Moskus Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Rart dette her. Mine fjærer ble satt inn av fagfolk, og de ser ut som de passer veldig bra. Jeg har ikke peiling på hva slags fjærer det er, men jeg kan måle en når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Moskus: Hvis jeg ikke husker feil så sitter fjæra rett på selve knappen på Elko Plus bryterne? Glemte å si at på Schneider Exxact sine så bygger du fjæra inn i selve bryteren og ikke på de løse knappene. Vet ikke om det har noe å si, men bare for info. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Moskus: Hvis jeg ikke husker feil så sitter fjæra rett på selve knappen på Elko Plus bryterne? Joda, både på Elko Plus og RS. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Bruker du forresten Elko Plus brytere? Satte impulsfjærer på en dobbelbryter i går (ikke plus) - og resultatet ble litt shabby synes jeg. Bryterne kalver mot midten, og er verken smooth eller helt sentrert etter trykking. Jeg er litt enig med deg at bryterne "vrenger" litt. Jeg tror det er fordi impulsfjærene er litt for kraftige. Men å klippe av dem litt vil vel bare gjøre dem stivere... Ja, nettop - det gjør at de gnisser litt mot hverandre tror jeg, og derfor "henger" litt igjen. Prøvde å mekke litt på fjærene i går uten at det ble noe særlig :-) Bruker du forresten Elko Plus brytere? Satte impulsfjærer på en dobbelbryter i går (ikke plus) - og resultatet ble litt shabby synes jeg. Bryterne kalver mot midten, og er verken smooth eller helt sentrert etter trykking. Jeg brukte Elko Plus brytere før og er også enig at de ser litt shabby ut med impulsfjær. Jeg tror det er fordi selve fjæra de bruker er så stor. Nå har jeg gått over til Schneider Exxact brytere og der er fjæra veldig liten. Disse virker for meg veldig mer robuste og ikke noe shabby følelse når jeg bruker de som impulsbrytere. Jeg tror jeg fikk med Schneider-fjærer i posen fra Clas - bittesmå saker. Passer de på Elkorammen i veggen? Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Har Elko med fjær, ingen problemer, sitter som støpt på nye brytere. Kan det være at bryterene dine er slitne eller ikke montert riktig? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jeg tror jeg fikk med Schneider-fjærer i posen fra Clas - bittesmå saker. Passer de på Elkorammen i veggen? Ja, det stemmer. De små du får i posen fra Clas er til Schneider. Schneider Exxact bryterne passer til Elko boksen i veggen, men ikke til selve Elkorammen. EDIT1: De selger Schneider Exxact brytere billig fra Jula: http://www.jula.no/search/?query=schneider+exxact Du for også fine dekkrammer til de hvor du kan bytte ut bakgrunn med de som følger med eller printe ut egne med PC. Dette er genialt til barnerom f.eks http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/rammer/dekkramme-400539/ EDIT2: Når jeg tenker meg om så har de faktisk samme størrelse som Elko rammene siden jeg bruker Nexa sine brytere med de. Og de passet også med Elko sine rammer. Men selve knappene passer ikke om hverandre hvis du skjønner hva jeg mener. Endret 22. januar 2015 av _iblis_ Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Har Elko med fjær, ingen problemer, sitter som støpt på nye brytere. Kan det være at bryterene dine er slitne eller ikke montert riktig? Bryteren er helt ny, det samme gjelder fjærene. Det kan selvsagt være jeg gjør noe feil, men alternativene er ikke så mange ved montering av en bryter.. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg tror jeg fikk med Schneider-fjærer i posen fra Clas - bittesmå saker. Passer de på Elkorammen i veggen? Ja, det stemmer. De små du får i posen fra Clas er til Schneider. Schneider Exxact bryterne passer til Elko boksen i veggen, men ikke til selve Elkorammen. EDIT1: De selger Schneider Exxact brytere billig fra Jula: http://www.jula.no/search/?query=schneider+exxact Du for også fine dekkrammer til de hvor du kan bytte ut bakgrunn med de som følger med eller printe ut egne med PC. Dette er genialt til barnerom f.eks http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/rammer/dekkramme-400539/ EDIT2: Når jeg tenker meg om så har de faktisk samme størrelse som Elko rammene siden jeg bruker Nexa sine brytere med de. Og de passet også med Elko sine rammer. Men selve knappene passer ikke om hverandre hvis du skjønner hva jeg mener. Glitrende. Det betyr at jeg evt. må kjøpe en knapp med ramme rundt (eller en dobbelknapp med ramme rundt) og så vil den passe i skruehull på boksen i veggen? Må ha meg en tur på Jula . Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Glitrende. Det betyr at jeg evt. må kjøpe en knapp med ramme rundt (eller en dobbelknapp med ramme rundt) og så vil den passe i skruehull på boksen i veggen? Må ha meg en tur på Jula . Ja, det stemmer Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Glitrende. Det betyr at jeg evt. må kjøpe en knapp med ramme rundt (eller en dobbelknapp med ramme rundt) og så vil den passe i skruehull på boksen i veggen? Må ha meg en tur på Jula . Ja, det stemmer Ett stykk Schneider på plass! Likte den mye bedre må jeg si . Utrolig flisespikkeri dette her, men det er ganske typisk meg å få hangup på sånne detaljer.. Takk for tipset! Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Ett stykk Schneider på plass! Likte den mye bedre må jeg si . Utrolig flisespikkeri dette her, men det er ganske typisk meg å få hangup på sånne detaljer.. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Jeez. Nerder altså... Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Jeez. Nerder altså... Hehe Djevelen ligger i detaljene, er det ikke det de sier? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Moskus: Nå er det en stund siden jeg har lest igjennom hele tråden her, men jeg mener å huske at du nesten ikke bruker bryterne overhode og har automatisert alle lysene dine via bevegelse og triggers. Stemmer det? Kunne du utdypet litt mer om hvordan lys setupen din er? Selv så bruker jeg bevegelse på rom jeg ikke oppholder meg i (bod, entre, hall osv) også bruker jeg scenebrytere for resten og noen triggers som når jeg ser på film osv. Jeg har prøvd å automatisere dette videre uten hell da min kone ikke alltid er på mitt lag. Så jeg er veldig interessert i å høre hvordan dere alle gjør det når det kommer til lys automatisering. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 (endret) Jeg har prøvd å automatisere dette videre uten hell da min kone ikke alltid er på mitt lag. ...og her ligger det universelle problemet for de fleste her inne vil jeg tro EDIT: _iblis_, sendte en mld i innboksen din som ikke har noe med automatisering av lys å gjøre :-) Endret 23. januar 2015 av jespolini Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Moskus: Nå er det en stund siden jeg har lest igjennom hele tråden her, men jeg mener å huske at du nesten ikke bruker bryterne overhode og har automatisert alle lysene dine via bevegelse og triggers. Stemmer det? Kunne du utdypet litt mer om hvordan lys setupen din er? Selv så bruker jeg bevegelse på rom jeg ikke oppholder meg i (bod, entre, hall osv) også bruker jeg scenebrytere for resten og noen triggers som når jeg ser på film osv. Jeg har prøvd å automatisere dette videre uten hell da min kone ikke alltid er på mitt lag. Så jeg er veldig interessert i å høre hvordan dere alle gjør det når det kommer til lys automatisering. Jo, gjerne. Husk at dette har kommet på plass etter noen år med ... uhm... diskusjoner, så det er egentlig et digert kompromiss. 1. Alle mindre rom (bad/toalett/bod/vaskerom/etc). Bevegelsessensorer. Tid av definert fra 2 minutter til 15 minutter, avhengig av rom-type. F.eks. verksted har en 2 minutter timeout. Bad har 15 minutter. Om natten blir dimlevel satt til 5%-30%, avhengig av rom. Om dagen 100%. Dette gjelder i utgangspunktet alle rom, utenom unntakene som listet opp under her: 2. Kjøkken og kjellerstue. Bevegelsessensorer med trykksensorer. Timeout 15 minutter, men lyset blir værende på om kona sitter på sin plass og leser aviser (på kjøkkenet) eller noen sitter i stolen foran PCen (i kjellerstua). 3. Stue. Lys i utgangspunktet på når vi er hjemme OG våkne, av ellers. Eneste unntak er hvis Lux i stua viser 1000, da går lyset av og solskjermingen ned. 4. Barnesoverom. Har to typer lys: Taklys og "sovelys" (der sistnevnte er en liten lampe for å unngå mørkeredd og at foreldrene sparker borti stoler, etc om natten). Taklyset er manuelt. Sovelyset er forsåvidt også manuelt, men styrer bakgrunnstøy og rullegardin. 5. Soverom. Taklys, auto dimming fra 0% til 100% om morgenen. Skrus av når huset registrerer at det er "morgen". Sengelamper: Styres fra to doble brytere (en til meg og en til kona). 6. Gang. Kjeller: Bevegelsessensor. Med forskjell på dim-nivå mellom natt og "ikke natt". 1. etg: På når vi er hjemme og våkne. Bevegelsessensor med dim til 20% om natten. 2. etg: På når vi er hjemme og det er dag. Bevegelsessensor med til 20% om kvelden. Bevegelsessensor med dim til 5% om natten. Videre har vi noen automatiske eventer som trigges iløpet av dagen, enten på tid eller på handlinger innen et visst tidsrom: "Morgen": Lys i gang/bad/toalett settes til 100%. "Dag": Persienner og rullegardiner åpnes i stua. "Kveld:" Ingenting spesielt, utenom dim-nivået til gang i 2. etg blir satt ned. "Natt:" Alt lys utenom soveromslamper blir skrudd av. En del eventer kjører forskjellig avhengig av "statusen" på dagen (dvs. avhengig om det er morgen/dag/kveld/natt "MDEN"). Andre eventer som er viktige for automasjonen: "Alarm på": Skrur av alle lys. Noen kjøres automatisk for å se ut som om noen er hjemme (men dette er vel skrudd av akkurat nå). "Alarm av": Skrur på lys i gang 1. etg, evt. også stue hvis noen går inn i stua. ... mulig jeg må supplere med noe mer når jeg får tenkt meg om, men dette er det aller viktigste. ... og så skal det sies at selv om jeg sjeldent rører lysbryterne, så gjør kona det. Det var et av kravene hun hadde da jeg fikk bruke penger på nytt system: Lysbryterne skal fungere uten at jeg blir sur. Så jeg gir typisk blaffen, men hun skrur av lyset etter å ha vært på badet, f.eks. Og det er greit for meg. 4 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Moskus, den 23 Jan 2015 - 11:30, sa:Utrolig mye fornuftig om sitt oppsett... Ros for god beskrivelse Moskus. Takk. Men... Moskus, den 23 Jan 2015 - 09:52, sa:Jeez. Nerder altså... Hørt om han som kastet stein i glasshus? Vi gleder oss til å se deg i Norge Rundt med julelysene neste år, eller neste gang Ylvis drar rundt og besøk folk hjemme... Ref. han med julebrusen osv. God helg! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Men... Moskus, den 23 Jan 2015 - 09:52, sa: Jeez. Nerder altså... Hørt om han som kastet stein i glasshus? Derfor det glisete smilefjeset. Jeg er utstyrt med en god porsjon selvironi. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Men... Moskus, den 23 Jan 2015 - 09:52, sa: Jeez. Nerder altså... Hørt om han som kastet stein i glasshus? Derfor det glisete smilefjeset. Jeg er utstyrt med en god porsjon selvironi. Takk for en meget god og interessant beskrivelse ja. Kred! Dette kommer godt med for de med mindre erfaring men store ambisjoner om kraftig utbygging . Er det stort sett Aeon sine bevegelsessensorer du bruker? Og trykksensorer altså...jøye meg. Er det 433 utstyr? Venter i spenning på neste FW fra Vera, og håper RFXtrx433 da vil fungere. Har en liten bøtte med Nexa-dimmere som samler støv, og behov for diverse tempsensorer og magnetbrytere osv. Her i huset er det bare far som tar seg bryet med å slå av lys på badet (blant annet), så nytten av bevegelsesstyrt opplegg er megastor. En trykksensor under søppelspannet hadde heller ikke vært dumt, så kan den sende en SMS til fruen torsdag kveld om det fortsatt står på tunet og venter på å bli rullet ned Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Er det stort sett Aeon sine bevegelsessensorer du bruker? Og trykksensorer altså...jøye meg. Er det 433 utstyr? Det er en herlig blanding av 433Mhz, 311Mhz (USA) og Z-wave. Alt fungerer om hverandre i HomeSeer, så jeg slipper å tenke på hvilken teknologi jeg velger, det blir sikkert likt i Vera. Nexa sine bevegelsessensorer og magnetbrytere har en lei tendens til å "lage støy" på 433MHz når de blir trigget. Gjør den ganske ubrukelige, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå