Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Ooookay... godt over snittet interessert eller bomkjøp? ;)

Haha.. ja, litt av begge deler. :D

Been there, done that! ;)

Men hvis du har tid en kveld du kjeder deg, kan du ta en kjapp test med UZB1 og HS3?

Du har jo alt du trenger for å teste, så slipper jeg. Jeg kunne gjerne tenke meg en ny controller å anbefale over Z-stick2.

Akkurat nå så er jeg offshore på jobb og kommer ikke hjem før i begynnelsen av februar. Men et raskt søk på HomeSeer sitt forum så kommer denne posten opp http://board.homeseer.com/showthread.php?t=172198&highlight=uzb1 og det ser ut som HomeSeer har litt problemer med denne controlleren.

Kan så klart hjelpe deg med mer testing når jeg kommer hjem. HomeSeer støtter jo UART så i teorien skal den kunne kommunisere med den. Er mulig du kan legge til nodene med zensys-tools og deretter synce de med homeseer. Skal prøve dette når jeg kommer hjem. :)

Relativt ny den tråden, får følge litt med på den og håpe fyren rapporterer tilbake.

Men jeg hvis du orker, så hadde det vært knall om du prøvde. Greit med folk som vet hva de holder på med! ;)

Så lenge nodene er registrert i controlleren, burde det være mulig å importere dem til HomeSeer. Mulig litt tungvindt å ikke bruke HS direkte til nodebehandling, men et problem om gangen. ;)

Som du sier UART skulle i teorien gjøre "det meste" støttet, men likevel greit å teste det i praksis...

Offshore, sier du? Forklarer iallfall alle controllerne. :p

Hvor da? Det er ikke umulig at jeg har vært der.

Kan man ta backup av UZB1?

(Dette er kanskje mitt største problem med Z-stick2. Ingen backup! Man må jo nesten starte på ny hvis controlleren (mot formodning) skulle ta kvelden.)

Ja, ved bruk av zensys-tools så kan du ta backup av UZB1.

Ah, flott.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Tenker å gå til innkjøp av en del micromoduler, og ønsket derfor å lufte med dere eksperter hvilke som kan anbefales og hvordan dette lettest mulig installeres.

Ser for meg at der det pr. i dag er ordinære av/på brytere, settes micromodulen inn i veggen. Der kobles den til ordinær bryter så vidt jeg har forstått, slik at denne kan fungere som AV/PÅ og dim Opp/Ned. Det var snakk om at jeg måtte ha impulsfjær på bryteren..hvor får man tak i slike brytere?

Der det er dimmer i dag (hjul) må selve dimmeren fjernes. Da kan man vel like gjerne bruke en "full size" modul eller?

Videre er det flere av/på micromoduler som skal installeres for å starte/stoppe baderomsvifte (ikke dimme - og eksisterende av/på er bryter utenfor våtrom ) og diverse annet.

Er det noen "trygge" moduler som kan anbefales der det i dag er halogenbelysning (downlights) både med og uten trafo og planen senere er å installere led?

Pr. i dag har jeg en bråte med Z-wave pluginmoduler og dimmere og alt styres av VeraEdge. Siden planen IKKE er å ha fjernkontroll men automatikk, må alt styres av bevegelsessensorer/multisensorer, og regler (PLEG).

Lenke til kommentar

Hei!

Tenker å gå til innkjøp av en del micromoduler, og ønsket derfor å lufte med dere eksperter hvilke som kan anbefales og hvordan dette lettest mulig installeres.

Ser for meg at der det pr. i dag er ordinære av/på brytere, settes micromodulen inn i veggen. Der kobles den til ordinær bryter så vidt jeg har forstått, slik at denne kan fungere som AV/PÅ og dim Opp/Ned. Det var snakk om at jeg måtte ha impulsfjær på bryteren..hvor får man tak i slike brytere?

Der det er dimmer i dag (hjul) må selve dimmeren fjernes. Da kan man vel like gjerne bruke en "full size" modul eller?

Videre er det flere av/på micromoduler som skal installeres for å starte/stoppe baderomsvifte (ikke dimme - og eksisterende av/på er bryter utenfor våtrom ) og diverse annet.

Er det noen "trygge" moduler som kan anbefales der det i dag er halogenbelysning (downlights) både med og uten trafo og planen senere er å installere led?

Pr. i dag har jeg en bråte med Z-wave pluginmoduler og dimmere og alt styres av VeraEdge. Siden planen IKKE er å ha fjernkontroll men automatikk, må alt styres av bevegelsessensorer/multisensorer, og regler (PLEG).

Både Fibaro FGD-211 (husk bypass til LED) og Qubino burde klare denne jobben. :)

Jeg har Fibaro og er fornøyd med dem. De er forøvrig også de eneste som kan kobles i serie (som er viktig hvis du har et eldre el-anlegg, som jeg har). Andre er fornøyde med Qubino. Kanskje kjøpe en av hver og teste?

Impulsfjærer til Elko-brytere kjøpes hvor som helst, f.eks. Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

Når jeg byttet ut dimmere hjemme erstattet jeg dem med Elko brytere med impuls fjær.

Oftest satte jeg da på Dobbeltbrytere (fordi Fibaro dimmerne hadde 2 innganger) slik at bryter nr 2 kunne styre noe annet også (gjennom assosiasjon)

Konsekvent bruker jeg impuls på Dimmerne og ikke impuls på vanlige (Fibaro on/off) brytere, selv om disse også i kan settes opp til å manøvreres med impuls. Jeg har valgt å gjøre det slik for at brukeren skal kunne "kjenne" hva som er hva.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Det er en idè å forsøke en av hver. Er det fortsatt usikkerhet angående Fibaro og mulig salgsstopp? Ser Qubino også skal kunne "drive" baderomsvifte. Ett av badene har en vifte som kun brukes ved dusjing. Her kunne jeg tenke meg å både starte/stoppe og redusere hastighet. Som nevnt før er selve bryteren på utsiden, så det skulle ikke oppstå noe to-pols problematikk vel?

Jeg bestiller en eller to av hver og tar det derfra. Må vel ringe en elektriker ;-)

Det var smart med impuls/ikke impuls fra et "brukerperspektiv". Disse brukerne er så utrolig krevende, så det er best å gjøre det hele idiotsikkert fra dag èn!

Nå har teknikerne fra Vera vært inne og rotet i gatewayen min, så forhåpentligvis kommer jeg hjem til en scenekontroller som faktisk kan styre scener.. :-) De har klart å fjern-fikse noen dimmere, men det ser ut til at Z-wave plus enheter ikke funker 100 % ennå.

Lenke til kommentar

Er det fortsatt usikkerhet angående Fibaro og mulig salgsstopp?

Definér "usikkerhet". Det er ikke salgsstopp i Norge. Kanskje blir det det, men det kan vel også skje Qubino. ;)

Ja, det er ikke noen kjent grunn til å tro at f.eks Qubino er "sikrere" etter din mening? Jeg har null peilling på dette, men man forstår jo at størrelsen må bety noe ifht varmeutvikling og slikt, ellers hadde de vel laget usynlige plugin-moduler etterhvert.

Jeg prøver meg med en av hver og tar det på trynefaktoren ;-)

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke noen kjent grunn til å tro at f.eks Qubino er "sikrere" etter din mening? Jeg har null peilling på dette, men man forstår jo at størrelsen må bety noe ifht varmeutvikling og slikt, ellers hadde de vel laget usynlige plugin-moduler etterhvert.

Joda, men Qubino-dimmeren er faktisk mindre enn Fibaro-dimmeren.

Jeg har veggene fulle av Fibaro, og ser ingen grunn til å bytte dem ut.

Lenke til kommentar

Joda, men Qubino-dimmeren er faktisk mindre enn Fibaro-dimmeren.

Jeg har veggene fulle av Fibaro, og ser ingen grunn til å bytte dem ut.

Nei. Og jeg har huset fylt til randen med transformatorer og ladere som helt sikkert utgjør en større risiko, så det er vel ikke noe å stresse med :-)

Har du noen tips angånde sensorer/multisensorer som er gode? Har pt. Aeon 4-in-1 tilkoblet strøm via usb, men den brukes bare som frostvakt i kjelleren akkurat nå. Vet at det finnes en del typer, men ikke hva som er bra...

Skal brukes innendørs (bad/soverom/gang etc)

Lenke til kommentar

Offshore, sier du? Forklarer iallfall alle controllerne. :p

Hvor da? Det er ikke umulig at jeg har vært der.

Jobber ikke på rigg, men skyter seismikk i nordsjøen via båt. :p

Problemet med Fibaro sine moduler er at størrelsen på kontaktene er beregnet for 1.5mm2 kabler, så hvis du presser inn 2.5mm2 kabler (som du må bruke hvis du skal ha en last høyere enn 2300w i følge NEK400) blir avstanden mellom kontaktene for kort og du kan fort få en for høy varmeutvikling. Kontaktene på Qubino sine moduler er beregnet for 2.5mm2 kabler og har ikke dette problemet.

Dette er en av grunnene for at jeg byttet ut alle Fibaro sine releer på varmekablene mine (som har en del last) med Qubino releer. En annen grunn var at på Qubino sine moduler så har du strømavlesning.

Jeg bruker fortsatt Fibaro releer rundt i huset, men på andre ting som bruker mindre last.

Alle mine in-wall dimmere er fra Fibaro og selv om den ikke er like teknisk god som Qubino sin så har den 2 store fordeler i mine øyne:

1. Den kan sende Dim/Bright kommandoer via association på S2. Dvs. at jeg kan koble S2 til en bryter (som regel andre knapp på en dobbeltbryter) og bruke den til å dimme f.eks en bordlampe som er koblet til en Popp & Co plugin-dimmer som ble diskutert tidligere her.

2. Du kan konfigurere den som en scene bryter på S2 så isteden for å sende Dim/Bright så sender den scene kommandoer isteden (opp til 16 scener). Da kan du aktivere forskjellige scener med tanke på hvor mange ganger du trykker og hvor lenge du holder knappen inne. Genialt av Fibaro! :)

Med Qubino sine moduler så kan du kun sende On/Off kommandoer vi association og ikke Dim/Bright eller scene kommandoer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen tips angånde sensorer/multisensorer som er gode? Har pt. Aeon 4-in-1 tilkoblet strøm via usb, men den brukes bare som frostvakt i kjelleren akkurat nå. Vet at det finnes en del typer, men ikke hva som er bra...

På bad/dusj er Aeon sin 4-in-1 genial siden den er sprutsikker og viser luftfuktighet (bra når du skal automatisere vifter osv). Men den sluker batteri hvis du ikke bruker den med USB. :(

For alle andre rom så hadde jeg valgt Fibaro sine sensor moduler. De har høy WAF, bra batteri tid og fungerer iallefall for meg meget bra. ;)

Lenke til kommentar

Jobber ikke på rigg, men skyter seismikk i nordsjøen via båt. :p

Ah. Da er det iallfall nesten samme fagfelt. ;)

Problemet med Fibaro sine moduler er at størrelsen på kontaktene er beregnet for 1.5mm2 kabler, så hvis du presser inn 2.5mm2 kabler (som du må bruke hvis du skal ha en last høyere enn 2300w i følge NEK400) blir avstanden mellom kontaktene for kort og du kan fort få en for høy varmeutvikling. Kontaktene på Qubino sine moduler er beregnet for 2.5mm2 kabler og har ikke dette problemet.

Dette er en av grunnene for at jeg byttet ut alle Fibaro sine releer på varmekablene mine (som har en del last) med Qubino releer. En annen grunn var at på Qubino sine moduler så har du strømavlesning.

Jeg bruker fortsatt Fibaro releer rundt i huset, men på andre ting som bruker mindre last.

Vel... å si at du "fort kan få for høy varmeutvikling" er vel i det minste diskutabelt? Enheten er tross alt beregnet for å kunne trekke 3 kW eller 2x1.5kW (som selvfølgelig går ut på det samme). Det er ikke en dramatisk forskjell i CC-avstand fra en 1.5mm^2 til 2.5mm^2 leder.

Vi har vel heller ikke de samme minsteavstandene i Norge som de har i Sverige.

Og da er det iallfall ikke noe problem for lave laster, som f.eks. dimmerne (som maks skal trekke 500W). :)

Med Qubino sine moduler så kan du kun sende On/Off kommandoer vi association og ikke Dim/Bright eller scene kommandoer.

Virkelig? Det gjør jo S2/3 litt kjedeligere på Qubino.

Jeg har et par av AeonTec sine, og 6-7 fra Everspring. Hvis du utelukkende er interessert i bevegelse og "lang" batteritid (de holder vel et halv år til et år, avhengig av trafikken), så er Everspring sin grei. Men AeonTec sin kulhetsfaktor er høyere. ;)

Jeg har riktignok en ute som nå gir litt rare Lux-verdier. Det er stummende mørkt, og den viser Lux mellom 200-250. Det er IKKE sant. Dette startet etter nyttårsaften. Kanskje den ikke tålte rakettlysene?

Enda et spørsmål: noen som vet om jeg kan bruke denne låsen https://www.aartech.ca/yale-yrd120zw0bp.html her i Noreg? Eller evt. om det finnes gode alternativer?

Vi var en gjeng som bestilte Yale-låser direkte fra leverandøren. Jeg har den der, men med nøkkel i tillegg. Det viktigste å huske på er: Z-wave er ikke bare Z-wave. Det er forskjell på USA Europa (de bruker forskjellig frekvens), og det må du tenke på når du kjøper utstyr.

Vi fikk våre levert med en Europa Z-wave modul. Den skal visstnok også komme til Yale Doorman. Opprinnelig i Q4 i fjor, men det er forskjøvet til Q1 i år, så får vi se...

Lenke til kommentar

Egentlig begynner jeg å bli litt lei den "Fibaro er farlig" diskusjonen.

Kanskje vi kunne flytte den til en egen tråd så jeg slapp å lese den flere ganger?

Jeg er også litt lei av luftige spekulasjoner om varmeutvikling og dårlig kontakt.

Jeg har selv jobbet som elektriker (selv om det er lenge siden nå) og var med min autoriserte elektriker venn og monterte alle mine 50+ Fibaro moduler

Ja, Fibaro tilkoblingspunktene er små og de sitter tett.

Nei det er ikke mulig å "presse inn" en 2,5m2 PN i dem.

Du må rive ut den lille "tunga" og la sett-skruen gå rett i kabelen.

Nei, det blir ingen forskjell på avstenden mellom lederne om du bruker 1,5m2 eller 2,5m2 kabel. Avstanden bestemmes jo av hullene i Fibaroen.

Nei, det blir ikke varmgang om avstanden mellom to kabler blir for liten. Om avstanden er for liten kan det bli overslag og da går mest sannsynlig sikringen.

Jeg MENER sikkerhets avstanden på mellomspenning (Opp til 500V) er 1mm i Norge men dette KAN ha endret seg for det er som sagt en stund siden jeg arbeidet som elektriker.

Varmgang kommer av for liten dimensjon på kabler eller av for liten kontaktflate i koblinger. Ja, Fibaro koblingene er i minste laget etter min smak men holder du belastningen nede og setter kabelen rett, og langt nok inn går dette fint.

De små releene i slike moduler (av mange fabrikater) er i minste laget til å håntere store strømmer å særlig og switche dem. Personlig går jeg ikke over 500W på 1,5kW modulene og ikke over 1000W på 3kW modulene.

Det gjelder å bruke huet litt her. Du kan jo kjøpe en skjøteleding i butikken som det står 230V/16A på og så klipper du av kabelen og finner at det er 0,75m2 og altså ikke burde belastes med mer enn 5A. Det er ingen ting som forhindrer deg i å plugge den i en 16A kontakt og og sette en 3000W varmeovn i andre enden.

Husk også at startstrømmer på lysrør kan være MYE større enn merke-effekten på rørene. Jeg har brent av 2 Fibaro 3kW og 1 Nexa 1000W på verkstedet der det er 10 stk 36W lysrør.

Nei, jeg bryr meg ikke om at svenskene synes det er krise og salgsforbud fordi Fibaro modulene ikke har spenningen påtrykket merkelappen.

Modulene er CE merket så det får ta det juridiske og når det gjelder det praktiske så har jeg selv skrudd inn de skruene som gjør at jeg sover rolig om natta.

Ikke det at CE merket nødvendigvis har så mye å si. Teldus folkene satte jo det bare på produket sitt uten å søke om godkjenning en gang (Spør dem om å få se sertifikatet, det er en artig øvelse :) )

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk igjen for svar og hjelp folkens. Sitter nå her og tester Fibaro sin bevegelsesdetektor og prøver å lese bruksanvinsningen på en micromodul fra samme produsent...det var liten tekst gitt! Må ønske meg nye briller til 40års dagen..

Er så heldig at jeg jobber 100 meter fra den fysiske butikken til smarthus, så det har blitt litt for lett å gli innom der og bruke penger i det siste. Utrolig hyggelig og hjelpsom kar som driver den!

Denne diskobelysningen i fibaroen...er det lett å slå den av? Jeg er ikke så korka at jeg trenger farger for å fortelle meg hvilken temperatur det er i rommet - dette har jeg sanser nok til å finne ut av selv :-) Når det er sagt - liten og sexy er den jo. Til og med fruen liker denne :-)

Den pairet lett med VeraEdge, og ser ut til å funke som den skal.

Nå til det største problemet - å skrive noen intelligente regler. Akkurat nå var planen at denne skulle slå på diverse lys til 100 % mellom 14 og 15 dersom den merker bevegelse (for da kommer minstemann hjem) - men ikke ellers. Dette bør gå greit selv for en Noob.

Lenke til kommentar

Vi var en gjeng som bestilte Yale-låser direkte fra leverandøren. Jeg har den der, men med nøkkel i tillegg. Det viktigste å huske på er: Z-wave er ikke bare Z-wave. Det er forskjell på USA Europa (de bruker forskjellig frekvens), og det må du tenke på når du kjøper utstyr.

Aha, skjønner. Leste gjennom dokumentasjonen på denne, og det står ikke noe som tilsier at den vil fungere her.. De (Yale) burde kjenne sin besøkelsestid og lansere Z-wave låser her for lengst. Det er helt sprøtt at så mange kjøper kodelåser som er fullstendig proprietære og ikke kan brukes til noe annet enn å låse døren...hehe.

Lenke til kommentar

Varmgang kommer av for liten dimensjon på kabler eller av for liten kontaktflate i koblinger. Ja, Fibaro koblingene er i minste laget etter min smak men holder du belastningen nede og setter kabelen rett, og langt nok inn går dette fint.

Jeg bøyer meg i støvet Fermate. Du har selvfølgelig helt rett når det gjelder varmeutvikling og for liten dimensjon på kablene eller kontaktflate i koblinger iforhold til last. Derfor mener jeg at Fibaro sine releer ikke burde vært merket for mer enn 2300w.

Lenke til kommentar

[...]

Neste gang noen spør om Fibaro-problematikken, så linker jeg til dette innlegget! :)

[...] Derfor mener jeg at Fibaro sine releer ikke burde vært merket for mer enn 2300w.

Muligens i vår lille del av verden. Du skal ikke så langt bort før de ikke er like nøye på dimensjoner som vi er... Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...