Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjernkontroll - dårlig dekning

Hei, har et problemområde i 100 kvm. leilighet. Nexa og X10 fanges dårlig opp av USB-Rfxcom. Usikker hva som forstyrrer. Noen ganger må jeg reise meg og gå 2-3 meter nærmere Rfxcom, frustrerende.

Z-Wave fungerer utmerket på samme sted, er det fjernkontroller som kjører Z-Wave som jeg kan "adde" i HS3 og lage events for? Vet om dette med assosiasjoner men jeg vil gjerne gjøre det i HS3.

God helg.

Lenke til kommentar

Jeg mistet mye dekning etter at jeg fikk ny Altibox dekoder.

Hadde RFXcom i nærheten av denne, men etter å flytte de fra hverandre fikk jeg igjen mye av rekkevidden.

For mange RF enheter kan også støye, feks magnetsensoren sender 3 ganger for å være sikker når de trigges.

RF tåler dårlig flere signaler på luften i samme tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og DER har jeg kjøpt HS3PRO  :eek:

Er en litt fustrert Fibaro bruker akkurat nå, så jeg vil se om gresset er grønnere på andre siden  :)

Får ta meg en tur til Tronika å handle stikke også, da..

Blir oppgradering her også ein av dei fyrste dagene. Er framleis storbruker av Philips Pronto fjernkontroller og fant fyrst nylig ein HS3-støtta plug som erstatter Prontonic (HS2). Difor tipp topp med 50% off :)

Veit det tidlegare i tråden er skrive litt om konvertering frå 2 til 3, men del gjerne erfaring med type USB-stikk og andre utfordringar i overgangen. Har blant anna ein dørlås frå Danalock (Polycontrol) som eg veit trøbler litt med HS3. Etter å ha oppgradert til siste versjon av låsen fungerer den finfint i HS2 (og på eiga hand med bluetooth smart), så krysser fingrene.

Helsing glad homeseerbruker som føler seg litt nybegynner her på forumet samanlikna med veteraner.

Lenke til kommentar

Kjøpte hs3 upgrade igår og blir til å legge inn alt fra scratch, da får jeg ryddet opp litt i alt det gamle rotet jeg ikke egentlig bruker lenger.

samtidig har jeg smått begynt å bytte over til z-wave og lagt inn et par enheter der.

Har lagt hs3 på en virtuell server denne gangen, for enklere å kunne flytte alt til en annen maskin når denne tar kvelden.

Lenke til kommentar

Og DER har jeg kjøpt HS3PRO  :eek:

Er en litt fustrert Fibaro bruker akkurat nå, så jeg vil se om gresset er grønnere på andre siden  :)

Får ta meg en tur til Tronika å handle stikke også, da..

Blir oppgradering her også ein av dei fyrste dagene. Er framleis storbruker av Philips Pronto fjernkontroller og fant fyrst nylig ein HS3-støtta plug som erstatter Prontonic (HS2). Difor tipp topp med 50% off :)

Veit det tidlegare i tråden er skrive litt om konvertering frå 2 til 3, men del gjerne erfaring med type USB-stikk og andre utfordringar i overgangen. Har blant anna ein dørlås frå Danalock (Polycontrol) som eg veit trøbler litt med HS3. Etter å ha oppgradert til siste versjon av låsen fungerer den finfint i HS2 (og på eiga hand med bluetooth smart), så krysser fingrene.

Helsing glad homeseerbruker som føler seg litt nybegynner her på forumet samanlikna med veteraner.

Jeg har mindre problemer med PolyLock i HS3 enn jeg hadde i HS2. :)

I utgangspunktet er det ikke så mye "oppgradering" som det er "starte på nytt". Du legger til Z-stick'en i HS3, og importerer alle enheter. Rescan kjøres i importen, men det kan være en fordel å gjøre det etterpå også. Jeg skrev ut "Who Am I" siden i HS2, der er koblingen mellom navn og nodenummer.

Lenke til kommentar

Fjernkontroll - dårlig dekning

Hei, har et problemområde i 100 kvm. leilighet. Nexa og X10 fanges dårlig opp av USB-Rfxcom. Usikker hva som forstyrrer. Noen ganger må jeg reise meg og gå 2-3 meter nærmere Rfxcom, frustrerende.

Z-Wave fungerer utmerket på samme sted, er det fjernkontroller som kjører Z-Wave som jeg kan "adde" i HS3 og lage events for? Vet om dette med assosiasjoner men jeg vil gjerne gjøre det i HS3.

