Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du noen eksempler på noen fine varianter av HStouch? Har egentlig ikke sett særlig mye som har et særlig imponerende grensesnitt.

Vel, jeg synes midt er veldig bra! ;)

Har tilgang til alt jeg vil ha tilgang til på første skjermbilde, og ekstra skjermbilder for alt annet. Vinner ingen desingpris, men er funksjonelt. :)

 

Men med HStouch (og tilsvarende programmer og utvidelser) må du lage grensesnittet selv. Er du flink blir det jo pent og funksjonelt. :)

 

 

 

Web-grensesnitt er litt begrenset synes jeg mtp utseende og funksjonalitet. Problemet er at jeg ønsker noe som ser bra ut, og fungerer bra, som kan styre 1. Alt av media 2. Alt av elektriske enheter som PCen styrer 3. Alt annet som PCen kan gjøre. Og det er litt tynt på den fronten.

 

Webgrensesnittet til HomSeer 2 bommer nok på mange punkter når det gjelder design, og visstnok en del av planen å rette på i HomeSeer 3.

Men hva mer funksjonalitet trenger du? Du kan jo egentlig velge (nesten) fritt, og finn scripts/plugins for det som ikke er støttet direkte.

 

Dessverre finnes det ingen programmer uansett OS som kan styre ALT så vidt jeg vet. HomeSeer er det nærmeste jeg har kommet og jeg har enda ikke funnet noe jeg ønsker å gjøre som HomeSeer ikke klarer. Men du kan jo kikke litt nærmere på f.eks. CQC, men for oss i Europa er det nok litt mer begrenset.

Lenke til kommentar

Jeg er litt utafor diskusjonen, men deler litt uansett.

Jeg har nylig bygget hus så dette er basert på egne erfaringer (Godt & vondt)

 

Planlegg etter verst tenkelige scenario. (Den sentrale styringsserveren dør mens du er på ukes jobbtur)

 

Om du bygger nytt så legg masse rør og bruk gjerne 20mm over alt. Da har du plass til flere linker på ett strekk. Legg gjerne noen rør du tror du ikke trenger og.

 

Sats på kablet bryterstyring på nøkkelfunksjoner (Garasjeport, borte/hjemmebryter osv.) Da blir det lettere for andre å betjene systemet + at du får en høyere feiltoleranse.

 

Touch, remote app osv er fint for totalkontroll på et system.

 

Sentralisering. Jeg liker det. Det sentraliserer og feilsøkingen og strømforsyningen, og man slipper å lete bak dekklokk og brytere. Er man heldig kan man kutte ned på antall komponenter.

 

Gå for kablet kontroll om du kan. Kabler kan brukes til alt og om en legger Cat6 så har du et totalnett du kan koble på det meste. (PoE)

 

Legg flere rør. Da er det aldri for sent å angre.

 

Med en bryter kan du koble ut en eller flere seksjoner i sikringskapet.

Med litt planlegging kan du koble ut alle kurser som ikke er driftsnødvendige når du reiser bort. (Bonus på strømforbruk & brannfare)

 

Litt rotete, men god helg!

Lenke til kommentar

Først: Igjen takk for god hjelp Moskus! Om ikke med "denne" så er du til uvurderlig hjelp for oss andre nerder!

 

Pokker, etter reinstallasjon av Homeseer får jeg en feilmelding:

 

Web Server Error 404, cannot serve file: C:\Program Files\HomeSeer HSPRO\html/announce?info_hash=���<����|�V[� -��&peer_id=-UT1830-�>Yj�mׁA�bF&port=11424&uploaded=0&downloaded=0&left=107853222&corrupt=0&key=E4C784AC&event=started&numwant=200&compact=1&no_peer_id=1

 

Den kommer jevnlig, uten mønster, 3-4 ganger pr. time, noen ganger kommer det 2 stk. samtidig. Ikke helt like men ca. :dontgetit:

 

Søkte "litt" men fant ut at jeg heller ville spørre her - om noen kan peke retning og feilsøke i...

 

Noen som vet?

http://helpdesk.homeseer.com/

 

Fant utav dette, utrolig nok! Det er uTorrent som "fucker" opp, endret port til noe annet enn 80 og voila så var det bra. Den satt langt inne men utrolig kjekt og få ryddet opp.

 

+

 

Det har vært svært god aktivitet her i tråden de siste dagene. Det er bra.

 

Linux-avsporingen: Zzzzzzzzzz...

 

Homeseer's GUI: Er helt fryktelig, om jeg hadde "kun" sett skjermbilder ville jeg aldri installert den, ser utrolig "harry" ut - spesielt fanen med "Updates" hvor grafikken er fullt på høyde med Kvasir anno 1994!

 

Men når man har brukt det en del så er logikken på plass, klart det kunne vært enklere men det er prisen man må betale av og la det styres via (gammeldags) web. Om versjon 3 blir bedre så gleder jeg meg til.

 

+

 

Kunne vært artig om flere skrev om sine installasjon, utstyr, løsning, kostnader osv. Har ikke gjort det selv men kanskje jeg bør gjøre det...

 

Ha en fin lørdag!

 

PS: Nå er jeg dritlei trøndere og ski!

Lenke til kommentar

Fant utav dette, utrolig nok! Det er uTorrent som "fucker" opp, endret port til noe annet enn 80 og voila så var det bra. Den satt langt inne men utrolig kjekt og få ryddet opp.

Du fikk faktisk lov til å kjøre en webserver oppå en annen? Både uTorrent og HomeSeer skulle ha sjekket for det... cry.gif

 

Linux-avsporingen: Zzzzzzzzzz...

Nåh, hvis noen finner et veldig godt Linux-program så er jeg interessert i det også. Men kan det slå funksjonaliteten til HomeSeer (UI kan alt slå, til og med Notepad) blir jeg overrasket, men også mer interessert. Men OS-debatt er kjedelig... ;)

 

Man må jo uansett alltid være villig til å lære noe nytt! :) Da blir livet kjekkere... ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Moskus, webserver x 2: Nei, men uTorrent gikk på 8080 men av en eller annen grunn tar de imot "noe" på den porten som var i feilmeldingen.

 

"By design" i torrent-teknologien...

 

+

 

Nexa (dimmer) som bryter på lysstoffrør!

 

14329-3.png

 

Denne er både bryter og dimmer, i Homeseer kan jeg sette den opp som begge deler. Som bryter er det on/off og som dimmer i %.

 

Jeg lurer på om det er noe i veien for og bruke den som bryter på lysstoffrør? Evt. hva vil skje om jeg gjør feil og dimmer lysstoffrør, vil det smelle eller bare ikke fungere?

 

Manualen sier klar NEI men jeg vil helst tro at det er som dimmer!

 

Noen råd?

Lenke til kommentar

Gå for en appliance modul. Dimme lysstoffrør krever "spesielt utstyr". Monterer du noe feil (som her) og huset brenner ned, kan du risikere å få en betydelig avkortet erstatning...

Den Nexa-dimmeren er veldig enkel å få til å dimme, FOR enkel faktisk. Bare skru på lyset to ganger, så begynner den å dimme.

 

Problemet er, så vidt jeg vet (og det er ikke mye), selve måten den dimmer på. Justeres amplituden, spenningen eller motstanden.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

OK, vet ikke om jeg forstod deg - eller du forstod meg.

 

Dette skal IKKE dimmes, det er lysene under kjøkkenskapene. Det er andre "stemningslys" der og jeg ønsker bare og bruke en slik innebygget bryter/dimmer som bryter og få on/off.

 

Hva slags "appliance modul" tenkte du på?

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært så enkelt :-)

 

Der er det (konas) hub over kjøkken/terrasse/hage og med 3 doble brytere og 2 dimmere så er det ikke plass til noe mer.

 

Derfor hadde det vært perfekt og hatt en slik liten Nexa.

 

Får gruble litt, ny kone eller nytt kjøkken kanskje...

Lenke til kommentar

Der er det (konas) hub over kjøkken/terrasse/hage og med 3 doble brytere og 2 dimmere så er det ikke plass til noe mer.

 

OK, men da tror jeg du hadde hatt et problem uansett hvilken løsning det ble. Den dimmeren bruker jo nesten like mye plass som av/på-modulen... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...