Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke et enig/uenig-spørsmål, det er et enkelt faktum som enhver som har jobbet med konvrtering av bedrifter fra MS Office til alternative løsninger kan fortelle deg. Et enda bedre eksempel er imidlertid Microsoft SharePoint, som sikrer effektivt (i hvert fall sikret effektivt tidligere) at anhver kunde som valgte det som arkivsystem, måtte kjøre windows på samtlige KLIENTmaskiner også, i tillegg til en heller uheldig avhengighet av annen MS-programvare.

 

Slike ting er blant annet en gullgrue for MS og MS-vennlig innkjøpssjefer i norkse kommuner, som kun trenger å spesifisere "koblinger mot MS SharePoint" i anbudsspesifikasjonen, og så vet de at de får det resultatet de vil ha.

 

Anbudskonkurransen i Bergen 2009 var et godt eksempel på en "fri og åpen" anbudskonkurranse som kun kunne ha ett mulig utfall.

 

Som forbruker er man kanskje mer skånet enn bedriftene, men man merker følgene godt der og, om man bruker .docx eller tilsvarende excel-dokumenter og skal bytte programvare. Eller om man studerer på et studiested som ikke følger rgjeringens retningslinjer for formatbruk.

 

Off topic er det kanskje, men et spørmsål åpent for synsing er det ikke.

/rant

Lenke til kommentar

Det finnes mange hjemmeautomasjons-systemer som ikke krever Windows. Utfordringen er jo å finne ut hvor bra de er, samt hvor bred støtte de har for de forskjellige utstyrstypene man har tenkt å bruke.

Eksempler på HA-systemer: Minerva, Caraca, OpenRemote, xPL Project (aktuelt for de som har trixbox / Asterisk@Home), MisterHouse, Linux Home Automation Project, CatrPillr, openAmi, vCrib, og sikkert flere.

På protokoll-siden er ONE-NET interessant.

 

ONE-NET virker jo interessant. Spørsmålet er jo da om de forskjellige produsentene går litt utenfor spec'en og skaper problemer slik Moskus beskrev med Zigbee's problem. Finnes det produkter på markedet i dag som er laget etter ONE-NET standarden forresten?

Lenke til kommentar

Off topic er det kanskje, men et spørmsål åpent for synsing er det ikke.

Det er selvfølgelig åpent for synsing, og det kan fint være et spørsmål om å være enig/uenig.

Som alt annet i verden er det et spørsmål om definisjoner og behov. Her i denne tråden er MS Office, SharePoint og Bergen fullstendig uinteressant. ;)

 

Men selv om det kan være en interessant diskusjon, så driter vi i det her. Ta det et annet sted. :)

 

ONE-NET virker jo interessant. Spørsmålet er jo da om de forskjellige produsentene går litt utenfor spec'en og skaper problemer slik Moskus beskrev med Zigbee's problem. Finnes det produkter på markedet i dag som er laget etter ONE-NET standarden forresten?

Jeg surfer en del rundt om hjemmeautomasjon (merkelig nok :p) og har ramlet over noe One-Net kompatibelt utstyr. Hvis målet er å faktisk styre lyset og andre enheter, ville jeg satset på en innarbeidet og fungerende protokoll. Er målet å leke seg litt med el-utstyr (og du er elektriker/fagmann), så kan det jo være spennende. :)

 

 

 

Ellers en liten

Oppdatering

Man tar en PhidgetRFID

33015-Phidgets_RFID_KIT-2002-300.jpg

 

og en

HE106

sm_HE106.jpg

 

samt en plugin

 

og vips! har man alarmkontroll, barnesikring og lås til kjelleren. :D

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Hehe, jeg har litt lyst å sette opp noe automatisert adgangskontroll til leiligheten. Det som er kjipt, er at man må ha en backup i fall strømbrudd e.l., og derfor kan ulike løsninger gjerne nødåpnes med en nøkkel - og den låsen kan man som hovedregel åpne med en tannpirker, om man ikke skulle ha en binders på seg.

 

red: Forøvrig voldsomt imponerende community rundt HomeSeer, men det virker for meg fantastisk overpriset med tanke på at brukerne ser ut til å stå for den overveiende delen av funksjonaliteten. Tror jeg har sett få betalløsninger med såpass "bidragende" community - i hvert fall i den prisklassen!

 

Si ifra om hva du finner ut om de ulike *nix-alternativene da, Session^, jeg tror ike jeg orker å ha en virtuell maskin kjørene for automasjon. Strengt tatt tror jeg jeg skal vente til btrfs blir modent og jeg oppgraderer serveren. Begynner å øli lei av FreeBSD, men hverken Windows eller linux har noe som kan måle seg med ZFS enn så lenge.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg vet at det muligens er skrevet om det før i tråden, men jeg orker ikke å lete det frem. Om jeg velger å kjøpe RFXCOM, må jeg kjøpe en receiver og transmitter eller finnes det en transceiver å få kjøpt? Eventuelt har jeg missforstått totalt?

Du må ha både receiver og transmitter, men de kan (med fordel) monteres i samme boks om du velger LAN-modellen.

 

 

 

Hehe, jeg har litt lyst å sette opp noe automatisert adgangskontroll til leiligheten. Det som er kjipt, er at man må ha en backup i fall strømbrudd e.l., og derfor kan ulike løsninger gjerne nødåpnes med en nøkkel - og den låsen kan man som hovedregel åpne med en tannpirker, om man ikke skulle ha en binders på seg.

Ja, akkurat nå kan døra åpnes ved å ta ned dørhåndtaket. Jeg må tenke litt mer på dette...

 

Jeg bruker det bare "innomhus", ikke på utsiden. Vet ikke om det er noen automat-systemer for privatpersoner som også er godkjent av forsikringsselskapene.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat nå kan døra åpnes ved å ta ned dørhåndtaket. Jeg må tenke litt mer på dette...

:p

 

Lit merkleig egentlig, for det første er en vanlig TrioVing lås egentlig ingen sikkerhet, for det andre knuser inbrudstyver (i private hjem) uansett bare et vindu. Klart, om det holder å trykke ned dørhåndtaket, ser jeg at de steiler litt. :p

 

Nå har jeg alltid vært llit over gjennomsnittet interessert i låsesystemer da.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du nevner sentralisering av komponenter som en av ulempene med andre systemer. Jeg synes det virker som en ryddig måte å legge opp et system på(Skal total renovere). Jeg tenker å ikke benytte meg av brytere i det hele tatt og basere livet i hjemmet på en eller annen PAD (les android styrt galaxy eller lignende). Det må da være genialt at alt av reléer osv sitter på en plass? Kom gjerne med motargumenter her, dette er en diskusjon for å lære. Hvilke system bør jeg satse på om jeg ønsker sentralisering?

 

Takker for alle tilbakemeldinger så langt. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg å prøve LinuxMCE (å bruke homeseer som fallback om det ikke svarer til forventningene). LinuxMCE benytter seg av en såkalt Orbiter

 

http://wiki.linuxmce.org/index.php/Orbiter

 

Det fine er at det finnes en web orbiter bygget i Ajax. På denne måten spiller det ingen rolle hvilken maskin du velger å bruke.

http://wiki.linuxmce.com/index.php/Web_Orbiter_2.0

Lenke til kommentar

Jeg ser at du nevner sentralisering av komponenter som en av ulempene med andre systemer. Jeg synes det virker som en ryddig måte å legge opp et system på(Skal total renovere).

 

Ikke at jeg ikke liker det. Men det er en betydelig investering, som er lite utbyggbart etterpå. Da ville jeg automatisert ALT, så var jeg sikker på å dekke de fleste behov. ;)

 

 

Jeg tenker å ikke benytte meg av brytere i det hele tatt og basere livet i hjemmet på en eller annen PAD (les android styrt galaxy eller lignende).

Basert kun på min egen erfaring vil jeg fraråde det. Hva gjør du når pad'en er tom for strøm eller falt i bakken i går? Tenk heller på å fastmontere en eller flere touch-screener, og få deg en styringsenhet som kan styres fra f.eks. media center PCen i stua i tillegg.

 

Fleksibilitet er viktig (for meg). Og det er DET jeg liker med HomeSeer. Det er så utbyggbart. OK, webgrensesnittet ser ikke direkte lekkert ut, men du kan gjøre HStouch så pent du bare vil. Finn et program eller kontroller som er utbyggbar i alle retninger for å sikre deg. Det du tenker som nødvendig i begynnelsen kan fort endre seg når du kommer i gang. ;)

 

 

 

HomeSeer 3 kommer i løpet av året. Blir spennende å se hva det blir til.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert er at det ikke kommer til å mangle rør... NOEN plass. Jeg kommer til å skrive en laaang liste over alt jeg skal ha om alt som muligens kommer i fremtiden for deretter å trekke rør til den store gullmedaljen ;)

Jeg har en indre uro mot tråløst whatever så jeg er uansett nødt til å gå for kabling ;P

 

Det fine er jo at jeg kan teste LinuxMCE og viss det ikke svarer til forventningene så skifter jeg det ut med Homeseer. Nye versjoner er alltid gøy ;)

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Har du noen eksempler på noen fine varianter av HStouch? Har egentlig ikke sett særlig mye som har et særlig imponerende grensesnitt. Web-grensesnitt er litt begrenset synes jeg mtp utseende og funksjonalitet. Problemet er at jeg ønsker noe som ser bra ut, og fungerer bra, som kan styre 1. Alt av media 2. Alt av elektriske enheter som PCen styrer 3. Alt annet som PCen kan gjøre. Og det er litt tynt på den fronten.

 

Når det gjelder tablets og tochscreens, så sier jeg ja takk begge deler. Jeg håper feks HDbase10 blir pop på touchscreens dfa får man bilde, strøm og entt over samme kabel. Tror det er det greiste, selv om det forsåvidt er et alternativ å bruke en tablet som en touchscreen. Egentlig burde jeg gjøre mer ting, per nå er jeg litt for mye i eksperimentstadiet. Jeg har desverre en tendens til å stadig lete etter perfeksjon på sånne ting, så jeg ikke får gjort så mye...

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...