Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Er det stress å få tak i rfid-lesere som har en rekkevidde på omlag en meter? Hadde vært konge å ha en rfid-leser i hver dør. Kan man holde øye med hvor ting er.

Det er ikke stress. Men det er dyrt... det er, så vidt jeg vet, to leirer ang RFID: Range på under 10 cm og den med range vesentlig høyere enn så, her er et eksempel.

Kan man triangulere med slike? Hva med Wifi/Bluetooth og bruke mobilen + et par routere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det stress å få tak i rfid-lesere som har en rekkevidde på omlag en meter? Hadde vært konge å ha en rfid-leser i hver dør. Kan man holde øye med hvor ting er.

Det er ikke stress. Men det er dyrt... det er, så vidt jeg vet, to leirer ang RFID: Range på under 10 cm og den med range vesentlig høyere enn så, her er et eksempel.

Kan man triangulere med slike? Hva med Wifi/Bluetooth og bruke mobilen + et par routere?

 

Ja, når de først har så lang rekkevidde kan jo triangulering være like bra. Desverre er jo selve RFID-brikkene også ganske dyre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det stress å få tak i rfid-lesere som har en rekkevidde på omlag en meter? Hadde vært konge å ha en rfid-leser i hver dør. Kan man holde øye med hvor ting er.

Det er ikke stress. Men det er dyrt... det er, så vidt jeg vet, to leirer ang RFID: Range på under 10 cm og den med range vesentlig høyere enn så, her er et eksempel.

Kan man triangulere med slike? Hva med Wifi/Bluetooth og bruke mobilen + et par routere?

Ja, man kan triangulere med iAutomate RFID, men prisen for det gjør det uaktuelt (man trenger jo flere lesere).

Triangulering fungerer fint med Bluetooth om du bruker en stack som støtter rapportering av signalstyrke (noe Microsoft sin ikke gjør).

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vurderer å lage til styring på diverse stikkontakter, og brytere i huset mitt..

Hvilket system er det beste for et eksisterende elektrisk anlegg..

 

Hvilken kontroll-enhet er best å bruke? et pc-basert system(innlesing/skriving skjer på PC, eller bør jeg gå for egen unit som programeres opp, og klarer seg uten å være avhengig av en pc som er påslått.(samme prinsipp som PLS. Pc kan brukes som HMI, men pls klarer seg selv om pc slås av.

 

Om dette er det som alt annet maaaange meninger. Her i tråden benyttes mye Nexa-utstyr, bl.a. fordi:

- Det er enkelt å integrere i et eksisterende system

- Det er enkelt å programmere

- Det er trådløst

- Det kan fungere med og uten PC som kontroller

- Det er ikke absolutt nødvendig å ha en "hoved-kontroller", det er bare mye kjekkere og fancy... ;)

 

Jeg ser denne. Men har ikke funnet noen av de bryterene jeg ser etter. Det er ser etter er en innfelt bryter som ser ut som en vanlig bryter, men som kan aktiveres via bryteren, eller trådløst. (blir en bryter som er fjær-retur på, men toggler releet)

 

Kan noen komme med et konkret eksempel på en slik bryter?

 

En kombinasjon av disse:

http://elby.no/Traadloes-styring/Nexa-Traadloes/Nexa-Traadloes-433MHz-LCMR-1000-Self-Learn-Innfelt-bryter-mottaker

http://elby.no/Traadloes-styring/Nexa-Traadloes/Nexa-Traadloes-433MHz-LWST-605-Self-Learn-Paavegg-bryter-dimmer-sender-2-kanal

Endret av Krapish
Lenke til kommentar

Hei. Jeg vurderer å lage til styring på diverse stikkontakter, og brytere i huset mitt..

Hvilket system er det beste for et eksisterende elektrisk anlegg..

 

Hvilken kontroll-enhet er best å bruke? et pc-basert system(innlesing/skriving skjer på PC, eller bør jeg gå for egen unit som programeres opp, og klarer seg uten å være avhengig av en pc som er påslått.(samme prinsipp som PLS. Pc kan brukes som HMI, men pls klarer seg selv om pc slås av.

 

Om dette er det som alt annet maaaange meninger. Her i tråden benyttes mye Nexa-utstyr, bl.a. fordi:

- Det er enkelt å integrere i et eksisterende system

- Det er enkelt å programmere

- Det er trådløst

- Det kan fungere med og uten PC som kontroller

- Det er ikke absolutt nødvendig å ha en "hoved-kontroller", det er bare mye kjekkere og fancy... ;)

 

Jeg ser denne. Men har ikke funnet noen av de bryterene jeg ser etter. Det er ser etter er en innfelt bryter som ser ut som en vanlig bryter, men som kan aktiveres via bryteren, eller trådløst. (blir en bryter som er fjær-retur på, men toggler releet)

 

Kan noen komme med et konkret eksempel på en slik bryter?

 

En kombinasjon av disse:

http://elby.no/Traadloes-styring/Nexa-Traadloes/Nexa-Traadloes-433MHz-LCMR-1000-Self-Learn-Innfelt-bryter-mottaker

http://elby.no/Traadloes-styring/Nexa-Traadloes/Nexa-Traadloes-433MHz-LWST-605-Self-Learn-Paavegg-bryter-dimmer-sender-2-kanal

 

DENNE monteres inne i veggboksen slik at du benytter den originale bryteren. Jeg har en slik og det fungerer greit med original bryter eller fjernkontroll/PC.

Lenke til kommentar

DENNE monteres inne i veggboksen slik at du benytter den originale bryteren. Jeg har en slik og det fungerer greit med original bryter eller fjernkontroll/PC.

Den LEHoisveen fungerer nok helt sikkert, jeg har flere slike i X10 format. Men det kan være like greit å kombinere de to Krapish linker til selv, da kan du selv velge hvor bryteren skal stå, selv om det er rett oppå. De selvlærende systemene kan typisk være koblet til flere fjernkontroller (som brytere og PC) på en gang.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Pokker, etter reinstallasjon av Homeseer får jeg en feilmelding:

 

Web Server Error 404, cannot serve file: C:\Program Files\HomeSeer HSPRO\html/announce?info_hash=���<����|�V[� -��&peer_id=-UT1830-�>Yj�mׁA�bF&port=11424&uploaded=0&downloaded=0&left=107853222&corrupt=0&key=E4C784AC&event=started&numwant=200&compact=1&no_peer_id=1

 

Den kommer jevnlig, uten mønster, 3-4 ganger pr. time, noen ganger kommer det 2 stk. samtidig. Ikke helt like men ca. :dontgetit:

 

Søkte "litt" men fant ut at jeg heller ville spørre her - om noen kan peke retning og feilsøke i...

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Pokker, etter reinstallasjon av Homeseer får jeg en feilmelding:

 

Web Server Error 404, cannot serve file: C:\Program Files\HomeSeer HSPRO\html/announce?info_hash=���<����|�V[� -��&peer_id=-UT1830-�>Yj�mׁA�bF&port=11424&uploaded=0&downloaded=0&left=107853222&corrupt=0&key=E4C784AC&event=started&numwant=200&compact=1&no_peer_id=1

 

Den kommer jevnlig, uten mønster, 3-4 ganger pr. time, noen ganger kommer det 2 stk. samtidig. Ikke helt like men ca. :dontgetit:

 

Søkte "litt" men fant ut at jeg heller ville spørre her - om noen kan peke retning og feilsøke i...

 

Noen som vet?

http://helpdesk.homeseer.com/

Lenke til kommentar

Jeg ser denne. Men har ikke funnet noen av de bryterene jeg ser etter. Det er ser etter er en innfelt bryter som ser ut som en vanlig bryter, men som kan aktiveres via bryteren, eller trådløst. (blir en bryter som er fjær-retur på, men toggler releet)

 

 

DENNE monteres inne i veggboksen slik at du benytter den originale bryteren. Jeg har en slik og det fungerer greit med original bryter eller fjernkontroll/PC.

Men hvordan fungerer brytener da? vil bryteren, og den trådløse styringen kunne slå av og på lyset uavhengig av hverandre? eller er det slik at bryteren må være på for at den trådløse delen skal fungere?

 

Eneste måten jeg kan tenke meg at det kan fungere, er at lyset toggler hver gang bryteren betjenes, uavhengig om den er av eller på.

Lenke til kommentar

Men hvordan fungerer brytener da? vil bryteren, og den trådløse styringen kunne slå av og på lyset uavhengig av hverandre? eller er det slik at bryteren må være på for at den trådløse delen skal fungere?

 

Eneste måten jeg kan tenke meg at det kan fungere, er at lyset toggler hver gang bryteren betjenes, uavhengig om den er av eller på.

Det er riktig. Bryteren sender toggler status på lyset. Er det av blir det på, og omvendt.

 

Videre sender den ikke noe signal, slik at et eventuelt system ikke vet om du har trykket på den knappen eller ei. Det er nok en fordel med en selvstendig bryter, da kan du implementere den funksjonaliteten du vil.

Lenke til kommentar

Vekker"klokke" lys på alle soverom om morgenene gjør det noe lettere å stå opp, men vi er np et hus fullt av B-mennesker lell. Her hjelper ikke RFXCom stort, ser jeg :)

Hvordan endte du opp med å kjøre flere like script samtidig? Kopierte du dem og gav dem forskjellige navn?

 

 

Ja, det er riktig. Ikke den optimale løsningen, men med kun 3-4 rom er det ikke noe stort vedlikeholdsproblem :)

Lenke til kommentar

Pokker, etter reinstallasjon av Homeseer får jeg en feilmelding:

 

Web Server Error 404, cannot serve file: C:\Program Files\HomeSeer HSPRO\html/announce?info_hash=���<����|�V[� -��&peer_id=-UT1830-�>Yj�mׁA�bF&port=11424&uploaded=0&downloaded=0&left=107853222&corrupt=0&key=E4C784AC&event=started&numwant=200&compact=1&no_peer_id=1

 

Den kommer jevnlig, uten mønster, 3-4 ganger pr. time, noen ganger kommer det 2 stk. samtidig. Ikke helt like men ca. :dontgetit:

 

Søkte "litt" men fant ut at jeg heller ville spørre her - om noen kan peke retning og feilsøke i...

 

Noen som vet?

http://helpdesk.homeseer.com/

 

Hehehe, det var vel litt enkelt, men jeg tror jeg fant ut hva det var. En bevegelsesdetekor som ikke var registrert.

 

+

 

"Toggle"

Er lei av og lese manualer i dag, vil ha "toggle" på en veggbryter slik at det blir det samme hvilken knapp man trykker på. Forstår at løsningen er et script, hvem kan forklare det på en slik måte at jeg kommer i gang?

 

+

 

"Bryter med kode"

Har en eldre bryter som ikke er selvlærende, tenkte og bruke den til hushjelpen slik at hun kan skru alt på eller av når hun kommer og går. Men hvordan får jeg "addet" den?

 

Manualen sier:

 

Note: ARC remotes and wall switches with address wheels like KlikAanKlikUit, DomiaLite and others are using X10 codes and the house code of these devices must be enabled on the RFXCOM X10 configuration page.

 

Men jeg ble ikke klok av det, nå er jeg sur og sulten for at jeg ikke fant ut dette før kona kom hjem og trodde jeg hadde laget middag...

 

Hjelp! :ohmy:

Lenke til kommentar
"Toggle"

Er lei av og lese manualer i dag, vil ha "toggle" på en veggbryter slik at det blir det samme hvilken knapp man trykker på. Forstår at løsningen er et script, hvem kan forklare det på en slik måte at jeg kommer i gang?

Lagre eksempelvis som "Toggle.vb" i \Scripts mappen.

 

Sub Main(ByVal parms As Object)
   Dim dev As String = parms.ToString

   If hs.IsOn(dev) Then
       hs.ExecX10(dev, "Off")
   Else
       hs.ExecX10(dev, "On")
   End If
End Sub

 

 

 

"Bryter med kode"

Har en eldre bryter som ikke er selvlærende, tenkte og bruke den til hushjelpen slik at hun kan skru alt på eller av når hun kommer og går. Men hvordan får jeg "addet" den?

Du legger ikke til slike brytere som du vanligvis gjør. Men du må legge til "X10" som interface under RFXCOM -> Interface -> Din interface, og åpne for X10 kommandoer under RFXCOM -> X10 Config -> Velg huskode til "Full Controll".

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom alle sidene her og ser at det sverges til Homeseer. Er det noen som vet om LinuxMCE gjør det samme som HomeSeer? Jeg er ikke videre begeistret for å legge inn Windows på noen av mine pcer.

Virtualiser! ... så slipper du å ha en ren Windows-maskin hvis det er krise. ;)

 

LinuxMCE gjør sikkert mye av det samme. Vet ikke om det støttes av f.eks. RFXCOM, og ellers ser protokoll-støtten noe laber ut, men X10 og Z-wave støttes iallfall.

Rfxcom har følgende liste for support: http://rfxcom.com/supported_sw.htm

 

 

Lenke til kommentar

Det finnes mange hjemmeautomasjons-systemer som ikke krever Windows. Utfordringen er jo å finne ut hvor bra de er, samt hvor bred støtte de har for de forskjellige utstyrstypene man har tenkt å bruke.

Eksempler på HA-systemer: Minerva, Caraca, OpenRemote, xPL Project (aktuelt for de som har trixbox / Asterisk@Home), MisterHouse, Linux Home Automation Project, CatrPillr, openAmi, vCrib, og sikkert flere.

På protokoll-siden er ONE-NET interessant.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det mangler litt på gode systemer, uansett plattform, alle er litt sånn halvveis.

Forsåvidt enig i det. Det er ingen programmer som støtter "alt" ut av esken.

 

Det er derfor jeg etter prøving og feiling foretrekker HomeSeer. Det er enklest å legge til nye protokoller eller ny hardware-støtte, og tilpasse til mine behov. :)

 

 

Lenke til kommentar

Til info så har det ingenting med kostnad å gjøre, men prinsipp.

OK, lykke til med det.

Personlig mener jeg at det er litt trangsynt... ;)

 

EDIT: OK, det må forklares litt. Jeg tror på "det beste verktøyet tilgjengelig", og det må gjerne være plattformuavhengig. Vurderer selv sterkt å gå installere ZoneMinder på en Linux-distribusjon for webkameraer i en virtuell maskin.

 

 

Men det finnes helt sikkert Linux-programmer som er brukendes! :)

Kanskje du først burde finne en protokoll, og dermed et program som støtter denne protokollen?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...