GeneralVirus Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Det stemmer nok. Men "de fleste" er vel kanskje å ta det litt langt, det er en del år siden det var standarden. Men det er vel heller ikke et problem? Vi har jo i det minste Fibaro. Sant nok om de fleste. Men mange eldre hus der ute, selv har jeg en kombinasjon. Jeg syns det er ett problem siden jeg ikke vil risikere å bruke Fibaro. Respekterer at du har gjort dine egne målinger og er fornøyd med hvor trygt det er, men stoler mer på DSB sin Svenske søster enn på din vurdering og synsing. De hadde ikke gitt de salgsforbud hvis det ikke var noe galt. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Den er liten, så ikke bekymre deg for plassen. Det er mer enn kun en motstand, det var en her som åpnet en og målte på den. Har ikke testet den selv, som om den hjelper mot flimring eller ei vet jeg ikke, men du får iallfall dimmet LED skikkelig. Er ikke det der noe ala bunnlast man bruker for å kunne dimme lysrør? Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Men for meg som får dagens standard innen elektronikk verden da Moskus? Må eg fortsatt ha denne bypass funksjonen på led lys? Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Moskus, lager du tråden for gode HS3 skript? Legg inn dimme og vekkelsesskriptet - så kan jeg bidra med "toggle" som Google fant. Tja... det var jo ikke en dårlig idé. Men det finnes et fint forum hos HS også... Jeg skal renskrive og kommentere litt, og poste til uka. Moskus, vil helst ha deg som trådstarter på denne her. Ta (g)hjemmekontor en dag... Det er nevnt flere script de siste 2 mnd. som også bør legges inn i en slik tråd. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Sant nok om de fleste. Men mange eldre hus der ute, selv har jeg en kombinasjon. Jeg syns det er ett problem siden jeg ikke vil risikere å bruke Fibaro. Respekterer at du har gjort dine egne målinger og er fornøyd med hvor trygt det er, men stoler mer på DSB sin Svenske søster enn på din vurdering og synsing. De hadde ikke gitt de salgsforbud hvis det ikke var noe galt. Det kommer helt ann på hva som er galt. 1. Som bl.a. AtW nevnte tidligere så har Sverige noen krav til minsteavstander mellom ledere og en del annet "rart" som vi ikke har her i Norge (eller resten av Europa for den slags skyld). Hvis det er sånt byråkrati som er problemet, så er det egentlig ikke et problem. 2. Det er en vesentlig forskjell på salgsstopp og bruksstopp. Hadde det virkelig vært brannfare så hadde Fibaro blitt tvunget til å tilbakekalle produktene sine for lenge siden. 3. Vi har enda ikke sett eller hørt rykter om salgsstopp i Norge. Den er liten, så ikke bekymre deg for plassen. Det er mer enn kun en motstand, det var en her som åpnet en og målte på den. Har ikke testet den selv, som om den hjelper mot flimring eller ei vet jeg ikke, men du får iallfall dimmet LED skikkelig. Er ikke det der noe ala bunnlast man bruker for å kunne dimme lysrør? Jo, men som nevnt er det ikke bare en motstand. Den har noe elektronikk i seg. Men for meg som får dagens standard innen elektronikk verden da Moskus? Må eg fortsatt ha denne bypass funksjonen på led lys? For deg som har dagens standard har du flere valg. Men som nevnt: Qubino er ikke sertifisert enda, og er dermed ikke offisielt støttet av HS3 og andre nyere controllere som bruker oppdatert Z-wave biblioteker (HS2 bruker eldre Z-wave tekonolgi og det fungerer ironisk nok). Men bypassen må du ha for LED hvis du velger Fibaro. Moskus, lager du tråden for gode HS3 skript? Legg inn dimme og vekkelsesskriptet - så kan jeg bidra med "toggle" som Google fant. Tja... det var jo ikke en dårlig idé. Men det finnes et fint forum hos HS også... Jeg skal renskrive og kommentere litt, og poste til uka. Moskus, vil helst ha deg som trådstarter på denne her. Ta (g)hjemmekontor en dag... Det er nevnt flere script de siste 2 mnd. som også bør legges inn i en slik tråd. På forhånd takk. Notert. Må bare rydde litt i scriptene mine og kommentere litt mer. Mye er "rasket sammen" for å dekke akkurat mitt behov, men trenger forklaring for at flere skal kunne bruke dem. 1 Lenke til kommentar
trikter Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Jeg vet ikke om dette er riktig tråd, men jeg tenkte å begynne i det små med hjemmeautomasjon. I første omgang er det smålys, temperatursensor og varmeovner jeg tenkte å begynne med. Ser at mye av utstyret er veldig dyrt (f.eks z-wave), og noe annet er veldig billig (rfxcom + nexa). Er det så stor forskjell på disse standardene? I så fall, er det mulig å utvide med f.eks z-wave etter jeg har begynt med rfxcom? Skjønner at jeg da trenger en annen gateway, men regner vel med at mange av programvareløsningene støtter begge standarder samtidig? Hvis jeg går for rfxcom, har dere noen anbefalninger på temp.sensorer og av/på moduler? Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Er du sponset av Fibaro Moskus? Eller er det den vanlige man ser på diskusjonsforum om at man skal forsvare det man har brukt penger på med nebb og klør (f.eks Apple vs Android og Xbox vs PlayStation)? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Jeg vet ikke om dette er riktig tråd, men jeg tenkte å begynne i det små med hjemmeautomasjon. I første omgang er det smålys, temperatursensor og varmeovner jeg tenkte å begynne med. Ser at mye av utstyret er veldig dyrt (f.eks z-wave), og noe annet er veldig billig (rfxcom + nexa). Er det så stor forskjell på disse standardene? I så fall, er det mulig å utvide med f.eks z-wave etter jeg har begynt med rfxcom? Skjønner at jeg da trenger en annen gateway, men regner vel med at mange av programvareløsningene støtter begge standarder samtidig? Hvis jeg går for rfxcom, har dere noen anbefalninger på temp.sensorer og av/på moduler? Ja, det er store forskjeller mellom 433 MHz (Nexa) og Z-wave, men det betyr ikke at du ikke kan bruke begge deler samtidig. Det gjør jeg og flere andre her. Det finnes en del som støtter begge deler. Mange her bruker HomeSeer, men det er et program som kjører på en PC, og bruker Z-stick II som controller (den kobles til med USB). Er du sponset av Fibaro Moskus? Eller er det den vanlige man ser på diskusjonsforum om at man skal forsvare det man har brukt penger på med nebb og klør (f.eks Apple vs Android og Xbox vs PlayStation)? *sukk* Seriøst? Er det viktig for deg å "vinne" denne debatten, og jeg kom med argumenter du ikke klarer å svare skikkelig på? Er du en typisk fanboy á la Apple vs Android som du refererer til, og har bestemt deg for at angrep er det beste forsvar? Eller har du bare stått opp med feil fot i dag? Hør her, mann. Jeg skriver mine vurderinger, jeg har ikke annet å skrive. Hvis norske myndigheter kommer med et eller annet forbud så vil jeg selvfølgelig revurdere saken enda en gang, men da vet jeg i det minste at jeg kan få en skikkelig forklaring på hvorfor. Prøv å ha en seriøs tone. Hvis det er vanskelig, så hold heller kjeft. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Notert. Må bare rydde litt i scriptene mine og kommentere litt mer. Mye er "rasket sammen" for å dekke akkurat mitt behov, men trenger forklaring for at flere skal kunne bruke dem. Høres ut som sticky-materiale om det skulle hjelpe på motivasjonen Kunne forøvrig vært veldig nyttig å ha en "hva er kompatibelt med hva"-tråd om noen føler kallet Endret 4. januar 2015 av aklla Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Notert. Må bare rydde litt i scriptene mine og kommentere litt mer. Mye er "rasket sammen" for å dekke akkurat mitt behov, men trenger forklaring for at flere skal kunne bruke dem. Høres ut som sticky-materiale om det skulle hjelpe på motivasjonen Kunne forøvrig vært veldig nyttig å ha en "hva er kompatibelt med hva"-tråd om noen føler kallet Haha, OK, jeg skal få ut fingeren. Kona er på jobbreis mot slutten av uka, så hvis ungene sover som de skal om kvelden så har jeg faktisk litt tid til overs. En "hva er kompatibelt med hva"-tråd kan være en god idé, men vanskelig å holde oppdatert... Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) *sukk* Seriøst? Er det viktig for deg å "vinne" denne debatten, og jeg kom med argumenter du ikke klarer å svare skikkelig på? Er du en typisk fanboy á la Apple vs Android som du refererer til, og har bestemt deg for at angrep er det beste forsvar? Eller har du bare stått opp med feil fot i dag? Hør her, mann. Jeg skriver mine vurderinger, jeg har ikke annet å skrive. Hvis norske myndigheter kommer med et eller annet forbud så vil jeg selvfølgelig revurdere saken enda en gang, men da vet jeg i det minste at jeg kan få en skikkelig forklaring på hvorfor. Prøv å ha en seriøs tone. Hvis det er vanskelig, så hold heller kjeft. Registrerte bare at du forsvarer Fibaro med nebb og klør i denne diskusjonene. Enda Svenske myndigheter har kommet frem til at de ikke oppfyller forskriftene, du har tilogmed dratt den sålangt at du har gjort dine egne målinger på temperatur, er ikke så lett for meg å tilbakevise dine private målinger. Jeg velger heller å stole på myndigheten i Sverige i denne saken Vil også i utgangspunktet at Fibaro skal lykkes, jeg har alt å vinne på at flere satser på Z-Wave som de gjør. Ellers så syns jeg det var ett legitimt spørsmål utfra hva jeg har lest i denne tråden. At du mener den er useriøs får heller bare være. Endret 5. januar 2015 av GeneralVirus Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 @Generalvirus, velkommen... Usikker hva dine motiver er, men drittpreik om Moskus er ugreit med tanke på den vanvittige innsatsen han yter her inne. Alle vet at Moskus har sterke meninger, å dra frem at han har oppført seg likt andre steder skjønner jeg ikke hva du vil oppnå med. Livet er for kort til slikt tull, som sagt er du velkommen her inne med god stemning. PS: 30 Fibaro dingser, god forsikring hos Gjensidige. Ikke sponset av Fibaro eller Gjensidige... Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Setter selvsagt veldig pris på innsatsen Moskus legger ned her, men må jo fortsatt være lov å være uenige om noe med han. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2015 (endret) Registrerte bare at du forsvarer Fibaro med nebb og klør i denne diskusjonene. Enda Svenske myndigheter har kommet frem til at de ikke oppfyller forskriftene, du har tilogmed dratt den sålangt at du har gjort dine egne målinger på temperatur, er ikke så lett for meg å tilbakevise dine private målinger. Jeg velger heller å stole på myndigheten i Sverige i denne saken Vil også i utgangspunktet at Fibaro skal lykkes, jeg har alt å vinne på at flere satser på Z-Wave som de gjør. Ellers så syns jeg det var ett legitimt spørsmål utfra hva jeg har lest i denne tråden. At du mener den er useriøs får heller bare være. Det er ikke nødvendig for deg å "tilbakevise" mine målinger. Men du kan velge å ikke stole på dem, eller ta dem til etterretning. Jeg mener diskusjonen absolutt er viktig, det gjelder jo utstyr som er koblet til strøm konstant, og dermed er potensielt brannfarlig (som så mye annet). Men skulle det være et spesifikt problem med Fibaro, så kan du banne på at jeg er interessert i å vite om det. Mitt poeng er at vi ikke har helt på det rene om hva som har utløst salgstoppet da det egentlig er lite som tilsier at det er brannfare med riktig montasje og bruk som er problemet. I den forbindelse påpeker jeg at Sverige har noen regler som ikke har direkte med om produktet er farlig å bruke eller ei, men er mer som funksjonskrav. Jeg skriver ikke dette for å krangle med deg. Jeg skriver det ikke engang for å overbevise deg. Jeg skriver det for å samle tankene mine, og konkludere for meg selv. @Generalvirus, velkommen... Usikker hva dine motiver er, men drittpreik om Moskus er ugreit med tanke på den vanvittige innsatsen han yter her inne. Alle vet at Moskus har sterke meninger, å dra frem at han har oppført seg likt andre steder skjønner jeg ikke hva du vil oppnå med. Livet er for kort til slikt tull, som sagt er du velkommen her inne med god stemning. PS: 30 Fibaro dingser, god forsikring hos Gjensidige. Ikke sponset av Fibaro eller Gjensidige... Nåja, SÅ lei er jeg ikke. Blir bare litt ekstra "inspirert" når noen beskylder meg for å være korrupt, når det egentlig kun er basert på egen lesing, målinger og vurdering. Setter selvsagt veldig pris på innsatsen Moskus legger ned her, men må jo fortsatt være lov å være uenige om noe med han. Det er selvfølgelig lov i å være uenig med meg. Slikt lærer også jeg av! Denne debatten er mye viktigere enn Apple vs Android, Google vs Microsoft, Playstation vs Xbox, etc. Det eneste jeg spør om er at hvis du er uenig, så vær gjerne saklig. (Selv om jeg skal være ærlig på det: Det er ikke alltid lett for meg heller...) Endret 5. januar 2015 av Moskus Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Denne debatten er mye viktigere enn Apple vs Android, Google vs Microsoft, Playstation vs Xbox, etc. Jeg forstår ikke hva du mener Moskus, Apple er best, Office og IE er i daglig bruk og de 2 siste er for unger... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2015 Denne debatten er mye viktigere enn Apple vs Android, Google vs Microsoft, Playstation vs Xbox, etc. Jeg forstår ikke hva du mener Moskus, Apple er best, Office og IE er i daglig bruk og de 2 siste er for unger... Du kan ikke komme med en så latterlig påstand, og SÅ vise det bilde! 1 Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 For å dra oss tilbake til litt skikkelig hjemmeautomasjons stoff så lurer jeg veldig på om Moskus har fått testet smartfilmen sin? Lenke til kommentar
Mr. Larsen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Joa, eg tenkte samme tanken som deg Moskus, men det er jo flere tilfeller der driten regelrett er smeltet. Kan du vise til noen tilfeller hvor de har smeltet hvor det ikke er feilmontasje, eller som er fra den tvilsomme kinesiske rapporten? Det er ikke vanskelig å få hvilken som helst elektronisk dings til å smelte hvis man ikke bruker den riktig. Som sagt: Så lenge det ikke er bruksstopp så tar jeg det helt med ro. Du kan se bakover i tråden her, dette har vært oppe flere ganger. Jeg har målt temperaturen på mine over tid med forskjellig last. Jeg har ikke sett noe å bekymre seg over.. Nei så klart kan eg ikkje det, og som eg skrev i forrige post så aner eg ikkje om det er slett arbeid eller hva. Men at kontaktene er for tette er det ingen tvil om så det er lite slurv som skal til før en risikerer at kordeler osv tar borti.. Men som sagt, om det er slurve arbeid eller ikkje kan eg ikkje si noe om. Hvilken temperaturer måler du på de da, og er dette sensoren selv som forteller deg eller har du målt den selv med f.eks laser osv? Men eg tenker eg først venter litt å ser hva svenskene finner ut av angående dette produktet, ELLER at Fibaro stiller med skikkelig dokumentasjon og ce merking på versjon 2. De skal vel rulles ut i disse dager så venter i spenning. Men fantes det gode alternativer om en ønsker å benytte seg av z-wave ? Jeg har målt selv med IR/laser-måler, ja. Første gang dette dukket opp ble jeg også (naturlig nok) ganske nervøs for jeg har veggene fulle av Fibaro-dimmere. Men jeg måler lavere temperaturer på mine Fibaro-dimmere enn jeg gjør på en vanlig Elko-dimmer med ca. samme last. Etter min mening er det ingen som kan sammenligne seg med Fibaro, akkurat nå. Qubino har noen som teknisk sett skal være bedre (de er MOSFET-baserte), men ser at folk har problemer med dem, både i forbindelse med dimming og styring (de er enda ikke Z-wave sertifiserte). Hmm, interresant... Hvilken størrelse har du hatt på disse modulene da og eventuellt hvor mye trekk ? Qubino har eg lest om ja, mye pga denne MOSFET egenskapen. Men hvordan fungerer Fibaro sine dimmere i forhold da? Vil de funke til de fleste spotter o.l eller er det snakk om flimring? ( om eg har forstått Mosfet prinsippet rett da ) Fibaro sine dimmere kjenner jeg ikke så godt til, men Qubino sine kjenner jeg godt til. Jeg har hele huset fullt med qubino dimmere. De virker helt utmerket på alle lamper og spotter. Ingen flimmer på spotter(GU10 led) , pærer, sparepærer, osv. Har fibaro hc2 som styring, og det virker veldig bra sammen. Eneste aber var at det ble litt kabeltrekking i noen bokser, men angrer ikke et sekund. Anbefales! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 For å dra oss tilbake til litt skikkelig hjemmeautomasjons stoff så lurer jeg veldig på om Moskus har fått testet smartfilmen sin? Nei. Planen var å prøve å få det til i romjulen, men sykdom (både blant barn og voksne) satte en effektiv stopper for det... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Fibaro sine dimmere kjenner jeg ikke så godt til, men Qubino sine kjenner jeg godt til. Jeg har hele huset fullt med qubino dimmere. De virker helt utmerket på alle lamper og spotter. Ingen flimmer på spotter(GU10 led) , pærer, sparepærer, osv. Har fibaro hc2 som styring, og det virker veldig bra sammen. Eneste aber var at det ble litt kabeltrekking i noen bokser, men angrer ikke et sekund. Anbefales! Vet du hvilken firmware versjon du har på dine dimmere? (Og det er ZMNHDA2 vi snakker om?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå