Fermate Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Det begynner å dukke opp flere og flere Z-Wave produkter på Clas. Prisene er foreløpig ikke så fantastiske, men praktisk å kunne plukke opp dette i en fysisk butikk. Den multisensoren likner vel mistenkelig på Aeotec-sensoren som Smarthus.info selger? Ja det er interessant at Clas tar inn z-wave. Det kan fort gjøre noe med volumet og "install base". Men jeg ser også at de har tatt inn en Zipato Boks. Jeg har kikket litt på Zipato før. De har blant annet Interface til både z-wave og KNX (!) Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Ser det har gått mye i Fibaro her inne, hva tenker dere om at de har fått salgsstopp i Sverige? Mest sannsynlig så kommer de til å bli stoppet i Norge også. Lenke til kommentar
aleh Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hvor har du lest at de har fått slagsstopp i Sverige? Har ikke dette vært diskutert før? En eller annen bogus rapport som hadde kommet ut. Lenke til kommentar
krissh Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Hvor har du lest at de har fått slagsstopp i Sverige? Har ikke dette vært diskutert før? En eller annen bogus rapport som hadde kommet ut. Her: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Skarvuttag-med-glapp/ http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Stromstallare-och-dimmer-far-forsaljningsforbud/ Det er også ting på gang i Norge: https://www.oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=10884871 Kilde: http://www.byggebolig.no/smarthus/salgsstopp-pa-z-wave-fibaro-wall-plug-i-sverige-brannfareoveropphetning/ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Noen her som kunne ha hjulpet meg litt med å forstå hvordan HS referer til dll'er? Har prøvd å mye forskjellig nå men ikke fått det til å fungerer Test.cs using Newtonsoft.Json.dll; public object Main(object[] Parms) { hs.WriteLog("CSHARP","From C# script"); var json = "" //Hentes fra www var climatedevices = Newtonsoft.Json.JsonConvert.DeserializeObject<List<Climatedevice>>(json); return 0; } Settings.ini ScriptingReferences=c:\Newtonsoft.Json.dll Feilmelding fra HS Compiling script C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\test.cs: {interactive}(25,22): error CS0103: The name `JsonConvert' does not exist in the current context{interactive}(25,34): Hva gjør jeg galt? Du må sette opp riktig ScriptingReferences i settings.ini. Først namespace, og så dll (separer disse med semikolon), flere referanser separeres med , ScriptingReferences=System.Core;System.Core.dll,System.Linq;System.Linq.dll En kamerat vil gjerne skru på og av ovnen via rasberry pi, antar nexa/433 mhz er det billigste (om det ikke finnes noe wifi-rele som er billige?), men hvordan får man ordnet med antenne og software, noen som har noen erfaring? AtW Domoticz med RFXtrx433 + Nexa er det billigste, og det kan bygges ut senere med Z-wave hvis behov. Ser det har gått mye i Fibaro her inne, hva tenker dere om at de har fått salgsstopp i Sverige? Mest sannsynlig så kommer de til å bli stoppet i Norge også. Meh. Det tenker jeg ikke over. Svenskene er hissige på avtrekkeren om sånt, og det er forskjell på salgsstopp og bruksstopp. Jeg har til gode å se hva slags grunnlag de har uten at de kan bli for varme hvis man feilmonterer de (som så mye annet utstyr). Dette seilte opp i vår også, da sjekket jeg temperaturen på mine. Jeg er ikke bekymret. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 *Snip* Du må sette opp riktig ScriptingReferences i settings.ini. Først namespace, og så dll (separer disse med semikolon), flere referanser separeres med , ScriptingReferences=System.Core;System.Core.dll,System.Linq;System.Linq.dll Takk Da får jeg prøve på det neste gang. Siden det bare var JSON jeg trengte skrev jeg min egen parser. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Det tenker jeg ikke over. Svenskene er hissige på avtrekkeren om sånt, og det er forskjell på salgsstopp og bruksstopp. Jeg har til gode å se hva slags grunnlag de har uten at de kan bli for varme hvis man feilmonterer de (som så mye annet utstyr). Dette seilte opp i vår også, da sjekket jeg temperaturen på mine. Jeg er ikke bekymret. I Norge så er det kun wall-pluggen som har fått salgsstopp pga overoppheting, mikromodulene har fått salgsstopp i Sverige også, dette kommer nok til Norge også snart. Grunnen er følgende (sitat for byggebolig forum): Har selv plukket ut alle mine, ser ut som rimelig grove svakheter som gjør at jeg ikke stoler på de mitt hus. Hvis den testrapporten er utført korrekt så må jeg si at summen av alle avvikene er svært grove. I tillegg er det mange enkeltavvik som i seg selv er veldig seriøse. Det er mangler både mekanisk, som at kontakt pinner er for vide og kan gi dårlig kontakt, krypavstander er for små, plastikkhuset tilfredsstiller ikke forskjellige krav, overslag ved overspenning, osv... Endret 18. november 2014 av GeneralVirus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 Høres ut som spekulasjoner i mine ører. Og igjen: Det er forskjell på salgsstopp og bruksstopp. Hvis det fremdeles er den samme latterlige rapporten som tidligere, så kan du nok sette dem inn igjen og sove trygt. Lenke til kommentar
hkmod25 Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Høres ut som spekulasjoner i mine ører. Og igjen: Det er forskjell på salgsstopp og bruksstopp. Hvis det fremdeles er den samme latterlige rapporten som tidligere, så kan du nok sette dem inn igjen og sove trygt. Er det ikke enklere bare se på DSB liste over det som de kaller "Farlige produkter i Norge" (f. eks. fra 2011 til 2015 :-) ??? Eller har de en eller annen hemmelig liste som bare "utvalgte" har tilgang til? https://innmelding.dsb.no/produkt/wicket/page?1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Høres ut som spekulasjoner i mine ører. Og igjen: Det er forskjell på salgsstopp og bruksstopp. Hvis det fremdeles er den samme latterlige rapporten som tidligere, så kan du nok sette dem inn igjen og sove trygt. Er det ikke enklere bare se på DSB liste over det som de kaller "Farlige produkter i Norge" (f. eks. fra 2011 til 2015 :-) ??? Eller har de en eller annen hemmelig liste som bare "utvalgte" har tilgang til? https://innmelding.dsb.no/produkt/wicket/page?1 Joda, men "onde tunger" vil jo ha det til at dette ikke har kommet til Norge enda, "men det kommer snart". Jeg sjekket som sagt temperaturen med IR-termometer på mine Fibaro-dimmere (og jeg har mange av dem) og en Wall Plug da denne saken dukket opp i vår. Selv på relativt høy last så var ikke disse varmere enn mine foreldres Elko-dimmere, kanskje motsatt. Så lenge man har koblet produktet til riktig (dvs: "så lenge elektriker har koblet produktet til riktig") burde man ikke ha noen problemer. Endret 19. november 2014 av Moskus Lenke til kommentar
hkmod25 Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 "Klikket" i dag til Sigmas Z-Wave relaterte side: http://z-wave.sigmadesigns.com/about_z-wave Der har de noe korte beskrivelser av konkurrerende teknologier. Interessant om KNX/RF: "The KNX RF technology is not widely used because a security layer has never been defined, making it undesirable for command and control applications. KNX powerline and twisted pair technology is widely used in Europe, but is costly and not widely installed in mid-market homes. KNX RF has no penetration in North America." :-) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. november 2014 Forfatter Del Skrevet 19. november 2014 "Klikket" i dag til Sigmas Z-Wave relaterte side: http://z-wave.sigmadesigns.com/about_z-wave Der har de noe korte beskrivelser av konkurrerende teknologier. Interessant om KNX/RF: "The KNX RF technology is not widely used because a security layer has never been defined, making it undesirable for command and control applications. KNX powerline and twisted pair technology is widely used in Europe, but is costly and not widely installed in mid-market homes. KNX RF has no penetration in North America." :-) ... Nåja, tror vi kan ta det med en klype salt, det også. Crestron har det samme "problemet", men det er jo i aller høyeste grad i bruk også i Statene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 "Klikket" i dag til Sigmas Z-Wave relaterte side: http://z-wave.sigmadesigns.com/about_z-wave Der har de noe korte beskrivelser av konkurrerende teknologier. Interessant om KNX/RF: "The KNX RF technology is not widely used because a security layer has never been defined, making it undesirable for command and control applications. KNX powerline and twisted pair technology is widely used in Europe, but is costly and not widely installed in mid-market homes. KNX RF has no penetration in North America." :-) Er forsåvidt riktig at knx sjeldent brukes der man må ha høy sikkerhet. Men det må man ikke i et hjem. RF er lite brukt på knx, men virker til å være i ferd med å bli mer vanlig Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Moskus, følger det med vedlikeholdsavtale på scripthjelpen du ga meg 2 år siden? .vb-fila fungerer ikke i 3ern. Du ordnet slik at jeg kan dimme Z-Wave med Fibaro i veggen. Som optimal parameter lå: ("UpQ17","Q17") i HS2. I HS3 legger jeg inn det samme i parameters. Burde ikke det fungere? VB.Net script exception(0), re-starting: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst. Er feilmeldingen i loggen. Slik ser scriptet "ditt" ut: 'Soverom Tak Sub UpQ17(byval Q17 as String) Dim newvalue as Integer = hs.DeviceValue(Q17) + 10 If newvalue > 100 Then newvalue = 0 hs.Transmit(Q17, "dim", newvalue) End Sub Sub DownQ17(byval Q17 as String) Dim newvalue as Integer = hs.DeviceValue(Q17) - 10 If newvalue < 0 Then newvalue = 100 hs.Transmit(Q17, "dim", newvalue) End Sub Enheter heter Q17 begge steder. Noen anelse? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 Scripting har endret seg en god del fra HS2 til HS3, så nei, det scriptet kan neppe brukes om igjen uten å skrive det ganske mye om. Minn meg på dette. Hva er det scriptet skal gjøre? Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Takk, det var som søren. På nattbordet har vi begge en Nexa bryter, 1 klikk på On dimmer opp og 1 klikk på Off dimmer ned. Hun godtar ikke on/off lenger, flott om du har en enkel løsning. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. november 2014 Forfatter Del Skrevet 20. november 2014 (endret) Takk, det var som søren. På nattbordet har vi begge en Nexa bryter, 1 klikk på On dimmer opp og 1 klikk på Off dimmer ned. Hun godtar ikke on/off lenger, flott om du har en enkel løsning. Jeg har faktisk skrevet en kjapp rutine for noe lignende, var enkelt å korrigere den. DimUpDown.vb: Sub LightUp(ByVal _input As Object) Dim newvalue As Integer = hs.DeviceValue(_input) + 10 If newvalue > 100 Then newvalue = 0 ControlDevice(_input, "dim", newvalue) End Sub Sub LightDown(ByVal _input As Object) Dim newvalue As Integer = hs.DeviceValue(_input) - 10 If newvalue < 0 Then newvalue = 100 ControlDevice(_input, "dim", newvalue) End Sub Public Sub ControlDevice(ByVal DeviceRef As Integer, ByVal command As String, Optional ByVal dimvalue As Integer = -1) command = command.ToLower If dimvalue = 0 Then command = "off" If dimvalue >= 99 Then command = "on" If command = "dim" AndAlso dimvalue = -1 Then dimvalue = 1 Select Case command Case Is = "dim" For Each CAPIcontrol As HomeSeerAPI.CAPIControl In hs.CAPIGetControl(DeviceRef) If CAPIcontrol.Label.ToLower.Contains("dim") Then Dim DimValueInteger As Integer = CAPIcontrol.Label.ToLower.Replace("dim", "").Replace("%", "").Trim() If DimValueInteger = dimvalue Then hs.CAPIControlHandler(CAPIcontrol) hs.WriteLog("ControlDevice", "Device " & DeviceRef & " is dimmed to " & dimvalue & "%") End If End If Next Case Is = "on", "off" For Each CAPIcontrol As HomeSeerAPI.CAPIControl In hs.CAPIGetControl(DeviceRef) If CAPIcontrol.Label.ToLower = command Then hs.CAPIControlHandler(CAPIcontrol) hs.WriteLog("ControlDevice", "Device " & DeviceRef & " is turned " & command) End If Next End Select End Sub ... men nå brukes ikke house- og devicekoder lenger, nå bruker jeg DeviceRef direkte (det er nummeret som står som står øverst på "Advanced" etter at du har klikket på en enhet. Så du skal da kalle med parametre "LightUp" og "431" f.eks. Helt utestet, men jeg mener det skal fungere. Endret 20. november 2014 av Moskus 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Helt utestet, men jeg mener det skal fungere. Takk som vanlig Moskus. Dessverre fungerer det ikke, jeg la inn både ("LightUp","37") og "LightUp","37" som parameters til scriptet. Loggen sier ikke noe vettugt: VB.Net script exception(0), re-starting: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst. Skulle noe vært i Sub or Functions, mens resten i Parameters? Må ha det inn med t-skje... Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Joda, men "onde tunger" vil jo ha det til at dette ikke har kommet til Norge enda, "men det kommer snart". Jeg sjekket som sagt temperaturen med IR-termometer på mine Fibaro-dimmere (og jeg har mange av dem) og en Wall Plug da denne saken dukket opp i vår. Selv på relativt høy last så var ikke disse varmere enn mine foreldres Elko-dimmere, kanskje motsatt. Så lenge man har koblet produktet til riktig (dvs: "så lenge elektriker har koblet produktet til riktig") burde man ikke ha noen problemer. Under ideale forhold burde det jo ikke være ett problem, du gjør jo selvsagt hva du vil. Men greit å ha all informasjon før man kjøper ett produkt og mulighet til å holde seg unna produkter som ikke holder mål. Jeg kommer ikke til å sette mine 7 stk inn igjen, familien er verdt mye mer enn det koster meg å kjøpe nye av ett annet merke. Så nye er allerede bestilt, pluss noen ekstra Grunnen til at jeg regner med at det kommer salgsforbud på mikromodulene også i Norge er pga at Norge fulgte Sverige på salgsforbudet på wall pluggen basert på Sverige. Hvis du leser rapporten fra Sverige så ser du at mikromodulene ikke blir trukket tilbake pga varme men av andre grunner som jeg nevnte i en tidligere post. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Joda, men "onde tunger" vil jo ha det til at dette ikke har kommet til Norge enda, "men det kommer snart". Jeg sjekket som sagt temperaturen med IR-termometer på mine Fibaro-dimmere (og jeg har mange av dem) og en Wall Plug da denne saken dukket opp i vår. Selv på relativt høy last så var ikke disse varmere enn mine foreldres Elko-dimmere, kanskje motsatt. Så lenge man har koblet produktet til riktig (dvs: "så lenge elektriker har koblet produktet til riktig") burde man ikke ha noen problemer. Under ideale forhold burde det jo ikke være ett problem, du gjør jo selvsagt hva du vil. Men greit å ha all informasjon før man kjøper ett produkt og mulighet til å holde seg unna produkter som ikke holder mål. Jeg kommer ikke til å sette mine 7 stk inn igjen, familien er verdt mye mer enn det koster meg å kjøpe nye av ett annet merke. Så nye er allerede bestilt, pluss noen ekstra Grunnen til at jeg regner med at det kommer salgsforbud på mikromodulene også i Norge er pga at Norge fulgte Sverige på salgsforbudet på wall pluggen basert på Sverige. Hvis du leser rapporten fra Sverige så ser du at mikromodulene ikke blir trukket tilbake pga varme men av andre grunner som jeg nevnte i en tidligere post. På bakgrunn av den rapporten er det fremdeles ikke noe problem hvis de er montert riktig, og da trenger vi ikke snakke om ideelle forhold heller. Svenskene har noen krav til minsteavstander og slikt som ikke er like (eller ikke alltid eksisterende) i Norge. Wall Plug er jo fremdeles lov å selge i Norge. At noen klarer å finne et problem, betyr ikke at problemet er reelt. Jeg setter, som du, familien foran absolutt alt annet i hele verden. Men jeg velger å ikke være paranoid, for det kan drive en til vanvidd. Jeg har selv kontrollert temperaturen og er ikke bekymret for varmgang, og vet at dimmerne er forsvarlig montert av fagfolk. Mer kan jeg ikke gjøre innen rimelighetens grenser, alternativet blir å skru av hovedsikringen fordi "strøm er farlig". Endret 21. november 2014 av Moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå