MeSs Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Hva anbefaler dere for enkel av/på styring med 2 veis-kommunikasjon? Har System Nexa Gateway nå, med en 3500w av/på mottaker, men syntes dette er altfor ustabilt. Ikke vet jeg når varmen i garasjen er på heller.Skal bare slå strømmen av og på på en varmevifte.Mvh Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2014 Z-wave har toveis kommunikasjon, og det fungerer fint hos meg. Det er flere også, som EnOcean (tror jeg) eller storebror KNX. Z-wave er et "mesh nettverk", dvs. at en node har flere forbindelser til andre noder, og du på den måten kan forlenge rekkevidden din. Du må ikke har direkte kontakt med basen for å ha pålitelig signal. I tillegg er det som sagt toveis, og en enhet vil bekrefte at den har mottatt signalet. Problemet er at hvis du bare skal ha en eller to moduler så har du ikke nok enheter til å få "lang" rekkevidde, men det er ikke noe problem så lenge du har kort nok avstand (30 meter i åpent landskap). 1 Lenke til kommentar
MeSs Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Z-wave har toveis kommunikasjon, og det fungerer fint hos meg. Det er flere også, som EnOcean (tror jeg) eller storebror KNX. Z-wave er et "mesh nettverk", dvs. at en node har flere forbindelser til andre noder, og du på den måten kan forlenge rekkevidden din. Du må ikke har direkte kontakt med basen for å ha pålitelig signal. I tillegg er det som sagt toveis, og en enhet vil bekrefte at den har mottatt signalet. Problemet er at hvis du bare skal ha en eller to moduler så har du ikke nok enheter til å få "lang" rekkevidde, men det er ikke noe problem så lenge du har kort nok avstand (30 meter i åpent landskap). Takk for svar, vil det si feks en slik boks? http://www.clasohlson.com/no/Zipato-Zipabox-Duo/36-5595 Kan jeg da bruke mobilen over Edge/3G/4G og WiFi for å styre dette? Mvh Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2014 Du kan bruke en slik boks, hvis du ikke har en server selv. Men du kan også bruke andre gateway'er, og et utvalg finner du her: http://www.tronika.no/no/21-zwave-gateways De fleste lar deg styre strømmen via mobil, ja. Men jeg har ikke prøvd alle, så det må litt undersøkelser til. Lenke til kommentar
medlem-351821 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Vet ikke om dere har greie på programmering, men jeg prøver å lage en NFC arduino dørlås med koden under, men den nekter å kjøre mot klokka etter at den har kjørt med klokka. Ergo vil den bare låse døren, men ikke låse opp. Hva er feil i koden? Den nekter å kjøre motsatt etter at den har kjørt med klokken etter en avlesning. Hvorfor hopper ikke den over til ELSE IF etter første IF? int x = 0; //startposisjon int GY=sizeof(GREEN)+sizeof(YELLOW); red=true; for(i=0;i<GY;i++){ if(item==GREEN[i] & x==0){ //her føyes til lesing av int. red=false; Serial.println("Opening"); myStepper.step(500); x = 1; //skriver ny int. delay(500); digitalWrite(A2,HIGH); tone(8, 428); delay(360); noTone(8); digitalWrite(A2,LOW); break; }else if(item==GREEN[i] & x==1){ //om int=1 så skal den altså gå motsatt red=false; Serial.println("Locking"); myStepper.step(-500); x = 0; //skriver int til 0 digitalWrite(A0,HIGH); tone(8, 444); delay(150); noTone(8); delay(60); tone(8, 446); delay(150); noTone(8); digitalWrite(A0,LOW); break; }else{ } Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Noen som vet om HomeSeer appen kommer til Windows phone? Har en gammel Lumia 920 jeg kunne tenke meg å bruke som fjernkontroll. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Vet ikke om dere har greie på programmering, men jeg prøver å lage en NFC arduino dørlås med koden under, men den nekter å kjøre mot klokka etter at den har kjørt med klokka. Ergo vil den bare låse døren, men ikke låse opp. Hva er feil i koden? Den nekter å kjøre motsatt etter at den har kjørt med klokken etter en avlesning. Hvorfor hopper ikke den over til ELSE IF etter første IF? Det beste stedet er nok å spørre i "Den lille Arduino"-tråden. Har jeg ikke sett at du har postet der tidligere? Noen som vet om HomeSeer appen kommer til Windows phone? Har en gammel Lumia 920 jeg kunne tenke meg å bruke som fjernkontroll. Det har stått på programmet ganske leeenge. Jeg tror dessverre ikke det er prioritert, de har nok av andre ting å tenke på for tiden, og det synes jeg er synd. Jeg bruker en Lumia 1020 til daglig, og kunne gjerne hatt HStouch på den. Jeg har imidlertid løst problemet selv (nødvendig HS3 plugin finnes her), men har ikke somlet meg til å få det til Windows Store. Vil du vil prøve løsningen, så må du ha en developer unlocked telefon (før måtte man betale for det, men jeg er ikke sikker på om det er nødvendig lenger). Til vanlige ting, synes jeg WPseer er mer effektivt på min 1020 enn HStouch var på min gamle Samsung S4, men det er mulig jeg ikke bare er objektiv. Lenke til kommentar
HilmarH Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Vet ikke om dere har greie på programmering, men jeg prøver å lage en NFC arduino dørlås med koden under, men den nekter å kjøre mot klokka etter at den har kjørt med klokka. Ergo vil den bare låse døren, men ikke låse opp. Hva er feil i koden? if(item==GREEN[i] & x==0){ //her føyes til lesing av int. Hei, jeg kan ikke Arduino-syntax, men du trenger sannsynligvis to ampersander for å ANDe to tall: if(item==GREEN[i] && x==0){ //her føyes til lesing av int. Ensomme ampersands brukes ofte for bit-sammenligning. Just my 2c Lenke til kommentar
HilmarH Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Takk for svar, vil det si feks en slik boks? http://www.clasohlson.com/no/Zipato-Zipabox-Duo/36-5595 Kan jeg da bruke mobilen over Edge/3G/4G og WiFi for å styre dette? Ja, en slik boks kan brukes. Fordelen med denne er at den har både Z-wave og 433-støtte, så du kan bruke Z-wave, Nexa og andre 433 mhz-enheter om hverandre (f.eks Oregon Scientific). Den som Tronika selger er kun Z-wave, men med mulighet til å kjøpe plugin-moduler (Enocean, 433, KNX mm). Dette gjør enheten litt større enn Duo-en, men fortsatt relativt liten. Og ja, du kan styre alle brytere og avlese sensorer på app over mobilnett eller wifi. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Prøver å sette noen parameter for en North Q strømmåler i HS3, er det ingen måte å sette flere samtidig på? Er det heller ingen måte å lese parameter på? Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Ja, en slik boks kan brukes. Fordelen med denne er at den har både Z-wave og 433-støtte, så du kan bruke Z-wave, Nexa og andre 433 mhz-enheter om hverandre (f.eks Oregon Scientific). Den som Tronika selger er kun Z-wave, men med mulighet til å kjøpe plugin-moduler (Enocean, 433, KNX mm). Dette gjør enheten litt større enn Duo-en, men fortsatt relativt liten. Og ja, du kan styre alle brytere og avlese sensorer på app over mobilnett eller wifi. Kjører du Zipato? jeg er litt nysgjerrig på den. Kan du poste noen skjermbilder? 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Hei, har noen nybegynnerspørsmål her Fikk nylig mine GlobalCache iTach IR og Rs232, å lære seg kommandoer og lagre de til textfil osv er ikke noe problem, men hvordan sender jeg de? Noe gratis software som finnes? Kan jeg bare sette opp en HTTP-get-sak for å sende IR-koder? Noe annet? Jeg vil på fleksibel vis be enheten sende en gitt IR-kode. AtW Lenke til kommentar
Ole Th Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Hei, har noen nybegynnerspørsmål her Fikk nylig mine GlobalCache iTach IR og Rs232, å lære seg kommandoer og lagre de til textfil osv er ikke noe problem, men hvordan sender jeg de? Noe gratis software som finnes? Kan jeg bare sette opp en HTTP-get-sak for å sende IR-koder? Noe annet? Jeg vil på fleksibel vis be enheten sende en gitt IR-kode. AtW Selv så kjører jeg "eventghost" på en pc, som jeg sender "autoremote" beskjeder til ifra min mobil, som igjen er styrt av min Pebble smartklokke. Det oppstår ørlite forsinkelse, men ikke noe plagsomt. Denne måten krever selvfølgelig att pc som kjører Eventghost står på, men for meg er ikke det noe problem. Med 4 tastetrykk på klokka i løpet av 2 sek, så slår tv, forsterker, dekoder/mediaspiller + lys tilpasser seg valgte aktivitet. Om jeg velger å se tv kanaler, så oppdaterer min Pebble seg også iløpet av noen sek med kanaliste og mulighet til å justere volum. Ved bruk av Chromecast kompatible apper, så lager jeg en notification som dukker opp på mobilen. Velger jeg den og trykker engang på min mobil, så bruker jeg samme fremgangsmåte til å starte aktuelle enheter. Når jeg bruker Google play music, så tar jeg den et hakk lengre med å starte "Music boss" på min Pebble som da gir meg full tilgang til å skifte sanger og volum. Straks aktiviteten er startet forsvinner første notification på min mobil og en ny dukker opp som har valg om å enten slå av alle enheter eller å gå til "vanlig tv-titting". P.g.a alle plugins til Eventghost, så er mulighetene mange. F.eks om jeg vil så kan bruke en vanlig lysbryter som trigger også. Endret 6. desember 2014 av Ole Th Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Fikk nylig mine GlobalCache iTach IR og Rs232, å lære seg kommandoer og lagre de til textfil osv er ikke noe problem, men hvordan sender jeg de? Noe gratis software som finnes? Kan jeg bare sette opp en HTTP-get-sak for å sende IR-koder? Noe annet? Jeg vil på fleksibel vis be enheten sende en gitt IR-kode. HomeSeer, dude! OK, men seriøst: Det finnes en drøss! Du kan til og med bruke telnet hvis du ønsker det. Et lite knippe (i tillegg til EventGhost og HS) finner du her: http://www.globalcache.com/partners/control-apps/ Men det finnes mange andre også, gjør f.eks. et søk på Google Play. HTTP API-referansen finnes her: http://www.globalcache.com/files/docs/API-Flex_HTTP.pdf Lenke til kommentar
jornsk Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 De boksene som er nevnt ovenfor er, eks. Zipato, Vera etc. Er disse mer stabile enn f.eks Raspberry m/domoticz og RFXTrx og Z-stick? Eller påvirker ikke gatewayen enhetene noe serlig? Sliter veldig med at enkelte z-wave enheter sover, som f.eks magnet kontakter og bevegelsesfølere. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Sliter veldig med at enkelte z-wave enheter sover, som f.eks magnet kontakter og bevegelsesfølere. Da er det jo sannsynligvis det du sliter med, det er i utgangspunktet lite sannsynlig at det er programvaren som sover. Jeg har ikke slike problemer selv med bevegelsessensorer, HomeSeer og Z-stick... Har du spurt hos Domoticz om andre opplever det samme problemet? Lenke til kommentar
jornsk Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Sliter veldig med at enkelte z-wave enheter sover, som f.eks magnet kontakter og bevegelsesfølere. Da er det jo sannsynligvis det du sliter med, det er i utgangspunktet lite sannsynlig at det er programvaren som sover. Jeg har ikke slike problemer selv med bevegelsessensorer, HomeSeer og Z-stick... Har du spurt hos Domoticz om andre opplever det samme problemet? Jeg har lest på forumer der andre også har slitt litt med dette. Det er magnetkontakter fra Fibaro, og lyssesnor på Fibaro "eye" og bevegelsessensorer på Aoen 4 in 1 sensoren som stort sett alltid sover. Kan det være fordi Domoticz benytter Open Z-wave? Zipato benytter vel den properitære? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Fikk nylig mine GlobalCache iTach IR og Rs232, å lære seg kommandoer og lagre de til textfil osv er ikke noe problem, men hvordan sender jeg de? Noe gratis software som finnes? Kan jeg bare sette opp en HTTP-get-sak for å sende IR-koder? Noe annet? Jeg vil på fleksibel vis be enheten sende en gitt IR-kode. HomeSeer, dude! OK, men seriøst: Det finnes en drøss! Du kan til og med bruke telnet hvis du ønsker det. Et lite knippe (i tillegg til EventGhost og HS) finner du her: http://www.globalcache.com/partners/control-apps/ Men det finnes mange andre også, gjør f.eks. et søk på Google Play. HTTP API-referansen finnes her: http://www.globalcache.com/files/docs/API-Flex_HTTP.pdf Takker, da skal jeg få det til. I relaterte spørsmål, noen som har en USB til rs232-adapter å anbefale? Min erfaring med typen har vært noe varierende, så vil gjerne ha noe som funker på moderne OS. (forøvrig også til kontroll av utstyr, dvs forsterkere og TVer (hva faen er galt med å la seg kontrollere direkte over nett forresten)) AtW Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 I relaterte spørsmål, noen som har en USB til rs232-adapter å anbefale? Min erfaring med typen har vært noe varierende, så vil gjerne ha noe som funker på moderne OS. (forøvrig også til kontroll av utstyr, dvs forsterkere og TVer (hva faen er galt med å la seg kontrollere direkte over nett forresten)) AtW Jeg har denne liggende, har ikke rukket å teste den foreløpig, men den har fått gode skussmål. Og til den prisen er det verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2014 Jeg har lest på forumer der andre også har slitt litt med dette. Det er magnetkontakter fra Fibaro, og lyssesnor på Fibaro "eye" og bevegelsessensorer på Aoen 4 in 1 sensoren som stort sett alltid sover. Kan det være fordi Domoticz benytter Open Z-wave? Zipato benytter vel den properitære? Det tviler jeg egentlig på. Når et signal sendes, så sendes det jo uansett og nettverket vil motta det. Det høres fremdeles ut som et sensor-problem, og ikke controller-problem (uten at jeg tørr banne på det). Andre bruker jo OpenZ-wave med Aeon Labs og Fibaro-sensorer... I relaterte spørsmål, noen som har en USB til rs232-adapter å anbefale? Min erfaring med typen har vært noe varierende, så vil gjerne ha noe som funker på moderne OS. (forøvrig også til kontroll av utstyr, dvs forsterkere og TVer (hva faen er galt med å la seg kontrollere direkte over nett forresten))Stort sett fungerer de fleste nå uten problemer etter min erfaring. Et alternativ (som antakeligvis er bedre) er en LAN-to-RS232 hvis du kan få fatt i en til en rimelig penge. Jeg digger min Quatech QSE-100 (fire porter) som jeg fant på eBay til ingen penger. Min styrer LED-skilt. Her er en 8-porters, så har du iallfall porter nok for en stund. http://www.ebay.com/itm/8-Port-RS-232-Serial-Device-Server-Quatech-ESE-100D-IP-Network-Managed-/161293378221?pt=US_Terminal_Servers&hash=item258dd5a2ad Når det er sagt så er det veldig mye som kan styres via DLNA. Min Denon-forsterker kan styres direkte via LAN, så det er foretrukket, men den nye, ekstremt billige, Samsung-TVen styres via DLNA via LAN. Det tåpelige er at man ikke kan skru PÅ via DLNA, så da brukes IR. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå