Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg holdt på med dette i 2 dager, og her er min erfaring:

 

Jeg hadde fra før 5 stk PROOVE moduler produsert av ARC TECH (3 av/på og 2 med dimming).

 

Så kjøpte jeg en TellStick og klarte å slå av og på, men ikke og dimme.

 

Deretter installerte jeg HomeSeer og installerte Telldus plugin. Denne fungerte med HomeSeer PRO 2.3, men sluttet og fungere når jeg oppgraderte til versjon 2.5.

 

Ok, tilbake til versjon 2.3.

 

Så installerte jeg plugin for Android, og HSTouch appen på mobilen. Denne virker veldig treg og buggete (f.eks. finner jeg bare ett av to event på mobilen).

 

Aldri i verden om HomeSeer er verd de x antall hundre dollar de krever for den.

 

Jeg kan til dels forstå den dårlige integrasjonen med TellStick fordi den ikke støttes fra HomeSeer selv.

 

Blir hele greia noe bedre med en sender fra RFXCOM f.eks.?

 

Drømmen er jo å ha alle lysbryterne fjernstyrt med innfelte enheter bak lysbryterne, men akkurat nå er jeg lite imponert hvis HomeSeer er det beste å oppdrive for å styre dette.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jeg kan til dels forstå den dårlige integrasjonen med TellStick fordi den ikke støttes fra HomeSeer selv.

 

Blir hele greia noe bedre med en sender fra RFXCOM f.eks.?

 

Utvilsomt. Tellstick er et leketøy sammenlignet med RFXCOM.

 

Tellstick-plugin'en er heller ikke ferdig, og kommer ikke til å bli det. Han som utviklet den har sluttet med det for leeenge siden, og mistet prosjektet i en disk-kræsj. Jeg prøvde meg på en liten reverse engineering, men kom aldri videre med det. Droppet det og kjøpte RFXCOM og har ikke sett tilbake siden.

 

Bruker Tellstick'en på jobb (styrt fra HomeSeer hjemme via Script Connector pluginen som sender kommandolinjer for å skru et lys av og på).

 

 

Drømmen er jo å ha alle lysbryterne fjernstyrt med innfelte enheter bak lysbryterne, men akkurat nå er jeg lite imponert hvis HomeSeer er det beste å oppdrive for å styre dette.

Dette er egentlig ikke et HomeSeer-problem slik jeg ser det.

 

Men du kan jo velge å droppe hele HomeSeer og bruke det (relativt kjedelige og dårlige) programmet som følger med.

 

 

Lenke til kommentar

Men er virkelig HomeSeer det beste man kommer over av software?

"Best" er et spørsmål om definisjoner. Spør du meg er svaret "ja" fordi det er utvidbart i alle retninger og enkelt å håndtere.

 

Andre vil nok si at det ikke er direkte pent, og det har de jo rett i (selv om det blir nok vesentlig bedre når versjon 3 kommer i løpet av året). Men så sitter du jo heller ikke foran en PC for å styre lyset; det skjer automatisk (enten forhåndsprogrammert eller f.eks. bevegelsessensorer), eller så styrer du det via en touch-screen eller brytere.

 

 

 

Men det finnes flere alternativer. Det er bare å prøve dem (søk på "home automation software" f.eks.). :)

Jeg prøvde noen alternativer før jeg valgte HomeSeer (som CQC, Housebot, ActiveHome Pro, xPL Monkey, og Girder, men det finnes enda flere). Det er jo litt penger det er snakk om uansett, så det er greit å være sikker. Ikke skyld på meg om du ikke er fornøyd... ;)

 

RFXCOM har en liste over programmer de støtter her: http://rfxcom.com/supported_sw.htm

Lenke til kommentar

Du som har flere års erfaring med dette kan kanskje svare på en ting:

 

La oss si at man monterer en slik bak en eksisterende lysbryter.

 

Jeg vil da kunne slå lyset av å på via manuell bryter eller PCen ikke sant?

 

Men la oss si at jeg slår lyset på med PCen, også av med bryteren. PCen vil da tro at lyset er på siden denne modulen ikke sender.

 

Hvis jeg da skal ha lyset på igjen via PCen, må jeg da velge først av og deretter på? Eller sender den ut signaler på nytt dersom jeg bare trykker på?

 

Håper du skjønner :)

Lenke til kommentar

Men la oss si at jeg slår lyset på med PCen, også av med bryteren. PCen vil da tro at lyset er på siden denne modulen ikke sender.

Riktig.

 

 

Hvis jeg da skal ha lyset på igjen via PCen, må jeg da velge først av og deretter på? Eller sender den ut signaler på nytt dersom jeg bare trykker på?

Det holder å sende et på-signal på nytt.

 

Men det kan være greit å vite at den modulen tolker to på-signal som "begynn å dimme opp og ned til du trykker PÅ en gang til". Denne dimme-syklusen trer inn fordi den modulen ikke har forhåndsdefinerte dim-nivåer. Så hvis du har skrudd på bryteren manuelt og du sender PÅ fra PCen vil modulen begynne dim opp/ned-syklusen.

 

 

Lenke til kommentar

Da skal jeg skaffe meg en sender og mottaker fra rfxcom og en modul som sender og mottar... for å teste litt i første omgang :)

Det finnes dessverre ingen moduler som BÅDE sender og mottar (selv om det hadde vært ønskelig). Senderen brukes for å styre enheter, mottakeren brukes for å ta imot fjernkontroller, temperatursensorer, etc, etc.

Lenke til kommentar

Tidlig på jobb du også? :p

 

Ok, så hvis man skal ha ett sender-mottaker-system må man altså ha 4 komponenter.

 

Sender og mottaker til PCen.

Mottaker i veggen.

En en sender i form av en bryter på veggen.

 

Da kan PCen fange opp at bryteren brukes siden PCen har en mottaker?

Lenke til kommentar

Tidlig på jobb du også? :p

Det er ikke ofte jeg må være på jobb før kl. 6 men det hender dessverre... ;)

 

 

 

 

Ok, så hvis man skal ha ett sender-mottaker-system må man altså ha 4 komponenter.

 

Sender og mottaker til PCen.

Mottaker i veggen.

En en sender i form av en bryter på veggen.

 

Da kan PCen fange opp at bryteren brukes siden PCen har en mottaker?

Jepp! Helt riktig.

 

 

Jeg har f.eks. en bryter som styrer alt lyset i stua (fordelt på flere moduler). Bryteren sender et PÅ signal til HomeSeer. HomeSeer skrur på en virtuell HS-device (altså en "device i HomeSeer") med kode A3.

 

Når A3 blir skrudd av eller på kjører HomeSeer et script som skrur setter devicer B1, B2, B3, B4 og B5 til samme status som A3. :)

 

 

Lenke til kommentar

Ok, min første tanke var at bryteren gir beskjed til både modulen og PCen.

 

Men det er kanskje like greit og la PCen gjøre alt? Vet ikke om det blir noen stor forsinkelse eller noe?

 

En annen ting.. er det 400 og noe eller 800 og noe MHz det lønner seg å basere seg på?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Ok, min første tanke var at bryteren gir beskjed til både modulen og PCen.

 

Men det er kanskje like greit og la PCen gjøre alt? Vet ikke om det blir noen stor forsinkelse eller noe?

Jo, går det via PCen så går det noe tregere. Og det er fullt mulig å la bryteren gi beskjed til både modulen og PCen.

 

 

En annen ting.. er det 400 og noe eller 800 og noe MHz det lønner seg å basere seg på?

433 MHz er vel i praksis det eneste alternativet. 800-og-noe fungerer foreløpig kun for bevegelsessensorer fra Visonic(?).

 

 

Lenke til kommentar

Best practice - Fjernkontroller i Homeseer!

 

Hei igjen, håper på innspill.

 

Kona har "forlangt" enklere betjening og har anskaffet 4 av disse:

 

14603.png

 

2 i stua og 2 i kjeller, akkurat samme funksjoner for hver etasje.

 

Bruker 5 knapper på begge.

 

Er redd jeg gjør dette tungvint, og håper noen vil forklare meg en lettere måte som jeg idiotisk nok har oversett!

 

- Lager 5 input device pr. fjernkontroll, 1 pr. bryter og 20 totalt.

- Lager 2 events pr. bryter, On/Off - fungerer både for av/på og dimmere. Dette blir 40 events!

 

Det er spesielt den siste jeg lurer på, men har ikke funnet noen måte og si at "if bryter 1 remote 1 or 2 then"...

 

Forslag - før jeg copy og paster til konas store glede?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...