK1. Med ett klikk.

 

Og skrudd det av like enkelt...

 

Har fortsatt ikke funnet flere salgssteder, 1 i UK på ebay som sender til Norge.

 

På forhånd takk for hjelpen, tålmodigheten forsvant når forkjølelsen kom!

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent kan alle slike enheter lære alle typer ir-signaler og dermed styre alt mulig som tar IR, har ihvertfall aldri merket noe annet, de lærer ved at du sender IR-signalet inn med en fjernkontroll, som denne IR-senderen leser av, så den vet hva den senere skal sende, det er dog to heoveproblemer som jeg har støtt på med min begrensede erfaring:

 

1. Endel fjernkontroller sender et annet signal etter en stund, feks øker volumet raskere over tid. Jeg vet ikke helt hvordan man løser dette.

2. Endel innstillinger er bare tilgjengelig via meny, og har ingen dedikert knapp. Og det er en lite smidig og usikekr løsning å sende kommandoen "gå til meny, klikk 4 ganger ned, en gang venstre, og trykk enter".

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet at noen ekstremt få faktisk har ethernet-tilkobling (men er antakeligvis for dyre). RS232 er bare hakket mer vanlig, men det absolutt mest vanlige er IR.

 

Med en eller annen IR-blaster kommer du med andre ord ganske langt. :)

 

 

 

Nå som DLD idiotisk nok er innført vurderer jeg å dumpe alle ON/OFF-kommandoer og temperatur-endringer til en tekstfil og sende den til Regjeringen daglig. cool.gif

Lenke til kommentar

Jeg vet at noen ekstremt få faktisk har ethernet-tilkobling (men er antakeligvis for dyre). RS232 er bare hakket mer vanlig, men det absolutt mest vanlige er IR.

 

Med en eller annen IR-blaster kommer du med andre ord ganske langt. :)

Hvor var det jeg leste om varmepumpe med zigbee integrasjon? ... Men for folk flest, er kost nytt med en IR blaster langt å foretrekke (dog jeg oppdaga at huset vi bor i har installert inneenheten på en så idiotisk plass at en slik blaster - eller i det minste ledningene dit - har lav WAF).

 

Nå som DLD idiotisk nok er innført vurderer jeg å dumpe alle ON/OFF-kommandoer og temperatur-endringer til en tekstfil og sende den til Regjeringen daglig. cool.gif

Kunne ikke dy meg; hvorfor daglig? Send kopi av alle - i det de utføres til Olje- og Energiministeren. Ennå ikke hørt et kvidder om satsning på hjemmeautomasjon som "strømkriseløsning". Bygge nyte kraftverk - javel - men samme regjering har bestemt at eierskapet til målerdataene er kraftselskapenes eie - og ikke fritt anvendbart for oss dødlige. Det burde vært en del av konsesjonsvilkårene at forbruksdata ble fritt tilgjengelig. Da kunne det blitt fart på husholdningselektronikk som tenker selv.

Lenke til kommentar

Varmepumpe.

 

Det enkleste er ofre det beste som Rema sier!

 

Nå venter jeg enda på pakken fra Global Cache, men er det en slik du mener jeg skal bruke?

 

Jeg kjøpte "wifi" som du anbefalte, men om jeg setter 1 i kjelleren så kan den altså styre varmepumpen.

 

Vent, det er jo 1500,- - tror jeg glemmer det. Termostaten får holde.

 

:dribble:

Endret av Morgens
Lenke til kommentar

Nå som DLD idiotisk nok er innført vurderer jeg å dumpe alle ON/OFF-kommandoer og temperatur-endringer til en tekstfil og sende den til Regjeringen daglig. cool.gif

Kunne ikke dy meg; hvorfor daglig? Send kopi av alle - i det de utføres til Olje- og Energiministeren. Ennå ikke hørt et kvidder om satsning på hjemmeautomasjon som "strømkriseløsning". Bygge nyte kraftverk - javel - men samme regjering har bestemt at eierskapet til målerdataene er kraftselskapenes eie - og ikke fritt anvendbart for oss dødlige. Det burde vært en del av konsesjonsvilkårene at forbruksdata ble fritt tilgjengelig. Da kunne det blitt fart på husholdningselektronikk som tenker selv.

Hmmm! Kanskje det er noe?

Fikk nå en idé om å lage et lite script som viser hvor lenge en lyspære har vært av og hvor mye strøm jeg da har spart på det. :p

 

 

 

Nå venter jeg enda på pakken fra Global Cache, men er det en slik du mener jeg skal bruke?

Jeg kjøpte "wifi" som du anbefalte, men om jeg setter 1 i kjelleren så kan den altså styre varmepumpen.

Ja, en slik vil kunne styre varmepumpen om fjernkontrollen er IR.

WiFi-modellen er utmerket hvis du har stabilt trådløst nettverk. Fungerer fint hos meg. :)

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kona har oppdaget "dingsene" mine!

 

Vel, til og begynne med rynket hun på nesen og ristet på hodet. Så ba hun om små fjernkontroller plassert rundt omkring i huset og hun visste hvilke lys som var til hvilke knapper.

 

I dag har hun fått et GUI på mobilen også, men det var når hun i går kveld forsøkte ipadden. Jeg hadde lagt meg og hun skulle skru av alt lyset.

 

Da fant hun to knapper:

 

Natt - Kona sover

Natt - Kona våken

 

Selvsagt trykket hun på den siste, radioen gikk på og det ble fullt lys på soverommet og jeg ble vekket!

 

Moralen er at det ikke lønner seg og slurve med teksten...

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...