Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Jeg leste om "trådløs strøm" til Nokia, har noen erfaring med Nokia Lumia og Windows 8.1 med Homeseer?

Fant ikke klienten på nettsiden, men her inne er det sikkert noen som vet.

PS: Det er ikke tlf. nr. 1, men en privat tlf. som har nummeret som er i opplysningen slik at telefonselgere får tak i oss. Den er kun ment å ligge på stuebordet og lades...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde planer om å kjøpe Fibaro sin veggmoduler for styring av lys.

Men etter at det blei salgstopp i sverige så er eg på utkikk etter andre merker.

Noen som vet om noen andre vel brukte merker som funker med z wave systemet?

hvorfor ble det salgstopp?

Brannfare og mangel på skikkelig dokumentasjon for testing..

Men Fibaro har gått ut å sagt at det skal dokumenteres skikkelig med ver.2 av disse modulene.

Hadde så bra inntrykk av Fibaro, men jo mer eg leser jo værre ser det ut til å være. Ser dessverre ikkje ut til at design og kvalitet går hånd i hånd.

Lenke til kommentar

Joa, eg tenkte samme tanken som deg Moskus, men det er jo flere tilfeller der driten regelrett er smeltet.

Om det er slett arbeid fra elektriker eller ikkje vet ikkje eg, men bra er det no overhodet ikkje.

Men vet du Moskus om det finnes noen eventuelle bedre alternativer ?

eg kommer til å kjøpe det aller meste fra Fibaro pga design, men akkurat veggmodulene bryr eg meg ikjke om hvordan ser ut så lenge de er trygge.

Lenke til kommentar

Joa, eg tenkte samme tanken som deg Moskus, men det er jo flere tilfeller der driten regelrett er smeltet.

Kan du vise til noen tilfeller hvor de har smeltet hvor det ikke er feilmontasje, eller som er fra den tvilsomme kinesiske rapporten? ;)

Det er ikke vanskelig å få hvilken som helst elektronisk dings til å smelte hvis man ikke bruker den riktig.

Som sagt: Så lenge det ikke er bruksstopp så tar jeg det helt med ro. Du kan se bakover i tråden her, dette har vært oppe flere ganger. Jeg har målt temperaturen på mine over tid med forskjellig last. Jeg har ikke sett noe å bekymre seg over.. :)

Lenke til kommentar

Kan du vise til noen tilfeller hvor de har smeltet hvor det ikke er feilmontasje, eller som er fra den tvilsomme kinesiske rapporten? ;)

Det er ikke vanskelig å få hvilken som helst elektronisk dings til å smelte hvis man ikke bruker den riktig.

Som sagt: Så lenge det ikke er bruksstopp så tar jeg det helt med ro. Du kan se bakover i tråden her, dette har vært oppe flere ganger. Jeg har målt temperaturen på mine over tid med forskjellig last. Jeg har ikke sett noe å bekymre seg over.. :)

Nei så klart kan eg ikkje det, og som eg skrev i forrige post så aner eg ikkje om det er slett arbeid eller hva.

Men at kontaktene er for tette er det ingen tvil om så det er lite slurv som skal til før en risikerer at kordeler osv tar borti..

Men som sagt, om det er slurve arbeid eller ikkje kan eg ikkje si noe om.

Hvilken temperaturer måler du på de da, og er dette sensoren selv som forteller deg eller har du målt den selv med f.eks laser osv?

Men eg tenker eg først venter litt å ser hva svenskene finner ut av angående dette produktet, ELLER at Fibaro stiller med skikkelig dokumentasjon og ce merking på versjon 2. De skal vel rulles ut i disse dager så venter i spenning.

Men fantes det gode alternativer om en ønsker å benytte seg av z-wave ?

Lenke til kommentar

Nei så klart kan eg ikkje det, og som eg skrev i forrige post så aner eg ikkje om det er slett arbeid eller hva.

Men at kontaktene er for tette er det ingen tvil om så det er lite slurv som skal til før en risikerer at kordeler osv tar borti..

Hvilken temperaturer måler du på de da, og er dette sensoren selv som forteller deg eller har du målt den selv med f.eks laser osv?

Men eg tenker eg først venter litt å ser hva svenskene finner ut av angående dette produktet, ELLER at Fibaro stiller med skikkelig dokumentasjon og ce merking på versjon 2. De skal vel rulles ut i disse dager så venter i spenning.

Jeg har målt selv med IR/laser-måler, ja. Første gang dette dukket opp ble jeg også (naturlig nok) ganske nervøs for jeg har veggene fulle av Fibaro-dimmere.

Men jeg måler lavere temperaturer på mine Fibaro-dimmere enn jeg gjør på en vanlig Elko-dimmer med ca. samme last.

Etter min mening er det ingen som kan sammenligne seg med Fibaro, akkurat nå. Qubino har noen som teknisk sett skal være bedre (de er MOSFET-baserte), men ser at folk har problemer med dem, både i forbindelse med dimming og styring (de er enda ikke Z-wave sertifiserte).

Bekl<ger hvis det har blitt spurt om før.

Er det noen som kjenner om noen gode RF eller WiFi til IR omfomere?

Slik at man kan styre IR utstyr som varmepumpe, TV osv?

Du leter etter produkter fra Global Caché. Nærmere bestemt iTach-serien, som f.eks. IP2IR og WF2IR. Begge fungerer fnt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du leter etter produkter fra Global Caché. Nærmere bestemt iTach-serien, som f.eks. IP2IR og WF2IR. Begge fungerer fnt. :)

Takk for rask og presist svar :)

Den IP2IR ser veldig interessant ut. Liker at den tar PoE.

Jeg oppdaget også at Roomie har tilsvarende produkter, dog litt dyrere.

Tror jeg må teste ut en den fra Global Cachè, jeg er ute etter noe som kan erstatte min Logitech Harmony 900.

Lenke til kommentar

Jeg har målt selv med IR/laser-måler, ja. Første gang dette dukket opp ble jeg også (naturlig nok) ganske nervøs for jeg har veggene fulle av Fibaro-dimmere.

Men jeg måler lavere temperaturer på mine Fibaro-dimmere enn jeg gjør på en vanlig Elko-dimmer med ca. samme last.

Etter min mening er det ingen som kan sammenligne seg med Fibaro, akkurat nå. Qubino har noen som teknisk sett skal være bedre (de er MOSFET-baserte), men ser at folk har problemer med dem, både i forbindelse med dimming og styring (de er enda ikke Z-wave sertifiserte).

Hmm, interresant...

Hvilken størrelse har du hatt på disse modulene da og eventuellt hvor mye trekk ?

Qubino har eg lest om ja, mye pga denne MOSFET egenskapen.

Men hvordan fungerer Fibaro sine dimmere i forhold da? Vil de funke til de fleste spotter o.l eller er det snakk om flimring? ( om eg har forstått Mosfet prinsippet rett da :p )

Lenke til kommentar

Men hvordan fungerer Fibaro sine dimmere i forhold da? Vil de funke til de fleste spotter o.l eller er det snakk om flimring? ( om eg har forstått Mosfet prinsippet rett da :p )

Med Fibaro har du mulighet for å koble til en AC Bypass parallelt med lasten, som hjelper deg med å dimme mot lavere laster (som f.eks LED).

Fibaro har en annen fordel over Qubino: De kan kobles i serie med lasten som er essensielt for eldre hus, hvor det var vanlig å trekke kun én ledning. Som hos oss. ;)

Lenke til kommentar

Det er egentlig det kjipeste, ser egentlig ikke ut som det finnes noe særlig med mikromoduler utenom Fibaro som er lagd til 2 leder system slik de fleste i Norge har.

Det stemmer nok. Men "de fleste" er vel kanskje å ta det litt langt, det er en del år siden det var standarden.

Men det er vel heller ikke et problem? Vi har jo i det minste Fibaro.

Enda en duppedigs å ha i veggen :p Men hva er dette bypass greiene da? en enkel motstand?

Og hvorfor hjelper dette mot flimringen ?

Og hva du mener med kobles i serie? Altså at det er både inn og utganger (kan bygge videre) på de?

Den er liten, så ikke bekymre deg for plassen. Det er mer enn kun en motstand, det var en her som åpnet en og målte på den. Har ikke testet den selv, som om den hjelper mot flimring eller ei vet jeg ikke, men du får iallfall dimmet LED skikkelig. ;)

Se i manualen for "2-wire" kobling. For oss som har eldre el-anlegg så er dette eneste måte å få koblet til en slik dimmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...