God helg.

Har du prøvd med en GP antenne på RFXCom'en?

Denne fjernkontrollen lager events i HS3

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ikke så mye "oppgradering" som det er "starte på nytt". Du legger til Z-stick'en i HS3, og importerer alle enheter. Rescan kjøres i importen, men det kan være en fordel å gjøre det etterpå også. Jeg skrev ut "Who Am I" siden i HS2, der er koblingen mellom navn og nodenummer.

Takk!

Ser ut til at det har gått greit. Z-wave er på stell og fungerer tilsynelatende som det skal. Nexa er lagt til på nytt for å få eit reint og ryddig oppsett.

NEXA/RFXCOM og HSTOUCH

Har litt utfrdringer med å forstå Toggle on/off funksjonen i HS3. Har søkt på Homeseerforumet og div andre steder, men blir ikkje heilt klok. Utfordringa er å få den til å fungere som av/på når ei kjelde også er satt opp med fader. Har fått det delvis til å fungere ved å endre Values, men ikkje heilt.

Poblem:

- Setter knapp i HSTouch til Toggle on/off

- Slår (stort sett) av lampe når bright er 100% og på lamper når lampen er av. Slår ikkje av eller på ein lampe som er dimmet.

- Ustabil som av/på av pluginmoduler (også på ikkje dimbare moduler)

Kan løyse det med to knapper i prosjekta der den eine slår av og den andre sender bright 100% 

Det er ikkje ynskjeleg då det tar opp langt meir plass på skjermene.

Nokon som kan kome med litt tips?

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

Du kan evt. laget et script som du kjører fra HStouch OnButtonPress eller Release. Jeg kan hjelpe deg med det for jeg har tenkt det samme, jeg har bare aldri tatt meg tid.

Eg er ganske uerfaren når det kjem til script, men er veldig lærevillig og har prøvd meg litt fram i HS2. Med andre ord: takker veldig ja til hjelp :)

Prøvde med på ein event, men det løyste sjølvasgt ikkje casen.
Får til dette:

- Dersom lyset er satt til verdi over 1 - Slå av lyset

Men dette er ikkje mulig ved hjelp av event:

- Dersom lyset er satt til verdi over 1 - Slå av lyset

- Dersom lyset er satt til verdi under 1 (eller 0) - Slå på lyset

Lenke til kommentar

Jeg snekret sammen et kjapt script:

Public Sub Main(ByVal input As Object)
        '© Moskus 2015
        Dim control As String = input
        Dim devicevalue As Double = hs.DeviceValueEx(control)

Dim capi As HomeSeerAPI.CAPIControl = Nothing

If devicevalue = 0 Then 'device is off, so let's trigger "On Last Level" if it exists on the device, and just "On" if it doesn't
            capi = hs.CAPIGetSingleControl(input, True, "on last level", False, False)

If capi Is Nothing Then '"On last Level" wasn't found, so we need to find "On"
                capi = hs.CAPIGetSingleControl(input, True, "on", False, False)
            End If

Else 'The device is on, so let's turn it offf
            capi = hs.CAPIGetSingleControl(input, True, "off", False, False)
        End If

If capi IsNot Nothing Then
            hs.CAPIControlHandler(capi)
        Else
            hs.WriteLog("SmartToggle", "Could not execute CAPIcontrol, it's nothing! (Input device value: " & devicevalue & ")")
        End If
    End Sub

... testet, og det fungerer fint! :)

Som input bruker du devicereference (den ligger under Advanced, og er det unike nummeret til den device'n). Her er et oppsett som event, tilsvarende burde fungere i HStouch. :)

mEP5o.jpg

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg snekret sammen et kjapt script:

Fantastisk - tusen takk!

Tester så snart eg er med systemet. Dette vil løyse mykje for meg då skjermene i huset har små av/på-knapper på hovudskjermen/startsida (slik at også andre familiemedlemmar er fornøyd med det bilete som lyser frå vegger rundt omkring).

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

Det er MYE enklere å kalle opp en "knapp" fra HSTouch enn å kalle opp et script.

Jeg ville ha lagt script bak en knapp på Devicet (for eksempel. "MyToggle")

Dette kan gjøres generelt så det funker på alt lys.

Så slapp du å finne Devref'en for hver gang du skulle bruke den.

(Må jo finne den når du lager knappen da)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...