Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

UZB1 støtter den, og skal visst også være støttet av HomeSeer nå.

Det er ikke alle som er enige i at man skal bruke HomeSeer, men hvis man vil ha et fleksibelt system som egner seg både for "amatøren", "den proffe" og alt innimellom så er HomeSeer absolutt verdt en kikk. Ikke alle her bruker HomeSeer, men mange gjør det. :)

Går du f.eks til Indigo Domotics sine forum så kan du lese om flere folk som kommer fra Homeseer og har gått over til Indigo fordi de ikke orker noe mer av alt tullet som er med HS3. Du har også en mye mer fornøyd brukergruppe på Indigo forumet enn du har på f.eks Homeseer sitt forum eller Fibaro sitt forum fordi ting fungerer mye bedre.

Rart det der. De som har gått over er fornøyde. Men de som kommer tilbake til HS poster ikke hvor fornøye de er på Indigo sitt forum... ;)

EDIT: Til syvende og sist koker det ned til hva man har lyst på, bruk for og synes er overkommelig å håndtere. Ingen kan fortelle deg hva du vil ha, jeg kan bare fortelle deg hva jeg vil ha. HomeSeer gir meg alt jeg ønsker meg (stor kompabilitet, enkelt oppsett, særdeles enkelt å lage avanserte regler, lett å scripte til og lett å lage plugins til, HStouch for touchskjermer, etc), men andre kan prioritere annerledes.

Jeg har ikke tid lenger til å sitte å plukke på ting for å få det til å fungere.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av oss synes TellsticNet er helt greitt.

Jeg har fulgt diverse forum ganske nøye og har vel knapt sett noe som ikke løses på en enkel måte i TelldusLive.

Og nå kommer snart støtte for Z-wave, det løser problemet med manglende tilbakerapportering fra brytere.

Telldus er open source, og det finnes API'er for alt som kan styres.

Styre noe fra web er bare unntaksvis aktuelt.

I "My events" kan du legge opp regler slik at alt som kan automatiseres "går av seg selv".

Eneste jeg styrer fra web (eller telefon) er å slå av og på varme og vv-bereder på hytta/hjemme dagen før ankomst hytta eller hjemme.

Endret av arneolav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens vi venter på elektrikeren.... wink.png

Første pakke fra smarthus.info!

15 Fibaro modul-dimmere

4 (blir 5) Duwi modul-dimmere

2 to-fase av/på moduler

4 plugin dimmere

4 batteridrevne brytere

6 av/på plugin moduler

4 (blir 5) bevegelsessensorer.

attachicon.gifWP_001106.jpg

Når de gjelder de batteridrevne bryterene, hvordan har du klart og legge dem inn i hs3 og hvor mange elementer får du opp. Jeg får bare opp batteristatus?

Hvordan har du lenket de til dimmer modulen? har du gjort det gjennom hs3 eller direkte fra bryteren til modulen?

Hvilken type veggbryter er det du har?duwi 05433

Lenke til kommentar

Når de gjelder de batteridrevne bryterene, hvordan har du klart og legge dem inn i hs3 og hvor mange elementer får du opp. Jeg får bare opp batteristatus?

Hvordan har du lenket de til dimmer modulen? har du gjort det gjennom hs3 eller direkte fra bryteren til modulen?

Hvilken type veggbryter er det du har?duwi 05433

Jeg har ikke testet dem med HS3...

Lenke til kommentar

Jeg ser også at noen anbefalte deg å gå for Aeon sin z-stick 2 som bruker 300 brikken fra Sigma og hvor firmwaren ikke har blitt oppdatert på over 3 år. Dette er idag en gammel teknologi og min personlige mening er at hvis du skal gå til innkjøp av en z-wave kontroller idag så går du så klart for en med en 500 brikke installert.

Guilty.

Kall det uvitenhet. :grin2:

USB-sticken er den minste kostnaden du vil få. Mange her inne, inkl. meg selv benytter den med stor suksess.

Prøv gjerne alt av software som finnes og meld gjerne tilbake med dine erfaringer. Homeseer 3 er for meg et godt nok valg.

Lenke til kommentar

Fibaro sine dimmere kjenner jeg ikke så godt til, men Qubino sine kjenner jeg godt til. Jeg har hele huset fullt med qubino dimmere. De virker helt utmerket på alle lamper og spotter. Ingen flimmer på spotter(GU10 led) , pærer, sparepærer, osv.

Har fibaro hc2 som styring, og det virker veldig bra sammen.

Eneste aber var at det ble litt kabeltrekking i noen bokser, men angrer ikke et sekund. Anbefales!

Vet du hvilken firmware versjon du har på dine dimmere?

(Og det er ZMNHDA2 vi snakker om?)

Ja, det er ZMNHDA2 jeg har 13 stk av. (Versjon 1.12)

Virker helt fantastisk. (og ingen summing / EL-knurring ved dimming :-)

Har nettopp installert en Qubino - ZMNHDA2 der fibaro brummet for mye. Qubino dimmeren gjorde en mye bedre jobb...nesten lydløst der nå.

Men, jeg får ikke watt målingen til å fungere med hs3, Hva styrer du disse modulene med?

Noen som har fått dette til å virke med hs3.

Tempen fungerer heller ikke, men det er fordi jeg ikke har satt på en extern føler.

Endret av Mr_Tiger
Lenke til kommentar

God kveld.
Jeg er en fibaro bruker, som ønsker å plassere vekk hele fibaro boksen til selskapet har funnet ut hvordan man skal beholde sine eksisterende brukere og lage en programvare som er litt mer stabil.

Valget slik jeg ser det nå er HS3 og en stikke, men jeg vurderer sterkt rasberry pi 2 med razberry (zwave) kort. Noen som har erfaring med razberry kontra HS3?

Hvordan vil fibaro bevegelsesdetektorene evt virke i lag med HS3?

Endret av Mr. Larsen
Lenke til kommentar

Hei,

jeg har begynt å installere min fibaro dimmer moduler bak ELKO doble brytere (med fjær - momentary bryteren).
Via HS3 jeg kan styre alt som planlagt, men på bryteren har jeg problemer:
- Trykke én gang: dimmer lysene til 100% i løpet av ca 2s.
- Trykke igjen: dimmer lysene til ca 1% i løpet av ca 2s. det gjør aldri slå helt av!

spørsmål:
1. Hvilke innstillinger/parametere trenger jeg å slå på når jeg trykker og slår fullt av når jeg trykker på nytt?
2. Hvilke innstillinger/parametere trenger jeg å ddimme lys gjennom å holde knappen (fungerer ikke så langt)?
3. Hvor kan jeg se 'S2' og knytte S2 bryteren til handlinger?

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har begynt å installere min fibaro dimmer moduler bak ELKO doble brytere (med fjær - momentary bryteren).

- Trykke igjen: dimmer lysene til ca 1% i løpet av ca 2s. det gjør aldri slå helt av!

spørsmål:

1. Hvilke innstillinger/parametere trenger jeg å slå på når jeg trykker og slår fullt av når jeg trykker på nytt?

2. Hvilke innstillinger/parametere trenger jeg å ddimme lys gjennom å holde knappen (fungerer ikke så langt)?

Tusen takk for hjelp!

1. Uhm... er det LED-pærer? Har du installert bypass'en?

Er de koblet opp med 2-wire eller 3-wire konfigurasjon?

2. Husker ikke, default skal fungere

3. Du går inn på bryteren i HomeSeer, og trykker på Z-wave-tabben, se nedover for assosiasjon.

Se forøvrig her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1652322&p=22347848

Lenke til kommentar

Hei,

spørsmål:

Tusen takk for hjelp!

1. Uhm... er det LED-pærer? Har du installert bypass'en?

Er de koblet opp med 2-wire eller 3-wire konfigurasjon?

2. Husker ikke, default skal fungere

3. Du går inn på bryteren i HomeSeer, og trykker på Z-wave-tabben, se nedover for assosiasjon.

Se forøvrig her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1652322&p=22347848

1. nei det er ikke LED. Det er vanlige halogenlamper. En bryter styrer seks av dem:

http://www.lysman.no/no/halostarstift-12v-halogen-OSRAM/osram-halostar-standard-g4.-12v-lagvoltshalogen-osram-halostar-st-10-w-12-v-g4.php

en annen bryter styrer fire av dem:

http://www.lysman.no/no/par16-gu10-halogenpaere-Airam/airam-halogenlampa-es-halosaver-par16-36-gu10-airam-halogen-es-halosaver-par16-36-gu10-35w.php

Både dimme på/av når jeg trykker bryteren raskt og begge slå ikke helt av. Det forblir på 1%.

2. Hva er default parameters for Fibaro dimmers? så jeg kan tilbakestille dem til default.

3. takk vil prøve det.

Lenke til kommentar

Har du montert en "bypass" eller tilsvarende?

Om den er montert feil (satt over modulen i stedet for over pærene) vil det kunne oppføre seg slik.

Nei ingen bypass. De første lamper har en 12v transformator, de andre lamper er direkte koblet til fibaro dimmer.

Endret av Thomas_CH
Lenke til kommentar

Hm

Ser jo OK ut det.

Jeg ville ha tatt Fibaroen ut av veggen og koblet den opp på en enslig gløde-pære og testet den helt separat.

Du kan også lese i dokumentasjonen om parametere som styrer hvor langt ned og opp den skal dimme og SJEKKE hva disse er satt til gjennom HS.

Lenke til kommentar

beklager at dette er litt off topic men en spør jo venner når en er i trøbbel:

Jeg har kjøpt meg en nytt Qnap NAS

https://www.komplett.no/qnap-ts-853-pro-8g-8-bay-nas/822963

som skal bli familie knutepunkt!

Web serveren har virtual sites men jeg trenger å stenge biter av dette så bare familie og venner har tilgang.

Og Linux er jeg helt blank på :(

Noen tips?

.htaccess???

Lenke til kommentar

beklager at dette er litt off topic men en spør jo venner når en er i trøbbel:

Jeg har kjøpt meg en nytt Qnap NAS

https://www.komplett.no/qnap-ts-853-pro-8g-8-bay-nas/822963

som skal bli familie knutepunkt!

Web serveren har virtual sites men jeg trenger å stenge biter av dette så bare familie og venner har tilgang.

Og Linux er jeg helt blank på :(

Noen tips?

.htaccess???

Ja du må bruke en .htaccess for det, men hvordan man setter det opp i qnap vet jeg ikke. Tipper de har noe gui på det. Søkte litt på google å det meste der er fra 2009. på mine burker bruker jeg htccess samt htpasswd -c /var/passwdfile username så har jeg da peler i htaccess fila til passwd fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...