Moskus Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg tar aldri Z-sticken ut når jeg programmerer Fibaro moduler, men jeg programmerer også alltid modulene ferdig FØR jeg setter dem i veggen. Hvorfor ikke? Det er jo mye enklere. Min metode er enkel for fastlåst utstyr, og fungerer på alt til nå: Fjerne Z-stick'en, gå bort til modulen, adde til pinnen, plugge den i igjen, og velge Import under Plugins -> Z-wave -> Controller information. Dørlåser er imidlertid et hederlig unntak: På grunn av sikkerhetsprotokoller må Z-stick'en være nær dørlåsen. Jeg har brukt en USB-forlenger uten problemer. men den er ikke lang nok til å dekke hele huset. Plugin-moduler gjør jeg motsatt: Kobler modulen til i umiddelbar nærhet til Z-stick'en. Lenke til kommentar
Thomas_CH Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 1. Jeg har lest jeg skal bruke Elko Plus i stedet - er det denne? http://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-plus-2-ph-elko/1410701/Product.html?Event=pathlist Har noen en plan/tegning hvordan man kobler dem til fibaro dimmer og sette dem opp i HS3 å få alle dimme funksjonaliteter? Du kan bruke Elko Plus, men du kan også bruke Elko RS, eller en hvilken som helst annen bryter. Men en fordel om den er dobbel bryter hvis du har tenkt å bruke både S1 og S2. har dere en anbefaling hvilken dere vil bruke? Noe jeg trenger å tenke på (2 pol / en pol, hvilke som er impuls)? jeg har tenkt om den: Bryter innfelt 1pol + 2pol PLUS 2-1 PH Elko http://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-1pol-2pol-plus-2-1-ph-elko/1410702/Product.html Alternativt kunne jeg installere 2 enkle stikkontakter? Du kan ikke uten videre bytte en dobbel kontakt med 2 enkle. 2 enkle krever en dobbelboks i veggen. jeg forstår. Jeg har tenkt på å installere 2 enkle stikkontakter med to uavhengige veggbokser bak. Eller denne her: http://www.elektroimportoren.no/multiboks-dobbel-elko/1223727/Product.html?Event=pathlist takk for tips med 'Jig'. har du et bilde av det? Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jig'en er veldig enkel (og ikke noe for småbarn)... Spiker i en bit 2x4 i riktig avstand. Klipper av hodene og lodder på PN kabel Krymper isolasjon på spikerne men lar det stå åpent på toppen til å sette på modulen En bryter for å skru av hovedstrømmen når du tar av og på moduler. En bryter for S1 for programmeringen OBS Dimmerne og switchene har forskjellig pinout Jeg vil IKKE ha noe ansvar om folk bygger dette og får seg en karamell eller svir av en modul. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Tror jeg sier igjen at det er mye enklere å adde dem når de er satt på plass. Lenke til kommentar
Thomas_CH Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 1. Jeg har lest jeg skal bruke Elko Plus i stedet - er det denne? http://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-plus-2-ph-elko/1410701/Product.html?Event=pathlist Har noen en plan/tegning hvordan man kobler dem til fibaro dimmer og sette dem opp i HS3 å få alle dimme funksjonaliteter? Du kan bruke Elko Plus, men du kan også bruke Elko RS, eller en hvilken som helst annen bryter. Men en fordel om den er dobbel bryter hvis du har tenkt å bruke både S1 og S2. har dere en anbefaling hvilken dere vil bruke? Noe jeg trenger å tenke på (2 pol / en pol, hvilke som er impuls)? jeg har tenkt om den: Bryter innfelt 1pol + 2pol PLUS 2-1 PH Elko http://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-1pol-2pol-plus-2-1-ph-elko/1410702/Product.html noen anbefalinger om brytere? Lenke til kommentar
DeVille Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 5. Jeg har gjort dette. Jeg fikk alarm-montøren til å montere ett relé i alarmsentralen med NO- og NC-kurser. Så vet HomeSeer om alarmen er på eller ei, og styrer huset deretter. Noen spesiell alarmtype/-leverandør som anbefales som spesielt kompatibel med Z-Wave? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg tar aldri Z-sticken ut når jeg programmerer Fibaro moduler, men jeg programmerer også alltid modulene ferdig FØR jeg setter dem i veggen. Jeg har en "Jig" på pulten som jeg setter Fibaro modulen ned i og trykker på S1 3 ganger raskt. Z-Sticken står med 4 meters avstand (men i samme rom) og jeg benytter HS3 "Add Module" kommandoen i Z-wave plugin'en. Ødelegger du ikke mesh nettverket ditt da? Eller resyncer du alle nodene dine etterpå? Det må jo være DEN jobben, ihvertfall hvis du har en del batteri moduler. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Hva menes med mesh nettverket? Eg trodde dette vsr nettverket z-wave enhetene laget automatisk? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Hva menes med mesh nettverket? Eg trodde dette vsr nettverket z-wave enhetene laget automatisk? http://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking Problemet er når du inkluderer en node første gangen så vil den automatisk lage seg et kart over sine nærmeste naboer slik at den kan rute trafikken gjennom dem for å finne den raskeste veien tilbake til kontrolleren. Når du flytter noden til et annet sted så stemmer ikke lenger kartet over de nærmeste naboene og ruten blir ikke den raskeste veien slik at du ofte får en forsinkelse i nettverket ditt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Hva menes med mesh nettverket? Eg trodde dette vsr nettverket z-wave enhetene laget automatisk? http://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking Problemet er når du inkluderer en node første gangen så vil den automatisk lage seg et kart over sine nærmeste naboer slik at den kan rute trafikken gjennom dem for å finne den raskeste veien tilbake til kontrolleren. Når du flytter noden til et annet sted så stemmer ikke lenger kartet over de nærmeste naboene og ruten blir ikke den raskeste veien slik at du ofte får en forsinkelse i nettverket ditt. Det er også noe av grunnen til at man skal optimalisere 4 ganger etter hverandre. Gjør man det så spiller det ikke så mye rolle. Det finnes en del Z-wave-kontrollere som ikke er like flyttbare som disse USB-pinnene, så det er ikke SÅ kritisk. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Før (HS2) kunne en sette opp Optimalisering hver natt. Hvor er den funksjonen i HS3? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Før (HS2) kunne en sette opp Optimalisering hver natt. Hvor er den funksjonen i HS3? Den er der (og heter "Z-wave Health"). Men den virker ikke, av en eller annen sinnsyk grunn. Den starter rett og slett bare ikke til angitt tidspunkt. Men jeg må sjekke igjen... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Ligger under Z-wave -> Controller Managment -> her: Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Det er også noe av grunnen til at man skal optimalisere 4 ganger etter hverandre. Gjør man det så spiller det ikke så mye rolle. Det finnes en del Z-wave-kontrollere som ikke er like flyttbare som disse USB-pinnene, så det er ikke SÅ kritisk. ehh.... optimalisere i HS verdenen er jo det samme som å synke nabolistene til nodene og da må du jo vekke batteri modulene dine. Dette kan den jo gjøre automatisk ved å vente til hver batteri modul har våknet, men en slik optimalisering kan ta opp til flere døgn hvis du har et stort nettverk. For slik det fungerer er at den begynner alltid med å synke de nærmeste nodene og jobbe seg utover. Etterhvert som den får oppdatert kartet sitt til lenger ut i nettverket den kommer så må den igjen synke de forrige nodene med denne informasjon. For en full optimalisering så kan den måtte synke en node opp til 10 ganger eller mer. Og da må den vente til hver eneste batteri modul har våknet 10+ ganger. Så en tommelregel er å alltid plassere en modul på sin siste hvileplass før du synker den med programvaren. Hvis du av en eller annen grunn ikke har rekkevidde til å synke den der den skal være så bør du se på nodekartet hvilken rute du må ta og manuelt synke de modulene som er i nærheten hvor rekkefølgen alltid er nærmeste node til kontrolleren først og deretter jobbe deg utover. Og et mesh nettverk med feilkart Moskus, er faktisk ganske kritisk. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 .. Men den virker ikke, av en eller annen sinnsyk grunn. Den starter rett og slett bare ikke til angitt tidspunkt. Men jeg må sjekke igjen... jeg får si som du pleier: Bugzilla? Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Om jeg kjører "Fully Optimize a Network" 4 ganger fra Controller Management manuellt, gjør det samme nytten som den "natt kjøringa"? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Om jeg kjører "Fully Optimize a Network" 4 ganger fra Controller Management manuellt, gjør det samme nytten som den "natt kjøringa"? Ja, men nei. Man skal for alt i verden kjøre "Optimize Network" 4 ganger, og SÅ kjøre "Fully Optimize Network" én gang. Med forbehold om jeg husker feil, så har det med at Z-wave enheter lager 4 forskjellige ruter fra controlleren til seg selv. Når disse fire rutene er satt, så er det på tide å kjøre "Fully Optimize" da den også setter opp "return routes" (altså for associations, etc). Z-wave Health er heller ikke anbefalt å bare "ha på". Den er i utgangspunktet laget for dem som tar inn og ut plugin moduler, og dermed har et nettverk som blir mer dynamisk enn Z-wave egentlig er regnet for å være. Det jeg pleier å gjøre er å optimisere når jeg er på jobb. Kjøre Optimize 4 ganger, og deretter en Fully Optimize. Det er jo ikke noe som man behøver å gjøre så ofte. Batteri-enheter må optimiseres utenom. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 ehh.... optimalisere i HS verdenen er jo det samme som å synke nabolistene til nodene og da må du jo vekke batteri modulene dine. Dette kan den jo gjøre automatisk ved å vente til hver batteri modul har våknet, men en slik optimalisering kan ta opp til flere døgn hvis du har et stort nettverk. For slik det fungerer er at den begynner alltid med å synke de nærmeste nodene og jobbe seg utover. Etterhvert som den får oppdatert kartet sitt til lenger ut i nettverket den kommer så må den igjen synke de forrige nodene med denne informasjon. For en full optimalisering så kan den måtte synke en node opp til 10 ganger eller mer. Og da må den vente til hver eneste batteri modul har våknet 10+ ganger. HS hopper over optimalisering av batterienheter nettopp på grunn av dette. Det må du gjøre selv etterpå. Å optimalisere batterienheter er heller ikke like kritisk, da disse ikke videresender beskjeder og dermed ikke er aktive i mesh'et. Signaler på bærtur kan imidlertid fryse et godt nettverk, så det er selvfølgelig å anbefale uansett... Enheter med fast strøm lar seg også fint flytte på uten problemer, bare du optimaliserer (minst) 4 ganger for å fjerne "gamle" ruter. Og et mesh nettverk med feilkart Moskus, er faktisk ganske kritisk. Akkurat. Derfor må man optimalisere hele nettverket innimellom, spesielt om man har gjort store endringer. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 HS hopper over optimalisering av batterienheter nettopp på grunn av dette. Det må du gjøre selv etterpå. Å optimalisere batterienheter er heller ikke like kritisk, da disse ikke videresender beskjeder og dermed ikke er aktive i mesh'et. Signaler på bærtur kan imidlertid fryse et godt nettverk, så det er selvfølgelig å anbefale uansett... Batteri moduler må fortsatt finne den raskeste veien hjem for at du skal ha et sunt mesh nettverk. Enheter med fast strøm lar seg også fint flytte på uten problemer, bare du optimaliserer (minst) 4 ganger for å fjerne "gamle" ruter. Da bør du også passe på å optimalisere batteri modulene som brukte den enheten du flyttet som rute. Akkurat. Derfor må man optimalisere hele nettverket innimellom, spesielt om man har gjort store endringer. Ja, men da er vi generelt enig. Lenke til kommentar
hkmod25 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Z-wave sertifiserer enheter for å sjekke om de følger protokollen skikkelig. Og Qubino er ikke sertifisert i det hele tatt. Qubino dimmer Z-Wave sertifisering: http://products.z-wavealliance.org/products/1231 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå