Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

beklager at dette er litt off topic men en spør jo venner når en er i trøbbel:

Jeg har kjøpt meg en nytt Qnap NAS

https://www.komplett.no/qnap-ts-853-pro-8g-8-bay-nas/822963

som skal bli familie knutepunkt!

Web serveren har virtual sites men jeg trenger å stenge biter av dette så bare familie og venner har tilgang.

Og Linux er jeg helt blank på :(

Noen tips?

.htaccess???

Ja du må bruke en .htaccess for det, men hvordan man setter det opp i qnap vet jeg ikke. Tipper de har noe gui på det. Søkte litt på google å det meste der er fra 2009. på mine burker bruker jeg htccess samt htpasswd -c /var/passwdfile username så har jeg da peler i htaccess fila til passwd fil.

fant noe her: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?p=226296

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for at du hjelper til!!!

Egentlig er det 3 problemstillinger her:

- Må jeg installere noe NTLM greier på Apache serveren for at den skal kunen be om passord?

- Kan jeg lage .htacces fila i Notepad og bare kopiere den til den folderen som skal stenges?

- Hvordan kobler jeg .htaccess fila til en QNAP bruker? (eller er det Linux passord fila jeg må koble den til?)

Om dere andre er lei av off-topic diskusjonen så kan vi flytte oss til PM... (?)

Lenke til kommentar

Kun 1?

Det går jo an å ha mer enn én disk i en NAS... ;)

Jeg er kjempefornøyd med min Qnap. :)

Den brukes som felleslager til hele familien (bilder, video, bla, bla) og som storage for VMware-maskinen. Jeg kjører lite tjenester på Qnap'en, det har jeg heller flere virtuelle servere som tar seg av. Lettere å kontrollere (for meg).

Lenke til kommentar

Da er det avgjort. Jeg bestiller 30 stykker fra RollerTrol, og så fordeler vi dem når jeg har fått den. I tilfelle noen er i tvil, er det altså denne greia:

mini-window-blind-motor.jpg

http://rollertrol.co...lind-motor.html

12 volt tubular motor: 4 lb (1.8 Kg) lift when using 1" OD tube

compatible with Vera and RFXCOM USB transceiver

includes motor, tube adapters (3/4" - 18 mm ID) and hanging brackets

control type: built-in radio controller, can use our multi-channel remotes

lift capacity with standard adapters: 4 lb (1.8 Kg) with 1" O.D. tube

torque: 0.3 Nm

speed: 25 rpm

nominal voltage: 12 v DC (safe for children and adults)

minimum voltage: 9 v DC

standby current: 18 mA

max turns in one direction: unlimited

upper/lower limits: 'learning type', set by controller positioning

current consumption: 600 mA (1200 mA at stall)

noise level: 38db

net weight: 115 g

accepts industry standard 1" OD tubing: YES (1/8" wall, 3/4" ID)

compatible with Rollease®: yes

accepts any round tubing: YES

minimum tube length: 10" (25.4 cm)

maximum tube length: unlimited

tested life: 30,000+ cycles

Du har tilfeldigvis ikke noen til overs, isåfall kjøper jeg gjerne de:)

Lenke til kommentar

Takk for at du hjelper til!!!

Egentlig er det 3 problemstillinger her:

- Må jeg installere noe NTLM greier på Apache serveren for at den skal kunen be om passord?

- Kan jeg lage .htacces fila i Notepad og bare kopiere den til den folderen som skal stenges?

- Hvordan kobler jeg .htaccess fila til en QNAP bruker? (eller er det Linux passord fila jeg må koble den til?)

Om dere andre er lei av off-topic diskusjonen så kan vi flytte oss til PM... (?)

du trenger ikke noe ntlm, den htpassws saken jeg nevnte lager en passord fil opp mot en bruker.

ja .htaccess fila kan du lage i notepad men allt det andre må du desverre inn med putty for å fikse.

har en .htaccess:

AuthName "ikke noe her.." <-- bare et navn som står på user/passord boks
AuthType Basic
AuthUserFile /var/.htpasswd <-- dette er fila som du laget med htpasswd -c /var/.htpasswd bruker1 denne legger du hvor du vil denne inneholder brukernavn og passord som da er cryptert
Require valid-user bruker1 bruker2 <-- du kan jo hende du har fler brukere i fila men kun 2 av dem skal inn her.
Endret av mrroffer
Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut at jeg kan bruke QNAP sin user database
Slik:
AuthName "Restricted Access"
AuthType Basic
AuthUserFile /mnt/HDA_ROOT/.config/shadow
AuthGroupFile /dev/null
Require valid-user

Det eneste jeg trenger er i lage denne fila med Notepad og legge den på det directory jeg vil beskytte (derfra og nedover) og så gå i "File Station" på NASet og rename den til ".htaccess" (Windows nekter å rename den til det)

Jeg har også fått til å be om spesifike brukere:

AuthType Basic
AuthGroupFile /dev/null
Require user bjarne trygve moskus

Nå har min sønn som er på data-drift pålagt meg at user granting skal skje på gruppe nivå og aldri på bruker nivå (far er en udisiplinert gammel programmerer...) men det får jeg ikke til.

Jeg gjettet på:

AuthType Basic
AuthGroupFile /mnt/HDA_ROOT/.config/group
require group bjarneswebbrukere

Men det funker ikke :(

Any ideas?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg kan bruke QNAP sin user database
Slik:
AuthType Basic
AuthGroupFile /dev/null
Require valid-user

Det eneste jeg trenger er i lage denne fila med Notepad og legge den på det directory jeg vil beskytte (derfra og nedover) og så gå i "File Station" på NASet og rename den til ".htaccess" (Windows nekter å rename den til det)

Jeg har også fått til å be om spesifike brukere:

AuthType Basic
AuthGroupFile /dev/null
Require user bjarne trygve moskus

Nå har min sønn som er på data-drift pålagt meg at user granting skal skje på gruppe nivå og aldri på bruker nivå (far er en udisiplinert gammel programmerer...) men det får jeg ikke til.

Jeg gjettet på:

AuthType Basic
AuthGroupFile /mnt/HDA_ROOT/.config/group
require group bjarneswebbrukere

Men det funker ikke :(

Any ideas?

den fila kan du vel bare kalle htaccess så laster du den opp med ftp å renamer via ftp ? du har korrekt, jeg finner en group på min qnap også på samme lokasjon. men har faktisk ikke brukt det før :D

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har begynt å installere min fibaro dimmer moduler bak ELKO doble brytere (med fjær - momentary bryteren).

Via HS3 jeg kan styre alt som planlagt, men på bryteren har jeg problemer:

- Trykke én gang: dimmer lysene til 100% i løpet av ca 2s.

- Trykke igjen: dimmer lysene til ca 1% i løpet av ca 2s. det gjør aldri slå helt av!

spørsmål:

1. Hvilke innstillinger/parametere trenger jeg å slå på når jeg trykker og slår fullt av når jeg trykker på nytt?

2. Hvilke innstillinger/parametere trenger jeg å ddimme lys gjennom å holde knappen (fungerer ikke så langt)?

3. Hvor kan jeg se 'S2' og knytte S2 bryteren til handlinger?

Tusen takk for hjelp!

Jeg har løst problemet!

En momentary bryteren kan være "alltid åpen" eller "alltid lukket". Fibaro krever det å være "alltid åpen" ellers fungerer det ikke. Når jeg snudde bryteren opp ned for å ha det "alltid åpne" når ikke rørt, det fungerer som en sjarm med default instillingene.

Håper dette hjelper noen med samme problem:

http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=17659.0

Lenke til kommentar

den fila kan du vel bare kalle htaccess så laster du den opp med ftp å renamer via ftp ? du har korrekt, jeg finner en group på min qnap også på samme lokasjon. men har faktisk ikke brukt det før :D

Men får DU det til å virke på Grup nivå?

Det ER jo bedre å klarere en gruppe til en Web site enn en alle brukerne hver for seg...

Lenke til kommentar

HS3 - Få event til å kjøre "neste" hele time?

Er det mulig å lage en event som kjører neste gang klokka er en hel time? Om jeg aktiviserer det 09:50 så kjøres det 10:00, 13:10 og 14:00 osv.

Jeg er glad i nyheter, men det er enkelte programledere som jeg ikke klarer. Dermed vil jeg at radioen går til P1 når klokken er helt time, dermed slipper jeg å høre Pål Plassen tørrprate daglig. :confused:

På samme måte vil jeg "skru" av radioen 3 eller 5 minutter senere. Evt. gå tilbake til sin opprinnelige iTunes-spilleliste. Det ordner jeg selv.

Hadde blitt utrolig glad om det fantes en løsning for dette.

Lenke til kommentar

HS3 - Få event til å kjøre "neste" hele time?

Er det mulig å lage en event som kjører neste gang klokka er en hel time? Om jeg aktiviserer det 09:50 så kjøres det 10:00, 13:10 og 14:00 osv.

Jeg er glad i nyheter, men det er enkelte programledere som jeg ikke klarer. Dermed vil jeg at radioen går til P1 når klokken er helt time, dermed slipper jeg å høre Pål Plassen tørrprate daglig. :confused:

På samme måte vil jeg "skru" av radioen 3 eller 5 minutter senere. Evt. gå tilbake til sin opprinnelige iTunes-spilleliste. Det ordner jeg selv.

Hadde blitt utrolig glad om det fantes en løsning for dette.

HsQpm.jpg

JvmT4.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Moskus, takk igjen. Du er konge.

Homeseer kjører jo stadig tilbud med 50%, noen som vet når neste kommer? (Typisk helligdager el i USA)
ser jeg må oppgradere til hs3 for å kunne bruke UZB z-wave sticken

Jeg søkte gjennom gammel mail, visste de kom til nytte en gang.

25% har de altfor ofte, ca. annenhver mnd.

50% er det flere ganger i april/mai samt november/desember. Både for 2014 og 2013,

PS: Jeg aner (selvsagt) ikke noe om USB, jeg kjører den gamle som Moskus sa at jeg måtte ha!

Lenke til kommentar

Homeseer kjører jo stadig tilbud med 50%, noen som vet når neste kommer? (Typisk helligdager el i USA)

ser jeg må oppgradere til hs3 for å kunne bruke UZB z-wave sticken

Tja... påskesalg?

De har 25% med jevne mellomrom, men 50% er ikke like ofte. Black Friday er vel garantert 50%. Kanskje 4. juli?

Lenke til kommentar

Er det mye som må endres for å få vekkerklokke scriptet ditt til å virke på HS3 Moskus?

Ja, ganske. Jeg bruker ikke det scriptet nøyaktig som det står, men har satt opp et event-basert istedenfor (men med et bittelite script for å dimme lyset opp). Den gjør nøyaktig den samme jobben, men er enklere å vedlikeholde.

Du finner en tidligere versjon her, jeg får ta meg sammen å poste det endelige scriptet også (det dimmer litt del smartere, for dimmerne er som oftest ikke helt lineære).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...