Fermate Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Jepp, det er nettopp det. De er ikke dimbare, og de gir dårlig lys. Jeg kjenner en som jobber med kjøkkeninnredning, og han har spotter til 300 pr. stk. Det er 12V spenning, og de skal fungere fint med Elko 315 (minimum tre spotter pr. trafo). Da skulle det gå greit med Fibaro micromodul som du linket til eller?Jeg har benkbelysning fra IKEA med trafo for hver 3dje spot på 10W. Fibaro laget MASSE brum i trafoene og jeg kjører nå NEXA som en av 3 plasser der jeg IKKE kan bruke Fibaro. Du må nesten bare teste (med og uten Fbaro bypass) for å se hvordan de trafoene reagerer. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Et raskt spørsmal til dere HomeSeer brukere: Er det noen som har greid å lage sine egne forhåndsdefinerte programmer til Fibaro sin RGBW modul ved bruk av HomeSeer? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 Jepp, det er nettopp det. De er ikke dimbare, og de gir dårlig lys. Jeg kjenner en som jobber med kjøkkeninnredning, og han har spotter til 300 pr. stk. Det er 12V spenning, og de skal fungere fint med Elko 315 (minimum tre spotter pr. trafo). Da skulle det gå greit med Fibaro micromodul som du linket til eller?Jeg har benkbelysning fra IKEA med trafo for hver 3dje spot på 10W.Fibaro laget MASSE brum i trafoene og jeg kjører nå NEXA som en av 3 plasser der jeg IKKE kan bruke Fibaro. Du må nesten bare teste (med og uten Fbaro bypass) for å se hvordan de trafoene reagerer. Jo, men det var vel med en trafo før dimmeren? Du kan også kjøre lav spenning gjennom 211-dimmeren eller RGBW-dimmeren, istedenfor å dimme selve trafoen. Et raskt spørsmal til dere HomeSeer brukere: Er det noen som har greid å lage sine egne forhåndsdefinerte programmer til Fibaro sin RGBW modul ved bruk av HomeSeer? Iallfall ikke tidligere da jeg fulgte Fibaro-diskusjonen. Mulig det har skjedd noe, det er jo tross alt 60-70 beta-versjoner siden... Jeg får vel add'e min egen, så får vi se. Lenke til kommentar
Thomas_CH Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Etter å ha lest gjennom en rekke gode posts her, jeg tenker på å kjøpe en liten windows server og prøver ut HomeSeer. 1. Har dere anbefalinger for en lavt strømforbruk PC/server til å kjøre som en windows server (lavt strømforbruk er viktig for WAF)? 1. Pass. Kjøp en liten en. Takk Moskus. 1. Har noen en anbefaling på et lavt strømforbruk windows server? Jeg så dette server: HP ProLiant MicroServer G8 - kanskje et alternativ? http://www.dropzone.no/scripts/wgate/zz20b2b/!?OSTORE=B2B-DIR&~okcode=START eller en NUC? https://www.mpx.no/pc-i-deler-intel-nuc-celeron/811303 2. Jeg er ikke sikkert hvis jeg kan fortsette å bruke manuelle bryterne som er installert nå? noen tanker? 3. Jeg har radiatorene ovner på veggen - er det noen som har erfaring hvordan å kontrollere dem? kan jeg bare installere en on/off-kontroller og en termostat eller er det en mer sofistikert løsning? Lenke til kommentar
FB.470046083100508 Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Så hvilken controller anbefaler du til en Raspberry Pi, da? UZB1 eller RaZberry-Gen5 (jeg har Gen3). Hvor fikk du kjøpt den dørlåsen? Den har jeg kjøpt fra Tronika. Edit: Skjønte ikke hvordan du omgikk begrensningen i Domotics ved å bruke RaZberry som en virtuell enhet.... Beklager, forklarte meg litt feil der. For det første, jeg snakker om Indigo Domotics og ikke Domoticz. Takker. Jeg klarer ikke å se om den RaZberry som Tronika selger er Gen5, men partnr ZME-RAZ5 indikerer kanskje at den er Gen5? Jeg kunne tenkt meg å høre hvordan du automatiserer dørlåsen. Forholdsvis greitt når du er hjemme og vil låse for kvelden, men hva med låsing når du forlater hjemmet? Og opplåsing når du kommer hjem? Domotics er ikke det samme som Domoticz, nei. Sorry, min feil. Endret 15. januar 2015 av FB.470046083100508 Lenke til kommentar
FB.470046083100508 Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Vi var en gjeng som bestilte Yale-låser direkte fra leverandøren. Jeg har den der, men med nøkkel i tillegg. Gjentar meg selv: Jeg kunne tenkt meg å høre hvordan du automatiserer dørlåsen. Forholdsvis greitt når du er hjemme og vil låse for kvelden, men hva med låsing når du forlater hjemmet? Og opplåsing når du kommer hjem? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Etter å ha lest gjennom en rekke gode posts her, jeg tenker på å kjøpe en liten windows server og prøver ut HomeSeer. 1. Har dere anbefalinger for en lavt strømforbruk PC/server til å kjøre som en windows server (lavt strømforbruk er viktig for WAF)? 1. Pass. Kjøp en liten en. Takk Moskus. 1. Har noen en anbefaling på et lavt strømforbruk windows server? Jeg så dette server: HP ProLiant MicroServer G8 - kanskje et alternativ? http://www.dropzone.no/scripts/wgate/zz20b2b/!?OSTORE=B2B-DIR&~okcode=START eller en NUC? https://www.mpx.no/pc-i-deler-intel-nuc-celeron/811303 2. Jeg er ikke sikkert hvis jeg kan fortsette å bruke manuelle bryterne som er installert nå? noen tanker? 3. Jeg har radiatorene ovner på veggen - er det noen som har erfaring hvordan å kontrollere dem? kan jeg bare installere en on/off-kontroller og en termostat eller er det en mer sofistikert løsning? 1. Jeg tipper begge deler er i stand til dra HomeSeer 3. På den annen side: Mye vil fort ha mer (basert på erfaring fra meg selv og andre brukere) så kjøp gjerne så mye du har råd til. ; 2. Jeg vet ikke hvilke brytere som er installert nå, men man kan stort sett bruke alle eksisterende brytere. Det anbefales imidlertid å gjøre dem om til puls-brytere, noe som er en smal sak for Elko RS og Elko Plus (det er kun snakk om å sette inn en fjær). 3. Ingenting er umulg. Step right this way: https://www.tronika.no/en/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=radiator Vi var en gjeng som bestilte Yale-låser direkte fra leverandøren. Jeg har den der, men med nøkkel i tillegg. Gjentar meg selv: Jeg kunne tenkt meg å høre hvordan du automatiserer dørlåsen. Forholdsvis greitt når du er hjemme og vil låse for kvelden, men hva med låsing når du forlater hjemmet? Og opplåsing når du kommer hjem? Opplåsing når jeg kommer hjem gjør vi med hver vår kode. Men står noen på døra og vil inn, kan jeg åpne fra hvor som helst, eller generere en kode som jeg legger inn i låsen og sender dem (og sletter etterpå). Jeg har satt en magnetkontakt på døren. Hvis alarmen er på og døren blir lukket, så låses den umiddelbart. Hvis alarmen er av (da er vi jo hjemme), så går det 3 minutter før den blir låst (nok til å f.eks. hente posten, hente noe i bilen, sette ut søppelspann, etc). Hvis jeg ville kunne jeg fått satt opp mobilen (f.eks. med Tasker hvis jeg kjørte Android) til å låse opp for meg når jeg nærmet meg heimen... Men det er ikke bare enkelt å sette opp den logikken, for man vil jo gjerne låse når man har kommet inn. Endret 15. januar 2015 av Moskus Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Hvis jeg ville kunne jeg fått satt opp mobilen (f.eks. med Tasker hvis jeg kjørte Android) til å låse opp for meg når jeg nærmet meg heimen... Men det er ikke bare enkelt å sette opp den logikken, for man vil jo gjerne låse når man har kommet inn. Da låser du bare en stund etter at mobilen har oppfattet WiFi-signalet hjemme EDIT: Man kan jo da låse opp når mobilen kobler opp mot WiFi, å igjen litt senere. Endret 15. januar 2015 av xibriz Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Jeg låser opp inngangsdøra fra samme fjernkontroll som åpner garasjeporten fra bilen. Døra står åpen hele kvelden og så låser vi den fra HSTouch panelet som er over senga når vi har lagt oss Ellers har jeg jo HSTouch på mobilen som jeg kan låse opp med om jeg ikke er hjemme og noen må inn. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2015 Hvis jeg ville kunne jeg fått satt opp mobilen (f.eks. med Tasker hvis jeg kjørte Android) til å låse opp for meg når jeg nærmet meg heimen... Men det er ikke bare enkelt å sette opp den logikken, for man vil jo gjerne låse når man har kommet inn. Da låser du bare en stund etter at mobilen har oppfattet WiFi-signalet hjemme EDIT: Man kan jo da låse opp når mobilen kobler opp mot WiFi, å igjen litt senere. Jo, men da flytter jeg logikken fra hjernen (HomeSeer i mitt tilfelle) til en mobiltelefon, og det er mobilen som må huske å låse etterpå. ... eller... hmm... nei, det er ikke nødvendig at det er slik. Men hver gang mobilen kobler seg opp mot WiFi blir døra åpnet. Ikke idéelt. Det jeg ønsker meg er et sett med Bluetooth 4.0 adaptere (altså flertall) som kan brukes til triangulering. Jeg og kona har alltid på oss en Fitbit One, selv når vi sover, og da burde huset vite hvor vi er. Hvis vi da er på vei mot ytterdøren fra utsiden, kunne huset låst opp automatisk. Det hadde vært greier det. Døra står åpen hele kvelden og så låser vi den fra HSTouch panelet som er over senga når vi har lagt oss Ingen auto-låsing når homeseer vet at du har lagt deg? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Iallfall ikke tidligere da jeg fulgte Fibaro-diskusjonen. Mulig det har skjedd noe, det er jo tross alt 60-70 beta-versjoner siden... Jeg får vel add'e min egen, så får vi se. OK, takker for svar Moskus. Har samme problem i Indigo. Jeg kan aktivere standard programmene som er er lagret i spor 6 til 10, men ikke egendefinerte programmer som er lagret i spor 1 til 5. Jeg klarer ikke å se om den RaZberry som Tronika selger er Gen5, men partnr ZME-RAZ5 indikerer kanskje at den er Gen5? Dette er Gen5: https://www.tronika.no/no/interface/769-pcinterface-razberry.html Jeg kunne tenkt meg å høre hvordan du automatiserer dørlåsen. Forholdsvis greitt når du er hjemme og vil låse for kvelden, men hva med låsing når du forlater hjemmet? Og opplåsing når du kommer hjem? Slit automatiserer jeg min dørlås: 1: Slår jeg på alarmen manuelt så låser døren seg 10 minutter etterpå. 2: Ved bruk av Geofency så slår alarmen seg på og døren låses hvis vi er ute av huset og vi har glemt å gjøre dette selv. 3: Hver kveld klokken 21:00 så låses døren automatisk. Hvis døren blir åpnet etter klokken 21:00 så blir den låst automatisk igjen 10 minutter etter du har lukket døren frem til klokken 07:00 ved hjelp av en Fibaro Dør sensor. 4: Som en ekstra sikkerhet så har jeg en trigger som sjekker om døren er låst når jeg trykker på godnatt knappen ved sengen. Er den ikke låst så låses den automatisk. For å låse opp døren så bruker jeg kode tastaturet slik at jeg ser hvem som har åpnet døren til hvilken tid. Endret 16. januar 2015 av _iblis_ Lenke til kommentar
Tman Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hei, Jeg har fått fatt på en SmartThings hub og har kjøpt litt utstyr, bl.a. z-wave plugg fra Clas Ohlson for å teste. Dette er jo moro så jeg kunne tenkt meg å styre en del mer i huset. Men, jeg vil gjerne at alt lys i huset skal kunne styres selv om nettet hjemme er nede eller om noe feiler. Med andre ord, jeg vil gjerne ha veggbrytere som kan styres fysisk OG via z-wave. Er det noen som har tips til produkter jeg kan bruke? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 http://blog.logitech.com/2015/01/14/harmony-api/ Ser endelig ut som det skjer saker og ting med Logitech sin Harmony API. Kanskje jeg snart slipper å bruke flere systemer for å kommunisere med de HUBene. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Hei, Jeg har fått fatt på en SmartThings hub og har kjøpt litt utstyr, bl.a. z-wave plugg fra Clas Ohlson for å teste. Dette er jo moro så jeg kunne tenkt meg å styre en del mer i huset. Men, jeg vil gjerne at alt lys i huset skal kunne styres selv om nettet hjemme er nede eller om noe feiler. Med andre ord, jeg vil gjerne ha veggbrytere som kan styres fysisk OG via z-wave. Er det noen som har tips til produkter jeg kan bruke? Mikromoduler. Fibaro sine og Qubino sine kan styres fra fysisk bryter. 1 Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Vurderer å flytte HS over på en linuxbox, noen som har prøvd dette? Fungerer alt slik det skal i Linux? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Visstnok, ja. Men du har noen færre plugins å velge mellom. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Noen som har gått fra HC2 til Hs3 og vil si litt om hva de mener ? Er veldig i tvil om hva eg skal ende opp med. Har lekt meg litt med HC2 no og det funker jo for småtterier, men er skeptisk til større scener, og eg har allerede oppdaget forsinkelser i HC2. Det eg også lurer på er om det er lettere for amatører ( ikkje progemerbar i det hele tatt ) å få ting til i Hs3, som f.eks å kopiere skripter og scener osv. Noen som har noen kloke ord ? Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Har fått en fibaro micromodul installert i veggen. Der var det kun 1 ledning, og jeg (elektrikeren) måtte derfor bruke bypass mellom N og O. Er det slik dere har dette koblet, eller bruker man takpunktet der det bare er en ledning å bryte i veggen? Det er en elektronisk trafo i taklampen, og dimmeren får tydeligvis nok strøm da den fungerer som forventet med S1 og S2. Uten impulsfjærer blir det imidlertid litt stusselig.. :-) Nå har jo jeg Vera, og ved å sette parameter 41 til 1, skal S2 kunne være en scenekontroller. Noen som vet hvor jeg finner denne knappen som trigger? Slik jeg har knappene konfigurert nå (parameter 14 og 19 til 1 - av/på) skal S2 sende scene ID 20 og 21...men jeg fatter ikke hvordan jeg skal bruke dette til å opprette scener. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 ...men jeg fatter ikke hvordan jeg skal bruke dette til å opprette scener. Viser seg at egenskapene/parameterne sl_SceneActivated, og LastSceneID ikke ble synlig i GUI før knappen ble brukt litt. Da kan jeg bruke PLEG til å definere hva som skal skje når LastSceneID er 20 eller 21. Alles gut :-) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 Har fått en fibaro micromodul installert i veggen. Der var det kun 1 ledning, og jeg (elektrikeren) måtte derfor bruke bypass mellom N og O. Er det slik dere har dette koblet, eller bruker man takpunktet der det bare er en ledning å bryte i veggen? Så vidt jeg kan se ut fra din beskrivelse er det slik det ble koblet hos meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå