Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Fibaro sine dimmere kjenner jeg ikke så godt til, men Qubino sine kjenner jeg godt til. Jeg har hele huset fullt med qubino dimmere. De virker helt utmerket på alle lamper og spotter. Ingen flimmer på spotter(GU10 led) , pærer, sparepærer, osv.

Har fibaro hc2 som styring, og det virker veldig bra sammen.

Eneste aber var at det ble litt kabeltrekking i noen bokser, men angrer ikke et sekund. Anbefales!

Vet du hvilken firmware versjon du har på dine dimmere?

(Og det er ZMNHDA2 vi snakker om?)

Ja, det er ZMNHDA2 jeg har 13 stk av. (Versjon 1.12)

Virker helt fantastisk. (og ingen summing / EL-knurring ved dimming :-)

Endret av Mr. Larsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra! :)

Litt synd at andre ikke har helt samme erfaring ser jeg både her og andre steder, men det samme gjelder kanskje Fibaro sine også?

Jeg synes imidlertid det er synd de ikke er sertifiserte enda. Få ut fingeren, Qubino!

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Z-wave sertifiserer enheter for å sjekke om de følger protokollen skikkelig. Og Qubino er ikke sertifisert i det hele tatt.

Nå er ikke Fibaro uten svin på skogen heller, men de fungerer iallfall når det er snakk om MULTI_INSTANCE_COMMAND klasse og et par andre (viktige, nye) klasser.

Z-wave sliter med fragmentering, dvs. ulike leverandører implementerer "standarden" ulikt, gjerne for å gi seg selv et konkurranse-fortrinn. F.eks. at Fibaro-dimmerne får flere egenskaper hvis du bruker Fibaro HC2 (ikke at det er tilfellet, men det er et eksempel).. Z-wave sertifiserer utstyr for at de i det minste skal ha et felles minstekrav av hva alle skal forstå.

For å få bukt med problemet jobbes det for tiden med "Z-wave Pluss", men dette krever nytt utstyr, i det minste en ny hjerne som kan tolke begge deler.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

HStouch finnes ikke til WP, idiotisk nok. Jeg skrev min egen app, men den ligger ikke i Windows Store (enda).

Behold den. Den er bedre enn alle andre telefoner. ;)

Moskus, hvordan fungerer Incontrol? Er det verdt et forsøk - eller? Siden du laget noe selv er gjerne det svaret.

Nokia tlf. er kul, men den skulle være en fjernkontroll... Utrolig at de Homeseer ikke har laget en klient.

+

if, then, else i HS3 Events.
Er ikke det mulig?
Vet jo at if er der, men hvorfor finner jeg ikke "else" eller hva det nå heter.

Det er noen helt enkle jeg greier jeg vil forenkle... sikkert bare mine briller som må pusses.
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har kjøpt en leilighet i Oslo og før jeg flytter inn jeg planlegger å gjøre det et smarthjem (selv installasjon). Leilighet er fra 1930 med tykke vegger, så jeg tenkte om en trådløs løsning (som kabelføring er ikke et alternativ). Jeg lest om hjemme automasjon på engelsk og tysk forums men jeg trodde det ville være godt å få en «norsk løsning/norsk standard» - tenker på å få hjelp med mitt oppsett og også å investere i noe som vil bli bokført når selge leilighet til slutt.

Mine kraver:

• Kontroll og dimme lysene
  • Kontroll stikkontakter
  • styre elektriske radiatorene med termostater
  • rullegardiner
  • integrere kameraer for sikkerhetsformål (alarmsystem)
  • elektronisk dørlås
  • integrere Sonos trådløs musikkanlegg (eller annet forslag?)
  • alt skal være kontrollerbar av smarttelefon/nettbrett (Android)

Hva er systemer som støtter disse tingene og fremtidige tillegg? hva er fordelene / ulempene med disse systemene og priser?

Jeg håper dette er det riktige stedet å spørre og tusen takk for hjelpen på forhånd (beklager min rustne norsk).

Thomas

Lenke til kommentar

HStouch finnes ikke til WP, idiotisk nok. Jeg skrev min egen app, men den ligger ikke i Windows Store (enda).

Behold den. Den er bedre enn alle andre telefoner. ;)

Moskus, hvordan fungerer Incontrol? Er det verdt et forsøk - eller? Siden du laget noe selv er gjerne det svaret.

Nokia tlf. er kul, men den skulle være en fjernkontroll... Utrolig at de Homeseer ikke har laget en klient.

+

if, then, else i HS3 Events.
Er ikke det mulig?
Vet jo at if er der, men hvorfor finner jeg ikke "else" eller hva det nå heter.

Det er noen helt enkle jeg greier jeg vil forenkle... sikkert bare mine briller som må pusses.

"Else" i Eventer er ikke mulig, og det er gode grunner til det. Det er logisk i mitt hode, men jeg er ikke sikker på om jeg forklarer det riktig fornuftig, men la meg forsøke:

IF Time is "16:00"
Then Set Lamp to On
Else Set Lamp to Off

... resulterer i at lampen vil bli skrudd av konstant når klokka ikke er 16:00, noe som klokka som oftest er. I HS2 ble eventer evaluert hvert halve sekund eller noe slikt, som resulterer at lampen hadde blitt skrudd av 172740 ganger i døgnet. HS3-eventer blir evaluert mye oftere, og dermed blir lampa skrudd av flere ganger.

Hvis du trenger "Else" så lag et nytt event. Det er sannsynlig at du må tenke om triggeren din.

Hei,

Jeg har kjøpt en leilighet i Oslo og før jeg flytter inn jeg planlegger å gjøre det et smarthjem (selv installasjon). Leilighet er fra 1930 med tykke vegger, så jeg tenkte om en trådløs løsning (som kabelføring er ikke et alternativ). Jeg lest om hjemme automasjon på engelsk og tysk forums men jeg trodde det ville være godt å få en «norsk løsning/norsk standard» - tenker på å få hjelp med mitt oppsett og også å investere i noe som vil bli bokført når selge leilighet til slutt.

Mine kraver:

• Kontroll og dimme lysene
  • Kontroll stikkontakter
  • styre elektriske radiatorene med termostater
  • rullegardiner
  • integrere kameraer for sikkerhetsformål (alarmsystem)
  • elektronisk dørlås
  • integrere Sonos trådløs musikkanlegg (eller annet forslag?)
  • alt skal være kontrollerbar av smarttelefon/nettbrett (Android)

Hva er systemer som støtter disse tingene og fremtidige tillegg? hva er fordelene / ulempene med disse systemene og priser?

Jeg håper dette er det riktige stedet å spørre og tusen takk for hjelpen på forhånd (beklager min rustne norsk).

Thomas

Dette er det svart på så utrolig mange ganger her i tråden, så jeg skriver ikke hele listen en gang til.

Kikk på Z-wave som protokoll, og HomeSeer 3 som programvare. En god del av oss her bruker denne løsningen. :)

Det eneste som jeg er usikker på er de "elektriske radiatorene", men det finnes løsninger til radiatorer også.

Det finnes mange, maaange løsninger for dette, så det er litt vanskelig å gi deg en fasit på et generelt spørsmål.

Lenke til kommentar

takk for svar og beklager hvis det ble besvart før - jeg trodde dette kunne ha blitt besvart før, men det er litt av en utfordring å gå gjennom 280 sider ;-)

Hvis jeg fokuserer på z-wave som protokoll, har du et godt forslag hvor jeg kan sammenligne ulike produkter fra ulike produsenter for de nevnte oppgavene (beste med priser)?

Er det et alternativ til HomeSeer på programvaresiden?

Lenke til kommentar

Ja, Tellus eller noe slikt. Selges hos Clas Ohlson med Nexa.

Anbefaler deg å skumme de 10 første sidene her, mye nyttig info som i det minste hjelper deg å stille mer presise spørsmål.

Selv ville jeg gått for Homeseer, de har ofte tilbud, Z-Wave med Aeon og en Rfxcom. Be om pakkepris på hardware fra Tronika.

Årsaken til det er egen erfaring, alt annet blir for puslete...

Lenke til kommentar

Hvis du er en Apple bruker så vil jeg på det sterkeste anbefale Indigo Domotics. Det er like kraftig som Homeseer og med plugins for RFXCom, Sonos, Hue, XBMC/Plex, Roomba, iKettle osv. Kan du python så er scripting mulighetene uendelig.

http://www.indigodomo.com/

Hvis du skal bruke z-wave så ville jeg gått for UZB1 sticken som er lynrask iforhold til Aoen sin z-stick2. Den støtter også den nye z-wave plus standaren.

https://www.tronika.no/en/interface/760-pc-interface-uzb1.html

Nå skal det sies at Aoen Labs har utviklet en ny z-wave plus stick som de viser i disse dager på CES2015. Når den kommer for salg er ukjent.

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at Aoen Labs har utviklet en ny z-wave plus stick som de viser i disse dager på CES2015. Når den kommer for salg er ukjent.

De ryktene gikk på CES i fjor også. Men håper det stemmer. :)

Z-wave Plus er vel ikke helt ferdig enda, så alle "stickene" er vel forhåpentligvis oppgraderbare.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke z-wave så ville jeg gått for UZB1 sticken som er lynrask iforhold til Aoen sin z-stick2. Den støtter også den nye z-wave plus standaren.

https://www.tronika.no/en/interface/760-pc-interface-uzb1.html

... men støtter den security protokollene som kreves for dørlåser, etc?

Så klart den gjør det! Om programvaren du bruker den med støtter det er en annen sak.

De ryktene gikk på CES i fjor også. Men håper det stemmer. :)

Z-wave Plus er vel ikke helt ferdig enda, så alle "stickene" er vel forhåpentligvis oppgraderbare.

Dette er ikke rykter, men noe de faktisk viste frem på CES2015. Hvis du går på aoetec sin twitter side så ser du et bilde av den. Om den kommer i salg i nærmeste fremtid er en annen sak. Så vil du ha z-wave plus støtte idag må du gå for UZB1 eller rev.5 av RaZberry modulen fra samme produsent.

Z-wave plus har ikke noe med software å gjøre. Det er Sigma sin 500 brikke som er z-wave plus og den har vært ferdig en god stund. Finnes flere z-wave produkter på markedet med den nye 500 brikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...