Mr_Tiger Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Kjører du fremdeles hs fra en pc/server Moskus, er har du prøvd noen av home-troller sakene fra hs. Lurer på om jeg skal prøve en av disse når jeg skal gå over til hs3pro. Eller er det ikke noe å satse på? Lenke til kommentar
mrroffer Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Er det noen som vet om en side eller lignende som viser hvilke protokoller/modes diverse deviser faller inn under når det gjelder rfxtrx433, Oregon er jo grei men lurer på eks den rgb led saken som mange har kjøpt her (TRC02). hvilken mode faller den under. jeg fården opp under lighting5 men vil ei parre. Endret 11. januar 2015 av mrroffer Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2015 Kjører du fremdeles hs fra en pc/server Moskus, er har du prøvd noen av home-troller sakene fra hs. Lurer på om jeg skal prøve en av disse når jeg skal gå over til hs3pro. Eller er det ikke noe å satse på? Kjører fremdeles PC, der har jeg alltid kraft nok til å gjøre det jeg vil. Men jeg kjører flere forskjellige maskiner virtuelt på en stor server. Er det noen som vet om en side eller lignende som viser hvilke protokoller/modes diverse deviser faller inn under når det gjelder rfxtrx433, Oregon er jo grei men lurer på eks den rgb led saken som mange har kjøpt her (TRC02). hvilken mode faller den under. jeg fården opp under lighting5 men vil ei parre. Manualen forteller det. Ligger i /Docs. Lenke til kommentar
mrroffer Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Så rtfm altså moskus dessverre gikk /docs i papperskorgen å jeg er dårlig på backup hehe. Google litt mer da Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Popp & Co sin plugin-dimmer. Dimmer LED og støtter Instant Status. Ingen unødvendig strømforbruksmåler. Fin pris er det også på den. Har allerede tre stykker i stua. Ser identiske ut med de fra Clas Ohlson som jeg har, bare ett annet navn. Erfaringen min med de er ikke de beste. Ustabil, rapporterer ikke alltid status på lys når det endres. Må plugges ut og inn noen ganger for å få de til å fungere. Hvordan er din erfaring? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Moskus: Ser ut til at Homeseer får støtte for Z-Wave Plus neste måned: http://forums.indigodomo.com/viewtopic.php?f=58&t=13206&p=90288 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Moskus: Ser ut til at Homeseer får støtte for Z-Wave Plus neste måned: http://forums.indigodomo.com/viewtopic.php?f=58&t=13206&p=90288 HomeSeer har støtte for plus allerede så lenge controlleren har det. Men jeg gleder meg til Z-LAN. For oss som virtualiserer så blir det MYE enklere enn å styre med USB. Får bare håpe de lager en EU-versjon også. De gjorde ikke med med den forrige controlleren de lagde. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Så rtfm altså moskus dessverre gikk /docs i papperskorgen å jeg er dårlig på backup hehe. Google litt mer da Ligger vel også på RFXCOM.com eller vent på neste oppdatering. Popp & Co sin plugin-dimmer. Dimmer LED og støtter Instant Status. Ingen unødvendig strømforbruksmåler. Fin pris er det også på den. Har allerede tre stykker i stua. Ser identiske ut med de fra Clas Ohlson som jeg har, bare ett annet navn. Erfaringen min med de er ikke de beste. Ustabil, rapporterer ikke alltid status på lys når det endres. Må plugges ut og inn noen ganger for å få de til å fungere. Hvordan er din erfaring? Som sagt: De er bedre enn andre plugin-dimmere jeg har hatt. De rapporterer status og de fungerer som jeg forventer. Husk å assosiere programvaren din med Group 1, den må jo vite hvor den skal sende statusoppdateringer. Kanskje de ikke er identiske...? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Moskus: Ser ut til at Homeseer får støtte for Z-Wave Plus neste måned: http://forums.indigodomo.com/viewtopic.php?f=58&t=13206&p=90288 HomeSeer har støtte for plus allerede så lenge controlleren har det. OK, så hvilken controller støtter HomeSeer nå som har 500 brikken? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 OK, så hvilken controller støtter HomeSeer nå som har 500 brikken? Har ikke peiling. Har ikke brukt tid på å undersøke det, da det ikke er aktuelt for meg å bytte controller i hytt og pinevær. Som sagt, til dags dato så er (dessverre?) Z-stick2 den beste controlleren hvis du f.eks. vil ha støtte for låser. Den er muligens ikke den beste teknisk sett, og har noen åpenbare mangler (som at du ikke får tatt backup av den fordømte pinnen!), men den har både bred støtte av forskjellige programpakker, og den støtter det meste av protokoller for originale Z-wave. Men hvis du kjenner igjen noen av disse, så si i fra. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) OK, så hvilken controller støtter HomeSeer nå som har 500 brikken? Har ikke peiling. Har ikke brukt tid på å undersøke det, da det ikke er aktuelt for meg å bytte controller i hytt og pinevær. Som sagt, til dags dato så er (dessverre?) Z-stick2 den beste controlleren hvis du f.eks. vil ha støtte for låser. Den er muligens ikke den beste teknisk sett, og har noen åpenbare mangler (som at du ikke får tatt backup av den fordømte pinnen!), men den har både bred støtte av forskjellige programpakker, og den støtter det meste av protokoller for originale Z-wave. Men hvis du kjenner igjen noen av disse, så si i fra. Da er det vel greit at du ikke uttaler deg om noe du selv sier du ikke har peiling om. Uansett... Z-NET og A2Z-Link er de første controllerne med 500 brikken som er offisielt støttet av HomeSeer og som igjen vil gi bane for andre leverandører av plus controllere med tanke på HomeSeer sin z-wave motor. Igjen så skjønner jeg ikke hvorfor du tar opp dørlåser og Z-stick2 da alle controllere som er produsert med 300 brikken eller nyere fra Sigma har støtte for security frames. Det er helt og holdent opp til programvaren om de har betalt en ekstra lisens for å bruke security protokollen. Skal du kjøpe deg en ny controller idag så sløser du ikke bort pengene dine på en gammel teknologi som snart blir utdatert, men går for en controller med 500 brikke som er fremtidsrettet OG bakoverkompatibel. Endret 12. januar 2015 av _iblis_ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) OK, så hvilken controller støtter HomeSeer nå som har 500 brikken? Har ikke peiling. Har ikke brukt tid på å undersøke det, da det ikke er aktuelt for meg å bytte controller i hytt og pinevær. Som sagt, til dags dato så er (dessverre?) Z-stick2 den beste controlleren hvis du f.eks. vil ha støtte for låser. Den er muligens ikke den beste teknisk sett, og har noen åpenbare mangler (som at du ikke får tatt backup av den fordømte pinnen!), men den har både bred støtte av forskjellige programpakker, og den støtter det meste av protokoller for originale Z-wave. Men hvis du kjenner igjen noen av disse, så si i fra. Da er det vel greit at du ikke uttaler deg om noe du selv sier du ikke har peiling om. Uansett... Z-NET og A2Z-Link er de første controllerne med 500 brikken som er offisielt støttet av HomeSeer og som igjen vil gi bane for andre leverandører av plus controllere med tanke på HomeSeer sin z-wave motor. Igjen så skjønner jeg ikke hvorfor du tar opp dørlåser og Z-stick2 da alle controllere som er produsert med 300 brikken eller nyere fra Sigma har støtte for security frames. Det er helt og holdent opp til programvaren om de har betalt en ekstra lisens for å bruke security protokollen. Skal du kjøpe deg en ny controller idag så sløser du ikke bort pengene dine på en gammel teknologi som snart blir utdatert, men går for en controller med 500 brikke som er fremtidsrettet OG bakoverkompatibel. Hva er det med deg for noe? Jeg sier at HomeSeer, som er programvare, støtter Z-wave Plus. Om du faktisk kan bruke den støtten til noe er avhengig av controlleren. Z-wave Plus er ikke bare en brikke, men omhandler også hvilke Z-wave-klasser som mimimum skal implementeres i ulike settinger, og hvordan disse skal tolkes. Det er en laaang tråd om dette på HomeSeer-forumet, hvor "macromark", "Rick" og "Rich" forklarer en del av utfordringene rundt Fibaro, Z-wave og (fordelene med) Z-wave Plus. Jeg drar frem Z-stick2 da det er forskjell på teori og praksis. Alle som har 300- eller 400-brikken skal i teorien kunne gjøre (nesten) det samme, men det er også avhengig av firmware på brikken (og med det som du sier, om controller-produsenten har valgt å støtte security protokollen). Jeg har prøvd å finne ut om din nevnte UZB1-controller støtter security frames, men har til gode å finne det ut. Vet du det? Grunnen til at jeg spør er at flere HomeSeer-brukere prøvde seg frem med ulike controllere da HS3 var i beta, med sterkt variabelt resultat. Og et av de store problemene var støtten for kryptering. Endret 12. januar 2015 av Moskus Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Hva er det med deg for noe? Hei, det var du som sa at du ikke hadde peiling! Jeg sier at HomeSeer, som er programvare, støtter Z-wave Plus. Om du faktisk kan bruke den støtten til noe er avhengig av controlleren. Z-wave Plus er ikke bare en brikke, men omhandler også hvilke Z-wave-klasser som mimimum skal implementeres i ulike settinger, og hvordan disse skal tolkes. Det er en laaang tråd om dette på HomeSeer-forumet, hvor "macromark", "Rick" og "Rich" forklarer en del av utfordringene rundt Fibaro, Z-wave og (fordelene med) Z-wave Plus. Jeg har også lest den tråden, men trur vi har tolket den forskjellig. La oss bare være enige om å være uenige. Jeg drar frem Z-stick2 da det er forskjell på teori og praksis. Alle som har 300- eller 400-brikken skal i teorien kunne gjøre (nesten) det samme, men det er også avhengig av firmware på brikken (og med det som du sier, om controller-produsenten har valgt å støtte security protokollen). Nå er det ikke controller-produsenten som må betale ekstra for security protokollen, men programvare leverandørene ala HomeSeer, Indigo, OpenZwave osv. som må betale en ganske dyr lisens fra z-wave alliance for å få tilgang til kryptering nøkkelen til protokollen som allerede ligger på controlleren. Det er derfor det er så mange z-wave programvarer som ikke støtter dørlåser. Jeg har prøvd å finne ut om din nevnte UZB1-controller støtter security frames, men har til gode å finne det ut. Vet du det? Jeg har 4 controllere hjemme. RaZberry (300 brikke), Aeon z-stick2 (300 brikke), HC2 (400 brikke) og UZB1 (500 brikke). Alle fire har jeg brukt sammen med en Vision ZM1702 dørlås uten problemer så lenge jeg har brukt software som støtter det. RaZberry og UZB1 er fra samme produsent (z-wave.me) og med deres software fungerer dørlåsen fint. Med Aeon z-stick2 brukte jeg HomeSeer og som alle vet fungerer dørlåsen fint. HC2 fikk ikke støtte for dørlåser før v4.0, men etter jeg oppgraderte til v4.0 så fungerte den fint. Indigo Domotics har ikke betalt lisens for security protokollen så det jeg bruker nå er RaZberry for dørlåsen som en virtuell enhet i Indigo og UZB1 koblet til Indigo boksen for resten av nettverket. Så ja, UZB1 støtter security frames Lenke til kommentar
DeVille Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) Så hvilken controller anbefaler du til en Raspberry Pi, da? Hvor fikk du kjøpt den dørlåsen? Edit: Skjønte ikke hvordan du omgikk begrensningen i Domotics ved å bruke RaZberry som en virtuell enhet.... Endret 12. januar 2015 av DeVille Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) Så hvilken controller anbefaler du til en Raspberry Pi, da? UZB1 eller RaZberry-Gen5 (jeg har Gen3). Hvor fikk du kjøpt den dørlåsen? Den har jeg kjøpt fra Tronika. Edit: Skjønte ikke hvordan du omgikk begrensningen i Domotics ved å bruke RaZberry som en virtuell enhet.... Beklager, forklarte meg litt feil der. For det første, jeg snakker om Indigo Domotics og ikke Domoticz. For det andre så er RaZberry modulen koblet til en Raspberry Pi og ikke til Indigo boksen. Det fine med RaZberry og z-wave.me sin programvare er at du får full tilgang til z-wave api'n slik at via json og litt python kode så har jeg full kontroll på låsen (batteri status, pin koder, historie osv) via Indigo Domotics. Den virtuelle enheten oppfører seg akkurat som en virkelig enhet i Indigo. Jeg jobber forresten med en egen plugin for dette til Indigo slik at det skal være plug & play for andre. Endret 12. januar 2015 av _iblis_ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Hva er det med deg for noe? Hei, det var du som sa at du ikke hadde peiling! Ah, "humor og de". Beklager, mandagen er typisk lang, så det gikk meg hus forbi. Jeg har også lest den tråden, men trur vi har tolket den forskjellig. La oss bare være enige om å være uenige. Tja... er vel ikke så mye å være uenig i egentlig, men greit for meg. Jeg drar frem Z-stick2 da det er forskjell på teori og praksis. Alle som har 300- eller 400-brikken skal i teorien kunne gjøre (nesten) det samme, men det er også avhengig av firmware på brikken (og med det som du sier, om controller-produsenten har valgt å støtte security protokollen).Nå er det ikke controller-produsenten som må betale ekstra for security protokollen, men programvare leverandørene ala HomeSeer, Indigo, OpenZwave osv. som må betale en ganske dyr lisens fra z-wave alliance for å få tilgang til kryptering nøkkelen til protokollen som allerede ligger på controlleren. Det er derfor det er så mange z-wave programvarer som ikke støtter dørlåser. Det er godt mulig at programvareleverandøren må betale noe for å implementere security, der får jeg stole på deg. Men jeg trodde at controlleren også måtte støtte dette, og at det ikke er noen garanti for det selv om det er en felles brikke. Som sagt, det er basert på prøving og feiling av brukere, men kanskje det er HST som må implementere security for den spesifikke controlleren? Det virker også rart, siden de skal følge noenlunde samme standard. Hva skal man med flere produsenter hvis alle var like? De er jo ikke så like i praksis. Jeg har 4 controllere hjemme. RaZberry (300 brikke), Aeon z-stick2 (300 brikke), HC2 (400 brikke) og UZB1 (500 brikke).Ooookay... godt over snittet interessert eller bomkjøp? Alle fire har jeg brukt sammen med en Vision ZM1702 dørlås uten problemer så lenge jeg har brukt software som støtter det. RaZberry og UZB1 er fra samme produsent (z-wave.me) og med deres software fungerer dørlåsen fint. Med Aeon z-stick2 brukte jeg HomeSeer og som alle vet fungerer dørlåsen fint. HC2 fikk ikke støtte for dørlåser før v4.0, men etter jeg oppgraderte til v4.0 så fungerte den fint. Indigo Domotics har ikke betalt lisens for security protokollen så det jeg bruker nå er RaZberry for dørlåsen som en virtuell enhet i Indigo og UZB1 koblet til Indigo boksen for resten av nettverket. Så ja, UZB1 støtter security frames Glimrende, det var det jeg ville vite! Muligens verdt et forsøk nesten gang jeg bestiller noe fra Tronika, var jo ikke mange kronene den kostet. Jeg krysser imidlertid fingrene hardt for at Z-lan kommer i en europa-utgave. USB er fint. Ethernet er kongen. Men hvis du har tid en kveld du kjeder deg, kan du ta en kjapp test med UZB1 og HS3? Du har jo alt du trenger for å teste, så slipper jeg. Jeg kunne gjerne tenke meg en ny controller å anbefale over Z-stick2. Kan man ta backup av UZB1? (Dette er kanskje mitt største problem med Z-stick2. Ingen backup! Man må jo nesten starte på ny hvis controlleren (mot formodning) skulle ta kvelden.) Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Som sagt: De er bedre enn andre plugin-dimmere jeg har hatt. De rapporterer status og de fungerer som jeg forventer. Husk å assosiere programvaren din med Group 1, den må jo vite hvor den skal sende statusoppdateringer. Kanskje de ikke er identiske...? Mulig det er ett dumt spørsmål, men hvordan gjør jeg det i HS3? Associations under Z-wave to pluggen er grå og kan ikke trykkes på. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Trykk på enheten, gå til Z-wave'taben -> Trykk på "Associations". Den skal/kan ikke være grå. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) Se bilde, kanskje de ikke er helt like. Endret 12. januar 2015 av GeneralVirus Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Ooookay... godt over snittet interessert eller bomkjøp? Haha.. ja, litt av begge deler. Men hvis du har tid en kveld du kjeder deg, kan du ta en kjapp test med UZB1 og HS3? Du har jo alt du trenger for å teste, så slipper jeg. Jeg kunne gjerne tenke meg en ny controller å anbefale over Z-stick2. Akkurat nå så er jeg offshore på jobb og kommer ikke hjem før i begynnelsen av februar. Men et raskt søk på HomeSeer sitt forum så kommer denne posten opp http://board.homeseer.com/showthread.php?t=172198&highlight=uzb1 og det ser ut som HomeSeer har litt problemer med denne controlleren. Kan så klart hjelpe deg med mer testing når jeg kommer hjem. HomeSeer støtter jo UART så i teorien skal den kunne kommunisere med den. Er mulig du kan legge til nodene med zensys-tools og deretter synce de med homeseer. Skal prøve dette når jeg kommer hjem. Kan man ta backup av UZB1? (Dette er kanskje mitt største problem med Z-stick2. Ingen backup! Man må jo nesten starte på ny hvis controlleren (mot formodning) skulle ta kvelden.) Ja, ved bruk av zensys-tools så kan du ta backup av UZB1. Endret 13. januar 2015 av _iblis_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå