Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Har erstattet nesten alt av Nexa enheter med z-wave den siste tiden

Men, trenger litt info. En av fordelene med z-wave er jo som nevnt i forumet tilbakemelding på hver eneste enhet. Antar da at det er "Polling" jeg må aktivere pr. enhet. Men, er dette noe jeg ser i Domoticz eller er det bare enheten selv som viser at den er av/på.

Jeg har ikke brukt Z-wave i Domoticz, så jeg vet ikke, men i HomeSeer blir status på hver enhet oppdatert hvis jeg styrer dem lokalt. Eldre enheter som ikke støtter Instant Status må polles, men nyere (og hvis Association er satt riktig) skal oppdateres fortløpende.

Kanskje nå er tiden moden for å prøve en demo-versjon av HomeSeer...

Ingen grunn til å betale skjorta for halvferdig software hvor features blir lagd til av community'et helt enda.

Domoticz støtter 4-in-1-sensoren fin-fint og har gjort det lenge, det er bare ett spørsmål om rette innstillinger.

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=4087

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=187&start=81

Anbefaler deg å sjekke forumet der istedenfor, mye mer fokus på Domoticz der enn her.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, ser pen ut den der. Hvilken Z-Wave enhet bruker du?

Fornøyd med den, veldig mye for pengene. 4GB ram/500GB hd, Bluetooth 4.0, WiFi, trådløst tastatur/mus masse USB-utganger og Windows 8 til 2.500 kr er ganske bra.

Den er ikke helt stille da, så hvis den skal plasseres i stua bør det kanskje gjøres noe med viftestøy via hw eller sw. Det er også litt irriterende at denne windows-versjonen ikke støtter remote desktop, men er ikke avhengig av det. Brukes med en Z-Stick S2 og en RFXtrx433E.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å betale skjorta for halvferdig software hvor features blir lagd til av community'et helt enda.

Hehehe, morsom er du iallfall! ;)

Jeg liker Domoticz. Det er enkelt og lettdrevent, og det gir veldig mye for prisen. Jeg har satt det opp hos mine foreldre og til deres bruk fungerer det helt utmerket! :)

Men for meg gir det ikke nok. Det er en del som er mulig, men mer tungvindt, og så er det noe som rett og slett ikke er mulig enten 1) ikke i det hele tatt, eller 2) ikke uten å legge altfor mye innsats i det. Når det er sagt synes jeg utvikleren er flink til å legge inn nye funksjoner fortløpende, og det er iallfall en ting som jeg ikke uten videre får til i HS (lage grafer for verdier over tid).

Takk for tipset, ser pen ut den der. Hvilken Z-Wave enhet bruker du?

Fornøyd med den, veldig mye for pengene. 4GB ram/500GB hd, Bluetooth 4.0, WiFi, trådløst tastatur/mus masse USB-utganger og Windows 8 til 2.500 kr er ganske bra.

Den er ikke helt stille da, så hvis den skal plasseres i stua bør det kanskje gjøres noe med viftestøy via hw eller sw. Det er også litt irriterende at denne windows-versjonen ikke støtter remote desktop, men er ikke avhengig av det. Brukes med en Z-Stick S2 og en RFXtrx433E.

Tips for maskiner uten RD: TeamViewer kan settes opp til å gi den samme tilgangen.

Lenke til kommentar

Har erstattet nesten alt av Nexa enheter med z-wave den siste tiden

Men, trenger litt info. En av fordelene med z-wave er jo som nevnt i forumet tilbakemelding på hver eneste enhet. Antar da at det er "Polling" jeg må aktivere pr. enhet. Men, er dette noe jeg ser i Domoticz eller er det bare enheten selv som viser at den er av/på.

Samt, har jeg en 4 in 1 sensor. Bevegelsesføleren på denne går noen ganger i "sleep" modus. Hvorfor gjør den det? Den fungerer jo ikke som bevegelsesføler når den er i sleep modus. De andre funksjonene fungerer uavhengig av dette.

Samt, heal network, er dette noe jeg bør kjøre hver natt?

PS.

Om noen er ute etter noe Nexa enheter så har jeg flere som kan selges. Selges for halv pris av Clas Ohlsson. PM meg dersom noen er intr..

Mulig jeg er litt for treig her men har du kikket på Domotiga ?

Lenke til kommentar

50% rabatt på HS programvaren idag. Burde jeg bare gå for HS3 Pro?

Det kommer an på. Har du Qubino-dimmere så virker de visstnok ikke i HS3 foreløpig fordi Qubino ikke har fått sertifisert enhetene sine enda. Fibaro, Aeon Labs, etc fungerer fint.

Du kan iallfall kjøpe et Z-stick II, så kan du bytte mellom ulike programmer, og finne det som passer deg.

De har også 50% på plugins. Noen jeg må ha for å bruke RFXtrx og litt nexa utstyr? Eventuelt andre essensielle plugins?

Du trenger RFXCOM-plugin'en, men den er nok ikke på salg.

Lenke til kommentar

Hei.

Eg har akkurat kjøpt meg ny leilighet som er under bygging, og har dermed muligheten til å gjøre det lille ekstra som skal til for at leiligheten er fremtidsrettet og ikkje minst litt artige ting.

Men eg trenger hjelp, det er så mye der ute å velge mellom når det kommer til automatisering, hvor kabler skal ligges for fremtidig bruk osv.

Håper det finnes en her inne som kan hjelpe meg med å tenke smart, være nytenkende og i det hele tatt hjelpe meg med opplysning av hvordan og hva som finnes ute i den elektriske verden.

Det eg har lyst til å styre er tempen i golvet via app, styre persienner/lameller og lys.

Har også lyst til å lage meg ett nettverk i leligheten der alt av bokser og pc står for seg selv og at eg får bilde og lyd via nettverkskabler.

Eg kan betale for hjelpen, da etter avtale med han som hjelper.

Hadde satt evig stor pris på en pm av en som tilbyr seg å hjelpe meg.

Vi har ca 14 dager på oss til å finne frem til forskjellige løsninger før eg skal på mitt siste møte med eletriker.

Takk.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

EDIT: Skylder på en visdomstann som er på vei ut. Håper den gjør at jeg kan ta på brillene og lese loggen til HS3 hvor det av og til står fornuftige ting:

24 (DeviceCmd) transmitter 0 configured for Nexa Jul Adventsstake Svigermor does not exist
Endret av Morgens
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Jeg liker Domoticz. Det er enkelt og lettdrevent, og det gir veldig mye for prisen. Jeg har satt det opp hos mine foreldre og til deres bruk fungerer det helt utmerket! :)

Men for meg gir det ikke nok. Det er en del som er mulig, men mer tungvindt, og så er det noe som rett og slett ikke er mulig enten 1) ikke i det hele tatt, eller 2) ikke uten å legge altfor mye innsats i det. Når det er sagt synes jeg utvikleren er flink til å legge inn nye funksjoner fortløpende, og det er iallfall en ting som jeg ikke uten videre får til i HS (lage grafer for verdier over tid).

Det er flere der ute enn de to, og du sammenligner ikke epler og pærer.

En domoticz-installasjon som gjorde "nok", og en HS-installasjon du kan inn-og-ut, har programmert helt selv, og har lagt ned betydelige årsverk i.

Jeg sier ikke at HS er feil for deg, men det er litt "Jeg kjøpte Ford, ergo er Ford bilmerket jeg skal forsvare med nebb-og-klør fordi det er best." over HS-mantraen din.

Er du virkelig sikker på at personer som skal starte med HA nå, virkelig velger best i en suite med proprietære løsninger og dyre plugin-løsninger?

Om du hadde brukt ett årsverk eller fler idag på feks openhab tipper jeg du hadde kommet like langt, og du hadde hatt en god del tusen ekstra å bruke på enheter.

Dess mer jeg ser av dette, dess mer ser jeg at HS sine fordeler er plugin-arkitektur og "vi var her først".

Når google/apple-toget kommer rullende med home automation tipper jeg ræva gui, access-baser og visual basic står hardt for fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at HS er feil for deg, men det er litt "Jeg kjøpte Ford, ergo er Ford bilmerket jeg skal forsvare med nebb-og-klør fordi det er best." over HS-mantraen din.

...

Når google/apple-toget kommer rullende med home automation tipper jeg ræva gui, access-baser og visual basic står hardt for fall.

Nå skal ikke JEG forsvare HS med nebb og klør men bare uttale meg fordi det er det jeg kan best:

Personlig synes jeg HS har 3 store styrker:

- Plugins fra 3. part

- Muligheter til å selv bygge ut med programmering (Dette er viktig for meg som er en gammel VB programmerer)

- Muligheten til å lage sine egne brukergrensesnitt, HELT FRITT (i grafikken) med HS Touch

Så for meg er det å kjøre HS uten å lage sine EGNE HS Touch løsninger, som å kjøpe seg en bil og aldri låse opp bagasjerommet...

Lenke til kommentar

Det er flere der ute enn de to, og du sammenligner ikke epler og pærer.

En domoticz-installasjon som gjorde "nok", og en HS-installasjon du kan inn-og-ut, har programmert helt selv, og har lagt ned betydelige årsverk i.

Er du virkelig sikker på at personer som skal starte med HA nå, virkelig velger best i en suite med proprietære løsninger og dyre plugin-løsninger?

Om du hadde brukt ett årsverk eller fler idag på feks openhab tipper jeg du hadde kommet like langt, og du hadde hatt en god del tusen ekstra å bruke på enheter.

Dess mer jeg ser av dette, dess mer ser jeg at HS sine fordeler er plugin-arkitektur og "vi var her først".

Nei, jeg sammenligner ikke epler og pærer. Det er heller ikke meningen. Jeg sammenligner epler og epler.

Jeg tror, helt ærlig, at HS3 er en av de beste "all-round" løsningene man kan få fatt i, nettopp fordi den ikke er proprietær. Jeg kan se at for folk som mener at kvalitetsapper til iPad ikke skal koste mer enn 7 kr, så er plugin-prisene for HS relativt høye. Samtidig er de direkte lave sammenlignet med tidsbruken man selv ville hatt for å implementere en tilsvarende løsning selv, uavhengig om det er HS3 eller Domoticz eller noe annet.

Det er ingen programpakker eller hardwarebokser som gjør absolutt ALT. Men HS3 er et godt forsøk. Dessverre ikke uten sine problemer, men jeg har til gode å se en hjemmeautomasjonsløsning som ikke har problemer. Jeg tror ikke jeg personlig hadde kommet like langt med OpenHab, iallfall ikke med den samme innsatsen, og siden software-prisene ikke er så høye, så er det ikke noe ekstra hardware jeg hadde fått kjøpt som jeg likevel ikke har tatt meg råd til.

Det er godt mulig at OpenHab passer bedre dine behov, og det er jo bare fint for deg. Jeg har så vidt prøvd det, det er riktignok en stund siden, men ble da veldig lite imponert over brukervennligheten. Så vidt jeg kan se så har det ikke skjedd så veldig mye på den fronten. For meg ser det ut til å være laget av nerder, for nerder. Og selv om jeg er ganske nerd selv, så vil jeg ikke bruke særlig tid på å få sette opp et interface, jeg vil bare bruke det!

Hva som skjer når "the big guns" ruller inn får vi bare vente og se. Foreløpig har ingen av dem vist frem noe som tilsier at de har realiserbare løsninger på plass i "nær fremtid", så vi kan nok vente enda en del til. Da vil jeg heller ha et smart hus mens vi venter. :)

PS! Hvis du ikke liker VB, så bruk C#, da vel. :)

Når folk spør meg om en løsning, så svarer jeg med en løsning jeg bruker selv. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...