Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Jeg brukte større deler av kvelden i går på å rense opp i Z-wave-nettverket mitt. Før jeg startet satte jeg opp et event som skrudde av/på alt lys i 1. etasje for å ta tiden på hvor lang det tok. Det tok ca. 3 til 4 sekunder. Så gjorde jeg: - Fjernet QEES enheter, de har vært trøblete siden jeg installerte dem for 2 år siden. - "Optimize" alt 4 ganger - Full optimize 1 gang. - Optimize 4 + 1 full på alle batteri-enheter Nå skrur lyset seg av samtidig. Ingen merkbar/målbar forsinkelse. Endret 14. januar 2015 av Moskus 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Nå skrur lyset seg av samtidig. Ingen merkbar/målbar forsinkelse. Bra, da gav du meg en oppgave. Rydding digitalt er jo gøy, i motsetning til analogt husarbeid. Qees fungerer bra her... Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Denne diskobelysningen i fibaroen...er det lett å slå den av? Jeg er ikke så korka at jeg trenger farger for å fortelle meg hvilken temperatur det er i rommet - dette har jeg sanser nok til å finne ut av selv :-) Når det er sagt - liten og sexy er den jo. Til og med fruen liker denne :-) For å slå av LED for bevegelse så forandrer du parameter 80 fra 10 til 0. For å slå av LED for tamper så forandrer du parameter 89 fra 1 til 0. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Denne diskobelysningen i fibaroen...er det lett å slå den av? Jeg er ikke så korka at jeg trenger farger for å fortelle meg hvilken temperatur det er i rommet - dette har jeg sanser nok til å finne ut av selv :-) Når det er sagt - liten og sexy er den jo. Til og med fruen liker denne :-) For å slå av LED for bevegelse så forandrer du parameter 80 fra 10 til 0. For å slå av LED for tamper så forandrer du parameter 89 fra 1 til 0. Ja - takker, fant den parameteren i går kveld. La inn 80 - 1 byte hex - value: 0. Ser ikke ut til at Vera klarer å sende parameteren, så jeg får prøve å tvinge sensoren til å våkne når jeg kommer hjem. Har du ellers sensorene på default wakeup mv.? Tenker på batteritid her. Hvis sensoren står i et rom med mye bevegelse hver dag, vil likevel batteriene vare lenge som du nevnte tidligere? Opplever du dem som nøyaktige mtp. temperatur? Etter en del mailing med Vera og Aeon ser det ut til at de nye GEN5 z-wave plugin-modulene ikke samarbeider med eldre (300) enheter i direkte assosiasjon. Det har visst noe med sikkerhetsprotokoller å gjøre. For min del betyr det at jeg ikke klarer å styre modulene med en SRT321 termostat. Det samme gjelder en ny GEN5 veggknapp - fikser ikke direkte assosiering. Dette kan selvsagt løses på andre måter, men når det gjelder termostat og plugin-moduler er vel direkte assosiasjon den eneste tilfredstillende løsningen for å få behagelig/jevn temp. Tenkte dette kunne være av interesse for andre her inne. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Ja - takker, fant den parameteren i går kveld. La inn 80 - 1 byte hex - value: 0. Ser ikke ut til at Vera klarer å sende parameteren, så jeg får prøve å tvinge sensoren til å våkne når jeg kommer hjem.Du får aldri satt parametre på batteridrevne enheter uten at du har vekket dem først. Etter en del mailing med Vera og Aeon ser det ut til at de nye GEN5 z-wave plugin-modulene ikke samarbeider med eldre (300) enheter i direkte assosiasjon. Det har visst noe med sikkerhetsprotokoller å gjøre. For min del betyr det at jeg ikke klarer å styre modulene med en SRT321 termostat. Det samme gjelder en ny GEN5 veggknapp - fikser ikke direkte assosiering. Dette kan selvsagt løses på andre måter, men når det gjelder termostat og plugin-moduler er vel direkte assosiasjon den eneste tilfredstillende løsningen for å få behagelig/jevn temp. Tenkte dette kunne være av interesse for andre her inne. Uhm... selvfølgelig er det et problem, klassisk. De lovet jo 100% bakoverkompabilitet... Men igjen, mulige det er noen bugs i en firmware eller to. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Du får aldri satt parametre på batteridrevne enheter uten at du har vekket dem først. Jeg vet av erfaring at HC2 og Indigo Domotics legger parametrene i kø frem til enheten våkner av seg selv og så sender oppdaterte parametre. Dette skulle vel HomeSeer og Vera støtte også? Har du ellers sensorene på default wakeup mv.? Tenker på batteritid her. Hvis sensoren står i et rom med mye bevegelse hver dag, vil likevel batteriene vare lenge som du nevnte tidligere? Opplever du dem som nøyaktige mtp. temperatur? Alt som har med wakeup og sending av rapporter har jeg på default settings fra manualen. Dette skal gi en blanding av best mulig batteri tid og ytelse ifølge Fibaro. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Ja - takker, fant den parameteren i går kveld. La inn 80 - 1 byte hex - value: 0. Ser ikke ut til at Vera klarer å sende parameteren, så jeg får prøve å tvinge sensoren til å våkne når jeg kommer hjem. Du får aldri satt parametre på batteridrevne enheter uten at du har vekket dem først. Jeg trodde den kunne bli sendt ved neste wakeup - synes jeg fikk det til med noe termostat-settings, men meget mulig jeg tar feil...:-) Angående GEN5 kan en mulig årsak være at VeraEdge er en Z-wave plus gateway. Når Z-wave plus moduler legges til, vil måten den legges inn på (security CC) medføre at koblingen blir kryptert - og den kan derfor ikke kommunisere direkte med eldre Z-wave enheter..slik forstod jeg det. Mulig dette vil funke fint på en gateway som ikke er "native" Z-wave plus...? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Du får aldri satt parametre på batteridrevne enheter uten at du har vekket dem først.Jeg vet av erfaring at HC2 og Indigo Domotics legger parametrene i kø frem til enheten våkner av seg selv og så sender oppdaterte parametre. Dette skulle vel HomeSeer og Vera støtte også? Kan ikke svare for Vera, men så vidt jeg vet gjør ikke HomeSeer dette, bl.a. fordi flere batterienheter ikke sender bekreftelse hvis man setter parametre fra kø. Ser nå at i den nye Z-wave plugin'en, får du ikke engang kommet til parameter-innstillingene før enheten er våken. HomeSeer lar deg se parameteren før du setter ny verdi, og enheten være jo være våken for å hente den. Lenke til kommentar
Thomas_CH Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) 1000 takk for alle kommentarer! Er det et alternativ til HomeSeer på programvaresiden? Ja, Tellus eller noe slikt. Selges hos Clas Ohlson med Nexa. Anbefaler deg å skumme de 10 første sidene her, mye nyttig info som i det minste hjelper deg å stille mer presise spørsmål. Selv ville jeg gått for Homeseer, de har ofte tilbud, Z-Wave med Aeon og en Rfxcom. Be om pakkepris på hardware fra Tronika. Årsaken til det er egen erfaring, alt annet blir for puslete... Jeg har lest gjennom de første 20 sidene og lest mye om Nexa. Men hvis jeg forstått riktig det er en enveiskommunikasjon, og jeg vil gjerne ha to-veis. Nexa er veldig fristende som det er mye billigere, men z-wave virker mer allsidig for meg. Er det et alternativ til HomeSeer på programvaresiden? Hvis du er en Apple bruker så vil jeg på det sterkeste anbefale Indigo Domotics. Det er like kraftig som Homeseer og med plugins for RFXCom, Sonos, Hue, XBMC/Plex, Roomba, iKettle osv. Kan du python så er scripting mulighetene uendelig. http://www.indigodomo.com/ Hvis du skal bruke z-wave så ville jeg gått for UZB1 sticken som er lynrask iforhold til Aoen sin z-stick2. Den støtter også den nye z-wave plus standaren. https://www.tronika.no/en/interface/760-pc-interface-uzb1.html Nå skal det sies at Aoen Labs har utviklet en ny z-wave plus stick som de viser i disse dager på CES2015. Når den kommer for salg er ukjent. Jeg er ikke en apple bruker, jeg er mer en windows og android 'homie', så det er kanskje ikke egnet for meg. Hei, Jeg har kjøpt en leilighet i Oslo og før jeg flytter inn jeg planlegger å gjøre det et smarthjem (selv installasjon). Leilighet er fra 1930 med tykke vegger, så jeg tenkte om en trådløs løsning (som kabelføring er ikke et alternativ). Jeg lest om hjemme automasjon på engelsk og tysk forums men jeg trodde det ville være godt å få en «norsk løsning/norsk standard» - tenker på å få hjelp med mitt oppsett og også å investere i noe som vil bli bokført når selge leilighet til slutt. Mine kraver: Kontroll og dimme lysene Kontroll stikkontakter styre elektriske radiatorene med termostater rullegardiner integrere kameraer for sikkerhetsformål (alarmsystem) elektronisk dørlås integrere Sonos trådløs musikkanlegg (eller annet forslag?) alt skal være kontrollerbar av smarttelefon/nettbrett (Android) Hva er systemer som støtter disse tingene og fremtidige tillegg? hva er fordelene / ulempene med disse systemene og priser? Jeg håper dette er det riktige stedet å spørre og tusen takk for hjelpen på forhånd (beklager min rustne norsk). Thomas Jeg kjører domotiga på en raspberrypi med en rfxtrx433 og en zwave usb stikk funker knallfint https://www.domotiga.nl/projects/domotiga/wiki og så bruker jeg smartvisu for remote web gui. Domotiga høres bra ut og jeg liker open source løsninger. Jeg er ikke sikker på om hvis jeg vil ha en linux server. Etter å ha lest gjennom en rekke gode posts her, jeg tenker på å kjøpe en liten windows server og prøver ut HomeSeer. 1. Har dere anbefalinger for en lavt strømforbruk PC/server til å kjøre som en windows server (lavt strømforbruk er viktig for WAF)? 2. Jeg tenker om kjøpe en Aeon Z-stick2. 3. Til å begynne med vil jeg installere noen Fibaro eller Qubino dimmere bak dagens lysbrytere. Kan jeg fortsette å bruke manuelle bryterne som er installert nå (WAF)? Eller trenger jeg nye? 4. Jeg planlegger også å installere dimmere bak stikkontakter. er det normalt nok plass til å installere dimmere bak doble-stikkontakter? 5. Hvilken bevegelse sensorer anbefaler dere (for entre, bad, kjøkken)? 6. Er jeg klar til å starte et lite system med en homeseer server, Aeon z-stick2 og Fibaro/Qubino dimmere i brytere/stikkontakter, eller har jeg glemt noe? Endret 14. januar 2015 av Thomas_CH Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Etter å ha lest gjennom en rekke gode posts her, jeg tenker på å kjøpe en liten windows server og prøver ut HomeSeer. 1. Har dere anbefalinger for en lavt strømforbruk PC/server til å kjøre som en windows server (lavt strømforbruk er viktig for WAF)? 2. Jeg tenker om kjøpe en Aeon Z-stick2. 3. Til å begynne med vil jeg installere noen Fibaro eller Qubino dimmere bak dagens lysbrytere. Kan jeg fortsette å bruke manuelle bryterne som er installert nå (WAF)? Eller trenger jeg nye? 4. Jeg planlegger også å installere dimmere bak stikkontakter. er det normalt nok plass til å installere dimmere bak doble-stikkontakter? 5. Hvilken bevegelse sensorer anbefaler dere (for entre, bad, kjøkken)? 6. Er jeg klar til å starte et lite system med en homeseer server, Aeon z-stick2 og Fibaro/Qubino dimmere i brytere/stikkontakter, eller har jeg glemt noe? 1. Pass. Kjøp en liten en. 2. Det iallfal det mest allsidige valget du kan gjøre. Den er nok fremdeles støttet av flest programvarepakker. 3. Qubino har tatt (som Fibaro også gjorde) noen "smarte" implementeringer av nyere z-wave-klasser, og siden Qubino faktisk ikke er sertifisert enda, så vil ikke HomSeerTech legge inn spesifikk støtte for dem enda. De fungerer ironisk nok i forrige versjon av HomeSeer for den var ikke like avansert når det kommer til klasser som "multiinstance" og "multilevel". HomeSeer skal støtte det som er sertifisert, men så lenge de ikke er det, så blir de ikke lagt inn spesialstøtte heller... Fibaro fungerer, bare husk bypass'en hvis du skal dimme LED. 4. Det kommer veldig an på. Det må du nesten sjekke. Er det trekkeboks bak konstakten så er det sannsynligvis plass. 5. Jeg har både Aeon Labs 4-in-1 og Everspring sin. Foretrekker Aeon Labs sin, egentlig. Men den bruker en del strøm, så ekstern strømforsyning er anbefalt. 6. Ja, stort sett. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Angående GEN5 kan en mulig årsak være at VeraEdge er en Z-wave plus gateway. Når Z-wave plus moduler legges til, vil måten den legges inn på (security CC) medføre at koblingen blir kryptert - og den kan derfor ikke kommunisere direkte med eldre Z-wave enheter..slik forstod jeg det. Mulig dette vil funke fint på en gateway som ikke er "native" Z-wave plus...? Du er nok inne på noe der siden GEN5 moduler alltid bruker AES-128 kryptering når de kommuniserer med hverandre. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Jeg er ikke en apple bruker, jeg er mer en windows og android 'homie', så det er kanskje ikke egnet for meg. Selv kjører jeg OSX 10.9 med Indigo Domotics på en ESXI server. Men det som er negativt med Indigo er at den ikke har en fullverdig web-klient så du må bruke OSX-klienten for å konfigurere serveren. Så hvis du ikke er en Apple bruker er det liten vits å gå for Indigo. Da blir det nok bare tungvint for deg. 5. Hvilken bevegelse sensorer anbefaler dere (for entre, bad, kjøkken)? Som jeg svarte jespolini: Aeon 4-1 på bad m/psu, Fibaro for alt annet. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 _iblis_: Jeg har prøvd å få OS X inn på en ESXi-maskin uten hell, det er et par ting jeg har lyst til å teste. Men jeg er ingen Mac-mann, så jeg har ikke fått det til. Noen tips? Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Er det noen her som har integrert LED-lys i kjøkkeninnredning? I så fall, kan dere anbefale en type LED og type micromodul som passer godt sammen? Har pr. i dag 8 spotter i innredningen, og det ser ut til at de er på to trafoer. Dette er installert av forrige eier, så jeg vet ikke så mye om dem. Videre ønsker jeg å bytte ut lysrør over kjøkkenbenk til led, enten striper eller en rekke spotter. Samme spørsmål :-) Merker jeg er god på å spørre - håper jeg etterhvert kan bidra til noe også :-) Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 _iblis_: Jeg har prøvd å få OS X inn på en ESXi-maskin uten hell, det er et par ting jeg har lyst til å teste. Men jeg er ingen Mac-mann, så jeg har ikke fått det til. Noen tips? Ja, ESXI har allerede støtte for OS X 10.9, men dette er da kun aktivert hvis du kjører ESXI på Apple Hardware. Så det du da må gjøre er å installere en patch på ESXI boksen din som gjør at den tror den kjører på Apple Hardware. Når det er gjort så er det bare å installere i vei Nyeste patch og instrukser finner du på InsanelyMac sine forum. Er det noe spesifikt du får problemer med så er det bare å sende meg en PM. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Er det noen her som har integrert LED-lys i kjøkkeninnredning? I så fall, kan dere anbefale en type LED og type micromodul som passer godt sammen? Har pr. i dag 8 spotter i innredningen, og det ser ut til at de er på to trafoer. Dette er installert av forrige eier, så jeg vet ikke så mye om dem. Videre ønsker jeg å bytte ut lysrør over kjøkkenbenk til led, enten striper eller en rekke spotter. Samme spørsmål :-) Merker jeg er god på å spørre - håper jeg etterhvert kan bidra til noe også :-) Kan du finne ut spenningen på dem? Hvis det er lavspenning (12 eller 24V), så kan du bruke Fibaro sin RGBW-mikromodul. Jeg har en selv jeg har tenkt til å styre led striper over kjøkkenbenkene med, men jeg har ikke kommet så langt enda (og så brukte jeg led-stripene til noe annet). Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Er det noen her som har integrert LED-lys i kjøkkeninnredning? I så fall, kan dere anbefale en type LED og type micromodul som passer godt sammen? Har pr. i dag 8 spotter i innredningen, og det ser ut til at de er på to trafoer. Dette er installert av forrige eier, så jeg vet ikke så mye om dem. Videre ønsker jeg å bytte ut lysrør over kjøkkenbenk til led, enten striper eller en rekke spotter. Samme spørsmål :-) Merker jeg er god på å spørre - håper jeg etterhvert kan bidra til noe også :-) Kan du finne ut spenningen på dem? Hvis det er lavspenning (12 eller 24V), så kan du bruke Fibaro sin RGBW-mikromodul. Jeg har en selv jeg har tenkt til å styre led striper over kjøkkenbenkene med, men jeg har ikke kommet så langt enda (og så brukte jeg led-stripene til noe annet). Ja, det kan jeg. Tanken var å bytte ut sokler/ledninger/trafoer og sette inn noe nytt som er bekreftet å fungere med en gitt micromodul. Tenker du på pærebytte her? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Ja, det kan jeg. Tanken var å bytte ut sokler/ledninger/trafoer og sette inn noe nytt som er bekreftet å fungere med en gitt micromodul. Tenker du på pærebytte her? Jeg hadde ikke byttet pærer før jeg måtte rett og slett fordi det koster litt, men det finner du ut etter hvert.. Hvis de f.eks. ikke er dimbare, så ville jeg sett etter noen nye. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Ja, det kan jeg. Tanken var å bytte ut sokler/ledninger/trafoer og sette inn noe nytt som er bekreftet å fungere med en gitt micromodul. Tenker du på pærebytte her? Jeg hadde ikke byttet pærer før jeg måtte rett og slett fordi det koster litt, men det finner du ut etter hvert.. Hvis de f.eks. ikke er dimbare, så ville jeg sett etter noen nye. Jepp, det er nettopp det. De er ikke dimbare, og de gir dårlig lys. Jeg kjenner en som jobber med kjøkkeninnredning, og han har spotter til 300 pr. stk. Det er 12V spenning, og de skal fungere fint med Elko 315 (minimum tre spotter pr. trafo). Da skulle det gå greit med Fibaro micromodul som du linket til eller? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Jepp, det er nettopp det. De er ikke dimbare, og de gir dårlig lys. Jeg kjenner en som jobber med kjøkkeninnredning, og han har spotter til 300 pr. stk. Det er 12V spenning, og de skal fungere fint med Elko 315 (minimum tre spotter pr. trafo). Da skulle det gå greit med Fibaro micromodul som du linket til eller? Det skulle jeg mene, ja. Men ingen garantier! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå