Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men kan man styre noe mer over DLNA enn enkle funksjoner? Play, skip, volume osv? Kan du sette forsterker i forskjellige modus osv?

En server er jo ok, problemet er at jeg har en forsterker ved hver PC, ikke mange forsterkere på ett sted.

AtW

Forsterkeren har jeg ikke testa, den har egen styring og med den har jeg full kontroll.

Her er kontrollen for TVen:

WHcht.jpg

Hvis jeg spiller av media via DLNA (f.eks. direkte fra Plex-serveren), så har jeg tilleggskontroller. Her er et lite utvalg:

dWrcG.jpg

... og det er jo ikke jeg som har laget dette, men en fyr som har skrevet en DLNA/UPnP-plugin for HS3....

Lenke til kommentar
Moskus, den 12 Des 2014 - 09:35, sa:

Jeg tror du må forklare hva den ligningen skal bety... ;)

Er ikke du programmerer da? :-)

Det betød at 4 timers jobb (med glede) og ny Airplay høyttaler til badet samt en Logitech Harmony hub gav meg 2 ting.

1. NRK1 Nyhetene kl. 06:30 på badet

2. TV2 Nyhetene kl. 07:00 i stua

Det har vært en produktiv uke ang. "galskapen" her.

Lenke til kommentar

Kamera i Homeseer/HSTouch - best practise?Så kommer spørsmålet, hvordan gjør dere det med å vise bilder i HSTouch?

Jeg henter enkelt bilder og oppdaterer ca hvert 5 sekund.Bruker også HSTouch til å sende kommandoer for å gå til preset posisjoner (Vivotek)

Ting tok litt tid, sliter å få oppdatert bildene automatisk.

Googla meg frem til html-filer med refresh i koden. Men fortell gjerne hvis du har en enklere løsning.

Er ment for Joggler, dvs. Windows klienten.

Lenke til kommentar
Moskus, den 14 Des 2014 - 19:16, sa:

Velg en bilde-boks, dropp HTML. Set "IsVideo" til true, og refresh-rate til 5. :)

Takk, det kom etterhvert i går.

Jeg gjorde det på den "****ens" Homeseer touch-boksen som hadde hengt seg. Den viste klokka fortsatt men oppdaterte ikke bilder.

En omstart hjalp litt - men på Joggler går dette som ei kule.

Lenke til kommentar

Moskus, den 14 Des 2014 - 19:16, sa:

Velg en bilde-boks, dropp HTML. Set "IsVideo" til true, og refresh-rate til 5. :)

Takk, det kom etterhvert i går.

Jeg gjorde det på den "****ens" Homeseer touch-boksen som hadde hengt seg. Den viste klokka fortsatt men oppdaterte ikke bilder.

En omstart hjalp litt - men på Joggler går dette som ei kule.

Hvis det er boksen du redigerer HStouch-prosjekter på, så vit at å starte HStouch Designer, bryter kontakten for HStouch Viewer.

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke ansvar for at du har kjøpt noen kjipe moduler. :p

(Seriøst, det finnes de som har bedre antenne).

Hvis du har HomeSeer så strenger du kun Z-stick II. Fibaro sine dimmere/moduler er fine, og kan kobles direkte til bryter også. Siden Z-wave er toveis og Fibaro støtter "Instant Status" blir også HomeSeer oppdatert ("Group 3" association må settes til HS, men det er en diskusjon vi tar en annen gang). Plugin-moduler er ikke like smarte, jeg håper at Fibaro kommer med noen plugin-dimmere også snart (det har vært rykter om dem lenge nå, og applicance modul finnes), men de fungerer også fint.

Z-wave er et mesh-nettverk. Dvs. jo flere enheter du har (til en viss størrelse riktignok), jo bedre dekning har du. En ulempe er dog at du dermed ikke står like fritt fra å f.eks. ta ut en plugin-modul. Derfor bruker jeg ikke Z-wave til ting jeg vet er midlertidige, som f.eks. julelys (Nexa all the way).

Igjen takk for innspill Moskus.
Bare for å sjekke ut at jeg forstod deg riktig - håper du gidder en omgang til som pedagog.
Aeon Labs Z-Stick Series 2, er den en enhet som jeg kan vokse med? Fryktelig billig er eneste årsak til at jeg lurer på det.
Stoler på din anbefaling ang. Fibaro, sjekket den lille plug-innen og likte godt det med "power metering". Har bryter og dimmer den samme funksjonaliteten? Var ikke nevnt på noen av variantene, kanskje en selvfølge - eller?
Forstår på deg at Fibaro som du linket til fungerer sammen med den eksisterende ordinære bryteren. Om status blir endret fra bryteren vil Homeseer fange det opp. Stemmer det?
Har noen rom som egentlig ikke trenger en dimmer, bod osv. Hvordan vil en Fibaro dimmer fungere med en vanlig Elko on/off bryter? Nexa går til forrige status evt. dobbelttrykk for økning.
Siste spørsmål for en som behøver t-skje, Fibaro dimmermodulen og en Elko dimmer vil også fungere sammen? Hvis Homeseer setter til 50% og jeg drar den fysiske bryteren "ned" - fortsetter det fra 50% og nedover da? Da blir jeg imponert.
Ang. gamle Nexa. Jeg har identiske dimmere 1 meter unna på 2 steder og de fungerer utmerket. Tok en 3. omprogrammering og håper det hjelper noe. Hvis ikke krysser jeg fingrene for Fibaros fremtidige mini-dimmer.
Nexa har gjort en glimrende jobb i flere år nå, siste 3+ årene med Homeseer men jeg tror at det blir en aktiv høst på automatiseringen for min del.

I tillegg har jo Fibaro nettopp kommet med en RGBW (12/24V) også:

http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=3033

:)

Denne så kul ut, kom gjerne med eksempler på lyslister som kan brukes til den. Fikk en sprø ide… :-)

Hei, skjedde det noe ang. dette med RGBW lysene og Fibaro? Trenger RGBW LED, usikker på typen.. men så lenge det støtter 433MHz evnt. må kobles med Fibaro (raspberry pi plz!) så er jeg fornøyd.

Ikke så veldig teknisk av meg (har ikke loddebolt osv..) så helst noe simpelt.

Lenke til kommentar

Hei, skjedde det noe ang. dette med RGBW lysene og Fibaro? Trenger RGBW LED, usikker på typen.. men så lenge det støtter 433MHz evnt. må kobles med Fibaro (raspberry pi plz!) så er jeg fornøyd.

Ikke så veldig teknisk av meg (har ikke loddebolt osv..) så helst noe simpelt.

Fibaro kjører ikke på 433 Mhz.. Fibaro er Z-wave.

Lenke til kommentar

Ja, men det finnes løsninger for 433 MHz også, bare ikke like enkle i bruk.

http://www.dx.com/p/rf-remote-touch-rgb-controller-130913#.VJFt6dXF_W8

Takk for en lenke, så det er en slik jeg altså må invistere i.

Vil det da si at jeg kan kjøpe en rull på 5M og kappe av det jeg trenger?

Hvordan er det med å koble på ledstripe, det er jo strøm "konverter" på slik er det ikke?

(totalt noob med elektronikk...)

Tenkte å handle fra: http://www.ledonline.no/led-stripe.html

Ser det er forskjell på 5050 / 3528, dette skal bare være inne. Vil det da holde med 3528? :)

Lenke til kommentar

Ja du kjøper en rull og klipper av (på lovlige plasser) det du trenger.

Den kommer med en ferdig ende, de andre må du lodde på selv.

Hva du mener med "strøm konverter" vet jeg ikke.

Boksen som Moskus viste deg mates med 12V og styrer strømmen til diodestripene.

Jeg har kjøpt både de som er støpt inn i "gummi" og de uten.

De som er støpt inn er en del solidere så om det ikke er stor pris forskjell hadde jeg tatt dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...